mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJssel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJssel

Bericht door mb90 »

Vorige week zondag vond ik het weer de hoogste tijd voor weer een tour door het land. Omdat de grote rivieren op dat moment een hoge waterstand hadden, besloot ik om bij een aantal steden langs die rivieren een kijkje te nemen. Dit werden uiteindelijk Nijmegen, Arnhem, Zutphen en Kampen.

Ik begon dus in Nijmegen. Daar ging ik dit keer via Brabant naartoe. Het begon daarom weer met een metrorit naar Rotterdam Centraal om vanaf daar met de IC van 9:17 uur naar Breda te gaan. Vanaf daar ging het na 20 minuten gelijk weer verder met de IC naar Nijmegen. Een reis zonder vertragingen. De trein was eerder te vroeg dan te laat. :P

Na aankomst in Nijmegen ging het eerst met lijn 8 naar de Grote Markt om vanaf daar naar de ondergelopen Waalkade te lopen. Eerst kwam echter lijn 300 naar Arnhem nog langs:
Afbeelding

Na een korte wandeling kwam ik daarna bij de Waalkade. Hier lag zo’n 30 centimeter water bij een waterstand van +12.27 m t.o.v. NAP:
Afbeelding

En dat ziet er richting de spoorbrug over de Waal zo uit:
Afbeelding

Een stukje verderop ligt een rotonde. Deze dient nu echter niet meer voor het autoverkeer, maar voor kleine boten. :P Een vreemd gezicht zo met erachter ook nog een deel van het perron van de bushalte aldaar:
Afbeelding

Om het water tegen te houden waren tijdelijke schotten geplaatst. Deze zijn hieronder te zien, maar zoals te zien is kon het waterpeil eventueel nog zonder problemen verder stijgen:
Afbeelding

Daarna had ik het hier wel gezien en ging ik terug naar de Grote Markt om vanaf daar weer met lijn 8 naar het station te gaan. Voordat ik naar de trein liep kwam eerst nog Arriva-Amba 8410 als lijn 85 vanuit Druten (wat alleen niet meer op het display te zien is, want die ging uit):
Afbeelding

De eerste trein naar Arnhem was daarna de IC 3150. Deze werd voor de verandering eens gereden met een DD-AR. Dat komt hier niet elke dag. Een foto ervan werd echter in Arnhem gemaakt, want hier zal de komende tijd nog het nodige gaan veranderen:
Afbeelding

Vanaf het station ging het naar de Roermondspleinbrug over de Rijn. Ook hier is een deel van de kade ondergelopen, alleen zijn de gevolgen hier minder groot dan in Nijmegen:
Afbeelding

Over deze brug komen ook genoeg bussen, zoals bijvoorbeeld deze trolley 5225 als lijn 7 naar Rijkerswoerd:
Afbeelding

Aan de zuidkant van de Rijn ligt de Praets. Dit gebied lag nu ook flink onder water. Op de onderstaande foto is dat rechts te zien met links (en met wat tegenlicht) de Amba 8713 als lijn 4 naar het station:
Afbeelding

Terug bij het station kwam eerst nog een Amba in Syntus-kleuren langs. Iets wat nog maar even te zien zal zijn. Dit is de 1503 als lijn 105 vanuit Barneveld:
Afbeelding

Vlak daarna kwam trolley 5240 langs op lijn 5. Deze liet echter een erg vage bestemming op de bus zien, namelijk Arnhem via CS… :? :
Afbeelding

Toen was het voor mij de hoogste tijd om verder te gaan en wel met de IC naar Zutphen voor de hoge waterstand van de IJssel daar. Na een rustige rit kwam ik daar aan en stond de enige bus van de dag klaar voor een rit en ook maar voor een foto:
Afbeelding

Ook in Zutphen is er een weg afgesloten door het hoge water. Hier is dat goed te zien, want links ligt normaal gesproken een fietspad met een rijweg ernaast.. :P :
Afbeelding

Deze weg is afgesloten met hekken, zandzakken en grote zakken met zand:
Afbeelding

Terwijl het scheepvaartverkeer gewoon doorgaat is achter dat hek goed de scheiding tussen de waterlijn en de rijweg te zien. Een apart gezicht zo, maar wel mooi 8-) :
Afbeelding

Om het nog wat OV-gerelateerd te houden ging ik de IJsselbrug op. Hier is het hoge IJsselwater te zien met NS DM’90 3420 die nu nog als Sprinter naar Apeldoorn gaat, maar waar vanaf het eind van 2012 Arriva langs zal rijden:
Afbeelding

Daarna ging het weer terug naar het station voor de reis naar de laatste plaats van de dag: Kampen. Bij het station kon met wat inzoomen de VIRM voor de reis naar Zwolle op de IJsselbrug op de foto gezet worden:
Afbeelding

Met deze VIRM ging het dus naar Zwolle en vanaf daar meteen met een DM’90 over het Kamperlijntje naar Kampen. Daar was het inmiddels lekker zonnig geworden, wat de foto’s zo op het einde van de dag nog net wat vrolijker maakt. :) In Kampen waren ondanks dat het zondag was niet alleen maar vrij nieuwe Amba’s te zien, maar ook oudere zoals deze 8235 op lijn 141 naar Zwolle onder zon –en maanlicht:
Afbeelding

Niet veel later kwam een klein stukje verderop de nieuwere 8669 langs als lijn 143 naar Lelystad:
Afbeelding

Ook hier in Kampen is een stukje ondergelopen, alleen is het hier maar een klein stukje van een voetgangersgebied:
Afbeelding

Wat hier ook opviel was de erg felle stroming in het water. Dat is bij deze foto van Kampen bij een langzaam ondergaande zon te zien:
Afbeelding

Bij die ondergaande zon kwam ook de DM’90 weer terug vanuit Zwolle:
Afbeelding

Na een rondje door het leuke centrum was de zon onder gegaan en was de DM’90 alweer terug vanuit Zwolle:
Afbeelding

Ook was er inmiddels een mooie paarse gloed te zien boven het landschap. Een fraai gezicht met hier ook nog de maan erbij 8-) :
Afbeelding

En dezelfde kleuren vanaf de brug over de IJssel:
Afbeelding

Daarna kwam ik bij het station waar niet veel later mijn trein naar Zwolle weer vertrok. Dit is opnieuw deze DM’90 3429:
Afbeelding

Na een ritje van 10 minuutjes kwam ik weer in Zwolle en vanaf daar ging het maar gelijk met de IC richting huis. Niet rechtstreeks (wat nu wel kon), maar met een tussenstop voor wat te eten in Amersfoort. Na die tussenstop ging het wel meteen naar Rotterdam Centraal met de tIC 2864. Dat ging zonder problemen en na een metroritje naar het Zuidplein kwam ik om 20:00 uur na een leuke waterrijke dag weer thuis. :)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJs

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJs

Bericht door Daan »

Leuk verslagje met fraaie foto's :-)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJs

Bericht door deadlock »

Daan schreef:Leuk verslagje met fraaie foto's :-)
Hear hear!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #54: Langs hoogwater van de Waal, Rijn, IJs

Bericht door Etienne »

Zeer fraaie plaatjes :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten