Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Daniel »

De mooiste omroep bij Syntus vind ik toch nog altijd "Het volgende station is Goor" :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Maik »

Lievelde is ook wel grappig: "Het volgende station is Lichtenvoorde-Groenlo. U kunt hier overstappen op de bussen richting Lichtenvoorde en Groenlo. :mrgreen:
Pommes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door webguy »

Die is inderdaad zo stom, enigzins logisch, maar het klinkt redelijk achtelijk, alsof iemand daar niet zelf op komt. Maar ja, ook wel eens lui gehad op station Ede-Wageningen die naar Ede wilde... Daar ben je dan al...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Snorkel »

Volgens mij zat die Lint mannenstem in de 5275. Weet 't niet zeker, want hij stond vrij zacht.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Fles »

Maik schreef:Lievelde is ook wel grappig: "Het volgende station is Lichtenvoorde-Groenlo. U kunt hier overstappen op de bussen richting Lichtenvoorde en Groenlo. :mrgreen:
Got that *O*

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=micQ8n57Is0[/youtube]
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Cookie »

Ik krijg mijn strippenkaart maar niet op in de Valleilijn, ook vandaag kwam ik weer een bus tegen waarbij de kaartlezers buiten werking waren. Iedereen mocht gratis mee :) .
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door robinzes »

Heeft iemand ondertussen al die nieuwe halteafroep van syntus gehoord ? en hoe bevalt jullie die?
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Stuiterbal »

Ik vind die Lint mannenstem best duidelijk? Vooral als hij zo hard staat als in de Lint...
Daar heb je tenminste wat aan als minderhorende zijnde...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Cookie »

In Wageningen stond vandaag een MAN-bus defect bij een halte rond 17.00 uur. Toen ik er tegen 18 uur weer langskwam, was men bezig met wegslepen.

Volgens mij zit men al niet erg ruim in de Valleilijnbussen, hopelijk komt er geen normale bus maar een gelede voor in de plaats in de omloop...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door MdJ »

robinzes schreef:Heeft iemand ondertussen al die nieuwe halteafroep van syntus gehoord ? en hoe bevalt jullie die?
In de 5021 vandaag: *deurbel* " Burgersveld" "OVchipgebruikers: Checkt u uit bij het verlaten van het voertuig?"

Zeer duidelijk. Volgens mij de Lint-stem_mannelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Snorkel »

Cookie-O-Fiel schreef:Ik krijg mijn strippenkaart maar niet op in de Valleilijn, ook vandaag kwam ik weer een bus tegen waarbij de kaartlezers buiten werking waren. Iedereen mocht gratis mee :) .
Een gemakzuchtige onzin houding van de betreffende chauffeur(s).

Indien er een kaartlezer niet werkt, op een andere in en uit checken.
( Ik zat dinsdag 25-1 op de 88 met de 5144, en hier deed degene bij de voordeur het niet. )

Indien geen enkele kaartlezer werkt, dan mogen OV-chipkaart reizigers gratis mee, door overmacht/wanprestatie van de vervoerder ( die zelf inkomsten derft ), maar strippenkaart reizigers moeten gewoon strippen afstempelen.

Mazzel voor de OV-chipkaart reiziger betekent niet dat de andere categorie ook maar gratis mee mag.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Meltrain »

Alleen kunnen strippenkaart-reizigers (zeker als ze, zoals studenten, wel een OV-Chipkaart hebben) gewoon zeggen dat ze wél wilden inchecken. Je kunt weliswaar vragen of ze dan hun OV-Chipkaart willen laten zien, maar omdat toch het grootste deel van de reizigers student is, hebben de meeste reizigers een OV-C en kun je alsnog niks bewijzen. Om die paar reizigers die dan nog overblijven tegemoet te komen, kun je beter iedereen gratis laten reizen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Xanland »

Het bedrag van die strippenkaarten wordt toch verdeeld over de maatschappijen bij mijn weten. Volgens mij kunnen ze niet zien welke maatschappijen worden aangedaan.

Trouwens, hoe staat het nou met die toen-nog-niet-afgeleverde bussen. Want alles tussen Apd - Zwl is toch Veluwelijn, naar mijn intentie (en ook volgens de wiki) zou daar dus geleed materiaal moeten rijden. Nog maar heel enkel (5x max) gezien, dacht dat Snorkel wel een keer zei dat alle gelede (tijdelijk?) voor 90 "gereserveerd" waren...!?

Om eerlijk te zien, als 294-reiziger, gaan we er flink op achteruit als 294a en 294 zullen worden samengevoegd in April (of dat zeker is, is een 2e). De 294s zit in Apeldoorn al flink vol (ochtenduren), en toch een beetje belachelijk voor veel mensen als je een dik half uur moet gaan staan. Is er dan niet genoeg capaciteit om geleed te gaan rijden of...?
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Snorkel »

De Veluwelijn is de stam Apd-Zwl. Echter, de 96 en 97 zijn feederlijnen, met eigen ( klein ) materiaal.

Vanwege de roosterperikelen ( te krappe rijtijd / vertragingen / vaker tanken dan gepland / langere tanktijd dan gepland / vervallen ritten ) zijn de roosters nu tijdelijk kunstmatige en bepaald niet effectief aangepast.
Dit kost zo veel extra materiaal in totaal, dat de keuze gemaakt is om de 90 geleed te rijden ( waarbij alle beschikbare gelede's al nodig zijn ) en dus de 294/294a met tijdelijke standaardwagens. ( gedeeltelijk inhuur/bijhuur )
Als straks de beterde dienstregeling in gaat ( met realistische rijtijden ), dan zijn er als het goed is minder gelede's nodig voor de 90.
De 294/294a worden hoogstwaarschijnlijk samengevoegd.
Om de hele stam dan geleed te kunnen rijden moeten er 2 gelede's worden bijbesteld.
Er wordt over gedacht om extra standaard Citaro CNG aan te schaffen voor de 294, wat Citaro-G CNG vrijspeelt voor de 88.
Dit laatste heb ik niemand meer over gehoord, dus acht ik onwaarschijnlijk.

Wat betreft lijn 400.
Deze is geoffreerd met CNG materiaal, maar de provincie gaat niet akkoord met inzet van de gelede's, i.v.m. logo's en kleuren.
Ik heb een voorstel ingediend voor een aangepast naamlogo in het weekend ( i.p.v. het compleet afplakken elk weekend ), maar daar gaat de provincie ook niet mee akkoord.
Inzet van de Citaro-CNG standaards uit Ede is geen optie, i.v.m. logistieke kosten elk weekend, want dan moeten er diesel bussen richting Ede en CNG er vandaan, en omgekeerd.
Er is nu een voorstel gedaan om Optare's in te zetten, aangezien er in Hwk zo'n 10 in het weekend stil staan.
Laat Hwk nou geen diensten op de 400 hebben, en toch al zat werk.
Ook zijn we blij dat er niet zo veel Optare's rijden in het weekend.
Wordt vervolgd .......... :evil:

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door MdJ »

Wellicht kan er ook wat aan de 293 (Apeldoorn-Arnhem Zuilensteinlaan/HTC) gedaan worden? Vandaag een chauffeur gesproken.. De rit van 15.59 (vertrek Winkelcentrum Preesikhaaf ri Apeldoorn) komt uit Ede (leeg), keert behoorlijk krap op de 109 naar Eerbeek en dan weer leeg naar Ede. Lijkt mij niet helemaal efficient.

In Veoliatijd werd de 293 smiddags gereden door Apeldoorn: Eerst met de 109 naar Eerbeek, leeg naar Arnhem daar de 293 naar Apeldoorn en dan weer met de 109 naar Eerbeek. Hoef je ook geen Citaro CNG helemaal uit Ede te halen (en weer terug te rijden).

Voor de reizigers is het wel fijn: die Mercedesén zijn veel stiller dan een amba op 80. Daarnaast hebben de 1500-amba's moeite op de A50 thv Terlet. Dan gaat hij heel erg schokken, tot de afrit Schaarsbergen... En dan gaat het weer normaal verder... Heel vaag.
Bij twijfel: gebruik beton.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door robinzes »

snorkel
Lijn 400 komt toch niet meer voor in de roosters van de syntus chauffeurs ? Teminste niet in Apeldoorn, ede en Zwolle.
Mdj

Klopt,
vanuit ede rijd men met 4 verschillende diensten op lijn 293. daarvan zijn er 2 gekoppelt aan lijn 109.
lijn 293
15:59 V Arnhem Presikhaaf/ omloop 222 ( komt leeg uit Ede ).
16:45 A Apeldoorn NS
lijn 109
16:48 V Apeldoorn NS / Omloop 222
17:27 A eerbeek ( daarna leeg terug naar ede ).

lijn 293 ( komt uit ede als lijn 108 )
7.50 V Apeldoorn NS / omloop 216
8.39 A arnhem Presikhaaf ( dan leeg weer naar Apeldoorn ) Terug naar ede als 108.

lijn 293 omloop 223 13.59 arnhem presikhaaf 14.45 Apelbuss
lijn 109 omloop 223 14.48 Apelbuss 15.27 Eerbeek

lijn 293 omloop 223 8.10 Apelbuss 8.59 Arnhem Presikhaaf
Lege Rit omloop 8.59 Arnhem presikhaaf 9.34 EdeWageningen station ( buffer )

De overige ritten op lijn 293 en lijn 109 worden vanuit Apeldoorn gereden.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Xanland »

Snorkel schreef:...
De 294/294a worden hoogstwaarschijnlijk samengevoegd.
...
Ouch, dat zal niet slim zijn.

<Ik had hier een mooie tekst staan, maar die was ineens weg helaas>
In ieder geval, er rijd vaak al een volle 294s uit Apeldoorn weg met onder andere staande mensen (niet alleen jongeren, ook wat ouderen). Stuk of 10 tot 20 staand.
294a rijd vaak met 10 man weg in Apeldoorn en (bijna/dik) alle zitplaatsen zijn dan ook bezet op het Transferium.

Waar het in ieder geval op neerkomt is dat het niet het handigste is om (naar mijn mening) samen te voegen. Er zitten uiteraard kosten aan, dat realiseer ik mij.
Wat het nu is is een soort van verbeterde (voor Apders iig wel) 95s, die totaal niet slecht loop. Niet iedereen heeft denk ik ook zin om iedere dag te staan.

Ik heb het uiteindelijke gevoel dat de provincie zich deels heeft vergist in de Zwolle's via A50-lijnen.

--------

Zag vandaag trouwens wel iets humor: Zit uit te rekenen hoeveel het uitmaakt als ik een eerdere 90 via Transferium neem en daar op 294a verdergaat. Niet heel veel, opzich wel grappig. :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Michael 1988 »

Provincie zit op meerdere punten te verkijken. Ze waren samen met de Syntus volgens mij lijn 400 zelfs helemaal vergeten in de PVE en in de begroting. Tenminste dat heb ik al ooit eens eerder gelezen. Dat Syntus het niet weet oke, maar dat de Provincie er in de PVE (tijdens de aanbesteding) er niet meekomt is het busvervoer eigenlijk gewoonweg verkloten in de Veluwe. Maar ja, dat doen ze nu wel meer in de provincie. Zie de treindienst in de Achterhoek van een paar maanden geleden maar, is ook deels de schuld van Syntus, maar de provincie kon daar wel wat meer in doen i.p.v. waarschuwingen en boetes opleggen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Freek »

Lijn 400 werd niet geeist en zat daarom ook niet in het PvE. Lijn 400 was een extraatje van Syntus, dus dat het niet in de begroting van de provincie zit/zat klopt wel.
Laatste punt over de treindienst Achterhoek snap ik ook niet, hoezo is de provincie schuldig aan uitval van treinen en defecten aan treinen?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Michael 1988 »

Ik bedoelde dat ze daar meer sancties op hadden kunnen leggen. Het duurde nogal lang voordat er daadwerkelijk iets gebeurde, waardoor de situatie werd verbeterd (hopelijk).
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Snorkel »

Lijn 400 zal met het nieuwe pakket van being April wel weer gewoon door eigen chauffeurs gereden worden. Welke vestiging wat rijdt, dat moet nog blijken na het uitpuzzulen. Dit geldt voor alle lijnen. Aantallen chauffeurs per vestiging, ruimte voor bussen per vestiging, dit zijn o.a. uitgangspunten in dit puzzelen. Sommige onlogisch lijkende diensten zijn toch noodzakelijk in het geheel om alles kloppend/passend te maken.

Lijn 294a is ook een extra geste van Syntus, maar aangezien de Veluwelijn duurder uitpakt in exploitatie dan oorspronkelijk berekend, moet het ergens gecompenseerd worden. Tering naar de nering zetten het dat, net als in elk huishouden. Jammer maar helaas.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door robinzes »

Dus vanaf april ook weer normaal syntus materieel op lijn 400.
Gaat dan in april ook die nieuwe dienstregeling waar al over gesproken werd in ?
Snorkel: Hebben jouw ideen die je verzameld had nog wat opgebracht ?
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Snorkel »

Allleen de dienstregeling van de 90 mag worden gewijzigd, alle andere lijnen pas in december 2011 ( volgens concessie/aanbestedings voorwaarden )

Ik ben, met medeweten en instemming van de concessiemanager, een zeer uitgebereid rapport aan het schrijven, en neem alles mee wat in me op komt ( of al in de afgelopen jaren is opgekomen ) en zaken die ik van elders mee krijg. Dit rapport zal vele weken werk vergen. Hopelijk leidt het tot vele verbeteringen, maar vast niet alles zal gehonoreerd ( kunnen ) worden, en er zal voor zaken intern en extern moeten worden gevochten. Zal eind dit jaar blijken ............

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Ardan »

Over de afroep:
Is die in de Veluwse bussen hetzelfde als in de Sallandse? Dus met een deurbel en dan de haltenaam, ingesproken door een man, en in de buitengebieden geen deurbel, maar 'De volgende halte is *plaats* *haltenaam*'?
Lang heb ik zitten twijfelen, is die mannenstem nou dezelfde als die in den beginne in de Lint zat? Volgens mij wel. In dat geval is het iemand van Radio Gelderland, hoorde ik. Een bijzonder fijne stem, vind ik, alleen jammer dat er soms wat afspeelfoutjes worden gemaakt (ligt aan het systeem): *ding* Winkelcentru-u-um Dobbe, OV-chipkaart-gebruike-e-e-ers, niet verge-e-e-eten uit te che-eck-n.'
Zo heel af en toe, als je geluk hebt, hoor je die mannenstem nog wel eens in de Lint.
En van die vrouw, die klinkt zo depressief..
'tvolgende station is... Ruurlooo... u kunthier óverstappeh op de busséh richting Doetinchem en Borculo............... ik krijg te weinig betaald voor deze baan.......'
*snijdt polsen door*
*zelfmoordneigingen*
Ik doe ook maar wat
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door Stuiterbal »

Ik heb alleen die mannenstem gehoord, en die is best relaxt, alleen dan zonder geluidje ervoor:)

En ik heb eigenlijk ook nog een idee:

Lijn 101 Amersfoort - Harderwijk is nu tijdens de spits gesplitst in Nijkerk. Nu rijdt Syntus met 2 busjes op en neer Amersfoort - Nijkerk, terwijl lijn 103 doorrijdt als lijn 101 Nijkerk - Harderwijk.
Ligt het dan aan mij of is het dan niet makkelijker om lijn 101 te doorrijden als lijn 101?

Oh, en ik heb de 1512 gezien als 5112 met blauwe beschildering op lijn 205/105 Harderwijk - Barneveld - Arnhem vandaag...
Weet iemand, of het interieur ook nog aangepast gaat worden??
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten