Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Reizigers willen lijn 9 doortrekken
Een grote meerderheid van de reizigers van tramlijn 9 naar Diemen wil dat de lijn wordt doorgetrokken.
Dat blijkt uit een onderzoek op de website van de Stadsregio Amsterdam. Van de 430 ondervraagde reizigers gaf liefst 87 procent aan de lijn door te willen trekken. 35 procent darvan kiest voor verlenging naar Station Bijlmer ArenA en 20 procent voor station Diemen Zuid. Veel passagiers vinden het vooral belangrijk dat de tram de nieuwe woonwijk Plantage De Sniep aan gaat doen, maar ook andere alternatieven zoals Diemen Noord en diverse metrostations worden genoemd.
Bron: AT5.nl
Een grote meerderheid van de reizigers van tramlijn 9 naar Diemen wil dat de lijn wordt doorgetrokken.
Dat blijkt uit een onderzoek op de website van de Stadsregio Amsterdam. Van de 430 ondervraagde reizigers gaf liefst 87 procent aan de lijn door te willen trekken. 35 procent darvan kiest voor verlenging naar Station Bijlmer ArenA en 20 procent voor station Diemen Zuid. Veel passagiers vinden het vooral belangrijk dat de tram de nieuwe woonwijk Plantage De Sniep aan gaat doen, maar ook andere alternatieven zoals Diemen Noord en diverse metrostations worden genoemd.
Bron: AT5.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Op de site van de Stadsregio Amsterdam staat een volledig overzicht van alle resultaten: http://www.stadsregioamsterdam.nl/@1408 ... reizigers/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
De eerdere discussie op dit forum:
Ik geloof dat een fors deel van de 14 personen die in de enquete aangaven dat de haltes Munt en Spui moeten worden samengevoegd aan die discussie hebben meegedaan :D
Ik geloof dat een fors deel van de 14 personen die in de enquete aangaven dat de haltes Munt en Spui moeten worden samengevoegd aan die discussie hebben meegedaan :D
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Dat lees je niet goed. Er staat dat 14 mensen de halte Muntplein richting CS weer terug willen hebben
Blijkbaar was ik trouwens niet de enige die vond dat de halte Eerste van Swindenstraat wel opgeheven kon worden
Blijkbaar was ik trouwens niet de enige die vond dat de halte Eerste van Swindenstraat wel opgeheven kon worden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Ik zie wel wat in het doortrekken naar de ArenA, wordt de 9 weer als vanouds een voetbaltram!
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Als je één goede investering kunt doen in het ov is het wel eentje om de rendabiliteit te verhogen. Dat kan bereikt worden door deze tram twee richtingen op gevuld te laten zijn. Omdat het centrum van Amsterdam en de overstapknoop en het centrum van Zuidoost allebei veel mensen aantrekken zou het voor de vulling in de huidige "tegenrichting" van deze tramlijn welkom zijn om deze door te trekken naar het Bijlmerstation. Ik krijg ergens namelijk toch het idee dat de tram wanneer deze van de Watergraafsmeer naar Diemen rijdt steeds leger wordt (of vult in tegengestelde richting.) Al weten Ziggy en Bee natuurlijk beter hoe het zit dan ik
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Nouja, het is natuurlijk logisch dat de tram leger wordt naarmate het eindpunt nadert. Buiten de spits zijn er inderdaad wel weinig mensen die doorrijden naar Diemen, in de ochtendspits (tegenspits) feitelijk ook niet erg veel. De piek zijn de mensen die in de sociale werkplaats in Sniep werken.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
En het is nog logischer dat de tram richting Diemen leegloopt na Brinkstraat, omdat dan alleen nog overstappen op lokaal vervoer wordt aangeboden, dat wil zeggen lijn 44 naar Diemen Noord op de Nic. Lublinkstraat. Komt nog bij dat vanuit het centrum van Amsterdam ook andere goede verbindigen naar Diemen zijn. Je hebt metro 53 natuurlijk, maar ook de trein vanaf station Diemen. Dat station trekt 4000 reizigers per dag zonder echte werkgelegenheid in de buurt. Op een inwonersaantal van 25000 is dat veel. Een opkomende trend is overigens dat station Diemen ook gebruikt wordt door IJburgers, die met de fiets komen.
Bij het eindpunt van lijn 9 heb je nog maar een paar huizen, een sociale werkplaats en wat sportterreinen. Dat zijn niet 's lands grootste attracties.
Bij het eindpunt van lijn 9 heb je nog maar een paar huizen, een sociale werkplaats en wat sportterreinen. Dat zijn niet 's lands grootste attracties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Op korte termijn lijkt mij een doortrekking tot aan het zuidelijke deel van de nieuwe woonwijk bij de Sniep wel realistisch. Zo moeilijk moet dat ook niet zijn: één spoor ligt er al voor tramverkeer naar de werkplaats.
Op de langere termijn lijkt een doortrekking naar Ganzenhoef me het meest voor de hand liggend. Wel moet dan goed gekeken worden naar de inpassing van het tracé: de Provincialeweg is een drukke verbindingsweg tussen afrit 2 aan de A1 en de kantorenparken bij Diemen-Zuid en in de Bijlmer. Zeker in de avondspits zorgen de stoplichten bij de Muiderstraatweg voor een lang lint aan auto's op de Daalwijkdreef tot voorbij de kruising met de Gooiseweg.
Die weg zou ik een tram dus niet gelijkvloers laten kruisen. Allicht is een viaduct over de Provincialeweg parallel aan het metroviaduct wel het handigst. Het tramtracé zou dan ten oosten van het metroviaduct lopen en vervolgens bij Ganzenhoef onder het viaduct door naar de Bijlmerdreef getrokken kunnen worden.
Doortrekking over de Bijlmeerdreef naar Bijlmer/ArenA is wmb echt verre toekomstmuziek.
Op de langere termijn lijkt een doortrekking naar Ganzenhoef me het meest voor de hand liggend. Wel moet dan goed gekeken worden naar de inpassing van het tracé: de Provincialeweg is een drukke verbindingsweg tussen afrit 2 aan de A1 en de kantorenparken bij Diemen-Zuid en in de Bijlmer. Zeker in de avondspits zorgen de stoplichten bij de Muiderstraatweg voor een lang lint aan auto's op de Daalwijkdreef tot voorbij de kruising met de Gooiseweg.
Die weg zou ik een tram dus niet gelijkvloers laten kruisen. Allicht is een viaduct over de Provincialeweg parallel aan het metroviaduct wel het handigst. Het tramtracé zou dan ten oosten van het metroviaduct lopen en vervolgens bij Ganzenhoef onder het viaduct door naar de Bijlmerdreef getrokken kunnen worden.
Doortrekking over de Bijlmeerdreef naar Bijlmer/ArenA is wmb echt verre toekomstmuziek.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Persbericht+rapport over optimalisering van lijn 9, onder meer naar aanleiding van deze enquete: http://www.stadsregioamsterdam.nl/belei ... imaliseren
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Hoogtepunten
- Geen verlenging. Bij de kosten-baten berekening (waarbij 1 precies in evenwicht is) komt de meest kansrijke verlenging, naar Bijlmer ArenA uit op 0,2. Wel zou het zorgen dat de spitsverkeer voortaan in twee richtingen zou verlopen. In 2015 wordt opnieuw naar verlenging gekeken.
- Verder een mooie lijst met verbeteringen. Indien ze allemaal worden uitgevoerd is een reistijdverbetering tot wel 5 minuten mogelijk voor het volledige traject.
Bijvoorbeeld. Voor 135.000 euro kan de tram vanaf de Dam naar CS 3 minuten versneld worden, door aanpassing van twee verkeerslichten.
Samenvoegen van de haltes Munt en Spui levert een tijdswinst van 30 seconden op. Kost wel 175.000 euro.
Strengelspoor in de Amstelstraat vervangen door dubbelspoor kost 1,1 miljoen, reistijdwinst is per voertuig verschillend.
Hortusbrug aanpassen zodat er harder dan 5 km/u gereden kan worden kost 1,65 miljoen euro.
Alle aanpassingen bij elkaar (ook niet hier genoemde) kosten gezamelijk iets meer dan 16 miljoen. Er gaat maar voor 12 miljoen versleuteld worden. Jaarlijks wordt de exploitatie 1 miljoen euro goedkoper, en de vervoersopbrengsten gaat met 0,9 miljoen omhoog. Dat is dus een jaarlijkse winst van 1,9 miljoen, en het project is daarom rendabel verklaard.
- Geen verlenging. Bij de kosten-baten berekening (waarbij 1 precies in evenwicht is) komt de meest kansrijke verlenging, naar Bijlmer ArenA uit op 0,2. Wel zou het zorgen dat de spitsverkeer voortaan in twee richtingen zou verlopen. In 2015 wordt opnieuw naar verlenging gekeken.
- Verder een mooie lijst met verbeteringen. Indien ze allemaal worden uitgevoerd is een reistijdverbetering tot wel 5 minuten mogelijk voor het volledige traject.
Bijvoorbeeld. Voor 135.000 euro kan de tram vanaf de Dam naar CS 3 minuten versneld worden, door aanpassing van twee verkeerslichten.
Samenvoegen van de haltes Munt en Spui levert een tijdswinst van 30 seconden op. Kost wel 175.000 euro.
Strengelspoor in de Amstelstraat vervangen door dubbelspoor kost 1,1 miljoen, reistijdwinst is per voertuig verschillend.
Hortusbrug aanpassen zodat er harder dan 5 km/u gereden kan worden kost 1,65 miljoen euro.
Alle aanpassingen bij elkaar (ook niet hier genoemde) kosten gezamelijk iets meer dan 16 miljoen. Er gaat maar voor 12 miljoen versleuteld worden. Jaarlijks wordt de exploitatie 1 miljoen euro goedkoper, en de vervoersopbrengsten gaat met 0,9 miljoen omhoog. Dat is dus een jaarlijkse winst van 1,9 miljoen, en het project is daarom rendabel verklaard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Dat strengelspoor is hartstikke handig. Vaak moeten busjes laden en lossen bij gebouwen daar. Door hun busje zo neer te zetten op het railsloze gedeelte heeft niemand er last van.Bee schreef: Strengelspoor in de Amstelstraat vervangen door dubbelspoor kost 1,1 miljoen, reistijdwinst is per voertuig verschillend.
Mooi voorbeeld van een dagelijkse situatie:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5,,0,12.82
For Your Railroad Adventures
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Ik heb er ook nog nooit met een tram stilgestaan, in der tijd kwam ook lijn 20 er langs maar nooit problemen gehad.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Er rijden 14 trams per uur per richting overheen, het komt vaak genoeg voor dat je eventjes op de tram van de andere kant moet wachten, en soms wel twee tegelijk door de slechte afstelling van de tramlichten bij het Meester Visserplein of de Hortusbrug die weer eens open stond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Mooi daaraan kun je goed zien hoe "monumentaal" die gebouwen daar zijn. Ik zeg: platgooien en er een mooie verkeersweg met dubbelsporige trambaan in in het midden van makenfind_your_spot schreef:Dat strengelspoor is hartstikke handig. Vaak moeten busjes laden en lossen bij gebouwen daar. Door hun busje zo neer te zetten op het railsloze gedeelte heeft niemand er last van.Bee schreef: Strengelspoor in de Amstelstraat vervangen door dubbelspoor kost 1,1 miljoen, reistijdwinst is per voertuig verschillend.
Mooi voorbeeld van een dagelijkse situatie:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5,,0,12.82
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
De straat is de laatste maanden erg opgeknapt. Er zit een nieuwe nachtclub, Air. En aan de zijkant van het gebouw (ex-ABN Amro) op de hoek zijn ze nu bezig met het open van nieuwe winkeltjes, die gaan over een paar maanden open. Ook de parkeergarage is weer terug in gebruik.
Tot slot zit er ook nog een supermarkt, een Marqt, onder een van die gebouwen, maar de ingang daarvan zit op de Utrechtsestraat.
(de Albert Heijn heeft die supermarkt trouwens teruggepakt, want ze hebben op het Frederiksplein, aan de andere kant van de Utrechtsestraat een nieuw filiaal geopend, nummer 77 in Amsterdam :X )
Tot slot zit er ook nog een supermarkt, een Marqt, onder een van die gebouwen, maar de ingang daarvan zit op de Utrechtsestraat.
(de Albert Heijn heeft die supermarkt trouwens teruggepakt, want ze hebben op het Frederiksplein, aan de andere kant van de Utrechtsestraat een nieuw filiaal geopend, nummer 77 in Amsterdam :X )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Leuk. Het Rembrantplein schijnt ook een enorme face-lift te hebben gekregen. Ik moet er maar weer eens heen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Vraag mij wel af of het grasveld (waarom een grasveld trouwens ) al is hersteld van WinterWonderLand :X
Leek meer op een verzameling Duitse snackbarren dan op een winterwonderland vond ik.
Leek meer op een verzameling Duitse snackbarren dan op een winterwonderland vond ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
Ik zou groot voorstander zijn van het schrappen van een aantal haltes. In Diemen kun je beginnen met het schrappen van de Nic. Lublinkstraat, en de halte bij het eindpunt verplaatsen naar een onder het spoorviaduct gelegen halte. Sta je nog lekker droog ook. De halte Schoolstraat verplaats je naar de kruising met de Diemerbrug.
Ook het nut van de haltes 1e Van Swindenstraat en Plantage Badlaan is mij altijd ontgaan. In de binnenstad wordt gelukkig gesproken over het samenvoegen van de haltes Munt/Spui. Tot slot zou je de haltes Mr. Visserplein en Hogeweg kunnen opheffen.
Ter compensatie voor die opgeheven haltes zijn langere perrons en de inzet van langer materieel denkbaar.
Qua vrije banen zou een volledig vrijliggend tracé tussen het eindpunt in Diemen (op de Hartveldseweg is het zeker in de spits geen doorkomen aan) en het Waterlooplein ideaal zijn. Tot aan de Hogeweg moet dat geen probleem zijn; daarna zou zo'n vrijliggend tracé waarschijnlijk alleen mogelijk zijn met ondertunneling. Maar goed, dan bevinden we ons al in dream-on-land.
Ook het nut van de haltes 1e Van Swindenstraat en Plantage Badlaan is mij altijd ontgaan. In de binnenstad wordt gelukkig gesproken over het samenvoegen van de haltes Munt/Spui. Tot slot zou je de haltes Mr. Visserplein en Hogeweg kunnen opheffen.
Ter compensatie voor die opgeheven haltes zijn langere perrons en de inzet van langer materieel denkbaar.
Qua vrije banen zou een volledig vrijliggend tracé tussen het eindpunt in Diemen (op de Hartveldseweg is het zeker in de spits geen doorkomen aan) en het Waterlooplein ideaal zijn. Tot aan de Hogeweg moet dat geen probleem zijn; daarna zou zo'n vrijliggend tracé waarschijnlijk alleen mogelijk zijn met ondertunneling. Maar goed, dan bevinden we ons al in dream-on-land.
Re: Reizigers willen GVB lijn 9 doortrekken
De halte Nicolaas Lublinkstraat gaat waarschijnlijk verplaatst worden, hij komt aan de andere kant van de kruising met de Nicolaas Lublinkstraat te liggen. Dan kan de bushalte Prins Bernhardlaan richting Diemen Centrum ook verdwijnen.
In Diemen kan je al een heel eind komen als de verkeerslichten anders afgesteld zouden worden, dat is nu uiterst belabberd. De files verdwijnen spontaan als de verkeerslichten uit staan (laatst waren ze defect), maar dan heb je elke week een botsing op de kruising. Kunnen Diemenaren zo slecht autorijden of is het er echt zo gevaarlijk?
Op de Linaeusstraat heb je klaar-overs in de spits, die houden het verkeer daar op. Daar is echter weinig aan te doen, er zit nu eenmaal een school daar vlakbij en je wil die kinderen graag heel aan de overkant hebben. Het vouwhekje voor het fietspad hebben ze gelukkig weer opgeborgen, dat was echt een drama :')
In Diemen kan je al een heel eind komen als de verkeerslichten anders afgesteld zouden worden, dat is nu uiterst belabberd. De files verdwijnen spontaan als de verkeerslichten uit staan (laatst waren ze defect), maar dan heb je elke week een botsing op de kruising. Kunnen Diemenaren zo slecht autorijden of is het er echt zo gevaarlijk?
Op de Linaeusstraat heb je klaar-overs in de spits, die houden het verkeer daar op. Daar is echter weinig aan te doen, er zit nu eenmaal een school daar vlakbij en je wil die kinderen graag heel aan de overkant hebben. Het vouwhekje voor het fietspad hebben ze gelukkig weer opgeborgen, dat was echt een drama :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten