OV-chipkaart is volledig gekraakt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

Bij trams is vaak een open instapregime, dus dan kun je gewoon instappen met een zelfgemaakte check-in. Probleem is dat je niet het voertuignummer van tevoren weet, maar aan de andere kant zie ik wel gebeuren dat er ook kaartlezers/schrijvers wat kleiner worden. Als zo'n ding op je telefoon aan te sluiten is heb je alleen nog maar problemen met verplichte check-ins (en waar er ook toezicht is of er ingecheckt is).

Iemand deze site al gezien trouwens :lol: http://ovchipkaartdiscounter.nl/webshop
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef: Ten tweede is het inchecken op je laptop en dan reizen natuurlijk veel moeilijker bij bussen en trams dan bij treinen en metro's waar de poortjes open zijn.
Je bedoelt makkelijker. Je hoeft alleen maar het saldo eenmalig met 100 euro te verhogen en je kunt gaan reizen.

Kans is dat je kaart na 24 uur, langer of nooit geblokkeerd wordt.

Maar dan kun je de blokkade zelf weer handmatig van je kaart halen, en je kan weer reizen ;-)
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Chauf21 »

Het hoge woord is er bij Schultz uit: de strippenkaart gaat wat haar betreft volgende week 'uit' in Zuid-Holland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:
deadlock schreef: Ten tweede is het inchecken op je laptop en dan reizen natuurlijk veel moeilijker bij bussen en trams dan bij treinen en metro's waar de poortjes open zijn.
Je bedoelt makkelijker. Je hoeft alleen maar het saldo eenmalig met 100 euro te verhogen en je kunt gaan reizen.

Kans is dat je kaart na 24 uur, langer of nooit geblokkeerd wordt.

Maar dan kun je de blokkade zelf weer handmatig van je kaart halen, en je kan weer reizen ;-)
Ja maar de saldo hack is minder interessant dan de incheckhack naar mijn mening.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZJLkYHhVBAc[/youtube]
Wat vinden jullie hiervan?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Japanners kiezen wél fatsoenlijke ov-chips

Bericht door Geert »

Japanners kiezen wél fatsoenlijke ov-chips
Geplaatst op: donderdag 27 januari 2011 18:14
Laatst bijgewerkt: donderdag 27 januari 2011 18:17


Terwijl Nederland voor middeleeuwse technologie ging, dacht de rest van de wereld nét even wat langer na. Hong Kong, Tokio, Singapore, Philadelphia, Dubai, Melbourne, Seattle, Oslo en Madrid. De lijst met steden en landen waar wel een vrijwel onkraakbare chipkaart in het openbaar vervoer wordt gebruikt is nog veel langer. Het kan dus wél.

Dat de keuze in Nederland op een andere kaart viel komt volgens Anita Hilhorst van Trans Link Systems (TLS) – dat de ov-chipkaart beheert – doordat die veilige alternatieven ‘zich nog niet hadden bewezen in de praktijk’. De Europese praktijk misschien, want half Azië zat toen al lang en breed aan kaarten die gebaseerd waren op Sony’s FeliCa-techniek.

Onze ov-chipkaart bevat een chip van de Nederlandse producent NXP met de naam Mifare Classic. ‘Klassiek’ als in ‘ouderwets’, inderdaad. ‘Het is een goedkopere chip, met minder rekenkracht. Daardoor is het niveau van beveiliging lager. Daarvoor waarschuwden we al in 2008’, zegt Gerhard de Koning Gans, onderzoeker aan de Nijmeegse Radboud Universiteit en betrokken bij de roemruchte kraak van de ov-chipkaart in 2008.

Met zo ongeveer de volledige IT-wereld vindt De Koning Gans het onbegrijpelijk dat de staatssecretaris, de Tweede Kamer en Trans Link Systems (de uitgever van de kaart) hun waarschuwing uit 2008 in de wind sloegen. ‘Dit zat er allang aan te komen. Na onze kraak liet RTV Rijnmond in 2009 al zien dat je het saldo kon ophogen – met één cent – en werd afgelopen november al duidelijk hoe je simpel met Linux-software de kaart kunt manipuleren.’ Hij vraagt zich af waarom TLS vol door is gegaan met de uitrol van de Mifare Classic, terwijl ze beter meer energie in de opvolger hadden kunnen steken.

Overstappen kan snel, als het moet. De Oyster-kaart uit Londen, die gebruikmaakt van dezelfde technologie als de Nederlandse ov-chip, werd in 2008 ook gekraakt door de onderzoekers van de Radboud Universiteit.

In Londen stapte men vorig jaar echter binnen een paar maanden over naar de wél veilige Mifare DESFire.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Ja maar de saldo hack is minder interessant dan de incheckhack naar mijn mening.
Vast wel. Maar SAMEN zijn ze echt overal goed voor *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Japanners kiezen wél fatsoenlijke ov-chips

Bericht door Suus »

Geert schreef:In Londen stapte men vorig jaar echter binnen een paar maanden over naar de wél veilige Mifare DESFire.
Lees verder
Nederland krijgt de SmartMX kaart. Vanaf eind 2011 verkrijgbaar zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Voor alle andere gewone chipkaartreizigers zonder kaartlezer en verstand van Windows.

Zojuist heb ik net mijn OV-chipkaart met 100 euro saldo laten opladen voor maar 45 euro via deze site: http://www.ovchipkaartdiscounter.nl/webshop

Snel, slim en veilig.
For Your Railroad Adventures
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Lyntus »

Het is nogal vervelend dat de OV-Chipkaart zo onveilig is, maar ik vind het diep triest dat mensen nu ook echt ermee gaan frauderen. Schijnbaar vinden veel mensen fraude op deze manier dus minder erg, onder het mom van " eigen schuld TLS ".

Nogal triest vind ik. Het lijkt me trouwens niet dat de OVC wordt opgeheven, ze moeten dat ding gewoon beter beveiligen. En dat gezeik over "ja daar gaan mijn belastingcenten!!". Laten we gewoon iedereen even 5 euro betalen en uit dat potje kunnen we hopelijk voor eens en voor altijd dat ding ( acceptabel ) beveiligen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

Computersystemen kun je niet voor eens en voor altijd veilig krijgen, daar moet je blijvend in investeren. Al was het maar omdat de rekenkracht van computers elk jaar toeneemt en dus de tijd om encryptiesleutels te kraken dus kleiner wordt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Japanners kiezen wél fatsoenlijke ov-chips

Bericht door Geert »

Bee schreef:
Geert schreef:In Londen stapte men vorig jaar echter binnen een paar maanden over naar de wél veilige Mifare DESFire.
Lees verder
Nederland krijgt de SmartMX kaart. Vanaf eind 2011 verkrijgbaar zover ik weet.
Heb je daar ook een bron voor? In het kamerdebat van vanmiddag werd er gezegd dat TLS nog niet besloten had welke chip er gebruikt zou gaan worden. Overigens zit je nog minstens 5 jaar aan de oude kaart vast, tenzij chipkaarten eerder gaan vervallen dan de vervaldatum die er op staat...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Daniel »

Je kunt natuurlijk al wel geleidelijk die nieuwe kaarten in laten stromen. Hoewel het daarbij een nadeel is dat juist nu iedereen massaal een chipkaart aan gaat vragen vanwege het omschakelen van een groot deel van het land. Effectief kan je dan eigenlijk alleen de kaarten in gebieden waar de OVC al langer ingevoerd is al eerder dan over 5 jaar vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Japanners kiezen wél fatsoenlijke ov-chips

Bericht door Suus »

Geert schreef:
Bee schreef:[..]
Nederland krijgt de SmartMX kaart. Vanaf eind 2011 verkrijgbaar zover ik weet.
Heb je daar ook een bron voor? In het kamerdebat van vanmiddag werd er gezegd dat TLS nog niet besloten had welke chip er gebruikt zou gaan worden. Overigens zit je nog minstens 5 jaar aan de oude kaart vast, tenzij chipkaarten eerder gaan vervallen dan de vervaldatum die er op staat...
Dat is wat de minister heeft gezegd in het debat. Ik heb niet meegekregen dat dat niet klopte. Lijkt mij ook niet dat dit zomaar uit de lucht komt vallen eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Je kunt natuurlijk al wel geleidelijk die nieuwe kaarten in laten stromen. Hoewel het daarbij een nadeel is dat juist nu iedereen massaal een chipkaart aan gaat vragen vanwege het omschakelen van een groot deel van het land. Effectief kan je dan eigenlijk alleen de kaarten in gebieden waar de OVC al langer ingevoerd is al eerder dan over 5 jaar vervangen.
Maar dat maakt voor het misbruiken van de bestaande chipkaart niet uit. Het houdt dus in dat in ieder geval voor de komende 5 jaar mensen gemakkelijk kunnen frauderen met de kaart, omdat de bestaande chipkaarten nog de komende 5 jaar geaccepteerd moeten worden. Dat er ondertussen ook een veiliger variant wordt geaccepteerd lost de problemen van de huidige chip niet op.
Bee schreef:Dat is wat de minister heeft gezegd in het debat. Ik heb niet meegekregen dat dat niet klopte. Lijkt mij ook niet dat dit zomaar uit de lucht komt vallen eerlijk gezegd.
Oké, ik heb dat punt alleen het deel van de kamerleden in eerste termijn gehoord en niet het antwoord van de minister gehoord. Dank.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Suus »

Als de NS op de huidige manier doorgaat met het verspreiden van chipkaarten onder haar klanten heeft 50% van de NS-klanten halverwege 2012 een nieuwe kaart volgens mij. Daarbij zijn er ook nog veel kaarten die binnen nu twee jaar gaan vervallen. In 2009 zijn er nog veel kaarten verkocht bij het GVB die al in 2012 gaan vervallen, en ook bij de RET gaat de eerste generatie kaarten er over niet al te lange tijd alweer uit. Tot nu toe zijn dat de grootste voorraden kaarten die zijn verstrekt, immers zijn toendertijd deze kaarten ook verkocht aan mensen rondom deze steden, toeristen, mensen die werken in deze steden en verzamelaars. Je ziet in een ruime straal rondom Amsterdam dat veel mensen GVB-kaarten gebruiken.

Als men nu stopt met het zo veel als mogelijk promoten van de OV-chipkaart, en vervolgens eind 2011 massaal start met de promoverkoop van die kaarten en ergens begin 2012 de strippenkaart landelijk afschaft, zal het niet moeilijk worden om zo snel als mogelijk zo veel mogelijk kaarten met een nieuwe chip uit te rollen. Ja, dat is vertraging, maar dat is de enige manier lijkt mij. Voor Zuid-Holland is het nu al te laat, bijna iedereen heeft daar nu toch wel een OV-chipkaart, dat houd je echt niet meer tegen.

Je zou wel een aantal doekjes voor het bloeden kunnen inzetten en het lijkt mij stug als de NS en TLS die niet gaan inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Lyntus schreef:Laten we gewoon iedereen even 5 euro betalen en uit dat potje kunnen we hopelijk voor eens en voor altijd dat ding ( acceptabel ) beveiligen.
Is de 6,7 miljoen die TLS vorig jaar van Tineke hibbel dribbel Huizinga heeft ontvangen niet voldoende?
http://tweakers.net/nieuws/65524/smartm ... maken.html
Geert schreef: Heb je daar ook een bron voor?
http://webwereld.nl/nieuws/65136/miljoe ... artmx.html
Bee schreef:In 2009 zijn er nog veel kaarten verkocht bij het GVB die al in 2012 gaan vervallen, en ook bij de RET gaat de eerste generatie kaarten er over niet al te lange tijd alweer uit.
Ik heb hier een RET OV-chipkaart liggen die op 11-06-2011 vervalt. Ja, ik ben een echte early adopter :Y
Laatst gewijzigd door find_your_spot op do 27 jan 2011, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Suus »

Nee hoor, want al begin 2010 vervielen de eerste kaarten bij de RET :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

Mensen, het gaat niet om de grote hoeveelheden kaarten die vervallen, het gaat er om wanneer de laatste chipkaart met een Mifare Classic-chip niet meer geldig is. Tot die tijd zullen vervoerders dus chipkaarten moeten blijven accepteren die redelijk eenvoudig te overschrijven zijn (met een aangepast saldo, eigen in- of uitchecktransacties en wie weet wat er nog meer komt). Dus tenzij het oude model chipkaart eerder ongeldig wordt verklaard dan de vervaldatum die op de kaart staat (en effectief het nieuwe type eerder verplicht wordt gesteld), zitten we nog minstens vijf jaar met de huidige chipkaarten opgescheept.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Fles »

Nou ik lees dat Londen in een paar maanden kon overstappen naar de Myfare DESfire. Dus die 5 jaar maak ik me niet zo druk om. Maar aan de huidige situatie moet gewoon snel wat gedaan worden. EN wat meer dan "foei stout het mag niet" roepen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

60 uur werkstraf, ALS ze kunnen achterhalen wie met met een gefraudeerde kaart reist. Maar dat is eerder symptoombestrijding. Alsof je de voordeur open laat staan en achteraf eens gaat kijken wie er dingen heeft gejat uit je huis. "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
Je klinkt nu net als de directeur van de TLS...

Valt het jullie ook op dat de echte directeur van de OV-chipkaart, ex-directeur Gert-Jan Kroon wijs zijn kaken op elkaar houdt en weg blijft van de media?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
Je klinkt nu net als de directeur van de TLS...
No shit Sherlock ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door Fles »

_O-
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is volledig gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:
find_your_spot schreef: Je klinkt nu net als de directeur van de TLS...
No shit Sherlock ;)
TLS schrijf je nou immers met Capslock.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten