Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Dat kunnen ze wel verzinnen, maar dat implementeren ze niet zodat de reiziger meer geld kwijt is en de vervoerder meer geld kan vangen. Snap je nu nog niet dat de chipkaart is ontworpen voor de vervoerders ipv de reizigers?
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
En ja, in London hebben ze dat wel...
Als je boven het bedrag van een dagkaart uitkomt, wordt er de rest van de dag geen geld meer afgeschreven, tenzij je ineens in een andere zone komt, dan wordt het extra te betalen bedrag afgeschreven, totdat je ook weer die 'price-cap' hebt behaald.
Als je boven het bedrag van een dagkaart uitkomt, wordt er de rest van de dag geen geld meer afgeschreven, tenzij je ineens in een andere zone komt, dan wordt het extra te betalen bedrag afgeschreven, totdat je ook weer die 'price-cap' hebt behaald.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Aan de andere kant, stel dat ze zo'n price cap in zouden stellen. Als je reist van de Randstad naar Delfzijl, zit je op het Arriva-deel al lang aan je price cap en krijgt Arriva dus niets. Op de terugweg krijgt Arriva een gedeelte en krijgt NS ook nog een groot deel van het traject opbrengsten. Dat loopt scheef.Meltrain schreef:Als je boven het bedrag van een dagkaart uitkomt, wordt er de rest van de dag geen geld meer afgeschreven, tenzij je ineens in een andere zone komt, dan wordt het extra te betalen bedrag afgeschreven, totdat je ook weer die 'price-cap' hebt behaald.
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Dat is niet MIJN probleem. :D
Aan de hand van de check-ins en check-outs kunnen Arriva en NS toch zelf onderling de opbrengsten verdelen?
Aan de hand van de check-ins en check-outs kunnen Arriva en NS toch zelf onderling de opbrengsten verdelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
1. Is dat het probleem van de reiziger?Bart schreef:Aan de andere kant, stel dat ze zo'n price cap in zouden stellen. Als je reist van de Randstad naar Delfzijl, zit je op het Arriva-deel al lang aan je price cap en krijgt Arriva dus niets. Op de terugweg krijgt Arriva een gedeelte en krijgt NS ook nog een groot deel van het traject opbrengsten. Dat loopt scheef.Meltrain schreef:Als je boven het bedrag van een dagkaart uitkomt, wordt er de rest van de dag geen geld meer afgeschreven, tenzij je ineens in een andere zone komt, dan wordt het extra te betalen bedrag afgeschreven, totdat je ook weer die 'price-cap' hebt behaald.
2. Als gedetecteerd wordt dat er een pricecap wordt bereikt kunnen de vervoerders waarmee je hebt gereisd het bedrag naar ratio ontvangen. Dat kan ook achteraf nog verrekend worden, de database blijft immers 7 jaar bewaard ;)
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Er zit toch ook geen price-cap op je benzienetank?
Als je bang bent dat je niet genoeg treintjes kunt spotten of je wilt perse Delfzijl en Vlissingen op dezelfde dag bezoeken: niemand houdt je tegen om een dagkaart als product op je chipkaart te zetten... (moet je hem er dus wel weer bijtijds van afhalen ;))
Als je bang bent dat je niet genoeg treintjes kunt spotten of je wilt perse Delfzijl en Vlissingen op dezelfde dag bezoeken: niemand houdt je tegen om een dagkaart als product op je chipkaart te zetten... (moet je hem er dus wel weer bijtijds van afhalen ;))
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Je kunt geen dagkaarten op je chipkaart zetten. Alleen als papieren kaartje te krijgen, maar als je dan nog met de metro wilt in Rotterdam of Amsterdam moet je weer gaan hannesen om een sleutelkaart te krijgen. Hoe is dit in het belang van de reizigers?
De vergelijking met de benzinetank ontgaat me trouwens. Er is een tariefstructuur waarin een maximumprijs voor het OV voorkomt (zijnde de dagkaart), een elektronisch systeem moet dan best uit kunnen rekenen dat die maximumprijs bereikt is. Als het in Engeland kan moet het hier ook kunnen.
De vergelijking met de benzinetank ontgaat me trouwens. Er is een tariefstructuur waarin een maximumprijs voor het OV voorkomt (zijnde de dagkaart), een elektronisch systeem moet dan best uit kunnen rekenen dat die maximumprijs bereikt is. Als het in Engeland kan moet het hier ook kunnen.
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Ja, dat snap ik best. Maar ja, ik beoordeel de kaart nu eenmaal vanuit de "reiziger" .Gekko123 schreef:Snap je nu nog niet dat de chipkaart is ontworpen voor de vervoerders ipv de reizigers?
Je kunt van mening verschillen of een dagkaart nuttig is (gezien je benzinetank-voorbeeld). Ik ben van mening dat hij nuttig is en een lage drempel betekent voor incidentele "zwerf"-reizigers (toeristen bijvoorbeeld, er zijn niet voor niets in Zwitserland gigantisch veel "onbeperkt-reizen"-kaarten).Vinny schreef:Er zit toch ook geen price-cap op je benzienetank?
Als je bang bent dat je niet genoeg treintjes kunt spotten of je wilt perse Delfzijl en Vlissingen op dezelfde dag bezoeken: niemand houdt je tegen om een dagkaart als product op je chipkaart te zetten... (moet je hem er dus wel weer bijtijds van afhalen )
Als er besloten wordt een dagkaart aan te bieden (of dat nu voor GVB, NS of voor alle OV in een provincie is), is het toch logisch om dit dan ook zo makkelijk mogelijk aan te bieden en niet met "dagkaart-producten" te werken?
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Alsof er ook maar 10 mensen per dag voor 52,50 reizen zonder abonnement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Nogmaals, ik bedoel niet alleen een NS-dagkaart, maar ook een GVB, RET, weet-ik-veel-dagkaart. De discussie over het nut van een dagkaart is een andere dan de discussie over hoe de OV-chipkaart ermee om moet gaan.
Maar goed, die discussies passen misschien niet helemaal in dit topic...
Maar goed, die discussies passen misschien niet helemaal in dit topic...
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Voor zover ik weet is NS ook helemaal niet van plan een dagkaart te gaan introduceren om op de chipkaart te kunnen laden.
For Your Railroad Adventures
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Dat is nou juist het punt, het zou handig zijn als ze dat wél gingen doen. Tenzij ze dus een 'daily price cap' gaan invoeren, dat zou nog beter zijn. Dan heeft een chipkaart ook pas echt nut: als je zeker weet dat je nooit te veel betaalt.
Zo moeilijk is het anders ook weer niet om op één dag aan de prijs van een NS-dagkaart te komen (= € 28,20 met korting, dus ook weer niet zo overdreven veel als in jouw voorbeeld).Bee schreef:Alsof er ook maar 10 mensen per dag voor 52,50 reizen zonder abonnement.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
52,50 is de prijs voor een OV-dagkaart zonder reductie tweede klas. Jouw bedrag is slechts bij de trein, en dan is nog verdraaid lastig om aan te komen, tenzij je als een gek het hele land gaat doorscheuren, er zijn maar weinig mensen die dat doen.
Rotterdam - Leeuwarden retour is met een dagkaart nog steeds duurder dan met een gewoon retourtje. De treinreis tussen Alkmaar - Heerlen haalt het wel, maar dat is ook maar net, daar Alkmaar - Sittard met een retourtje nog goedkoper is dan met een dagkaart
Rotterdam - Leeuwarden retour is met een dagkaart nog steeds duurder dan met een gewoon retourtje. De treinreis tussen Alkmaar - Heerlen haalt het wel, maar dat is ook maar net, daar Alkmaar - Sittard met een retourtje nog goedkoper is dan met een dagkaart
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Dat is wel zuur. Komt overigens de IB-Groep (of hoe dit clubje tegenwoordig ook heet) hier overigens niet bij kijken omdat het om een studentenkaart gaat?find_your_spot schreef:Helaas heb ik te vroeg gejuicht.
Een vervangende kaart betekent blijkbaar echt een vervangende kaart, want alles is precies zoals het oude.
Zo net een reisje met Connexxion gemaakt, helemaal blij met mijn nieuwe Studenten OV-chipkaart wilde ik inchecken.
*biep biep* KAART ONGELDIG
Op Bijlmer ArenA werd bij de NS kaartautomaat duidelijk dat alles exact is over gezet zoals ik mijn vorige kaart geblokkeerd achter liet.
Helaas pindakaas, nog geen OV. Inmiddels wel voor 43 euro op eigen kosten gereisd.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dienst Uitvoering Onderwijs. :') -> OCW-DUOfogeltje schreef: Dat is wel zuur. Komt overigens de IB-Groep (of hoe dit clubje tegenwoordig ook heet) hier overigens niet bij kijken omdat het om een studentenkaart gaat?
Nee, die hebben dit paradepaardje lekker doorgeschoven naar TLS. Zijn zij van al het gezeik af.
For Your Railroad Adventures
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
En voor 33,70 heb je een OV-dagkaart mét reductie tweede klas. Dus waarom zou je die duurdere kopen als je een kortingskaart hebt??Bee schreef:52,50 is de prijs voor een OV-dagkaart zonder reductie tweede klas.
Nogal logisch want de maximumprijs voor een retour is immers gelijk aan de prijs van een dagkaart. Een dagkaart is er ook helemaal niet voor reizigers die alleen maar een retourreis maken. Het gaat juist om die gevallen waarin je meer reis dan alleen maar heen-en-weer over dezelfde route. Voor dat soort reizen is de OV-chipkaart nu gewoon géén fatsoenlijk alternatief voor papieren kaartjes. En al helemaal niet als je met treinen van meerdere vervoerders reist.Bee schreef:Rotterdam - Leeuwarden retour is met een dagkaart nog steeds duurder dan met een gewoon retourtje.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Had je ooit gedacht dat daar een oplossing voor zou komen?reisthijs schreef:Voor dat soort reizen is de OV-chipkaart nu gewoon géén fatsoenlijk alternatief voor papieren kaartjes.
Meereizen op korting gaat sowieso ook verdwijnen.
For Your Railroad Adventures
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Kortom, door de OV-chipkaart wordt het reizen met OV alleen maar ontmoedigd en worden de files in Nederland dus alleen maar langer...
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Gekko123 schreef:Kortom, door de OV-chipkaart wordt het reizen met OV alleen maar ontmoedigd en worden de files in Nederland dus alleen maar langer...
Ik voorspel een mooie toekomst voor Nederland
For Your Railroad Adventures
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Hoe kom je daarbij? Ik heb NS er nog nooit over gehoord...find_your_spot schreef:Meereizen op korting gaat sowieso ook verdwijnen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Ik heb NS er ook nog nooit over gehoord hoe ze gedacht hadden dit mogelijk te maken met de chipkaart. En het is duidelijk dat NS liever bestaande formules afschaft dan een goede oplossing te bedenken...
Ja, dat heb ik ooit gedacht. Maar dat is al een hele tijd geleden...find_your_spot schreef:Had je ooit gedacht dat daar een oplossing voor zou komen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Nee, dat is vaak zo als je er niks meer over hoort. Kan het geruisloos verdwijnen :YReiziger Delft schreef:Hoe kom je daarbij? Ik heb NS er nog nooit over gehoord...find_your_spot schreef:Meereizen op korting gaat sowieso ook verdwijnen.
Gewoon verder blijven denken, het verdwijnt toch wel.reisthijs schreef:Ja, dat heb ik ooit gedacht. Maar dat is al een hele tijd geleden...find_your_spot schreef:Had je ooit gedacht dat daar een oplossing voor zou komen?
For Your Railroad Adventures
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Meereiskorting gaat echt niet zonder ophef verdwijnen, dat wordt volgens mij veel meer gebruikt dan al die andere producten die zijn verdwenen...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Het was al een paar jaar terug in het nieuws dat de NS wellicht met een nieuw VDU abonnement zou komen naast het bestaande. Namelijk 20% voor een x-bedrag (welk bedrag weet ik zo niet meer). Wellicht dat dit dan als "vervanging" aangedragen gaat worden voor het eventueel verdwijnen van de samenreiskorting (zoals het Dalurenabonnement als een volwaardige vervanging van het KAN-kaartje in Nijmegen werd gepromoot).
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!
Het verhaal gaat verder.
Vanmiddag weer aan het dure 0900-lurk-10-cent-per-minuut-ov-zuig-lijn gehangen.
"Nee meneer uw OV-chipkaart nummer staat niet in het systeem"
Heb die dame even verteld dat ik niet verder met haar wensde te spreken en NU, ja NU (want mijn bloed begint te koken), NU wil worden doorverbonden met iemand die WEL verstand van zaken heeft.
"Dus u wilt NU worden doorverbonden?"
Ja!
****7 min lang doorverbond muziekje****** (a 10 cent per minuut)
"Nee meneer ik weet niet waar dit over gaat, vertelt u het eens"
verhaal vertelt.
"Ik zie hier in het systeem dat er op 27 januari een nieuw studentenreisrecht voor u is klaar gezet om op te halen"
FIJN
-------------------------------------
Nu dus even douchen, aankleden en met me kont richting de Bruna. Kijken of deze 17 dagen durende ellende een einde komt. :X
WORDT VERVOLGD....
Vanmiddag weer aan het dure 0900-lurk-10-cent-per-minuut-ov-zuig-lijn gehangen.
"Nee meneer uw OV-chipkaart nummer staat niet in het systeem"
Heb die dame even verteld dat ik niet verder met haar wensde te spreken en NU, ja NU (want mijn bloed begint te koken), NU wil worden doorverbonden met iemand die WEL verstand van zaken heeft.
"Dus u wilt NU worden doorverbonden?"
Ja!
****7 min lang doorverbond muziekje****** (a 10 cent per minuut)
"Nee meneer ik weet niet waar dit over gaat, vertelt u het eens"
verhaal vertelt.
"Ik zie hier in het systeem dat er op 27 januari een nieuw studentenreisrecht voor u is klaar gezet om op te halen"
FIJN
-------------------------------------
Nu dus even douchen, aankleden en met me kont richting de Bruna. Kijken of deze 17 dagen durende ellende een einde komt. :X
WORDT VERVOLGD....
For Your Railroad Adventures
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten