Exploitant Fyra in problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Suus »

Exploitant Fyra in problemen
Exploitant HSA, die de Fyra op de hogesnelheidslijn laat rijden, zit in financiële problemen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft aan de Kamer geschreven dat dat vooral ligt aan de tegenvallende inkomsten door te weinig treinreizigers op het traject Amsterdam-Rotterdam.

Om meer mensen te trekken wordt de toeslag voor de trein met ingang van morgen verlaagd.
Bron: NOS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Ruben »

Zal dit de voorbode zijn van faillietverklaring, en dus de bekentenis dat deze HSA opgezet is om tegenvallers geen invloed op NS te laten hebben?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Geert »

De VVD vindt dat de NS de exploitatie van de Fyra aan een ander moet laten. "Ik vraag me af of de NS dit moet blijven doen want het is al jaren modderen", zegt Tweede Kamerlid Aptroot.
Een groot deel van het gemodder is in eerste instantie ontstaan door de overheid zelf (late specificaties) en volgens mij is een VVD-minister verantwoordelijk geweest voor de torenhoge infraheffing die betaald moet worden voor de HSL (en de daaruit ontstane verliezen, hoge toeslagen en lage bezetting). Aptroot schuift dus nogal gemakkelijk de schuld naar NS, maar NS is niet de enige die steken heeft laten vallen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Suus »

Het is Aptroot maar, nooit gehinderd door enige vorm kennis over het OV. Als het aan hem had gelegen was het OV allang afgeschaft geweest :')

Desondanks is niet te ontkennen dat HSA snel op weg is naar een faillissement als je eens een kijkje neemt in een van de treinen als er gewoon toeslag betaald moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Geert »

Ja inderdaad :')

Ik ben erg benieuwd hoe vol de Fyra zit nu de toeslag verlaagd is. Persoonlijk vind ik de Fyra weer een overweging geworden om snel van Rotterdam naar Amsterdam te gaan, voor die winst heb ik wel 2 euro over. Zes euro nogwat was echt te veel :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door webguy »

Geert schreef:volgens mij is een VVD-minister verantwoordelijk geweest voor de torenhoge infraheffing die betaald moet worden voor de HSL
Was het niet de NS zelf die een bod deed van 60 miljoen euro meer dan de concurrentie (DB/SNCF) om maar te zorgen dat ze het alleenrecht kregen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Wubbo »

Het was de tweede kamer zelf die het eerste bod van NS afwees (integratie van de HSL in het normale hoofdrailnet).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Caspar »

Bee schreef:Het is Aptroot maar, nooit gehinderd door enige vorm kennis over het OV. Als het aan hem had gelegen was het OV allang afgeschaft geweest :') .
Beetje offtopic, maar Aptroot heeft wel een hele dag meegedaan met simuleren met treindienstleiders op onze opleidingsset, om een beter beeld te krijgen wat de Prorail verkeersleiding nou zoal doet. Een hoop managers zie ik hem dat niet nadoen :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf wel het idee dat hij zich verdiept in de materie. Overigens komen de problemen voor de Fyra vooral omdat er heel dure infrastructuur gebouwd is, waar de reiziger niet voor wil of kan betalen. Misschien betekent dat wel dat we eens op moeten houden om voor een miljard euro per jaar allerlei spoorprojecten uit te voeren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Snorkel »

De gunning aan HSA betekende wel directe (interne) concurrentie met de normale Benelux Intercity naar Brussel en dus te verwachten pogingen deze op te heffen, of op zijn minst zo oninterresant mogelijk te maken.

Zelfs nu de exploitatie ervan verlengt is, en er nieuwe Traxx loco's gebruikt worden, is er nog veel te regelmatig gemakzuchtig uitval van treinen, zonder enige uitleg, zonder geboden alternatief binnen de zelfde organisatie ( Thalys ) en dus voor de reiziger " zoek 't maar uit!! ", met als gevolg weglopende reizigers. Dit geeft meer houvast om juist de service geheel af te schaffen.

Afgelopen Juni was ik van 's ochtends vroeg op weg van Lls naar Londen. Op Watergraafsmeer 1 complete Benelux set. Op Dijksgracht, 1 complete Benelux set. Voor vertrek van mijn trein, 1 binnenkomende Benelux set vanaf Brussel. En ja hoor, voor een 4e keer in 8 reizen naar Brussel, weer geen trein "wegens logistieke redenen". PUNT. Geen alternatief. Ik dus ( wederom ) brutaal met de Thalys mee, om toch mijn gereserveerde Eurostar te kunnen halen. Wel netjes op een klapstoel van een balkon. Bij mij stonden jonge Italiaanse toeristen ( die ook met de Benelux hadden mee gewild ), en die vroegen of deze trein richting Antwerpen ging. Zij gingen zitten in een rijtuig. 1e treinmanager komt langs, een belg. Ik leg uit waarom ik in de trein zit, en mag blijven zitten. 2e trein komt bij Italianen, en verteld ze dat ze op Schiphol uit MOETEN stappen, en op de volgende Benelux wachten. Ze komen weer bij mij staan. Op Schiphol komen beide treinmanagers buitenlangs bij onze deur staan. De Italianen vragen of zij ook op het balkon mogen blijven. OOK ? Zij worden er subiet uit gebonsjoert. Toen vroeg de 2e treinmanager wat IK daar deed. Ik legde uit waarheen ik op weg was, en waarom in de Thalys, en dat de 1e treinmanager het goed vond. Met duidelijke tegenzin mocht ik toen blijven zitten. Wat een service van NS Hispeed zeg ...................

Laat de Benelux bij NS en houdt hem in ere, in competitie met een concurrende HSL en niet in plaats van, omdat een bedrijf zichzelf of een van zijn BV's of samenwerkingsverbanden toch niet zal willen beconcurreren.

Ik heb zelf wel eens zitten dagdromen, of het haalbaar zou zijn, een concurrerende Benelux service op te zetten, zodra NS er mee kapt.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Vinny »

Bijzonder. Van Nico Spilt, toch een fenomeen onder de treinhobbyisten, heb ik altijd begrepen dat iedereen gewoon met de Thalys mee kan reizen op voorwaarde van het kopen van een regularisatiebiljet a raison de 18 euro.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Dexter »

Dat kan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Het is een soort tussenoplossing à la UVB en wordt logischerwijs niet gecommuniceerd aan het grote publiek. Je hoort immers gewoon in het bezit te zijn van een Thalysticket + reservering.

Nico Spilt... Zijn site bevat een schat aan informatie en leuke wetenswaardigheden, maar soms slaat hij de plank volledig mis met zijn misplaatste vileine opmerkingen. Dit terwijl hij een aantal mcn'en in zijn kennissenkring heeft.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Vinny »

Laat ik het er maar op houden dat ik dat extreem klantonvriendelijk vind, dat dat niet gecommuniceerd wordt. In Frankrijk kun je namelijk a la minute een reservering uit een kaartautomaat vissen indien noodzakelijk. Maar in Nederland moet je eerst drie kwartier in de lobby van NS Hispeedwachten, als je geluk hebt. :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Dexter »

Daarmee zijn ze in Frankrijk, gesterkt door 30 jaar HST-ervaring, inderdaad veel verder mee. Op alle grote TGV-stations staan rijen automaten: 'Echange à la minute' waar je zonder hulp en al te veel wachttijd je reservering op kan cancellen, aanpassen of een last-minute reservering (al dan niet in overboeking) uit kunt halen.

Komt hier over 30 jaar ook nog wel eens. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door webguy »

Als ze dan nog niet al 3x failliet zijn... Dit wordt nog heel gezeur. NS heeft het geld wel om de boel overeind te laten, maar stel je voor dat ze dat zouden doen: dan maken ze verliezen en dan krijgen de managers geen bonussen, en hebben we het europese "ongeoorloofde staatssteun" geneuzel weer.
Overigens als het puntje bij het paaltje komt: de NS betaalt de overheid, maar de NS is eigendom van de overheid... Hoezo een beetje acteren?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Caspar »

Is de toeslag verlaging al ingegaan vandaag? Ik heb een stuk of 3 Fyra's zien rijden vanmiddag, waar echt hooguit 10 tot 20 mensen in zaten.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik zag vandaag de Fyra richting Amsterdam op Rotterdam Centraal, vertrek 18.23. Deze was voor ongeveer 60 a 70 % gevuld schat ik.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Snorkel »

Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit, toen ik een eerste maal door een gecancelde Benelux mijn Eurostar dreigde te missen. Ik zou op Shiphol overstappen, en ben daar naar het internationale loket gegaan, die e.e.a. regelde met A'dam per telefoon. Ik hoefde de 18 Euro niet te betalen. Na mij werd de Thalys door vele andere slachtoffers bestormd, die ook allen mee mochten. Geen van ons had zitplaatsreservering. Dit betekende voor mij R'dam-Brussel, zittend op mijn koffer in de restauratie.

Die 18 Euro vind je online nergens. Alle voordelige Hispeed reizen naar Londen zijn tot Brussel expliciet ZONDER Thalys. Een retour soort die wel Thalys toestaat is veel duurder dan 2x die 18 Euro toeslag. Waarom is die er, als hij wordt doodgezwegen en weggemoffeld ?

------------------------

Als Hispeed 3 Benelux sets in A'dam ter beschikking heeft, en gewoonweg de trein cancelt, is het dan billijk om de gedupeerde reizigers niet met jouw Thalys product mee te laten gaan ? Of de toeslag te eisen ? Of de toeslag optie te verzwijgen, en je dan te weigeren omdat je geen geldige kaart hebt ?

De macht is de drijfveer, omdat er geen concurrentie is, enkel elkaar in de weg zittende producten binnen een overkoepelend bedrijf.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Is de toeslag verlaging al ingegaan vandaag? Ik heb een stuk of 3 Fyra's zien rijden vanmiddag, waar echt hooguit 10 tot 20 mensen in zaten.
De toeslagen zijn ten opzichte van de afgelopen maand niet verlaag maar juist verhoogd. Dus je zou eerder minder dan meer reizigers in de Fyra verwachten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:De toeslagen zijn ten opzichte van de afgelopen maand niet verlaag maar juist verhoogd. Dus je zou eerder minder dan meer reizigers in de Fyra verwachten.
Dat was geen toeslagverlaging, maar een goedhouder zoutig kaartje om reizigers zo min mogelijk op elk wissel zout te laten leggen.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Caspar »

Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit, toen ik een eerste maal door een gecancelde Benelux mijn Eurostar dreigde te missen. Ik zou op Shiphol overstappen, en ben daar naar het internationale loket gegaan, die e.e.a. regelde met A'dam per telefoon. Ik hoefde de 18 Euro niet te betalen. Na mij werd de Thalys door vele andere slachtoffers bestormd, die ook allen mee mochten. Geen van ons had zitplaatsreservering. Dit betekende voor mij R'dam-Brussel, zittend op mijn koffer in de restauratie.
Ik heb het nog veel mooier gezien onlangs. Laatste keer dat ik naar Parijs ging met Thalys, stapten er in Brussel zuid ongeveer 200 reizigers extra onze Thalys in, omdat de Thalys vanuit Keulen en Luik niet had gereden. Deze mensen waren met alternatieve binnenlandse stoptreinen en IC's naar Brussel afgereisd, en hadden op dat moment een vertraging van 2u15 minuten. De balkons stonden helemaal vol met staande en hangende passagiers, waar men niet blij mee was. Sommige mensen gingen zitten in de 1e klas, omdat er anders simpelweg geen plaats meer was. De Nederlandse treinmanager die overigens helemaal geen Duits en Frans sprak, schreef voor alle 1e klas reizigers uit Luik en Keulen met een 2e klas kaartje een supplement uit à 103€ Dat leidde tot veel woede, omdat die mensen een vetraging hadden van reeds 2 en half uur, en anders moesten staan, doordat Thalys uitviel.
Die krasse Wallonische tantes spraken natuurlijk geen woord Nederlands of Engels, waardoor de treinmanager niet verder kon komen dan: You have to pai now, otherwise i call the police.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Snorkel »

Heb ook al eens een Benelux genomen Schiphol-Brussel ( ook ri. Londen ), en de voorganger was toen geschrapt vanwege materiaal tekorten. Op balkon, op de koffer tot aan Antwerpen Centraal. Toch maar mooi even lekker kunnen zitten tussen Antwerpen en Brussel !!!!

Tja, wat wil je ook, voor 99/109/119 Euro van elk station in NL - Londen v.v. De algemene ervaring van de reis is niet geweldig. Laat die rechtstreekse Eurostar op Amsterdam maar komen !!!

Andere opties zijn Stena Line HvH-Harwich of vliegen met easyJet of RyanAir voor mijn Britse bestemmingen. Qua kosten ontlopen ze elkaar niet zo veel, en het vliegtuig is dan wel iets sneller, maar met alle overstappen en incheck tijd, niet eens zo veel. De boot is het meest relaxed.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Dexter »

Snorkel schreef:Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit
Trainmanagers hebben een veiligheidsfunctie en zullen dus never nooit niet aangenomen worden als ze één arm hebben. Misschien zat deze mevrouw tijdelijk in een mitella, al zou ze zo eigenlijk ook niet haar werk hebben mogen doen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Geert »

Snorkel schreef:Andere opties zijn Stena Line HvH-Harwich of vliegen met easyJet of RyanAir voor mijn Britse bestemmingen. Qua kosten ontlopen ze elkaar niet zo veel, en het vliegtuig is dan wel iets sneller, maar met alle overstappen en incheck tijd, niet eens zo veel. De boot is het meest relaxed.

Groet, Michel
De boot is inderdaad prima, vooral de HSS bood (toen die nog voer) echt een prima verbinding. In een 3 uurtjes was je in Engeland en zowel in Hoek van Holland als in Harwich kun je meteen overstappen op de trein. :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Exploitant Fyra in problemen

Bericht door Dexter »

De varende gebaksdoos Stena HSS was inderdaad een prima en leuk alternatief. Een beetje de Concorde onder de veerboten. Je kon er je hart ophalen in winkeltjes, een McDo, een Quick en je had frontaal uitzicht over zee. En het was leuk om te zien hoe iedereen zich al wankelend vastklampte aan de relingen, want het ding had een enorme deining. Het was inderdaad trein uit-inchecken-inschepen-uitschepen-trein in. De klassieke veerboot nu vind ik zelf te tijdrovend.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten