Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

Winkelier niet blij met ov-chipkaart
Geplaatst op: zaterdag 29 januari 2011 23:54
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 januari 2011 23:56


ZALTBOMMEL - Winkeliers bekijken de ontwikkelingen rondom de ov-chipkaart met argusogen. Ze krijgen nu al minder klanten aan de toonbank om de strippenkaart te kopen en lopen daardoor omzet mis. De winkeliers kunnen wel een apparaat plaatsen waar mensen met een pinpas hun ov-tegoed aanvullen, maar dat maakt het verlies lang niet goed.
Een paal in de winkel waar het tegoed van de ov-chipkaart kan worden opgewaardeerd, is voor de winkelier minder profijtelijk dan de strippenkaart. ''Mensen kunnen de kaart ook thuis via internet opladen. Het levert de winkelier ongeveer 55 procent van het aantal transacties van de strippenkaart.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Ik kocht mijn strippenkaarten altijd bij de strippenkaartautomaat bij de Albert Heijn. Dan hoefde ik tenminste niet te wachten op het sigaretten-, scheermesjes-, boterhammen- en plantenvolk dat altijd in een lange rij voor de servicecounter staat.

De Primera's die ik ken zijn eigenlijk nogal treurig. Ze verkopen sigaretten (rook ik niet), een paar kaarten (bij de cadeauwinkel hebben ze er veel meer), een paar tijdschriften (bij de boekhandel hebben ze er veel meer, ook Engelse en Duitse (y) ) en loten (ik speel niet mee, geldverspilling). Kortom, die winkel is praktisch tot uitsterven gedoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

Tja, inderdaad niet echt een winkel waar je nu heel erg veel komt... ik heb alleen de postagentschap-functie nogal eens gebruikt van de Primera hier, maar dat heeft er meer mee te maken dat het een kwestie is van de trap af lopen en drie meter naar rechts lopen en dan ben ik er al. (Ook handig voor OVC-webwinkel-aankopen ophalen, maar daar waren ze geloof ik weer niet blij mee :P )
Maar als 'ie er niet meer zou zijn allemaal zaken die ik prima bij de supermarkt 5 minuten verderop kan halen (zelfs die verkoopt trouwens al meer kaarten en kranten en dergelijke)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Postagentschap is tot mijn grote spijt van het postkantoor naar de boekwinkel verhuisd. Aangezien het daar nu echt stervensdruk is, doe ik "moeilijke" postzaken bij een echt traditioneel postkantoor, die zit op 50 meter van de route naar mijn werk of de stad. Altijd meteen aan de beurt, en kunnen ook moeilijke dingen zoals formulier CN22.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Tja, winkeliers moeten niet zo zeuren, dit was te voorspellen. En als een winkelier er niet blij mee is dat je alleen zijn winkeltje inkomt om iets met de automaat te doen: alsof het verplicht was om behalve een strippenkaart iets extra's te kopen ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Eigenlijk kan ik mij prima aansluiten bij de post van Bee hierboven.

- Strippenkaarten altijd bij de AH gekocht
- Boeken lees ik niet (gewoon omdat het niet leuk is)
- Batterijen haal ik al jaren bij de ALDI (meerdere consumenten onderzoeken als beste en goedkoopste uit de bus)
- Postzegels doe ik met 1 velletje gelijk vijf jaar
- Tabak doe ik niet aan, rook niet
- Tijdschriften lees ik gratis in de bibliotheek
- Prepaid tegoed doe ik niet, heb abonnement
- Kantoorartikelen halen we met korting bij Office Centre
- Staatsloterij, vriendenloterij, krasloten, (geldverspilling, kans dat je wint te klein)
- Kranten koop ik ook al niet (iets met Metro, Sp!ts en nu.nl)
- Papieren Agenda zit bij mij digitaal op mijn iPhone gekoppeld aan Gmail
- Voetbal kaarten, wenskaarten, VVV Iris cheques eigenlijk nooit
- OV-chipkaart aanschaffen kan ook bij alle automaten op metrostations

Ohja en printer cartridges bestel ik heel aso op internet.

Nee, helaas geen reden gevonden waarom ik de Primera bij mij in de buurt in leven moet houden.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Postzegels gebruik ik alsof het kraanwater is :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Postzegels gebruik ik alsof het kraanwater is :wink:
Jongens zijn net als postzegels, aflikken en wegsturen? :')
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Nee, ik verstuur ansichtkaarten als hobby :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door borsjea »

Ik ben er niet rouwig om dat de winkelier minder vangt.
Ik betaal voor het openbaar vervoer en hoop ik ook dat van het bedrag wat er ik betaal zo veel mogelijk naar de openbaar vervoerders gaat en zo min mogelijk aan de strijkstok blijft hangen.
Zelf bezoek in de winkelier niet meer, automatische saldo update is een perfecte aanvulling op de OV-Chip.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

find_your_spot schreef:Jongens zijn net als postzegels, aflikken en wegsturen? :')
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(dit is je eerste opmerking die me aan het lachen maakt, maak er geen gewoonte van he :') )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Bee schreef:Postzegels gebruik ik alsof het kraanwater is :wink:
Jongens zijn net als postzegels, aflikken en wegsturen? :')
Ben ik toch blij dat ik slechts 1 hele mooie verzamelpostzegel heb, die stuur ik nooit op!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Joshua »

Ik wist eigenlijk niet dat winkeliers zoveel omzet maakte op strippenkaarten. Ik dacht echt dat het maar om een paar cent per strippenkaart ging. Maar los van dat heb ik altijd mijn strippenkaarten bij Postkantoren over loketten van vervoerders gehaald.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Het gaat hier om de inkomsten die indirect volgen uit de verkoop van de strippenkaart. Voorheen moesten mensen door heel de winkel om aan de kassa een strippenkaart te kunnen kopen. Daardoor zag je soms dingen in de winkel staan die je ter plekke besloot te kopen. Dat leverde voor de strippenkaartverkoper extra inkomsten op. Wanneer je geen strippenkaart gekocht zou hebben, had je dat andere product dus ook nooit gekocht. Dus in plaats van niets, verkocht zo'n strippenkaarverkoper bijvoorbeeld een strippenkaart+zakje drop. De winkeliers klagen nu vooral dat ze die extra verkopen/inkomsten missen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

Dan zul je als winkelier andere manieren moeten bedenken om extra klanten naar je winkel te lokken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Joshua »

Hmm ik denk dat het in de praktijk wel mee valt. Mensen die bij mij een strippenkaart komen halen, die halen over het algemeen ook alleen een strippenkaart.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door microshit »

Ikzelf werk al een tijd als klantenservicemedewerker in een supermarkt, maar heb sinds de OV-chipkaart nog niet gemerkt dat er minder strippenkaarten verkocht worden. Overigens wordt de verkoop van strippenkaarten wél meegerekend in de omzet - er zit alleen geen winstmarge op.
En 3 winkels verderop zit de Primera mét chipkaart-paal, maar die staat bij de ingang dus men hoeft niet ver de winkel in - wat dan niet direct leidt tot een omzetstijging. Al zal deze wel blijven bestaan ivm de post, het volgende punt daarvoor zit 2km verderop.
Het zal misschien veranderen zodra hier de OVC de strippenkaart vervangt... maar dat kan natuurlijk wel even duren.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door Joshua »

Wij verkopen sinds de afschaffing van het KAN kaartje 3 keer zoveel strippenkaarten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winkelier niet blij met ov-chipkaart

Bericht door reisthijs »

Ronaldussen schreef:Dan zul je als winkelier andere manieren moeten bedenken om extra klanten naar je winkel te lokken.
Zoals in het artikel te lezen was hebben ze dat dus al gedaan én stijgt de omzet. Dus eigenlijk is dit gedoe om niks.
En inderdaad als ik een strippenkaart moet hebben koop ik verder ook niets anders. Dus lopen ze ook geen inkomsten mis als ik die strippenkaart daar niet zou komen kopen.
microshit schreef:Ikzelf werk al een tijd als klantenservicemedewerker in een supermarkt, maar heb sinds de OV-chipkaart nog niet gemerkt dat er minder strippenkaarten verkocht worden.
Nogal logisch zolang de strippenkaart nog niet is afgeschaft en in veel gevallen gewoon goedkoper is dan de chipkaart. Je zal pas iets gaan merken als de strippenkaart wordt afgeschaft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten