[Vraag] OV in Madrid

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

[Vraag] OV in Madrid

Bericht door Cookie »

Binnenkort vertrek ik met een aantal studiegenoten naar Madrid voor 4 dagen. Ons hotel zit in het centrum, we arriveren in Madrid per vliegtuig. Ik zag al dat er een metro rijdt van het vliegveld naar het centrum.

Hebben er toevallig mensen hier ervaring welke kaartjes handig zijn als je er 4 dagen bent? En zijn er verder nog zaken waar je rekening mee moet houden in het OV aldaar? We willen graag de bezienswaardigheden zien in Madrid, echt buiten de stad gaan ligt niet in de bedoeling.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: [Vraag] OV in Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Nou een kaartje met de metro kost €1,- per persoon, maar bij de loketten kun je een 10 rittenkaart kopen. Dat is €1,- of zo goedkoper. De kaartje is geldig voor heel Madrid ongeacht of je overstapt of niet. Zolang je maar in de metro of op het station blijft. Let wel op de prijzen zijn van 3 jaar geleden, maar het is goedkoper dan de bus in ieder geval. Station Sol is naar mijn weten zoiezo het Centrum, maar er zijn meerdere stations die bij het Centrum uitkomen. Daarnaast rijdt er een open dubbeldekkerbus rond waar je een rondrit kunt maken. Je kunt ook de bus pakken, maar de metro is sneller en vaak is er binnen een kwartier een metro. Is er waar je opstapt geen plek kun je van voor naar achter door de meeste metros heen lopen (volgens mij alleen bij lijn 1 niet). Voor de specifieke haltes bij bezienswaardigheden kun je beter even bij het hotel om een plattegrond vragen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [Vraag] OV in Madrid

Bericht door Ruben »

Er is ook een toeristenkaartje, deze heb ik in 2008 ook gebruikt. Kan je gewoon onbeperkt met de metro voor een aantal dagen. Zie hier. Zone A heb je genoeg aan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: [Vraag] OV in Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Dat was handig als ik dat 3 jaar geleden ook wist :P. Maar ja, 1 euro is goedkoper dan in Nederland. Tenminste in de meeste gevallen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [Vraag] OV in Madrid

Bericht door midnet »

1.opgelet: van/naar de airport kost het nu 1 eur EXTRA. Maar blijft nog goedkoop.
2.verder hangt het er, zoals altijd, vanaf hoeveel je denkt te reizen en hoe ver. Er zijn toeristendagkaarten (ook voor 2,3,4 dagen etc.) die op alles gelden-ook de RENFE Cercanias sprintertreinen (veel dubbeldeks), en alle rode stadsbussen, in 2 versies: enkel stad Madrid (precies de gemeente grenzen-een flink deel metro valt er buiten, maar niet de airport) en hele grote agglo-gebied-tot in Toledo en Guadalajara (kost dubbel zoveel). 1 dag kost iets van 5,xx. makkelijk te vinden door EMT-Madrid of via urbanrails.net te zoeken.
3.de rittenkaarten (BONO) zijn niet meer zo heel goedkoop-rond de 8/9 eur, met 10 ritten erop-elke nieuwe busrit of entry in de metro betaal je dan opnieuw, geen overstapjes!
4.alle kaarten kan je met gewoon geld en soms met cred card en heel soms misschien zelfs met NL-pinpas met Maestro, in automaten in de metro kopen. Er zijn nog wel enkele loketten met mensen, maar daar staan enorme rijen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [Vraag] OV in Madrid

Bericht door Cookie »

Weer terug uit Madrid, heb een toeristenkaartje gekocht. Zone A was inderdaad ruim genoeg, metro is ideaal trouwens in Madrid :D .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten