"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"

Bericht door Daniel »

"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"
Geplaatst op: donderdag 3 februari 2011 19:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 februari 2011 19:53


BILTHOVEN - ProRail bevestigt dat bij een bijna-ongeluk op een spoorwegovergang in Bilthoven de spoorbomen openstonden. Op de overgang op de Leyenseweg werd een taxibusje met acht kinderen woensdagochtend op een haar na gemist.
Door op het laatste moment gas bij te geven, kon de chauffeur een aanrijding met de trein voorkomen. Volgens de chauffeur deden de spoorbomen en waarschuwingslichten het niet. ProRail beaamt nu dat dit klopt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re:

Bericht door Fles »

Hoe is het mogelijk? :shock:

Een van de weinige ADOB's in het land. Bovendien zouden die dingen fail-safe moeten zijn en in geval van storing vanzelf naar beneden moeten zakken. Dit is een erg raar verhaal :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door Daniel »

Tja en het schijnt dus ook al eerder gebeurd te zijn volgens omwonenden (2009 was daar nog een aanrijding met dodelijke afloop).

Treinen rijden er nu in ieder geval in beide richtingen stapvoets. Van de week lag de overweg direct naast station Bilthoven trouwens ook al in storing. Toeval?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re:

Bericht door Fles »

Ik lees op Teletekst dit:
113 Teletekst do 03 feb
***************************************
Taxibusje ontsnapt op spoorovergang
***************************************
` Op een spoorwegovergang in Bilthoven
is een taxibusje gisteren bijna op een
trein gebotst.Dat kwam doordat de
machinist door rood was gereden,zegt
spoorbeheerder ProRail na onderzoek.

Op het moment dat het taxibusje waarin
acht kinderen zaten,wilde oversteken,
kwam er een trein aan.De spoorbomen
stonden toen open.Doordat de chauffeur
op het laatste moment extra gas gaf,
kon hij een botsing voorkomen.

De trein stopte niet uit zichzelf,omdat
de overgang in Bilthoven geen speciaal
veiligheidssysteem heeft,dat treinen
laat stoppen als ze door rood rijden.
ProRail gaat dat morgen in orde maken.

***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Dan vraag ik me toch beleefd af hoe dat zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door Daniel »

Ehm ja, werkt de overwegaankondiging dan ook niet als een trein door rood rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

ADOB's staan niet bekend om hun perfecte werking *kuch* *kuch*

Die in Diemen ligt ook regelmatig in storing, al is het de laatste maanden flink afgenomen voor mijn gevoel. Maar dat ding doet bijvoorbeeld ook aan spooktreinen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Ik werd er op een ander forum ook al op gewezen. Ik vind het een merkwaardig verhaal, het lijkt erop alsof er een stop-doorschakeling zit. Dan is het logisch dat de trein bij een STS-passage de overweg opschiet voordat de spoorbomen dichtgaan (anders was er geen stop-doorschakeling ingebouwd). Het zou jammer zijn als deze schakeling nu als zijnde niet fail-safe wordt opgeheven, want dan voorzie ik lange wachttijden voor overwegen vlakbij stations...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re:

Bericht door Snorkel »

Trein reed blijkbaar door rood, en door het rode sein werd de overweg niet getriggert. Heeft op die plek, voor zo ver ik weet, niets met stop=doorschakeling te maken, te ver van station, en al zeker niet er net naast. Morgen wordt een extra beveiliging geinstalleerd, zodat een STS passage de overweg wel doet sluiten.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re:

Bericht door Wubbo »

Er zit daar inderdaad een stop-doorschakeling in. Maar hoe blind ben je als machinist om én door de rooie én over een open overweg te rijden? :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:

Bericht door Geert »

Gleed de machinist niet door terwijl het sein op rood stond? De overweg gaat dan uiteindelijk wel dicht maar pas nadat een van de secties na het stoptonende sein is bereden, lijkt me...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Re:

Bericht door Fles »

Geert schreef:pas nadat een van de secties na het stoptonende sein is bereden, lijkt me...
Ja, onmiddellijk dus. Zou je verwachten :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re:

Bericht door Caspar »

Volgens mij is de aankondigingssectie niet actief bij een STOP in de stop/doorschakeling, en gaan de bomen pas naar beneden zodra de middensectie van de overweg wordt aangereden, en dat is meestal een meter of 5 voor de overweg zelf.
Waarom is er daar eigenlijk een stop/door? Er staat ook al een uitrijsein op het emplacement van het station zelf? Deze overweg ligt daar nog weer een blok vanaf richting westen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten