Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastricht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastricht

Bericht door Suus »

Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

MAASTRICHT - Vanaf de zomer wil een nieuwe maatschappij op werkdagen driemaal daags gaan vliegen van Maastricht Aachen Airport (MAA) naar Schiphol, en tweemaal daags naar München en Londen.

Met een enkeltje van 30 euro is de passagier van nieuwkomer Wings of Maastricht dan in 40 minuten op Schiphol. Met de trein duurt dat 2,5 uur.

[..]

Door vliegtuigen te leasen in plaats van de kopen kan Wings of Maastricht jaarlijks 150.000 passagiers goedkoop vervoeren. Het eerste jaar verwacht de maatschappij op basis van een haalbaarheidsonderzoek iets minder dan 100.000 passagier. Vanaf het derde jaar denkt het bedrijf aan een bezetting van 130.000 stoelen.

Bron: Nu.nl

Moeten we vrezen voor deze concurrent of is het natransport van en naar het vliegveld van Maastricht zo slecht dat de treinen gevuld zullen blijven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Caspar »

Ik ga het in ieder geval wel eens uittesten! :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Wubbo »

40 minuten. Hoeveel tijd komt daar bij voor inchecken ed? Naast dat 3x/dag niet echt een alternatief is voor 2x/uur van de trein.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:40 minuten. Hoeveel tijd komt daar bij voor inchecken ed? Naast dat 3x/dag niet echt een alternatief is voor 2x/uur van de trein.
Waarschijnlijk moet je inchecken op Schiphol Oost, ik gok niet meer dan 30 minuten.

Overigens als ik naar Florida vlieg kom ik amper 60 min van te voren aan.
Inchecken doen we lekker thuis achter de laptop, tickets haal je op bij zo'n blauwe zuil, bagage droppen moet iedere reiziger kunnen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:Waarschijnlijk moet je inchecken op Schiphol Oost, ik gok niet meer dan 30 minuten.
Dan zit je inclusief vlucht dus al aan 1:10, dan komt er ook nog extra tijd aan voor- en natransport bij. Dan ben je alles bij elkaar toch al snel 2 uur onderweg.

Een echte concurrent van de trein zal dit natuurlijk niet zijn. Dat was deze lijndienst vroeger ook niet, de treinen werden in 2008 toch ook niet ineens veel voller doen de lijnvluchten Amsterdam-Maastricht werden opgeheven (omdat KLM er te weinig aan verdiende).

Het is eigenlijk vooral interessant voor een paar zakelijke reizigers en mensen die in Schiphol een aansluitende vlucht hebben. Dat is maar een klein deel van alle treinreizigers.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Fles »

Mja, voor mij zou het alleen richting Maastricht interessant kunnen zijn. Maar goed, dan sta je daar in Beek in de weilanden... :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ik ga het in ieder geval wel eens uittesten! :D
Tuurlijk, voor een keer is het best geinig natuurlijk *O*
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Caspar »

Fles schreef:Mja, voor mij zou het alleen richting Maastricht interessant kunnen zijn. Maar goed, dan sta je daar in Beek in de weilanden... :?
Een shuttle bus naar Liege Guillemins en Aachen Hbf inleggen, en ik zie wel voordelen. :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Fles »

Ze gaan ook op München vliegen toch? Dat kan wel interessant zijn natuurlijk.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door midnet »

ik ben zelf ooit eens op 1 dag H+R Schiphol-Mstr gevlogen, met Netherlines en NLM terug (F27), kostte toen nog 99 guldens dagretour. Dit wordt niks-er zijn al tientallen van die goedkope airlines te gronde gegaan (ik heb er minstens 20 van benut ooit, die nu al niet meer bestaan). Bovendien lopen dat soort aansl. busdiensten meestal voor geen meter (de destijds nog als InterLiner rijdende Aken-Vaals Maastr lijn is een tijdje nog gekoppeld tot Sittard, via die airport om mensen te trekken-resultaat 0,0). En let op; het is altijd vanAF-niet voor. Probeer maar eens RYANair op de door jou gewenste tijden te boeken voor die 5 of 6 euries.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Caspar »

Nou voor 5 of 6 euero niet, maar ik heb wel al eens een retourtje Boekarest geboekt voor 64€ bij Wizz air op de door mij gewenste data. Zulke tarieven vindt je niet bij de spoorwegen over zulke afstanden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Vinny »

Retour Amsterdam-Parijs 35 euro. Goeie ouwe tijd :mrgreen:
In Euro's/Kilometer is het waarschijnlijk de goedkoopste reis die ik ooit gemaakt hebt :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Caspar »

Met wat? Trein, Eurolines, vliegtuig, een volle tank benzine...?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Vinny »

Thalys ;)

Uh ja dat had ik er inderdaad bij moeten zeggen. Destijds van 0.00 tot 04.00 op F5 gedrukt om de goedkope aanbiedingen van NS Hispeed te scoren. Destijds was ik nog student en moest ik een beetje op de centjes letten 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Ruben »

2 jaar geleden een retourtje Praag gedaan voor 10 euro. Sky Europe is inmiddels failliet. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Freek »

Vorig jaar retourtje Londen met Rynair voor 2 euro, ging niet door omdat mijn vriendin geen vrij kon krijgen, maar anders waren we voor in totaal 34 euro retour gegaan met z'n tweeen incl 1 incheck koffer.
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Stuiterbal »

Uhm, hoeveel moet dat gaan kosten dan? :O

Maar, het klinkt wel als iets om te gaan proberen (mits Airport Maastricht goed te bereiken is, de tijden een beetje aansluiten op de spitstijden, en het ook goed te betalen is, anders gaat men liever 2,5 uur met de trein - heb ik zo het idee)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Joshua »

Als het niet te duur is wil ik het zeker wel eens uitproberen aangezien ik nog nooit heb gevlogen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door VIRM »

Neem de inchecktijden, de tijden om je baggage van de band op te halen (eventueel), reistijd van- en naar de vliegvelden en de ticketprijzen (vanaf 30 euro. Dus dat is toch duurder dan de trein?) en dan vraag ik mij echt af of dit gaat werken.
Vliegen binnen Nederland gaat denk ik gewoon niet werken omdat je met de trein en auto sneller en goedkoper uitbent (behalve dan als je naar de Nederlandse Antilleng aat :D).
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Reiziger Delft »

Inchecken kan thuis op internet en de reizigers die zo'n klein stukje doen zullen hun bagage waarschijnlijk gewoon de cabine innemen. Je hoeft dus dan ook niet langs de lopende band te wachten.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Freek »

Joshua schreef:Als het niet te duur is wil ik het zeker wel eens uitproberen aangezien ik nog nooit heb gevlogen.
Dan heb je nog niets gemist. Vliegen is niet zo speciaal. Het is eerder ***. Je bent meer aan het wachten, zitten, wachten en je ziet niets. Ja wolken, maar daar wordt niet blij van.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door tsov »

Ik vind vliegen inderdaad ook geen feest, maar moet zeggen dat het de eerste keer nog wel leuk en spannend was. De laatste keer dat ik vloog (afgelopen zondag) was wel weer mooi, de eerste helft van de vlucht waren er geen wolken, dus kon je van grote hoogte naar beneden kijken. Dat is wel tof :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Vinny »

Freek schreef:
Joshua schreef:Als het niet te duur is wil ik het zeker wel eens uitproberen aangezien ik nog nooit heb gevlogen.
Dan heb je nog niets gemist. Vliegen is niet zo speciaal. Het is eerder ***. Je bent meer aan het wachten, zitten, wachten en je ziet niets. Ja wolken, maar daar wordt niet blij van.
Mwah, je krijgt gewoon eten en drinken aangeboden (als je niet met een te erg budget maatschappij vliegt). Wil je helemaal luxe dan moet je met FlyEmirates vliegen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Caspar »

Ik trof het dat mijn eeste vlucht een landing had in een flinke zomerse onweersbui, waardoor we eerst 4 rondjes boven de stad moesten vliegen voor echt te landen. Af en toe zakte het toestel ineens een aantal meter, wat je goed in je maag voelde. Was wel een hele sensatie!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Concurrentie van vliegtuig voor trein Amsterdam - Maastr

Bericht door Ennes »

midnet schreef:ik ben zelf ooit eens op 1 dag H+R Schiphol-Mstr gevlogen, met Netherlines en NLM terug (F27), kostte toen nog 99 guldens dagretour. Dit wordt niks-er zijn al tientallen van die goedkope airlines te gronde gegaan (ik heb er minstens 20 van benut ooit, die nu al niet meer bestaan). Bovendien lopen dat soort aansl. busdiensten meestal voor geen meter (de destijds nog als InterLiner rijdende Aken-Vaals Maastr lijn is een tijdje nog gekoppeld tot Sittard, via die airport om mensen te trekken-resultaat 0,0). En let op; het is altijd vanAF-niet voor. Probeer maar eens RYANair op de door jou gewenste tijden te boeken voor die 5 of 6 euries.
12 euro pp ook goed, Eindhoven - Skavsta,totaal voor 2 pers. incl 1 stuks ingecheckte bagage retour voor 75,96. daarbij kwam een bus transfer van 31,52 retour 2 pers. dus totaal voor € 107.48 met 2 pers naar hartje Stockholm. Op de data die ik wilde!
Ga ik met de auto niet redden, 1500 km enkele rit(reken voor gemak 100,00 brandstof), + boot: Puttgarden- Rødby 64,00 en Øresundsbron(brug): 35,50. enkele rit. dus een 400 retour in totaal + de reistijd natuurlijk.

Maar ik denk voor kleine (binnenlandse) afstanden dat het zeker niet rendabel zal zijn
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 97 gasten