Met de trein naar Dusseldorf
Met de trein naar Dusseldorf
Binnenkort ga ik op een zaterdag met --Stefan-- naar Dusseldorf. De planning is 's morgens vanaf Nijmegen de trein naar Venlo te nemen en daar de grens over te gaan en op het eind van de dag met de laatste ICE terug naar Arnhem te reizen en vanaf daar naar Nijmegen.
Nou zijn de tickets voor de ICE al geboekt.
Maar nu zit ik wat informatie te zoeken over dagkaarten in Duitsland maar nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos al niet meer. Want ik tref namelijk al dingen aan over een Länder-Tickets, Schönes-Wochenende-Ticket, SchönerTag Ticket, enz.
Kan iemand mij vertellen welke ticket ik moet nemen als ik op een zaterdag in ieder geval met 2 personen wil kunnen reizen met het OV in Nordrhein-Westfalen? Kan ik die ticket dan ook gewoon in Venlo uit het automaat halen en er gewoon de grens mee over of moet ik dan ook nog een apart kaartje hebben tot aan de grens?
Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik zit al op de site van DB BAHN te kijken, maar zoals ik al eerder zei, ik zie door de bomen het bos niet meer, mede omdat het duitse OV totaal nieuw voor me is.
Bij voorbaat al bedankt.
Nou zijn de tickets voor de ICE al geboekt.
Maar nu zit ik wat informatie te zoeken over dagkaarten in Duitsland maar nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos al niet meer. Want ik tref namelijk al dingen aan over een Länder-Tickets, Schönes-Wochenende-Ticket, SchönerTag Ticket, enz.
Kan iemand mij vertellen welke ticket ik moet nemen als ik op een zaterdag in ieder geval met 2 personen wil kunnen reizen met het OV in Nordrhein-Westfalen? Kan ik die ticket dan ook gewoon in Venlo uit het automaat halen en er gewoon de grens mee over of moet ik dan ook nog een apart kaartje hebben tot aan de grens?
Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik zit al op de site van DB BAHN te kijken, maar zoals ik al eerder zei, ik zie door de bomen het bos niet meer, mede omdat het duitse OV totaal nieuw voor me is.
Bij voorbaat al bedankt.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Venlo kun je voor EUR 35.- een SchönerTagTicket (STT) uit de automaat trekken, die geldig is voor 2 tot 5 personen. De houder van de kaart moet formeel gezien zijn naam even op het kaartje schrijven.
De kaart is geldig van 9 uur 's morgens tot 3 uur 's nachts, en je kunt er heel Nordrhein-Westfalen mee doorreizen, met alle vervoersmiddelen, behalve de Intercity's en ICE-treinen. Met andere woorden: met alle regionale treinen (RE en RB, zeg maar de Nederlandse sneltreinen respectievelijk stoptreinen), de S-bahn, de zweeftreinen (dus de Schwebebahn van Dortmund (die ken --Stefan-- wel van toen ik er met hem was), en de Schwebebahnen van Wuppertal en Düsseldorf), de sneltram (U-Stadtbahn), de tram en de bus.
Één dagje NRW is eigenlijk te kort, ik bezoek NRW ongeveer ééns per maand en er valt nog steeds veel te ontdekken.
Must-see-dingen zijn:
-De Schwebebahn rond de universiteit van Dortmund, elke 20 minuten bereikbaar per S-bahnlijn S1 vanuit Dortmund en Essen, beginpunt S Dortmund Universität.
-Het sneltramnet van Dortmund, waarover Meltrain beloofde op de Wiki erover een artikel te schrijven (@Meltrain: klik het dode linkje aan op de OVinNL-wiki-pagina 'Sneltram' -> 'Dortmund' en eat your heart out!)
-De Wuppertaler Schwebebahn (heeft al wel een pagina op onze wiki). In gebruik genomen in 1901. Voert van station Wuppertal Oberbarmen naar Wuppertal Vohwinkel. Teon ik er met --Stefan-- was was hij helaas buiten gebruik, maar nu rijdt hij gewoon weer (of naja, 'rijdt..')
-Mocht je er tijd voor hebben: de spoorlijnen rond Dortmund-Iserlohn-Hagen-Köln-Wuppertal zijn érg de moeite waard eens te berijden. Fraai landschap in het Sauerland.
-Persoonlijk vind ik de U-Stadtbahnnetwerken van Essen en Bochum/Herne erg leuk. Ga ook eens ter tram van Bochum naar Bochum Stadthaus Nord, fraai!
-Een wandeling over de Oberkasseler Brücke in Düsseldorf mag ook niet ontbreken. (Van U-stadtbahnstation Tonhalle/Ehrenhof naar Luegplatz, heb ik ook met --Stefan-- gedaan.)
-In datzelfde Düsseldorf kun je per tram naar de halte Landtag/Kniebrücke. Voor 3,50 euro kun je de daarbij gelegen Funkturm in, waarvanuit je een bijzonder mooi uitzicht hebt over Düsseldorf en omstreken.
De kaart is geldig van 9 uur 's morgens tot 3 uur 's nachts, en je kunt er heel Nordrhein-Westfalen mee doorreizen, met alle vervoersmiddelen, behalve de Intercity's en ICE-treinen. Met andere woorden: met alle regionale treinen (RE en RB, zeg maar de Nederlandse sneltreinen respectievelijk stoptreinen), de S-bahn, de zweeftreinen (dus de Schwebebahn van Dortmund (die ken --Stefan-- wel van toen ik er met hem was), en de Schwebebahnen van Wuppertal en Düsseldorf), de sneltram (U-Stadtbahn), de tram en de bus.
Één dagje NRW is eigenlijk te kort, ik bezoek NRW ongeveer ééns per maand en er valt nog steeds veel te ontdekken.
Must-see-dingen zijn:
-De Schwebebahn rond de universiteit van Dortmund, elke 20 minuten bereikbaar per S-bahnlijn S1 vanuit Dortmund en Essen, beginpunt S Dortmund Universität.
-Het sneltramnet van Dortmund, waarover Meltrain beloofde op de Wiki erover een artikel te schrijven (@Meltrain: klik het dode linkje aan op de OVinNL-wiki-pagina 'Sneltram' -> 'Dortmund' en eat your heart out!)
-De Wuppertaler Schwebebahn (heeft al wel een pagina op onze wiki). In gebruik genomen in 1901. Voert van station Wuppertal Oberbarmen naar Wuppertal Vohwinkel. Teon ik er met --Stefan-- was was hij helaas buiten gebruik, maar nu rijdt hij gewoon weer (of naja, 'rijdt..')
-Mocht je er tijd voor hebben: de spoorlijnen rond Dortmund-Iserlohn-Hagen-Köln-Wuppertal zijn érg de moeite waard eens te berijden. Fraai landschap in het Sauerland.
-Persoonlijk vind ik de U-Stadtbahnnetwerken van Essen en Bochum/Herne erg leuk. Ga ook eens ter tram van Bochum naar Bochum Stadthaus Nord, fraai!
-Een wandeling over de Oberkasseler Brücke in Düsseldorf mag ook niet ontbreken. (Van U-stadtbahnstation Tonhalle/Ehrenhof naar Luegplatz, heb ik ook met --Stefan-- gedaan.)
-In datzelfde Düsseldorf kun je per tram naar de halte Landtag/Kniebrücke. Voor 3,50 euro kun je de daarbij gelegen Funkturm in, waarvanuit je een bijzonder mooi uitzicht hebt over Düsseldorf en omstreken.
Ik doe ook maar wat
Re: Met de trein naar Dusseldorf
je moet overigens wel in Venlo een zgn Zusatzticket kopen voor iedere reiziger die legaal de grens wil oversteken STT is pas vanaf Kaldenkirchen geldig namelijk.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Is dat ook in het weekend zo, als Joshua op zaterdag reist zoals ie zegt? Of mag je dan al vroeger op pad?De kaart is geldig van 9 uur 's morgens tot 3 uur 's nachts, en je kunt er heel Nordrhein-Westfalen mee doorreizen, met alle vervoersmiddelen, behalve de Intercity's en ICE-treinen
Ik heb paar jaar terug in ieder geval eens op een zaterdag gereisd met de eerste stopper uit Groningen naar Leer, en daar zo'n ticket gebruikt al veel vroeger op de dag, om half 8 al zonder dat er iets van werd gezegd.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
ja klopt, in het weekend mag je de hele dag :Y
Ze zijn inmiddels 36 euro trouwens (voor 2-5 personen)
bronSchönerTagTicket Single NRW/SchönerTagTicket 5 Personen NRW
Gilt für eine Person bzw. für bis zu 5 Personen. Volle Flexibilität und Mobilität.
* für beliebig viele Fahrten innerhalb eines Tages
* Montag bis Freitag ab 9 Uhr bis Betriebsschluss (im SPNV bis 3 Uhr des Folgetages) sowie an Wochenenden und Feiertagen ganztägig gültig
Ze zijn inmiddels 36 euro trouwens (voor 2-5 personen)
Laatst gewijzigd door Fles op vr 04 feb 2011, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Er mist nog een aanrader eigenlijk
Tramlijn 310 van Bochum naar Witten. Een van de laatste enkelsporige trajecten, eerst aan de zijkant van de weg en daarna via een mooie route (met haarspeldbocht) naar Witten. Erg leuk om te doen, omdat ze het traject willen verleggen naar gebieden waar meer mensen wonen. Bovendien de laatste lijn in Bochum die gegarandeerd met Stadtbahn M-materieel wordt gereden.
Tramlijn 310 van Bochum naar Witten. Een van de laatste enkelsporige trajecten, eerst aan de zijkant van de weg en daarna via een mooie route (met haarspeldbocht) naar Witten. Erg leuk om te doen, omdat ze het traject willen verleggen naar gebieden waar meer mensen wonen. Bovendien de laatste lijn in Bochum die gegarandeerd met Stadtbahn M-materieel wordt gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Kan ik dan niet beter in Nijmegen al gewoon een kaartje kopen Kaldenkirchen in plaats van Venlo? Of is er ook een mogelijkheid aan te geven dat je maar een kaartje tot aan de grens wilt?Fles schreef:je moet overigens wel in Venlo een zgn Zusatzticket kopen voor iedere reiziger die legaal de grens wil oversteken STT is pas vanaf Kaldenkirchen geldig namelijk.
-
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Kaartje tot Kaldenkirchen kan inderdaad; kaartje tot de grens kan helaas niet in de automaat. Het kan wel aan het loket, maar helaas betaal je dan meestal de belachelijke boekingskosten, waardoor je dan alsnog beter een automaatkaartje tot Kaldenkirchen kan kopen.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Volgens mij is het STT niet geldig vanaf de grens, maar vanaf Kaldenkirchen.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Dit klopt.
Toen ik nog student was en ik met mijn OV-kaart kon reizen, moest ik idd vanaf Venlo-grens tot Kaldenkirchen een zusatzticket gebruiken.
Toen ik nog student was en ik met mijn OV-kaart kon reizen, moest ik idd vanaf Venlo-grens tot Kaldenkirchen een zusatzticket gebruiken.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
En hoewel ik dat donders goed weet heb ik dat nog nooit gedaan in die zovele keren dat ik bij Venlo de grens over ging Mocht ik ooit nog controle krijgen daar dan zeg ik gewoon dat ik dat niet wist..
Ik doe ook maar wat
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Op die manier heb je eigenlijk helemaal geen kaartje nodig... je wordt toch niet gecontroleerd in NRW.Ardan schreef:En hoewel ik dat donders goed weet heb ik dat nog nooit gedaan in die zovele keren dat ik bij Venlo de grens over ging Mocht ik ooit nog controle krijgen daar dan zeg ik gewoon dat ik dat niet wist..
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Dat worden 's morgens dus gewoon 2 kaartjes Nijmegen - Kaldenkirchen.
Ik wou online alvast een STT ticket bestellen omdat we in Venlo maar een overstap van 4 minuten hebben. Maar dat kan alleen door gewoon bestemmingen binnen het NRW gebied op te geven die duurder zijn dan een STT en dan te kiezen voor de goedkopere optie de STT. Maar er blijft een bestemming bij staan bij het bestellen, dit mag toch geen probleem zijn? De STT blijft toch gewoon een volwaardige STT?
Om het iets duidelijker te maken een print screen:
De groene pijlen geven aan waarom ik er mijn twijfels bij heb. Ik bestel dus gewoon een STT, maar als ik de ticket straks thuis krijg is het niet zo dat deze bestemmingen er op staan en ik alleen daar mag reizen?
Ik wou online alvast een STT ticket bestellen omdat we in Venlo maar een overstap van 4 minuten hebben. Maar dat kan alleen door gewoon bestemmingen binnen het NRW gebied op te geven die duurder zijn dan een STT en dan te kiezen voor de goedkopere optie de STT. Maar er blijft een bestemming bij staan bij het bestellen, dit mag toch geen probleem zijn? De STT blijft toch gewoon een volwaardige STT?
Om het iets duidelijker te maken een print screen:
De groene pijlen geven aan waarom ik er mijn twijfels bij heb. Ik bestel dus gewoon een STT, maar als ik de ticket straks thuis krijg is het niet zo dat deze bestemmingen er op staan en ik alleen daar mag reizen?
Re: Met de trein naar Dusseldorf
De PrintScreen klopt. Het is gewoon een STT. Zie hier:
http://www.bahn.de/regional/view/region ... cket.shtml
Bitte beachten Sie, dass bei der Buchung und auf dem Online-Ticket die Strecke Münster (Westf.) - Köln hinterlegt wird. Sie können natürlich unabhängig von der angegebenen Strecke im gesamten Geltungsbereich mit dem SchönerTagTicket NRW reisen.
http://www.bahn.de/regional/view/region ... cket.shtml
Bitte beachten Sie, dass bei der Buchung und auf dem Online-Ticket die Strecke Münster (Westf.) - Köln hinterlegt wird. Sie können natürlich unabhängig von der angegebenen Strecke im gesamten Geltungsbereich mit dem SchönerTagTicket NRW reisen.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Heeft Venlo niet ook nog een Duitse automaat waar je dit kaartje ook uit zou kunnen halen?
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Ja die heeft Venlo. maar wij hebben in Venlo maar een overstap van 4 minuten. Te kort om nog even langs het DB automaat te gaan. En Duitsland is dan weer niet boeiend genoeg om daar meteen 34 minuten te blijven.Wubbo schreef:Heeft Venlo niet ook nog een Duitse automaat waar je dit kaartje ook uit zou kunnen halen?
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Controle is wel mogelijk daar: ben eens door politie in burger gecontroleerd op ID-kaart en treinkaartje tussen Venlo en Kaldenkirchen... Andersom (richting Venlo dus) heb ik de Eurobahn 1x alle passagiers na Kaldenkirchen zien vragen om hun Zusatzticket of ander geldig treinkaartje. Werd toen 2x gecontroleerd: 1x direct na Mönchengladbach en 1x bij de grens.Ardan schreef:En hoewel ik dat donders goed weet heb ik dat nog nooit gedaan in die zovele keren dat ik bij Venlo de grens over ging Mocht ik ooit nog controle krijgen daar dan zeg ik gewoon dat ik dat niet wist..
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Als we vanaf Nijmegen gewoon een ticket kopen tot Kaldenkirchen is het toch goed?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Venlo heeft er zelfs twee! Maar je moet wel het geluk hebben, dat ze het ook doen... De laatste keer dat ik er was accepteerden die dingen alleen muntgeld (de briefgeld-invoer was defect), en ik had natuurlijk niet toevallig 36 euro aan muntgeld meegenomen.Wubbo schreef:Heeft Venlo niet ook nog een Duitse automaat waar je dit kaartje ook uit zou kunnen halen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Met de trein naar Dusseldorf
klopt ja, en vaak zat zijn ze allebei tegelijk stuk...
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Dat is inderdaad het beste ja. Misschien iets duurder dan losse kaaartjes (al denk ik dat zelfs niet), maar sowieso een stuk makkelijker en minder risicovol.Joshua schreef:Als we vanaf Nijmegen gewoon een ticket kopen tot Kaldenkirchen is het toch goed?
Evt. is een half uur eerder vertrekken uit Nijmegen ook een optie, dan heb je wel tijd genoeg in Venlo...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Het is me een keer gelukt om in die 5 minuten in Venlo naar de automaat te rennen, een STT uit de automaat te trekken en naar de trein te rennen..
Maar het is inderdaad een risicootje en ik had het geluk dat de automaat het goed deed..
Maar het is inderdaad een risicootje en ik had het geluk dat de automaat het goed deed..
Ik doe ook maar wat
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Of je trekt inderdaad een retourtje Nm - Vl en een kaartje Vl - Kn uit de automaat, dat is zeker goedkoper dan een retourtje Nm - Kn vanwege de maand geldigheid van de laatste.Meltrain schreef:Dat is inderdaad het beste ja. Misschien iets duurder dan losse kaaartjes (al denk ik dat zelfs niet), maar sowieso een stuk makkelijker en minder risicovol.Joshua schreef:Als we vanaf Nijmegen gewoon een ticket kopen tot Kaldenkirchen is het toch goed?
Evt. is een half uur eerder vertrekken uit Nijmegen ook een optie, dan heb je wel tijd genoeg in Venlo...
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Nee, de prijs van station in Nederland naar Kaldenkirchen is tegenwoordig gelijk aan de prijs van station in Nederland naar Venlo + de prijs van een Zusatzticket. Je kunt dus meteen een kaartje naar Kaldenkirchen kopen.
Re: Met de trein naar Dusseldorf
Dat ga ik morgen eens proberen, daar geloof ik namelijk niks van.math1985 schreef:Nee, de prijs van station in Nederland naar Kaldenkirchen is tegenwoordig gelijk aan de prijs van station in Nederland naar Venlo + de prijs van een Zusatzticket. Je kunt dus meteen een kaartje naar Kaldenkirchen kopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten