VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfoort

Bericht door Ruben »

VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfoort
Geplaatst op: zondag 6 februari 2011 00:44
Laatst bijgewerkt: zondag 6 februari 2011 00:46


APELDOORN - De VVD in provinciale staten wil dat de stoptrein tussen Almelo en Apeldoorn wordt doorgetrokken naar Amersfoort. Op die manier zouden er stations kunnen komen in Apeldoorn- West, Stroe, Barneveld-Noord en Hoevelaken.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Etienne »

Is er eigenlijk wel vraag naar al die stations?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door MdJ »

^^Momenteel niet, echter wordt knooppunt Hoevelaken in 2016 aangepakt. En tot gaat duren tot 2026(!). Dan zou het verrekte handig zijn om de trein als alternatief te geven. Momenteel kan je daar niet eens heen met de trein en naar Bnn moet je via Amf. En dat duurt een half uur extra, op een ritje van 45 minuten...

Als je wilt stoppen op Stroe, Barneveld Noord en Hoevelaken (bij laatsen zal ongetwijfeld de concessie opengebroken worden), zul je de 7000 ergens moeten inhalen. De IC doet het in 25 minuten, de s7000 zou dan 25+3x4=37 minuten over doen.

verschil tussen de 7000 en de IC's is 6 mimuten (bij vertrek/aankomst te Apd). Bij dit systeem van seinen moet er 3 minuten tussen twee treinen zitten, dus heb je maarliefst 3 minuten om te spelen, dus je inhaling zou bij Stroe of Apd plaats moeten vinden.

En dat red je niet in Apd. Laat je de s7000 daar inhalen, kan die pas om .00 weg (.57 / .27 +3). In de andere richting moet die dan om .58 aankomen (aankomst .01 in Apd van de IC's) Je had spoor 3 met seintjes in twee helften kunnen maken, zodat je de 17800 op spoor 3b (kant Apda) kan zetten, de 7000 in beide richtingen op 3a. Dat kan dus niet, omdat die elkaar tegenkomen.

Nu waren er plannen om een derde spoor Apda-Apd te maken (+extra brug over het Apeldoorns Kanaal en de Burgemeester Quarles van Uffordlaan), aan te sluiten op spoortjes 105b/a en een extra perron op 106a. Dan zet je de IC;s richting Amf op spoor 3*, s7000 richting Amf op spoor 1, s7000 naar Dv op spoor 3, en de IC's naar Amf op spoor 4.

*: je kan van spoor 3 sneller vertrekken, omdat je (bij vertrek van spoor 1) tot de Jachtlaan maar 60km/h mag rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Vinny »

De inhaling in Stroe lijkt mij een waanzinnig slecht idee. Wanneer de stoptrein de IC dienst aanvult dan kun je bijvoorbeeld de spitsverdichting schrappen, waardoor je gewoon 2x per uur een IC en 2x per uur een sprinter hebt waarvan de laatste ook aantrekkelijk zou moeten kunnen zijn voor IC reizigers. Maar dan moet deze natuurlijk wel later vertrekken uit Apeldoorn en eerder aankomen in Amersfoort... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Klaasje »

MdJ schreef:Als je wilt stoppen op Stroe, Barneveld Noord en Hoevelaken (bij laatsen zal ongetwijfeld de concessie opengebroken worden), zul je de 7000 ergens moeten inhalen. De IC doet het in 25 minuten, de s7000 zou dan 25+3x4=37 minuten over doen.

verschil tussen de 7000 en de IC's is 6 mimuten (bij vertrek/aankomst te Apd). Bij dit systeem van seinen moet er 3 minuten tussen twee treinen zitten, dus heb je maarliefst 3 minuten om te spelen, dus je inhaling zou bij Stroe of Apd plaats moeten vinden.
De opvolging kan bij een goede seinplaatsing binnen het huidige systeem worden terug worden gebracht tot 1,5 minuten. Dit is waarschijnlijk toch onvoldoende als beide uiteinden geoptimaliseerd worden omdat dit maar 3 minuten extra ruimte oplevert. Wat betreft de inhaling heeft Vinny wel gelijk. Wat meer spreiding tussen de IC's en sprinters qua reizigersaanbod is aantrekkelijk omdat dit daadwerkelijk de reizigerscapaciteit tussen Amersfoort en Deventer vergroot. Hiervoor moet je dus niet inhalen in Stroe. Of het schrappen van de spitsverdichting meteen een goed idee is weet ik niet. Het schijnt dat die met name tussen Apeldoorn en Amersfoort goed vol zit. Als die spitsverdichting verdwijnt zal een deel om de reistijd kiezen voor de reguliere IC die hierdoor stukken voller is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Wubbo »

Het schrappen van de spitsverdichting (is daar de s2800) is daar niet de oplossing, omdat die op geen enkele plek in de buurt van de s7000 komt. Probleem is dat dat traject te lang is en je daardoor dus wel ingehaald moet worden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door MdJ »

Probleem is dat je met de s7000 niet te veel kunt schuiven, omdat de s2800 _in_de_spits_ er strak achter zit.
37 minuten betekend dat je dan ook om .37 aankomt in Amf (bij vertrek uit Apd). Dat betekend dat je Bnva-Amf strak achter de 31300 zit. Daarachter zit het Cargopad (.39 aankomst) en daarachter de s2800 (aankomst .40).
Bij twijfel: gebruik beton.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door BR628 »

Ik voorzie een overbelastingsverklaring van Bnva - Ama...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Klaasje »

Waarna er een OV-SAAL-Korte-termijnoplossing bedacht wordt.... "Kort volgen".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Wubbo »

Is Barneveld Aansluiting - Amersfoort niet al overbelast verklaard omdat Connexxion zijn aansluitingen niet kon halen ofzo?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Klaasje »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Het schrappen van de spitsverdichting (is daar de s2800) is daar niet de oplossing, omdat die op geen enkele plek in de buurt van de s7000 komt.
Ook al niet omdat je dan, met name in de spits, in Amersfoort in de knoop komt te zitten. De s2800 kan daar immers nu al niet keren in de spitsuren omdat de voortreinen van de NoordOost in de weg staan.
Nou ben je die laatste treinen al kwijt als de Hanzelijn in dienst is, maar dan nog heb ik het idee dat een stoptrein uit Apd er niet eenvoudig bij past. Spoor 4 is immers al vrijwel continu bezet met kerende 2800'en en de kerende Connexxion-treinen, dus je zou 'm op spoor 5 neer moeten zetten maar dan wordt 't allemaal wel heel kritisch om de s1500 en s5800 richting Schothorst er nog doorheen te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Ennes »

kunnen we niet gewoon alle IC's opheffen, ieder gehucht met hoogmoedswaanzin wil een eigen station,(het liefst eigenlijk wel met IC status) dan heeft elk weiland met een paar stoeptegels zijn station, en zit je ook niet meer met inhaal problemen. :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Lyntus »

Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar is het geen optie om de stoptrein door te trekken tot Barneveld-Noord?
Als je dat stationsgebied een klein beetje ombouwt kun je het volgende doen:
Perron 1 voor de treinen richting Amersfoort en Ede-Wageningen ( Valleilijn )
Perron 2 voor de trein vanuit Apeldoorn die dan ook weer terug kan ( Een perron aan de oosterspoorweg dus )

Maak een goede verbinding tussen die twee perrons, en je hoeft je geen zorgen te maken om een knoop in Amersfoort. Als de NS zorgt dat de stoptrein vanuit Apeldoorn goed aansluit op de Valleilijn richting Amersfoort ( en eventueel Ede-Wageningen ) kan je gewoon overstappen op de Valleilijn om naar Amersfoort te gaan, want daar wordt immers al rekening gehouden met de Valleilijn.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door M57 »

De topictitel suggereeert dat er wc's in die treinen moet komen :p
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Vinny »

In ieder geval: en een stoptrein Apeldoorn-Amersfoort en een s2800 en een kwartiersdienst naar Barneveld-Noord past nauwelijks en lijkt me ook volkomen over-the-top. Zoveel vervoersvraag is er in de regio echt niet... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Wubbo »

In Amersfoort kun je prima keren in de spits. Je kan zo spoor 4a vrij maken. Als je de huidige ligging van de treinen bekijkt kom je alleen problemen tegen met de (niet in patroon liggende) treinen van de Valleilijn, dus dat betekent dat ook de Valleilijn eraan moet geloven - en dat levert weer problemen op bij Barneveld Aansluiting.

Het is dus niet zo makkelijk als het lijkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Suus »

Ten eerste vind ik het opmerkelijk dat juist de VVD met dit plan komt.

Het is al iets minder zot dan een vorig plan waar een station in Assel werd voorgesteld speciaal voor wandelaars, maar een ieder die wel eens in Stroe geweest is, weet dat je voor de reizigersaantallen daar geen speciaal station hoeft te openen. Wellicht dat je dan het busstation Wittenberg kan verplaatsen naar een mogelijk station daar, maar ik vraag mij af of dat nu echt helpt meer reizigers te trekken :?

Ik snap het probleem wel dat je hebt met Barneveld Noord en Hoevelaken, maar het reizigerspotentieel is gewoon niet heel erg groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Wellicht dat je dan het busstation Wittenberg kan verplaatsen naar een mogelijk station daar, maar ik vraag mij af of dat nu echt helpt meer reizigers te trekken :?
Niet waarschijnlijk... als je bv. lijn 102 ziet dan heb je eigenlijk vrijwel geen reizigers die vanaf Amersfoort of Apeldoorn tot voorbij Wittenberg reizen en dat zouden de reizigers juist zijn die iets aan dat station Stroe hadden gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door reisthijs »

MdJ schreef:^^Momenteel niet, echter wordt knooppunt Hoevelaken in 2016 aangepakt. En tot gaat duren tot 2026(!). Dan zou het verrekte handig zijn om de trein als alternatief te geven.
Alleen ligt Knooppunt Hoevelaken juist tussen Barneveld en Amersfoort, en op die verbinding bestaat al een alternatief (de Valleilijn). Ik zie niet direct wat een stoptrein Barneveld-Apeldoorn hieraan zou toevoegen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door erjeebee »

En als die stoptrein er komt, dan verlaten al die VVD-ers hun auto's en stappen in de trein.
Ik zie het al voor me... :)

Ik zou zeggen: leg een flyovertje (of undertje) aan van Apeldoorn naar Barneveld en laat die stoptrein maar doorrijden naar Ede-Wageningen.
Daar zou ik als Edenaar met roots in Twente nou blij van worden.

Of is het teveel gevraagd om dat voor 1 persoon te doen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Suus »

We kunnen ook alle problemen gewoon oplossen, en de spoorlijn tussen Barneveld Noord en Nijkerk opnieuw openen. Dan laten we de treinen uit Ede naar Nijkerk rijden, en kunnen er vervolgens stoptreinen rijden tussen Apeldoorn en Amersfoort :mrgreen:

Barneveld Noord krijgt dan net zo'n imposant stationsgebouw als Duivendrecht. Enorm groot, maar weinig gebruikt buiten de spitsuren 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door erjeebee »

Bee schreef:We kunnen ook alle problemen gewoon oplossen, en de spoorlijn tussen Barneveld Noord en Nijkerk opnieuw openen. Dan laten we de treinen uit Ede naar Nijkerk rijden,
jaaaaaaaaaaaa
en dan doortrekken via Zeewolde naar Dronten (Weer mooi imposant kruisings-station) naar Emmeloord naar Lemmer naar Sneek naar Ljouwert

En aan de andere kant door laten rijden naar Arnhem - Nijmegen - Venlo - Roermond (nog wel even electificeren, maar dat is peanuts vergeleken bij de kosten van de aanleg van Nijkerk-Sneek)- Sittard - Maastricht - Luik

Leeuwarden - Luik...........
als daar geen markt voor is weet ik het ook niet meer.

Aan de volgende poster het verzoek weer on-topic te gaan. Dank u.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door MdJ »

reisthijs schreef:
MdJ schreef:^^Momenteel niet, echter wordt knooppunt Hoevelaken in 2016 aangepakt. En tot gaat duren tot 2026(!). Dan zou het verrekte handig zijn om de trein als alternatief te geven.
Alleen ligt Knooppunt Hoevelaken juist tussen Barneveld en Amersfoort, en op die verbinding bestaat al een alternatief (de Valleilijn). Ik zie niet direct wat een stoptrein Barneveld-Apeldoorn hieraan zou toevoegen?
Daarom ook Amersfoort-Apeldoorn, zodat de mensen uit Apeldoorn en Stroe uit de auto kunt lokken. Daardoor wordt het minder druk op de snelweg... En dan heb je minder/kortere files.... Daarnaast heb je een flessenhalseffect: Daar waar file staat, moet je niet willen uitbreiden, maar het stuk voor de file.

Je kunt natuurlijk ook niets doen, maar er staan nu al files in de spits bij Hoevelaken. Die worden nu alleen maar langer..

Daarnaast heb je nu vanaf de Valleilijn in de richting Apd een behoorlijke omweg via Amf. Een reis Bnn-Apd is nu 45 minuten. Dat kun je terugbrengen tot zo'n 20 minuten (Apd-Bnva is 14 minuten, +extra tijd voor stops..) Win je 25 minuten mee. En dat voor zo'n klein stukje. Daardoor heb je de mensen Bnn-Apd de weg al af, heb je weer capaciteit voor de mensen die wel met de auto willen.

Er worden elders in het land miljoenen uitgegeven voor een paar minuutjes, en dit is vrij simpel te realiseren.
Bij twijfel: gebruik beton.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Bericht door Lyntus »

Ik herhaal nog maar even wat ik eerder zei, is het niet veel makkelijker om die stoptrein door te trekken tot Barneveld Noord. Als er gewoon een perron extra wordt gemaakt aan de oosterspoorweg kan er een trein vanuit Apeldoorn aansluiten op de Valleilijn naar Amersfoort. Je moet een kleine overstap maken, maar zo kom je niet in de knoop bij Amersfoort of Bnva.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten