OVer je reiservaringen in februari 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Over de Hanzeliner: ervaring uit het verleden leert dat die zo ongeveer een willekeurige route rijdt tussen Kampen en Zwolle, ook binnendoor via Westenholte is me al eens overkomen. Het lijkt af te hangen van de verkeersdrukte ofzo.
Verkeersdrukte vast niet... de reis die ik beschreef vond plaats op een zondagmiddag :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

Dexter schreef:Vanmiddag reed ik (keurig op tijd) met mijn s2100 van Ledn naar Shl, toen ik op de fly-over bij Hfd voorrang moest geven aan de Fyra. Hierdoor liep ik +3 op en bij Shl vertrok diezelfde Fyra (die later moest vertrekken) doodleuk voor mijn neus, waardoor dat nog opliep naar +5. Ik belde de trdl om uitleg, maar die kwam niet verder dan dat het systeem de Fyra eerder veilig zette omdat die net iets eerder bij Hfd was dan ik. Ik nam die trdl niets kwalijk, maar ik heb wel laten merken dat ik het er niet mee eens was. Hierdoor was ik ook met +5 in Asd, dus dat was 10 bakken al vragend beantwoordend naar voren rennen en weer vertraagd vertrekken met de s2600. (Vinny, lees je mee?) :wink:
Die triggers voor Ari liggen te vroeg op de HSL. Aangezien Ari er vanuit gaat dat zo´n trein met 250km/u komt aanrijden, denkt ie, ik moet hem vast veilig zetten langs Hoofddorp midden, om te voorkomen dat Fyra al vroeg moet afremmen. Aangezien Fyra niet zo hard rijdt, triggert Ari hem in dit geval 1 of 2 minuten te vroeg. Wat de s2100 dan net weer dupeert.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Klaasje »

-o- Waarom is er zo'n dom systeem als ARI dat het met een triggerpunt werkt in plaats van "nadertijd"? -o- Je zou toch denken dat het vandaag de dag toch beter kan...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

Volgens mij is dat triggerpunt al eens aangepast, omdat een tijdje terug Fyra en Thalys soms wel al 5 minuten veilig stonden vanaf de HSL door Hoofddorp zonder dat er een trein te bekennen was. Zal wel wennen zijn zo'n HSL.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Die triggers voor Ari liggen te vroeg op de HSL. Aangezien Ari er vanuit gaat dat zo´n trein met 250km/u komt aanrijden, denkt ie, ik moet hem vast veilig zetten langs Hoofddorp midden, om te voorkomen dat Fyra al vroeg moet afremmen. Aangezien Fyra niet zo hard rijdt, triggert Ari hem in dit geval 1 of 2 minuten te vroeg. Wat de s2100 dan net weer dupeert.
@Caspar: Kijk, dat is nou nog eens een antwoord waar we wat aan hebben. Zou je niet eens bij NS tijdens een werkoverleg willen aanschuiven? :mrgreen: De betrokken trdl kwam niet verder dan: "Jaaah jongon, hai washj nét effuh watj eerdhur dan jai, da ken ik ook nietj hellupuh."
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Suus »

Amsterdams 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Dexter »

Beter dan dit kon ik het niet reproduceren, ik ben niet zo goed in het Amsjthurdamsj accent. Hoewel soms mijn nekharen ervan overeind gaan staan, vind ik het altijd wel iets ontwapenends hebben. (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:
Vinny schreef:Schagen-Maastricht is gewoon te lang voor een treindienst.
Dan ben ik benieuwd wat je wel niet van de t827 en de t829 moet vinden: Die starten doordeweeks in Hdr en rijden helemaal vanuit de kop van Noord-Holland tot in Zuid-Limburg. Bovendien zouden dan volgens jouw redenatie andere lange afstands-treinseries (bv. de Noord-Oost IC's, de s2100, de s3000) ook moeten worden geknipt omdat die onderweg vertragingsgevoelige trajecten berijden.
De reiziger loopt te mekkeren dat een beetje wind in Noord-Holland betekent dat ze in Weert langer op de trein naar Sittard moeten wachten. Dat is niet uit te leggen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Dexter »

Als ik zo het nieuws van de afgelopen dagen bekijk (een ingestortte gevel van een flatgebouw in Monnickendam, wegwaaiende dakplaten bij station Zd) zou ik zo zeggen: Overmacht. Maar goed, vooruitzien regeert: De s800 is ingekort en de s3000 is geknipt. Dus die reizigers uit Wt komen gewoon op tijd in Std aan. Maar onder normale dagelijkse omstandigheden kunnen langeafstandstreinen gewoon punctueel hun ritten uitrijden, no problemo.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Vinny »

Precies. De preventieve maatregel die de NS heeft genomen, heeft dus gewerkt :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

En dat betekend dat ze 'm dan maar dagelijks moeten invoeren? Jouw omlegging van de s800 naar Schiphol is ook niet zaligmakend hoor... hebben ze in Sittard vertraging doordat de wissels naar de Utrechtboog weereens in storing liggen :evil:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

Dexter schreef:
Caspar schreef:Die triggers voor Ari liggen te vroeg op de HSL. Aangezien Ari er vanuit gaat dat zo´n trein met 250km/u komt aanrijden, denkt ie, ik moet hem vast veilig zetten langs Hoofddorp midden, om te voorkomen dat Fyra al vroeg moet afremmen. Aangezien Fyra niet zo hard rijdt, triggert Ari hem in dit geval 1 of 2 minuten te vroeg. Wat de s2100 dan net weer dupeert.
@Caspar: Kijk, dat is nou nog eens een antwoord waar we wat aan hebben. Zou je niet eens bij NS tijdens een werkoverleg willen aanschuiven? :mrgreen: De betrokken trdl kwam niet verder dan: "Jaaah jongon, hai washj nét effuh watj eerdhur dan jai, da ken ik ook nietj hellupuh."
Weet niet wie je aan de lijn had, maar er zat in ieder geval geen Amsterdammer (of er was iemand in opleidng bij die de lijn aannam). Een vrouw had die avond dienst, en een man uit een andere regio afkomstig de aflosdienst :D
Maar ik snap ook wel dat een treindienstleider zegt dat het door het systeem komt, meestal is er gewoonweg niet altijd even veel tijd om uit te leggen wat er aan de hand is. Plus, weet iedere machinist wel wat Ari is, en hoe dat globaal werkt?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Maar ik snap ook wel dat een treindienstleider zegt dat het door het systeem komt, meestal is er gewoonweg niet altijd even veel tijd om uit te leggen wat er aan de hand is. Plus, weet iedere machinist wel wat Ari is, en hoe dat globaal werkt?
@Caspar: Ja, iedere mcn weet wat ARI is en ook de globale werking ervan. Maar er zijn wel veel misverstanden over en dat wordt alleen nog maar versterkt doordat veel mcn'en steeds vaker in dezelfde situatie terechtkomen als ik (perfect op tijd, maar toch voorrang moeten verlenen aan een trein die later is ingelegd). Daarom pleit ik voor regelmatige werkbezoeken aan de Post en viceversa dat trdl's meerijden op de trein. Ik kom geregeld over de vloer bij Post T en voor trdl's die met mij meerijden staat mijn cabinedeur altijd open. Maar ik ontvang niet iedereen met een zak Haribo Kersen, daarvoor moet je toch echt wel een streepje voor hebben. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Suus »

Verzamelde GVB-berichten voor maandag 7 februari:
- CAF 99 en 100 werden al om 7:56 op metrostation Wibautstraat gezien door Ziggy, op weg als lijn 53 naar CS.
- Om 12:25 stond tram 2115 als lijn 9 richting Diemen Sniep defect bij de halte Hogeweg.
- Iets later zag ik de Wereld in een tram-tram rijden op lijn 3 in de Ruyschstraat, richting Muiderpoortstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

Ik zit in de Fyra naar Schiphol, en bij Nieuw Vennep worden we gewoon ingehaald door een Benelux die op het gewone spoor rijdt.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door MdJ »

Voor trein 145 stond te Amf wel een hele korte trein klaar: Alleen de 1758 :mrgreen:

Even later (+5) kwam de 1741+Berlijn stam binnen en samen (1741 deed verder niets meer) mocht het naar BadBentheim rijden. Bij vertrek +15 overigens.
Bij twijfel: gebruik beton.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

Ik zag op de Kijfhoek een tamelijk apart gekleurde 1600/1700 of 1800 loc staan, helemaal oranje en blauw gekleurd. Kon verder niet zien wat er nog meer op stond. Iemand enig idee ter ere van wat die loc zo is uitgemonsterd?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Stefan »

Dat is de m1609 die nu in de Husa kleuren is.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door M57 »

Dexter schreef:@Caspar: Ja, iedere mcn weet wat ARI is en ook de globale werking ervan. Maar er zijn wel veel misverstanden over en dat wordt alleen nog maar versterkt doordat veel mcn'en steeds vaker in dezelfde situatie terechtkomen als ik (perfect op tijd, maar toch voorrang moeten verlenen aan een trein die later is ingelegd). Daarom pleit ik voor regelmatige werkbezoeken aan de Post en viceversa dat trdl's meerijden op de trein. Ik kom geregeld over de vloer bij Post T en voor trdl's die met mij meerijden staat mijn cabinedeur altijd open. Maar ik ontvang niet iedereen met een zak Haribo Kersen, daarvoor moet je toch echt wel een streepje voor hebben. :lol:
In dit geval ging het waarschijnlijk om het DVM-systeem dat de ene trein zomaar voor jouw trein zette, en niet ARI. ARI houdt namelijk rekening met de volgordes uit het plan en zal daar nooit zomaar van af kunnen wijken. Dat gaat gepaard met een melding en een bewuste verwerking daarvan door de treindienstleider.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door MdJ »

Mist iemand ergens nog connexxion MAN Lion City TÜ's? D'r reden twee MAN's richting de A1 vanaf de Wapenrustlaan/Apeldoorn (3800-serie), staan er nog 3 op het voorterrein bij TSN en er staan nog minumaal 3 aan spoorzijde van de TSN-werkplaats..

Dat zijn niet de half afgefikte wagens, die staan aan de achterkant van de werkplaats.
Bij twijfel: gebruik beton.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Justin »

Afgelopen vrijdagavond toen ik van de WUR naar Ede-Wageningen ging met de Valleilijn / Lijn 88...

Stapte in en de chauffeur riep tegen mij dat ik niet hoefde in te checken, omdat er iemand in de bus had gekotst. Ter compensatie reisde iedereen gratis. Na een minuutje of twee rook in de dampende geur... het verklaarde ook waarom iedereen achterin zat. Nou ja, op twee jongens na, die de kotsplek in de gaten hielden.

Bij het eindpunt mocht de chauffeur gelukkig afgelost worden, zodat hij de bus kon schoon laten maken :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Vanmorgen kwam de t716 met +15 in Amersfoort aan en werd daar opgeheven, waarna het materieel gekeerd is op de t12518 aldus de CTA's. Het materieel voor die trein, die in Amf hoort te beginnen, zal wel als 300716 naar Schiphol gestuurd zijn. Mooi opgelost zo!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Caspar »

M57 schreef:
Dexter schreef:@Caspar: Ja, iedere mcn weet wat ARI is en ook de globale werking ervan. Maar er zijn wel veel misverstanden over en dat wordt alleen nog maar versterkt doordat veel mcn'en steeds vaker in dezelfde situatie terechtkomen als ik (perfect op tijd, maar toch voorrang moeten verlenen aan een trein die later is ingelegd). Daarom pleit ik voor regelmatige werkbezoeken aan de Post en viceversa dat trdl's meerijden op de trein. Ik kom geregeld over de vloer bij Post T en voor trdl's die met mij meerijden staat mijn cabinedeur altijd open. Maar ik ontvang niet iedereen met een zak Haribo Kersen, daarvoor moet je toch echt wel een streepje voor hebben. :lol:
In dit geval ging het waarschijnlijk om het DVM-systeem dat de ene trein zomaar voor jouw trein zette, en niet ARI. ARI houdt namelijk rekening met de volgordes uit het plan en zal daar nooit zomaar van af kunnen wijken. Dat gaat gepaard met een melding en een bewuste verwerking daarvan door de treindienstleider.
Nog even nagevraagd, het was in ieder geval geen DVM in dit geval, hoogswaarschijnlijk wel een Ari melding, al dan niet met links/rechts klicken van de Fyra.
Laatst gewijzigd door Caspar op di 08 feb 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door ODRAIL »

Door een technische ingreep (zo stond het op de DRIMM's) reed metrolijn D (in Rotterdam) gisteren rond 16:30 met enkele minuten vertraging. Nu vraag ik me af wat die ingreep mag wezen.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door lamar »

Bij verschillende haltes in Maassluis (SSR overig) is gisteren een wit paaltje geplaatst (+-1.50), iemand idee waarvoor?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten