Hoogeveen wil intercitystation behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Etienne »

Hoogeveen wil intercitystation houden
zaterdag 5 februari 07:24

Hoogeveen - In 2009 heeft het CDA zich op nationaal (motie Mastwijk/van Gent)en provinciaal niveau (motie Seinen) ingespannen om Hoogeveen als Intercitystation te behouden.

In 2011 zou de nieuwe dienstregeling ingevoerd worden. Hoogeveen zou de intercitytreinen moeten missen. Dankzij de inzet van onder meer het CDA is dat niet gebeurd.

Gisteren troffen CDA-bestuurders zich opnieuw om ook bij het nieuwe kabinet aandacht te vragen voor het behoud van Hoogeveen als Intercitystation.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Wubbo »

Daar gaan we weer...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Geert »

Gaat de politiek NS weer micromanagen? :S
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Abracadabram »

Wat ik nou niet snap aan deze discussie is dat ze hoe dan ook vast willen blijven houden aan een verbinding met Schiphol. Ik reis ook met deze trein en die stroomt op amersfoort helemaal leeg omdat het merendeel van de mensen overstapt op de trein richting Utrecht ev. Van alle passagiers uit het noorden zijn er schijnbaar maar weinig die naar Schiphol willen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Ennes »

en dat terwijl de intercity op dat stuk toch eigenlijk ook een stoptrein is, en zou je moeten overstappen (door richting Amf) dan scheelt dat wel... 5 tot 7 hele minuten!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Abracadabram »

Hoogeveen ligt op een kruispunt van wegen, heeft een optimale aansluiting op het spoornet en biedt sinds kort prima P&R-faciliteiten. Heel Zuid-Drenthe profiteert hierdoor van een snelle,rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld Schiphol en Amsterdam-Centraal.
Nou pleit dit eerder om van Meppel een intercity station te maken dan van Hoogeveen. Meppel heeft toch een optimalere aansluiting op het spoortnet en Meppel ligt daarnaast ook op een belangrijker kruispunt van wegen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Lyntus »

Ja, en ik wil een intercitystation bij Barneveld-Noord, maar dat komt er ook niet. Iedereen wil wel eens wat :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Caspar »

Heel Zuid-Drenthe profiteert hierdoor van een snelle,rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld Schiphol en Amsterdam-Centraal.
Een blik op de kaart zegt mij dat er behalve Hoogeveen eigenlijk verder niets is in Zuid Drenthe wat betreft noemenswaardige plaatsen. En die 100 (kan me niet voorstellen dat het er daadwerkelijk meer zijn dan dat) rechtstreekse reizigers Zuid Drenthe- Schiphol kunnen best een overstap van een paar minuten maken om zo duizenden reizigers uit Assen en provincie Groningen een snellere verbinding te geven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Geert »

En vanuit Hoogeveen heb je ook geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, je moet altijd overstappen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Ennes »

Ik wil eigenlijk ook gewoon mijn eigen station om de hoek, niet dat ik er gebruik van zou maken, maar gewoon voor de status en de heb! :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Dexter »

How about je eigen standplaats om de hoek, dan kan je een half uur voor het begin van je dienst uit bed komen. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Caspar »

Ik zeg, een standplaats in Hoogeveen. :lol:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Stefan »

Ik wil dat de HSL een aftakking krijgt voor een stop in Numansdorp! :Y

Nee, wat een gezeik weer. Welke plaats is de volgende? :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Suus »

Zoetermeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door reisthijs »

In 2011 zou de nieuwe dienstregeling ingevoerd worden. Hoogeveen zou de intercitytreinen moeten missen. Dankzij de inzet van onder meer het CDA is dat niet gebeurd.
NS had een prachtig plan om de dienstregeling te verbeteren door meer snelle treinen tussen Groningen en Zwolle te laten rijden. Dankzij het gezeur uit Hoogeveen moeten vele reizigers nu die snelle verbinding missen...

Ik heb even de cijfers erbijgehaald: http://www.nsdienstregeling.nl/dienstre ... 0Groningen
*12.000 IC-reizigers krijgen een snellere verbinding
*4200 stoptreinreizigers krijgen een betere verdeling van de treinen over het uur (25/35 wordt 30/30)
*1400 reizigers moeten in Zwolle extra overstappen.

Maar er is hoop! Eind 2012 krijgt de IC Groningen-Schiphol een nieuwe route (via de Hanzelijn) en zal deze ook niet meer in Hoogeveen stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Geert »

Ik zie het nog wel gebeuren dat de Tweede Kamer een motie aanneemt waarin besloten wordt dat vanaf dan alle intercities in Hoogeveen moeten stoppen. :roll: Aan de andere kant, Jan Mastwijk zit niet meer in de kamer. Hij is weggestemd :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Caspar »

Die Mastwijk komt vast terug in Rutte 2, met een overweldigende hoeveelheid voorkeurs stemmen uit Zuid- Drenthe. Ik denk dat we nog wel van hem gaan horen.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door erjeebee »

Stefan schreef:Ik wil dat de HSL een aftakking krijgt voor een stop in Numansdorp! :Y
Nee, wat een gezeik weer. Welke plaats is de volgende? :')
Toch kan ik het me wel voorstellen.

Als de Klomp (580 inwoners) al een intercitystation heeft....
dan voel je je als Hoogeveen toch wel achtergesteld.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door webguy »

Veenendaal-De Klomp is ook alleen maar omdat de NS anders een aparte stoptrein in zou moeten leggen, het komt zo goed uit...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door reisthijs »

Wat dat betreft is de situatie dus wel een beetje vergelijkbaar, in Hoogeveen en de andere kleine stations op die lijn stopt nu ook alleen maar een IC omdat de 'echte' stoptrein maar 1x/uur rijdt. Als er twee stoptreinen gaan rijden hoeft die IC daar niet meer te stoppen. Zo simpel is het uiteindelijk gewoon.

Al zou je hier misschien nog iets creatiefs kunnen bedenken als de IC Amersfoort-Leeuwarden in Zwolle splitsen en een deel als stopper naar Groningen te sturen.
erjeebee schreef:Als de Klomp (580 inwoners) al een intercitystation heeft....
Veenendaal heeft toch echt meer inwoners dan Hoogeveen...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Geert »

Precies, anders zou De Klomp helemaal niet bediend worden. Hoogeveen zou in het plan van NS worden bediend met twee stoptreinen die gelijk over het uur verdeeld zijn (dus 30 minuten tussen elke trein in plaats van een telkens wisselend verschil van 23 of 37 minuten). Voor de aansluiting en voor de cadans in de dienstregeling zou dat een voordeel zijn, en bovendien scheelt het veel reistijd voor doorgaande reizigers tussen Zwolle en Groningen. Aan de andere kant worden reizigers die vanaf Hoogeveen verder reizen dan Zwolle benadeeld (extra overstappen en een iets langere reistijd), maar dat aantal is te verwaarlozen vergeleken met het aantal reizigers dat zou profiteren van de nieuwe dienstregeling.

Daarnaast vertekent het aantal inwoners het beeld: De Klomp heeft niet heel veel inwoners, maar vrijwel aansluitend ligt Veenendaal dat met 62.000 inwoners aardig wat meer inwoners heeft dan Hoogeveen (38.000).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Ik zie het nog wel gebeuren dat de Tweede Kamer een motie aanneemt waarin besloten wordt dat vanaf dan alle intercities in Hoogeveen moeten stoppen. :roll: Aan de andere kant, Jan Mastwijk zit niet meer in de kamer. Hij is weggestemd :lol:
Je noemt de twee stoptreinen Groningen - Zwolle na 2013 ook intercity en je trekt ze door naar Amsterdam. Iedereen blij. Almere Buiten verliest haar IC status ook niet, en Hoogeveen behoudt haar rechtstreekse verbinding met Amsterdam. En je kunt per intercity naar Amsterdam Science Park. Wie wil dat nou niet? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door erjeebee »

Geert schreef:Daarnaast vertekent het aantal inwoners het beeld: De Klomp heeft niet heel veel inwoners, maar vrijwel aansluitend ligt Veenendaal dat met 62.000 inwoners aardig wat meer inwoners heeft dan Hoogeveen (38.000).
Weet ik ook wel (woon in Ede, het station is 1 van de 4 stations in onze mooie gemeente) :)
Was meer flauw-grappig bedoeld.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Fles »

Hoogeveen :')
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hoogeveen wil intercitystation behouden

Bericht door Caspar »

Ik zie Mastwijk al vastgeketend aan het spoor liggen met een stel fanatiekelingen, om zo alle doorrijdende IC's tot stoppen te dwingen. De locale bevolking komt met soep en broodjes langs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten