Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Oud forumgebruiker

Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam

11 juni 2008

In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het Amsterdamse straatbeeld.
De tram uit WenenBestuur Regio Utrecht kan tramwagens beschikbaar stellen aan het GVB, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de Utrechtse stadsregio. Utrecht haalt deze maand drie tramwagens uit Wenen om in Amsterdam te gebruiken. De eerste wagen komt op 11 jnui met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen.

Metrotunnel gesloten
Vanaf maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel in Amsterdam gesloten wegens groot onderhoud. GVB doet er alles aan om hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Routes worden aangepast, pendelbussen worden ingezet, maar ook voor extra materieel is gezorgd. Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, worden de Weense trams bij grote drukte ingezet op het traject van tram 5, tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen. Een deel van deze lijn is vergelijkbaar met het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein.

Tijdelijk
De Weense tramwagens lenen zich dan ook bij uitstek om de tijdelijke behoefte aan extra vervoerscapaciteit op tram 5 op te vangen, omdat ze twee ‘bestuurderscabines’ hebben. De Weense trams zijn wendbare voertuigen die korte bochten kunnen maken en kunnen, dankzij de bestuurderscabines aan beide kanten, in twee richtingen rijden. Ook in Wenen reden ze - tot deze week - met hoge frequentie in stedelijk gebied.

Proefritten
In juni rijdt de tramwagen proefritten op de rails in Amsterdam en als hij voldoet wordt hij rijklaar gemaakt. Met noodzakelijke aanpassingen aan de Nederlandse situatie doet GVB al voorwerk om de Weense tram straks ook in de Utrechtse regio inzetbaar te maken. GVB gaat bij drukte in juli geleidelijk deze en twee nakomende losse tramwagens uit Wenen inzetten.

Naar Utrecht
GVB brengt de wagens tijdig terug voor verdere aanpassing aan de Utrechtse situatie. Bestuur Regio Utrecht heeft zes (samengestelde) trams gekocht van de Wiener Linien. Met ingang van september stromen de trams geleidelijk in op de drukke Utrechtse trambaan. Daarmee wil Bestuur Regio Utrecht stad en regio bereikbaar te houden en snel en comfortabel vervoer te blijven bieden. Met als voordelen voor de reiziger: korter wachten en sneller reizen.

Bestuur Regio Utrecht besloot in mei tot aanschaf van de Weense trams na onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Op 22 mei droeg de Oostenrijkse ambassadeur het eerste exemplaar over aan regiovoorzitter Wolfsen, waarna de eerste officiële rit volgde tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal Station. Dit voorjaar haalde de stadsregio deze tram al ´op proef´ naar de Utrechtse regio, onder meer om te kijken of aanpassingen nodig zijn. De tram uit Wenen blijkt goed inzetbaar in de Utrechtse situatie.


Bron: GVB


Ok, lachen :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door webguy »

Talk about slim bezig zijn GVB :P Had de GVB dat niet zelf kunnen bedenken? Of zou 't niet economosch zijn voor de GVB om dat te doen voor die paar maanden... De GVB heeft toch sowieso te weinig mat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Geert »

Ik vind het juist slim om die trams tijdelijk te huren als ze in Utrecht nog niet nodig zijn, anders hebben ze daar weer teveel trams na alle werkzaamheden :P Wel grappig dat die Weense dingen dus zowel in Amsterdam als Utrecht een tweede leven krijgen ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Ruben »

En ik denken dat ik ze niet meer ga zien na mijn reisje Wenen van een maand terug. Kan ik gewoon gaan forenzen in die dingen op mijn vaste tramlijn! :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Meltrain »

Leuk plan. :D
Dit is een goede reden voor een reisje naar Amsterdam. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:En ik denken dat ik ze niet meer ga zien na mijn reisje Wenen van een maand terug. Kan ik gewoon gaan forenzen in die dingen op mijn vaste tramlijn! :D
Het zijn trams van lijn 21 waarschijnlijk die is opgeheven t.b.v U2 die is doorgetrokken naar het Ernst-Happel stadion.

Ik was dus een week te vroeg voor de inhuldiging van deze metrolijn... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Het zijn trams van lijn 21 waarschijnlijk die is opgeheven t.b.v U2 die is doorgetrokken naar het Ernst-Happel stadion.

Ik was dus een week te vroeg voor de inhuldiging van deze metrolijn... :(
Naar Nederland komen niet de trams die op de 21 reden, maar de "trams" van "metro"lijn U6. Metrolijn 6 heeft lage perrons, en deze relatief oude besjes deden dienst in een trein met 4x dit type (E6) en 1x een T, wat een heel ander nieuw type is. De T moet in elke trein zitten vanwege de volledige lagevloer die dat ding heeft (soort Combino om te zien ook). Echter schijnt deze koppeling niet altijd helemaal lekker te werken, ik heb zelfs meegemaakt dat er een buiten dienst ging vanwege problemen met de remmen. Ze willen daar dus treinen met alleen maar T's, zo rijden ze nu ook al geregeld rond.
De E6's zijn dus over en daarvan gaan een paar naar Utrecht en komen nu dus ook even in Amsterdam.

De gewone trams hebben in Wenen geen deuren aan beide kanten, en zijn niet uitgevoerd als twee-richting. Ze zijn zowaar nog nostalgischer dan die dingen van de U6. Grappig dat ze daar ook nog met gekoppelde trams werken, met 1 gelede tram met bestuurderscabine, en een ongedreven wagen erachter. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam.

Bericht door Geert »

Leuk gezicht is dat :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten