De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Dinsdag 08 februari 2011 | 17:34
ENSCHEDE - Connexxion heeft alle honderd bussen uitgerust met een rolstroelvriendelijke treeplank. De uitklapare plank is dankzij een gasveer in een handomdraai klaar voor gebruik. Tot dusver was de reiziger in een rolstoel afhankelijk van de goedwillendheid van chauffeur of passagiers. Die moesten een plank van 45 kilo naar buiten trekken. Geen pretje voor bestuurders met rug- of armklachten. Al helemaal niet in de winter. Dan zat de ruimte van de handel waarmee de plank werd uitgetrokken vaak vol met allerlei smurrie.
‘Ik hoop dat deze constructie de waarde krijgt die het verdient. Dat hierdoor veel mensen die in een rolstoel zitten de bus nemen. Dit vergroot de mobiliteit. Deze uitklapbare rolstoelbaan heeft ongetwijfeld een grote zuigende werking op het aantal reizigers. Dat kan niet anders.”
Met die woorden omlijstte Bert Hassink, voorzitter van de Gehandicaptenraad Enschede, maandag de komst van de stadsbus van Connexxion naar het kantoor van de Regio Twente. De bus die het mogelijk maakt dat reizigers in een rolstoel letterlijk in een handomdraai de bus in- en uit kunnen gaan. Het geheim: een gasveer. Die zorgt ervoor dat degene die de plank bedient, niet meer het volle gewicht tilt. „Bovendien klapt de plank niet meer met een flinke plof uit maar dempt de gasveer de in- en uitklep. In feite kan iedereen deze plank nu bedienen. Ook kinderen. En met een beetje goede wil ook de rolstoeler zelf”, aldus Rob van Dalen van Connexxion.
De nieuwe entreeplank is een gezamenlijk project van de Regio Twente en Connexxion. De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
Connexxion heeft ook vier bussen die een elektrisch bediende plank hebben. Destijds aangeschaft voor lijn 7, de servicelijn in Enschede die langs allerlei serviceflats en andere instellingen voor ouderen rijdt. Op zich een prima installatie. Maar de mechanische is honderd keer beter, aldus Van Dalen. „Dat komt omdat een elektrische plank stukgaat als hij niet vaak wordt gebruikt. De elektronische componenten zijn erg storingsgevoelig. Zo’n plank kan het daardoor van het ene op het andere moment begeven.”
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... oelers.ece
ENSCHEDE - Connexxion heeft alle honderd bussen uitgerust met een rolstroelvriendelijke treeplank. De uitklapare plank is dankzij een gasveer in een handomdraai klaar voor gebruik. Tot dusver was de reiziger in een rolstoel afhankelijk van de goedwillendheid van chauffeur of passagiers. Die moesten een plank van 45 kilo naar buiten trekken. Geen pretje voor bestuurders met rug- of armklachten. Al helemaal niet in de winter. Dan zat de ruimte van de handel waarmee de plank werd uitgetrokken vaak vol met allerlei smurrie.
‘Ik hoop dat deze constructie de waarde krijgt die het verdient. Dat hierdoor veel mensen die in een rolstoel zitten de bus nemen. Dit vergroot de mobiliteit. Deze uitklapbare rolstoelbaan heeft ongetwijfeld een grote zuigende werking op het aantal reizigers. Dat kan niet anders.”
Met die woorden omlijstte Bert Hassink, voorzitter van de Gehandicaptenraad Enschede, maandag de komst van de stadsbus van Connexxion naar het kantoor van de Regio Twente. De bus die het mogelijk maakt dat reizigers in een rolstoel letterlijk in een handomdraai de bus in- en uit kunnen gaan. Het geheim: een gasveer. Die zorgt ervoor dat degene die de plank bedient, niet meer het volle gewicht tilt. „Bovendien klapt de plank niet meer met een flinke plof uit maar dempt de gasveer de in- en uitklep. In feite kan iedereen deze plank nu bedienen. Ook kinderen. En met een beetje goede wil ook de rolstoeler zelf”, aldus Rob van Dalen van Connexxion.
De nieuwe entreeplank is een gezamenlijk project van de Regio Twente en Connexxion. De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
Connexxion heeft ook vier bussen die een elektrisch bediende plank hebben. Destijds aangeschaft voor lijn 7, de servicelijn in Enschede die langs allerlei serviceflats en andere instellingen voor ouderen rijdt. Op zich een prima installatie. Maar de mechanische is honderd keer beter, aldus Van Dalen. „Dat komt omdat een elektrische plank stukgaat als hij niet vaak wordt gebruikt. De elektronische componenten zijn erg storingsgevoelig. Zo’n plank kan het daardoor van het ene op het andere moment begeven.”
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... oelers.ece
Vallend blad maakt rails glad.
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
EN maar volhouden dat het realiseren van één toilet in een SLT 7 ton kost :')De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
OT: Tof natuurlijk voor de rolstoelers :) Al geloof ik er niet erg in dat het heel veel extra rolstoelers de bus in zal lokken. Het leven wordt gewoon een stukje makkelijker voor de huidige rolstoelende busgebruikers :)
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Ik ben niet heel bekend daar, dus aan welk bustype moet ik denken: Ambassadors, Citaro's of nog iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Meerendeels Amba's en ook nog een enkele Citaro G.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he.Fles schreef:EN maar volhouden dat het realiseren van één toilet in een SLT 7 ton kost :')De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
OT: Tof natuurlijk voor de rolstoelers :) Al geloof ik er niet erg in dat het heel veel extra rolstoelers de bus in zal lokken. Het leven wordt gewoon een stukje makkelijker voor de huidige rolstoelende busgebruikers :)
Verder: Tja, ik denk zelf ook dat het de reiziger geen drol zal uitmaken of er een handmatige, gasgeveerde of volledig gemotoriseerde rolstoelplank onder de bus hangt. Maar het lijkt me wel een goede vinding, want het zit tussen een handmatige (teveel gedoe) en een elektrische plank (te storingsgevoelig en te duur) in.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
ja, maar je gaat mij niet wijsmaken dat zo'n poephok 350 keer zo duur is als een plank met een gasveer. Dat slaat gewoon nergens op :)Dexter schreef:@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
De constructie van de trein is er niet op ontworpen; als je die moet gaan aanpassen kunnen de kosten aardig oplopen. Denk verder ook aan extra installaties om die bakken te legen.
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Wat Reiziger Delft schrijft klopt helemaal en al die extra kosten horen dus bij de kosten van dat 'poephok'.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Volgens mij moet er tegenwoordig ook verplicht een toilet worden geïnstalleerd dat zelf alles opvangt. Een rioolpijp door de bodem van de trein steken mag niet meer. En uiteraard moet alles rolstoelvriendelijk gemaakt worden (dus extra veel ruimte), er moet een waterreservoir komen (dat is er nu nog niet), mogelijk moet er apparatuur verplaatst worden, etc. Ik kan me voorstellen dat dat wat meer kost dan een rolstoelplaat in een bus installeren.
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
En jou oplossing is? Gewoon vier stoelen er uit halen en er een dixie in pleuren?Fles schreef:ja, maar je gaat mij niet wijsmaken dat zo'n poephok 350 keer zo duur is als een plank met een gasveer. Dat slaat gewoon nergens op :)Dexter schreef:@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08
Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers
Zo'n veer mag wel in elke bus komen?
Maakt het een stuk toegankelijker voor rolstoelers, misschien kan de Valys dan ook afgeschaft worden...
Maakt het een stuk toegankelijker voor rolstoelers, misschien kan de Valys dan ook afgeschaft worden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten