Veolia duur met OV-chip
Veolia duur met OV-chip
Sinds enkele maanden is het ook mogelijk om op de Maaslijn van Veolia te reizen met OV-chipkaart.
Het vreemde is echter dat de prijzen van de OV-chip reizen een stuk duurder zijn dan met het papieren kaartje.
Zo kost een enkele reis zonder korting 9% duurder met OV-chip en met korting 7% meer. Veolia geeft als reden op dat ze het tarief bereken op de 'buswijze' en dat het gemiddeld niets uitmaakt. Nu lijkt me dat laatste sterk, omdat ik op vier trajecten op de genoemde prijsverschillen kom. Verder vind ik het een vreemde argumentatie om de trein met bustrajecten te vergelijken; daar is het toch juist een trein voor. Het lijkt meer op een stiekeme prijsverhoging.
Niet echt een aanmoediging om de OV-chipkaart te gebruiken op de Maaslijn, ook omdat je minimaal €15 saldo moet hebben om in te checken. In feite heb je gewoon €15 weggegooid, omdat je nooit een lager slado mag hebben bij Veolia.
De klantenservice heb ik hierover al enkele keren aangeschreven; deze geeft aan binnen 3 weken te reageren, maar ik heb nog nooit een teken van leven ontvangen. :?
Veolia is dus niet echt klantgericht, maar gelukkig rijden ze wel met hele goede treinen. Deze winter nog maar 1 keer vast komen te zitten. Verder reed Veolia perfect door; dat dan weer wel... *O*
Het vreemde is echter dat de prijzen van de OV-chip reizen een stuk duurder zijn dan met het papieren kaartje.
Zo kost een enkele reis zonder korting 9% duurder met OV-chip en met korting 7% meer. Veolia geeft als reden op dat ze het tarief bereken op de 'buswijze' en dat het gemiddeld niets uitmaakt. Nu lijkt me dat laatste sterk, omdat ik op vier trajecten op de genoemde prijsverschillen kom. Verder vind ik het een vreemde argumentatie om de trein met bustrajecten te vergelijken; daar is het toch juist een trein voor. Het lijkt meer op een stiekeme prijsverhoging.
Niet echt een aanmoediging om de OV-chipkaart te gebruiken op de Maaslijn, ook omdat je minimaal €15 saldo moet hebben om in te checken. In feite heb je gewoon €15 weggegooid, omdat je nooit een lager slado mag hebben bij Veolia.
De klantenservice heb ik hierover al enkele keren aangeschreven; deze geeft aan binnen 3 weken te reageren, maar ik heb nog nooit een teken van leven ontvangen. :?
Veolia is dus niet echt klantgericht, maar gelukkig rijden ze wel met hele goede treinen. Deze winter nog maar 1 keer vast komen te zitten. Verder reed Veolia perfect door; dat dan weer wel... *O*
Re: Veolia duur met OV-chip
Dat is vreemd. Ik kreeg altijd binnen 2 weken bericht terug als ik iets gemeld had.knaai schreef:De klantenservice heb ik hierover al enkele keren aangeschreven; deze geeft aan binnen 3 weken te reageren, maar ik heb nog nooit een teken van leven ontvangen.
Maar ik maak altijd gebruik van Veolia Brabant. Zou dat verschillend zijn dan?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia duur met OV-chip
Ik denk dat Veolia doelt op mensen die overstappen van bus op trein: dan betaal je geen dubbel basistarief. Alleen is die 79 cent korting niet altijd genoeg compensatie voor het hogere tarief.knaai schreef:Veolia geeft als reden op dat ze het tarief bereken op de 'buswijze' en dat het gemiddeld niets uitmaakt. Nu lijkt me dat laatste sterk, omdat ik op vier trajecten op de genoemde prijsverschillen kom.
Dit is niet echt iets speciaals van Veolia: dit geldt bij alle vervoerders, alleen is het bedrag bij iedere vervoerder anders. Bij NS is het 10 of 20 euro, Veolia is daar blijkbaar precies tussenin gaan zitten (het is wel jammer inderdaad dat Veolia geen lagere prijs rekent voor 'vaste klanten': bij Arriva is instaptarief slechts €6 als je met korting reist) .knaai schreef:Niet echt een aanmoediging om de OV-chipkaart te gebruiken op de Maaslijn, ook omdat je minimaal €15 saldo moet hebben om in te checken. In feite heb je gewoon €15 weggegooid, omdat je nooit een lager slado mag hebben bij Veolia.
Als het goed is zou je met vier euro minder ook moeten kunnen inchecken (dit is een algemene regel voor de OV-chipkaart) dus zou 11 euro saldo genoeg moeten zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veolia duur met OV-chip
Maar mensen die overstappen van NS op Veolia betalen juist weer 79 cent extra. De groep die overstapt op de NS trein is waarschijnlijk groter dan de die de bus-trein overstap doet dus dat betekent weer dat het km-tarief lager moet komen te liggen.reisthijs schreef:Ik denk dat Veolia doelt op mensen die overstappen van bus op trein: dan betaal je geen dubbel basistarief. Alleen is die 79 cent korting niet altijd genoeg compensatie voor het hogere tarief.knaai schreef:Veolia geeft als reden op dat ze het tarief bereken op de 'buswijze' en dat het gemiddeld niets uitmaakt. Nu lijkt me dat laatste sterk, omdat ik op vier trajecten op de genoemde prijsverschillen kom.
Biedt Veolia niet een of ander regionaal kortingsproduct aan waardoor het km-tarief omhoog moet?
Re: Veolia duur met OV-chip
Er is inderdaad een kortingsproduct mogelijk dat op werkdagen na 9 uur korting biedt. Te bestellen via onder andere de webwinkel van ov-chipkaart.nl Een ontwikkeling die steeds meer in concessies te zien is.
Re: Veolia duur met OV-chip
Dan verklaard dat het hogere km-tarief. Daarnaast is natuurlijk het LTK geldig bij Veolia, dat betekent automatische leeftijdskorting voor -11'ers en 65+'ers. Ook die korting moet worden gecompenseerd door een hoger km-tarief.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia duur met OV-chip
Ik vind het nogal vreemd dat kortingen die bepaalde doelgroepen altijd al kregen, nu ineens gecompenseerd zouden moeten worden door een hoger tarief? (En wat is LKT?)
Komt nog bij dat je als je al een voordeelurenkaart hebt, dus een extra handeling moet verrichten om bij Veolia de korting te krijgen waar je sowieso al recht op had, in plaats dat gewoon het voordeelurenabo geaccepteerd wordt - een hele slechte ontwikkeling dus.
En dan is het tarief hier nog niet eens het hoogste: op de Heuvellandlijn is het nog duurder.
Op deze manier wordt het gewoon ontmoedigt om met de chipkaart te reizen... terwijl het juist een verbetering had moeten zijn...
Wat schiet je daar mee op als je al een kortingskaart had? Juist, helemaal niets: dan is het nog steeds duurder dan reizen met een papieren kaartje waarop je evenveel korting krijgt.Raymond schreef:Er is inderdaad een kortingsproduct mogelijk dat op werkdagen na 9 uur korting biedt. Te bestellen via onder andere de webwinkel van ov-chipkaart.nl Een ontwikkeling die steeds meer in concessies te zien is.
Komt nog bij dat je als je al een voordeelurenkaart hebt, dus een extra handeling moet verrichten om bij Veolia de korting te krijgen waar je sowieso al recht op had, in plaats dat gewoon het voordeelurenabo geaccepteerd wordt - een hele slechte ontwikkeling dus.
En dan is het tarief hier nog niet eens het hoogste: op de Heuvellandlijn is het nog duurder.
Op deze manier wordt het gewoon ontmoedigt om met de chipkaart te reizen... terwijl het juist een verbetering had moeten zijn...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veolia duur met OV-chip
De €15 van Veolia is toch echt spijkerhard. Ik kon pas met een slado van €13,50 niet inchecken en kreeg ook die melding op het scherm. Bij de NS is het minimale bedrag veel lager...reisthijs schreef:Ik denk dat Veolia doelt op mensen die overstappen van bus op trein: dan betaal je geen dubbel basistarief. Alleen is die 79 cent korting niet altijd genoeg compensatie voor het hogere tarief.knaai schreef:Veolia geeft als reden op dat ze het tarief bereken op de 'buswijze' en dat het gemiddeld niets uitmaakt. Nu lijkt me dat laatste sterk, omdat ik op vier trajecten op de genoemde prijsverschillen kom.
Dit is niet echt iets speciaals van Veolia: dit geldt bij alle vervoerders, alleen is het bedrag bij iedere vervoerder anders. Bij NS is het 10 of 20 euro, Veolia is daar blijkbaar precies tussenin gaan zitten (het is wel jammer inderdaad dat Veolia geen lagere prijs rekent voor 'vaste klanten': bij Arriva is instaptarief slechts €6 als je met korting reist) .knaai schreef:Niet echt een aanmoediging om de OV-chipkaart te gebruiken op de Maaslijn, ook omdat je minimaal €15 saldo moet hebben om in te checken. In feite heb je gewoon €15 weggegooid, omdat je nooit een lager slado mag hebben bij Veolia.
Als het goed is zou je met vier euro minder ook moeten kunnen inchecken (dit is een algemene regel voor de OV-chipkaart) dus zou 11 euro saldo genoeg moeten zijn.
Ik heb nog steeds geen idee waarom Veolia de hogere prijzen met OV-chip hanteert. De gratis kortingskaart geeft nog steeds een verschil te zien met de prijs van eenpapieren kaartje met NS-kortingskaart. Waarom mag deze ongefundeerde prijsverhoging zomaar?
Re: Veolia duur met OV-chip
Bij de NS is het bedraf 20 euro, al schijn je ook met 16 euro nog te kunnen inchecken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Veolia duur met OV-chip
Tenzij je een SOV of VDU hebt. Dan is het 10 euro.
Ik vind die € 15,00 ook te veel. Misschien met z'n allen maar een handtekeningen actie tegen Veolia opstellen?
Ik vind die € 15,00 ook te veel. Misschien met z'n allen maar een handtekeningen actie tegen Veolia opstellen?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Veolia duur met OV-chip
Of gewoon niet meer met Veolia reizen. Als die treinen leeg blijven, dan komen ze wel in actie.bartjemestrom schreef:Tenzij je een SOV of VDU hebt. Dan is het 10 euro.
Ik vind die € 15,00 ook te veel. Misschien met z'n allen maar een handtekeningen actie tegen Veolia opstellen?
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia duur met OV-chip
Och, zolang NS gewoon papieren kaartjes blijft verkopen, is er eigenlijk nog niets aan de hand...
Het is ook een enorm verschil als je het vergelijkt met concurrent Arriva die voor houders van de Arriva-kortingskaart slechts €6 borg vraagt...
Ik zie ook geen enkele reden waarom Veolia zo'n grote borg zou moeten vragen, de ritprijs van hun langste traject (Nijmegen-Venlo) is veel lager. Enkeltje met korting is iets van 7 euro - dus dan zou een borg van 8 euro (wat Veolia ook rekent bij de Brabantliner) veel redelijker zijn (dan is expres "vergeten uit te checken" nog steeds niet aantrekkelijk).
Het is ook een enorm verschil als je het vergelijkt met concurrent Arriva die voor houders van de Arriva-kortingskaart slechts €6 borg vraagt...
Ik zie ook geen enkele reden waarom Veolia zo'n grote borg zou moeten vragen, de ritprijs van hun langste traject (Nijmegen-Venlo) is veel lager. Enkeltje met korting is iets van 7 euro - dus dan zou een borg van 8 euro (wat Veolia ook rekent bij de Brabantliner) veel redelijker zijn (dan is expres "vergeten uit te checken" nog steeds niet aantrekkelijk).
Wel raar dan, dat Veolia hier de algemene regels niet volgt. Waarom loopt iedere vervoerder toch alles zelf opnieuw te bedenken?knaai schreef:De €15 van Veolia is toch echt spijkerhard.
Dan is het minimale saldo dat je nodig hebt dus 6 eurobartjemestrom schreef:Tenzij je een SOV of VDU hebt. Dan is het 10 euro.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veolia duur met OV-chip
Voor de trein is het niet verplicht om opbrengstneutraal in te introduceren. Veel overheden hebben daar wel voor gekozen, voor Gelderland en Limburg geldt dat in ieder geval. Ik vind het een goed idee om dit als uitgangspunt te hanteren en dergelijke leeftijdskortingen zijn weer wat anders. LTK staat voor Landelijk tarieven kader, het door de 20 overheden belast met de invoering van de OVC geiniteerde kader. Dit is het standaard regime dat op de bussen in geheel Nederland geldt. Met de keuze in de WP 2000 om te komen tot decentrale treinen is er een knip ontstaan tussen het hoofdrailnet en de decentrale lijnen. Vandaar ook het vernieuwde instaptarief tussen NS en regionale treinen. Regionale overheden kiezen er bijna altijd voor om het LTK leidend te laten zijn op de regionale treinen. Alleen Arriva in het noorden heeft dit niet gedaan. Veolia/Limburg heeft dus wel gekozen voor het LTK, wat betekend dat er automatisch leeftijdskorting wordt geboden. Ook de landelijke dalpropositie voor jongeren (15 euro voor40% korting in 1 maand, uit mijn hoofd) zal bij Veolia daarmee gaan gelden.reisthijs schreef:Ik vind het nogal vreemd dat kortingen die bepaalde doelgroepen altijd al kregen, nu ineens gecompenseerd zouden moeten worden door een hoger tarief? (En wat is LKT?)
Dat is dus het gevolg van het hebben van een knip tussen de regionale en NS-treinen. Het NS-VDU is dan niet meer geldig op het regionale treinen. Hierover wordt nog onderhandeld tussen NS en de regionale overheden/vervoerders, maar ik verwacht niet dat er binnen elke jaren een oplossing voor dit probleem verwacht mag worden. Als het uberhaupt wel opgelost kan worden. Een rit Beesd-Nijmegen Heyendaal kan nu nog met 1 NS-VDU, straks zijn er 4 voordeelurenkaarten nodig, namelijk Arriva Zuid-Holland, NS, Arriva Oost-NL dalkorting, Veolia Limburg.reisthijs schreef:Wat schiet je daar mee op als je al een kortingskaart had? Juist, helemaal niets: dan is het nog steeds duurder dan reizen met een papieren kaartje waarop je evenveel korting krijgt.Raymond schreef:Er is inderdaad een kortingsproduct mogelijk dat op werkdagen na 9 uur korting biedt. Te bestellen via onder andere de webwinkel van ov-chipkaart.nl Een ontwikkeling die steeds meer in concessies te zien is.
Komt nog bij dat je als je al een voordeelurenkaart hebt, dus een extra handeling moet verrichten om bij Veolia de korting te krijgen waar je sowieso al recht op had, in plaats dat gewoon het voordeelurenabo geaccepteerd wordt - een hele slechte ontwikkeling dus.
En dan is het tarief hier nog niet eens het hoogste: op de Heuvellandlijn is het nog duurder.
Dat de Heuvellandlijn een nog hoger km-tarief kent kan weer veroorzaakt worden door de afstand. In het NS-tariefsysteem is een instaptarief van 2 euro voor de eerst 8 kilometers aanwezig. In het LTK-regime is het instaptarief 79 cent. Ritjes korter dan 8 kilometer hebben dus een voordeel, voor de opbrengsneutraliteit moet er dus weer gecompenseerd worden door een hoger km-tarief.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia duur met OV-chip
Kijk, en dat begrijp ik dus niet: waarom is er in het busvervoer (dat net zo opgeknipt is als het treinvervoer) wel gekozen voor één landelijk tariefsysteem, maar in het treinverkeer niet? Dat er een knip is ontstaan tussen hoofdrailnet en decentrale lijnen is geen goed argument: ook dan kan je nog steeds één tariefsysteem gebruiken (zoals we zien in het busvervoer). En juist met een chipkaart zou het heel eenvoudig moeten zijn de inkomsten juist onder de vervoerders te verdelen zonder de reiziger op te zadelen met onnodige extra kosten.Freek schreef:[Dit is het standaard regime dat op de bussen in geheel Nederland geldt. Met de keuze in de WP 2000 om te komen tot decentrale treinen is er een knip ontstaan tussen het hoofdrailnet en de decentrale lijnen. Vandaar ook het vernieuwde instaptarief tussen NS en regionale treinen.
Het wordt nu dus een zooitje doordat NS z'n eigen weg gaat (zonder enige vorm van samenwerking met andere vervoerders) en ondertussen iedere regio zelf wat bedenkt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veolia duur met OV-chip
Hoe vaak moet het nou nog gemeld worden? De OV-chipkaart is ontworpen om de vervoerders meer geld te geven en de reizigers meer ellende te geven.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Veolia duur met OV-chip
Nee toch Waarom heeft niemand mij dit verteld?Gekko123 schreef:ontworpen om de vervoerders meer geld te geven en de reizigers meer ellende te geven.
For Your Railroad Adventures
Re: Veolia duur met OV-chip
Zes euro voor abonnementhouders.Vinny schreef:Bij de NS is het bedraf 20 euro, al schijn je ook met 16 euro nog te kunnen inchecken...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Veolia duur met OV-chip
Klopt. In Zwolle is het voor mij ongeveer 20% duurder om met de OVC te reizen dan met een strippenkaart. Met het streekvervoer naar de Veluwe is wel weer iets goedkoper maar dat is geen reis die ik vaker dan een keer per jaar doe.Gekko123 schreef:Hoe vaak moet het nou nog gemeld worden? De OV-chipkaart is ontworpen om de vervoerders meer geld te geven en de reizigers meer ellende te geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Veolia duur met OV-chip
De rit van Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal is mij goedkoper dan met een kaartje. maar goed Veolia he.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Veolia duur met OV-chip
De langste reis op dat traject is Nijmegen - Roermond. Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten hoe duur dat met korting is (of wellicht bedoelde je dat ook en heb je alleen Venlo ipv Roermond getypt).reisthijs schreef: Ik zie ook geen enkele reden waarom Veolia zo'n grote borg zou moeten vragen, de ritprijs van hun langste traject (Nijmegen-Venlo) is veel lager.
Op korte afstand wellicht wel. Op korte afstand is de OVC binnen Nijmegen op de bus ook goedkoper, maar zodra de rit wat langer gaat worden, wint vaak de strippenkaart (soms wint de OVC met het dalurenproduct).Joshua schreef:De rit van Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal is mij goedkoper dan met een kaartje. maar goed Veolia he.
Even uit nieuwsgierigheid, wast kost een treinritje Nm - Nmh met Veolia (met en zonder korting)?
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia duur met OV-chip
Ja, dat is ook nog eens slecht geregeld, dat je niet van te voren kan opzoeken wat je reis kost bij Veolia. 9292 kent de chip-tarieven voor de Maaslijn in ieder geval niet.
Mijn fout, ik had perongeluk Nijmegen-Venlo gedaan. Maar dat maak hier verder niet veel uit: Nijmegen-Roermond met korting is normaal 8 euro, het zal met de chip wat meer zijn maar toch nog lang geen 15 euro.fogeltje schreef:De langste reis op dat traject is Nijmegen - Roermond. Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten hoe duur dat met korting is (of wellicht bedoelde je dat ook en heb je alleen Venlo ipv Roermond getypt).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veolia duur met OV-chip
ik had vandaag een ritje met korting met ook een stuk Maslijn erin. Lees ik tussen Cuyk en Boxmeer ineens op zoeen OBIS dat het verchipte NS-Voordeelurendinges niet "geldig" is bij Veolia
Oftewel, het is wel GELDIG, maar hun falende stink apparatuur kan het gewoon niet lezen. Maar gooi het probleem maar weer bij de reiziger neer *O*
Val dood Veolia.
Oftewel, het is wel GELDIG, maar hun falende stink apparatuur kan het gewoon niet lezen. Maar gooi het probleem maar weer bij de reiziger neer *O*
Val dood Veolia.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Veolia duur met OV-chip
Moet je op de website heel gemakkelijk een Veolia product laden. Deze moet je dan bij een geel kastje ophalen. Waarna je ook bij Veolia met korting mag reizen.Fles schreef: Oftewel, het is wel GELDIG, maar hun falende stink apparatuur kan het gewoon niet lezen.
For Your Railroad Adventures
Re: Veolia duur met OV-chip
Leg eens uit?reisthijs schreef:Kijk, en dat begrijp ik dus niet: waarom is er in het busvervoer (dat net zo opgeknipt is als het treinvervoer) wel gekozen voor één landelijk tariefsysteem, maar in het treinverkeer niet? Dat er een knip is ontstaan tussen hoofdrailnet en decentrale lijnen is geen goed argument: ook dan kan je nog steeds één tariefsysteem gebruiken (zoals we zien in het busvervoer). En juist met een chipkaart zou het heel eenvoudig moeten zijn de inkomsten juist onder de vervoerders te verdelen zonder de reiziger op te zadelen met onnodige extra kosten.Freek schreef:[Dit is het standaard regime dat op de bussen in geheel Nederland geldt. Met de keuze in de WP 2000 om te komen tot decentrale treinen is er een knip ontstaan tussen het hoofdrailnet en de decentrale lijnen. Vandaar ook het vernieuwde instaptarief tussen NS en regionale treinen.
Het wordt nu dus een zooitje doordat NS z'n eigen weg gaat (zonder enige vorm van samenwerking met andere vervoerders) en ondertussen iedere regio zelf wat bedenkt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Veolia duur met OV-chip
Fijn hè !!!Fles schreef:ik had vandaag een ritje met korting met ook een stuk Maslijn erin. Lees ik tussen Cuyk en Boxmeer ineens op zoeen OBIS dat het verchipte NS-Voordeelurendinges niet "geldig" is bij Veolia
Oftewel, het is wel GELDIG, maar hun falende stink apparatuur kan het gewoon niet lezen. Maar gooi het probleem maar weer bij de reiziger neer *O*
Val dood Veolia.
Zullen we maar pleiten voor nog meer aanbestdingen, zodat we allemaal nog vaker moeten overstappen op andere vervoerders met hun eigen regeltjes en eigen tariefstelsels. Gaan we als klant allemaal een stuk op vooruit!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten