De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Dexter »

Dinsdag 08 februari 2011 | 17:34

ENSCHEDE - Connexxion heeft alle honderd bussen uitgerust met een rolstroelvriendelijke treeplank. De uitklapare plank is dankzij een gasveer in een handomdraai klaar voor gebruik. Tot dusver was de reiziger in een rolstoel afhankelijk van de goedwillendheid van chauffeur of passagiers. Die moesten een plank van 45 kilo naar buiten trekken. Geen pretje voor bestuurders met rug- of armklachten. Al helemaal niet in de winter. Dan zat de ruimte van de handel waarmee de plank werd uitgetrokken vaak vol met allerlei smurrie.

‘Ik hoop dat deze constructie de waarde krijgt die het verdient. Dat hierdoor veel mensen die in een rolstoel zitten de bus nemen. Dit vergroot de mobiliteit. Deze uitklapbare rolstoelbaan heeft ongetwijfeld een grote zuigende werking op het aantal reizigers. Dat kan niet anders.”

Met die woorden omlijstte Bert Hassink, voorzitter van de Gehandicaptenraad Enschede, maandag de komst van de stadsbus van Connexxion naar het kantoor van de Regio Twente. De bus die het mogelijk maakt dat reizigers in een rolstoel letterlijk in een handomdraai de bus in- en uit kunnen gaan. Het geheim: een gasveer. Die zorgt ervoor dat degene die de plank bedient, niet meer het volle gewicht tilt. „Bovendien klapt de plank niet meer met een flinke plof uit maar dempt de gasveer de in- en uitklep. In feite kan iedereen deze plank nu bedienen. Ook kinderen. En met een beetje goede wil ook de rolstoeler zelf”, aldus Rob van Dalen van Connexxion.

De nieuwe entreeplank is een gezamenlijk project van de Regio Twente en Connexxion. De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.

Connexxion heeft ook vier bussen die een elektrisch bediende plank hebben. Destijds aangeschaft voor lijn 7, de servicelijn in Enschede die langs allerlei serviceflats en andere instellingen voor ouderen rijdt. Op zich een prima installatie. Maar de mechanische is honderd keer beter, aldus Van Dalen. „Dat komt omdat een elektrische plank stukgaat als hij niet vaak wordt gebruikt. De elektronische componenten zijn erg storingsgevoelig. Zo’n plank kan het daardoor van het ene op het andere moment begeven.”

Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... oelers.ece
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Fles »

De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
EN maar volhouden dat het realiseren van één toilet in een SLT 7 ton kost :')

OT: Tof natuurlijk voor de rolstoelers :) Al geloof ik er niet erg in dat het heel veel extra rolstoelers de bus in zal lokken. Het leven wordt gewoon een stukje makkelijker voor de huidige rolstoelende busgebruikers :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Meltrain »

Ik ben niet heel bekend daar, dus aan welk bustype moet ik denken: Ambassadors, Citaro's of nog iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Daniel »

Meerendeels Amba's en ook nog een enkele Citaro G.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Dexter »

Fles schreef:
De kosten, ruim twee ton, zijn eerlijk verdeeld: elke partij betaalt de helft. De kosten zijn zo hoog uitgevallen omdat alle honderd Twentse bussen van dit openbaarvervoerbedrijf er nu mee zijn uitgerust.
EN maar volhouden dat het realiseren van één toilet in een SLT 7 ton kost :')

OT: Tof natuurlijk voor de rolstoelers :) Al geloof ik er niet erg in dat het heel veel extra rolstoelers de bus in zal lokken. Het leven wordt gewoon een stukje makkelijker voor de huidige rolstoelende busgebruikers :)
@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he. :P

Verder: Tja, ik denk zelf ook dat het de reiziger geen drol zal uitmaken of er een handmatige, gasgeveerde of volledig gemotoriseerde rolstoelplank onder de bus hangt. Maar het lijkt me wel een goede vinding, want het zit tussen een handmatige (teveel gedoe) en een elektrische plank (te storingsgevoelig en te duur) in.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Fles »

Dexter schreef:@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he. :P
ja, maar je gaat mij niet wijsmaken dat zo'n poephok 350 keer zo duur is als een plank met een gasveer. Dat slaat gewoon nergens op :)
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Reiziger Delft »

De constructie van de trein is er niet op ontworpen; als je die moet gaan aanpassen kunnen de kosten aardig oplopen. Denk verder ook aan extra installaties om die bakken te legen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Dexter »

Wat Reiziger Delft schrijft klopt helemaal en al die extra kosten horen dus bij de kosten van dat 'poephok'.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Geert »

Volgens mij moet er tegenwoordig ook verplicht een toilet worden geïnstalleerd dat zelf alles opvangt. Een rioolpijp door de bodem van de trein steken mag niet meer. En uiteraard moet alles rolstoelvriendelijk gemaakt worden (dus extra veel ruimte), er moet een waterreservoir komen (dat is er nu nog niet), mogelijk moet er apparatuur verplaatst worden, etc. Ik kan me voorstellen dat dat wat meer kost dan een rolstoelplaat in een bus installeren.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Abracadabram »

Fles schreef:
Dexter schreef:@Fles: Eh... Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een plank met een gasveer x 100 of een enorm hok-met-bioreactor-en-bijhorende-technische-meuk x 132 he. :P
ja, maar je gaat mij niet wijsmaken dat zo'n poephok 350 keer zo duur is als een plank met een gasveer. Dat slaat gewoon nergens op :)
En jou oplossing is? Gewoon vier stoelen er uit halen en er een dixie in pleuren?
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: De stadsbus is er nu ook voor rolstoelers

Bericht door Stuiterbal »

Zo'n veer mag wel in elke bus komen?

Maakt het een stuk toegankelijker voor rolstoelers, misschien kan de Valys dan ook afgeschaft worden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten