Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Geplaatst op: dinsdag 8 februari 2011 21:09
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 februari 2011 21:13
Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen een fusie tussen Connexxion en Veolia. Vandaag is daarover een motie, die was ingediend door de SP, GroenLinks en de PvdA, aangemomen. Het kabinet moet nu trachten de fusie tussen Connexxion en Veolia te blokkeren.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 8 februari 2011 21:09
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 februari 2011 21:13
Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen een fusie tussen Connexxion en Veolia. Vandaag is daarover een motie, die was ingediend door de SP, GroenLinks en de PvdA, aangemomen. Het kabinet moet nu trachten de fusie tussen Connexxion en Veolia te blokkeren.
Lees verder
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
In plaats om de fusie tegen te gaan zou ik maar eens maken door bijvoorbeeld het Hoofdnet Rail in de aanbesteding te gooien. Dan heb je sterke vervoerders nodig, geen kruimelwerk zoals Connexxion alleen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Welke mogelijkheden heeft het kabinet (nog) om deze fusie te blokkeren? Was de fusie niet al goedgekeurd door de NMa?
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Ja. En daarom zie ik ook weinig bijzonders gebeuren. Momenteel lijkt de tweede kamer zo'n beetje tegen alles wat nieuw en eng is. Zie de strippenkaart - OV Chip geklooi in Z-H.Geert schreef:Welke mogelijkheden heeft het kabinet (nog) om deze fusie te blokkeren? Was de fusie niet al goedgekeurd door de NMa?
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Schultz heeft al een reactie op de motie gegeven. Er staan wel interessante dingen in. Ze sluit af met "Ik kom daarmee tot de conclusie dat de Staat een fusie van Transdev en Veolia Transport niet kan en wil tegenhouden".
Reactie Schultz op de motie van het lid Bashir.
Reactie Schultz op de motie van het lid Bashir.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
De laatste zin van de brief is ook nogal venijnig. Na het herhalen van de aantallen bieders per concessie schrijft de minister:
Dat waren: Gooi- en Vechtstreek, Zaanstreek,Stads-streekvervoer Almere, Stadsregio Arnhem-NijmegenUit het NMarapport blijkt dat de opzet van het concurrentieproces door de concessieverleners, er soms tot hun
verrassing toe leidt dat er maar één aanbieder is.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Dat zijn ook de enige concessies die CXX in de afgelopen 2 jaar gewonnen heeft op Voorne Putten na. Zo geweldig stevig is die "monopoliepositie" dus echt niet. Daarom zal het NMA ook wel goedkeuring hebben verleend.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Zover ik weet is de enige reden dat t goedgekeurd is door de NMA, dat de grote steden aanbesteed gaan worden en daardoor is er weer genoeg markt.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Hmm, bij Haaglanden Regio staat dat er maar twee bieders waren. Volgens mij hadden op die concessie Veolia, Connexxion en Qbuzz ingeschreven. :? Of zou de minister bij die inschrijving Connexxion en Veolia als één bedrijf zien?
Dat de minister de fusie niet kan tegenhouden kan ik overigens wel begrijpen, maar kan er niet geëist worden dat een deel van de activiteiten van Connexxion afgestoten moet worden omdat Veolia-Transdev een te groot marktaandeel heeft?
Dat de minister de fusie niet kan tegenhouden kan ik overigens wel begrijpen, maar kan er niet geëist worden dat een deel van de activiteiten van Connexxion afgestoten moet worden omdat Veolia-Transdev een te groot marktaandeel heeft?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Lezen...Meltrain schreef:maar kan er niet geëist worden dat een deel van de activiteiten van Connexxion afgestoten moet worden omdat Veolia-Transdev een te groot marktaandeel heeft?
BR628 schreef:de grote steden aanbesteed gaan worden en daardoor is er weer genoeg markt.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Daarbij zal afstoten (als het al aan de orde is) inhouden dat ze binnen X jaar max zoveel procent marktaandeel mogen hebben. Er wordt dan gewoon op een aantal concessies niet ingeschreven.
immer kwaliteits posts
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Wat dus nu ook al gebeurt volgens mij. Wat wel interessant is, om naar de verwikkelingen in Utrecht te kijken. Het is niet zo dat daar een heel klein concessiegebiedje is aanbesteed, en er lopen juridische procedures. Het zou wel een giller zijn als Connexxion de concessie vanwege een te grote marktdominantie alsnog moet afstaan aan... Qbuzz
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Dat laatste gaat nooit gebeuren.
Zie de parallel met de banken. Dan moeten er binnen 2 jaar zoveel filialen of marktaandeel verloren worden. In de praktijk wordt er dan gewoon niet meer ingeschreven op wat onaantrekkelijke gebieden.
Ik snap overigens niet hoe het kan dat er op Utrecht maar twee inschrijvingen zijn en voor de Veluwe vier. Ik bedoel iedereen wil toch de grote gebieden hebben waar veel verbetermogelijkheden zijn met veel reizigerspotenieel.
Zie de parallel met de banken. Dan moeten er binnen 2 jaar zoveel filialen of marktaandeel verloren worden. In de praktijk wordt er dan gewoon niet meer ingeschreven op wat onaantrekkelijke gebieden.
Ik snap overigens niet hoe het kan dat er op Utrecht maar twee inschrijvingen zijn en voor de Veluwe vier. Ik bedoel iedereen wil toch de grote gebieden hebben waar veel verbetermogelijkheden zijn met veel reizigerspotenieel.
immer kwaliteits posts
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies. Komt bij dat er ook nog een sneltram verbinding bij betrokken is die ook zijn eigen problematiek kent. Mijn vermoeden is dat dat potentiele bieders afschrikt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Denk eerder dat het gebrek aan vrijheid hier een rol speelt. Zoals de verplichting het streekmaterieel over te nemen en het BRU dat vanalles en nogwat voorschrijft (zelfs waar de gelede wagens moeten rijden om maar wat te noemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Waarom zijn alle private vervoerders dan zo gebrand op het overnemen van de concessies in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en dreigen ze zelfs te vertrekken uit Nederland als die gebieden niet aanbesteed worden? Dat zijn nog grotere steden, met ook trams en dat soort 'moeilijke' dingen.Vinny schreef:Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Die eis kan door een mededingingsautoriteit worden gesteld als voorwaarde voor een fusie. Dat is bij de C-V fusie niet gebeurd. Als C+V door slim opereren zijn marktaandeel weet te vergroten, kan een nieuwe situatie ontstaan, nl dat het bedrijf een [bijna] monopolie heeft. Dan kan een nieuwe procedure worden gestart, waarin de NMa zou moeten bewijzen dat het bedrijf misbruik maakt van zijn macht door te hoge prijzen te vragen of toegang tot de markt voor andere aanbieders onmogelijk te maken. Dat is het soort procedure wat Neelie Kroes in de EU heeft gebruikt in het geval Microsoft [Internet Explorer]willy84 schreef:Dat laatste gaat nooit gebeuren.
Zie de parallel met de banken. Dan moeten er binnen 2 jaar zoveel filialen of marktaandeel verloren worden. In de praktijk wordt er dan gewoon niet meer ingeschreven op wat onaantrekkelijke gebieden.
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Nou is dat niet een beetje voor de buhne? In de praktijk zie je dat het niet stormloopt bij een concessie als Utrecht...Wubbo schreef:Waarom zijn alle private vervoerders dan zo gebrand op het overnemen van de concessies in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en dreigen ze zelfs te vertrekken uit Nederland als die gebieden niet aanbesteed worden? Dat zijn nog grotere steden, met ook trams en dat soort 'moeilijke' dingen.Vinny schreef:Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08
Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Laat die twee lekker fuseren, als de cultuur van Connexxion dominant word aan Veolia, dan is dat altijd goed:)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten