Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Van 31 januari t/m 7 februari heb ik weer een weekje doorgebracht in het Zwitserse Graubünden, en daarbij weer heel wat treinritjes in de omgeving gemaakt. Geen klassiek reisverslag deze keer, maar een soort reis langs stationnetjes, van A(rosa) tot Z(ernez).
Stap in en laat je meevoeren door het winterse Zwitserse landschap!
AROSA
Arosa, een bekend wintersportdorp, ligt op een uurtje treinen van Chur. Je kunt er, naast skieën, nog zat andere dingen doen, zoals met de kabelbaan naar de Weisshorn...
...en dan bijvoorbeeld terug wandelen :D .
Waarbij je onderweg genoeg winterse plaatjes kunt maken...
BERNINA LAGALB, BERNINA SUOT, BERNINA DIAVOLEZZA, OSPIZIO BERNINA
Vier stationnetjes op het hoogste gedeelte van de Bernina-spoorlijn. Ospizio Bernina is het hoogste punt hiervan, en met 2253 meter ook het hoogste station van de Rhätische Bahn.
Een ritje over de Bernina-spoorlijn in deze tijd van het jaar is in ieder geval een garantie op sneeuwplaatjes:
Bij Ospizio Bernina is een waterscheiding tussen de Adriatische Zee en de Zwarte Zee.
CADERA
Tsja, wat moet je hier nu van zeggen. Gewoon een piepklein stationnetje in het bos langs de Bernina-lijn. De trein stopt er alleen op verzoek (nu dus niet), dus gewoon een kwestie van precies op tijd afdrukken
DAVOS
Davos, het bekende wintersport- en kuurdorp, heeft maarliefst acht stations. Niet dat Davos zo groot is, maar de meeste liggen in kleine dorpjes die op enige afstand van het eigenlijke Davos liggen, maar er wel onder vallen.
Acht stationnetjes dus, alstublieft:
EMS WERK
In het Rijndal bij Chur is ook wat industrie gevestigd. Ook een chemische fabriek in het dorp Domat/Ems. Met een eigen stationnetje.
FILISUR
Wie Filisur zegt, zegt: juist ja, Landwasserviaduct.
In Filisur geeft de trein van Chur naar St. Moritz aansluiting op de trein naar Davos. Vandaag gereden door een nieuw treintype, de "Allegra", dat "welkom" betekent in het Retoromaans.
GUARDA
Langs de spoorlijn Pontresina-Scuol Tarasp (door het Engadin) hebben bijna alle stations dezelfde gebouwtjes. Zelfs de kleur is gelijk, en telkens met een fraaie aanduiding van de stationsnaam :pos: .
HEERBRUGG
Tijdens de rit van Graubünden richting de Bodensee kom je langs Heerbrugg, dat aan de Rijn ligt. Waarom Heerbrugg, nou, gewoon omdat ik nog niets voor de "H" had
ILANZ
De "I" was dus voor Ilanz, maar ja, het was al donker, dus geen bordje
JENAZ
Helaas, slecht plaatje -o-
KLOSTERS DORF
Klosters ligt op een driesprong en heeft per trein verbinding met Landquart (Chur), Davos en Scuol-Tarasp (door de Vereinatunnel). Het stationnetje Klosters Dorf heeft een schattig houten stationsgebouwtje, net als veel stationnetjes aan de lijn Klosters-Landquart.
Klosters Dorf is tevens het begin- en eindpunt van de "sportzug" naar Davos.
Een "Allegra"-trein passeert in de richting van Davos.
LAVIN
Ook Lavin heeft, net als Guarda, zo'n fraai geschilderde naamaanduiding.
(ST.) MORITZ
St. Moritz, de bekende (en dure) wintersportplaats is het eindpunt van de Albula-spoorlijn van/naar Chur en de Bernina-spoorlijn van/naar Poschiavo en Tirano. Met zijn ligging op bijna 1800 meter hoogte is het behoorlijk sneeuwzeker, dus ook nu zijn hier weer volop winterse plaatjes te maken.
Bernina-trein, op het punt van vertrek voor de rit naar Poschiavo.
Met de bus over de Julier-pas kun je ook in St. Moritz komen.
Het bevroren meer en de behoorlijke hoeveelheid sneeuw geven een echt winters gevoel.
Ook als de zon onder is heeft St.Moritz een fraaie skyline.
NÄTSCHEN
Nätschen is een stationnetje aan de lijn Andermatt-Disentis en wordt bediend door de treinen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn. Het heeft alleen bestaansrecht door de wintersport (en zomers misschien wat wandelaars).
Dit is alles, er is alleen een restaurant.
De halte dient ook als kruisingsstation.
Vanaf Nätschen kun je op verschillende manieren naar Andermatt: wandelen, sleëen of skieën over de besneeuwde pasweg. Je hebt in ieder geval een mooi uitzicht over het dal waarin Andermatt ligt.
Gezien vanuit Andermatt slingert de trein omhoog richting Nätschen.
OBERALPPASS
De Oberalppass is het hoogste punt van het traject Chur-Disentis-Andermatt, en tevens het hoogste punt van het netwerk van de Matterhorn-Gotthard-bahn.
Vanuit de richting Andermatt gaat de klim naar de Oberalppass door een poolachtig landschap.
De Oberalppass ligt aan een, in de winter dichtgevroren, stuwmeer.
Uitzicht over het bevroren meer in de richting van Andermatt.
PUNT MURAGL
Het stationnetje Punt Muragl ligt tussen Samedan en Pontresina. Het ligt op loopafstand van de bergbaan naar de "Muottas Muragl".
De trein stopt alleen op verzoek (knopje drukken) op dit kleine stationnetje.
Uitzicht op de Muottas Muragl.
Dit kabeltreintje brengt je in tien minuten naar de top, op bijna 2500 meter hoogte.
Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over St. Moritz en de bevroren meren van het Oberengadin. Jammer dat het nu net bewolkt is, dat geeft de foto's een beetje een grijze indruk.
Er is een aantal wandelroutes uitgezet, zodat je hier vele uurtjes kunt rondstappen. De af en toe half-doorbrekende zon geeft mooie lichteffecten.
PUNT MURAGL STAZ
Bij de "Punt Muragl" stopt ook de berninatrein aan de route St.Moritz-Pontresina. Dit stationnetje, Punt Muragl Staz, ligt een paar honderd meter van het eigenlijke station Punt Muragl.
De inrichting van het station is vrij beperkt, met v.l.n.r.:
- Houten bankje
- Informatiebord
- En natuurlijk een stationsnaambordje.
Het heeft toch wel iets om speciaal voor jou alleen een trein te laten stoppen
(Er is maar één station in Zwitserland met een Q, maar die is een beetje ver weg. Dus die slaan we maar over...)
RORSCHACH
In Rorschach zijn we inmiddels aan de oevers van de Bodensee beland, waar voorjaars-achtige temperaturen heersen.
Het stationnetje Rorschach Hafen ligt in de oude stadskern, direct aan de Bodensee.
Hier rijden o.a. treinen van de firma Thurbo richting Romanshorn.
Ook de Appenzeller Bahnen zijn hier vertegenwoordigd.
Met nog even een blik over de Bodensee.
SCHAAN-VADUZ
Hier dus het station van een heuse Europese hoofdstad, al ligt deze in de buurgemeente. We hebben het dus over het land Liechtenstein met de hoofdstad Vaduz. Het station ziet echter meer treinen voorbij rijden dan er stoppen, alleen in de spits is er een verbinding met Buchs (Zwitserland) en Feldkirch (Oostenrijk). De rest van de treinen behoren tot de verbinding Zürich-Innsbruck-Wenen en stoppen er dus niet.
Om Liechtenstein te bereiken ben je afhankelijk van een, overigens prima, busnet. Ze rijden er in ieder geval wel met fraai spul rond :
Liechtenstein heeft naast een paar plaatsen in het Rijndal ook één wintersportgebiedje, Malbun. Vanuit Vaduz klimt de bus in drie kwartier naar dit kleine plaatsje. Met onderweg mooi uitzicht over het Rijndal.
Tenslotte nog een paar winterse plaatjes van het skidorp Malbun:
THUSIS
Thusis is één van de grotere plaatsen langs de lijn Chur-St. Moritz. Het is onder andere het eindpunt van de "S-bahn" die de kleine stationnetjes van deze lijn met Chur verbindt. De S-bahn wordt nu nog gereden door klassiek spul uit de jaren zeventig, maar binnenkort gaan hier ook de nieuwe "Allegra"-treinstellen rijden.
Thusis is ook een knooppunt om over te stappen op vele buslijnen naar verschillende bestemmingen in de regio. Onder andere de buslijn naar Bellinzona (Tessin) vertrekt hier.
Via onder andere Splügen en de San Bernardino-Tunnel en met een tussenstop in het dorpje San Bernardino...
...gaat de rit in twee uur tijd naar Bellinzona, met aansluitingen op de trein richting de Gotthard of Italië.
TIRANO
Tirano is het eindstation van de Bernina-route. Het ligt in Italië, maar heeft een "Zwitsers" station van de Rhätische Bahn en een Italiaans station, waar vandaan treinen naar oa. Milaan vertrekken.
De stations zijn strikt van elkaar gescheiden, en het materieel verschilt onderling ook op een aantal punten. Zoek de verschillen :
Deze nieuwe "Allegra"-trein is vernoemd naar Willem Jan Holsboer, de Nederlander die de grondlegger is geweest voor de aanleg van diverse spoorlijnen in Graubünden.
(En tja, dus geen stations met een U, V, W, X en Y tegengekomen, dus gaan we meteen maar door naar de Z...).
ZERNEZ
Zernez ligt aan de spoorlijn door het Engadin, van Pontresina naar Scuol-Tarasp en heeft, net als de meeste stationnetjes langs deze lijn, een mooi gebouwtje met een fraai schilderwerkje erop.
En tot slot natuurlijk alle bordjes op een rij...
Stap in en laat je meevoeren door het winterse Zwitserse landschap!
AROSA
Arosa, een bekend wintersportdorp, ligt op een uurtje treinen van Chur. Je kunt er, naast skieën, nog zat andere dingen doen, zoals met de kabelbaan naar de Weisshorn...
...en dan bijvoorbeeld terug wandelen :D .
Waarbij je onderweg genoeg winterse plaatjes kunt maken...
BERNINA LAGALB, BERNINA SUOT, BERNINA DIAVOLEZZA, OSPIZIO BERNINA
Vier stationnetjes op het hoogste gedeelte van de Bernina-spoorlijn. Ospizio Bernina is het hoogste punt hiervan, en met 2253 meter ook het hoogste station van de Rhätische Bahn.
Een ritje over de Bernina-spoorlijn in deze tijd van het jaar is in ieder geval een garantie op sneeuwplaatjes:
Bij Ospizio Bernina is een waterscheiding tussen de Adriatische Zee en de Zwarte Zee.
CADERA
Tsja, wat moet je hier nu van zeggen. Gewoon een piepklein stationnetje in het bos langs de Bernina-lijn. De trein stopt er alleen op verzoek (nu dus niet), dus gewoon een kwestie van precies op tijd afdrukken
DAVOS
Davos, het bekende wintersport- en kuurdorp, heeft maarliefst acht stations. Niet dat Davos zo groot is, maar de meeste liggen in kleine dorpjes die op enige afstand van het eigenlijke Davos liggen, maar er wel onder vallen.
Acht stationnetjes dus, alstublieft:
EMS WERK
In het Rijndal bij Chur is ook wat industrie gevestigd. Ook een chemische fabriek in het dorp Domat/Ems. Met een eigen stationnetje.
FILISUR
Wie Filisur zegt, zegt: juist ja, Landwasserviaduct.
In Filisur geeft de trein van Chur naar St. Moritz aansluiting op de trein naar Davos. Vandaag gereden door een nieuw treintype, de "Allegra", dat "welkom" betekent in het Retoromaans.
GUARDA
Langs de spoorlijn Pontresina-Scuol Tarasp (door het Engadin) hebben bijna alle stations dezelfde gebouwtjes. Zelfs de kleur is gelijk, en telkens met een fraaie aanduiding van de stationsnaam :pos: .
HEERBRUGG
Tijdens de rit van Graubünden richting de Bodensee kom je langs Heerbrugg, dat aan de Rijn ligt. Waarom Heerbrugg, nou, gewoon omdat ik nog niets voor de "H" had
ILANZ
De "I" was dus voor Ilanz, maar ja, het was al donker, dus geen bordje
JENAZ
Helaas, slecht plaatje -o-
KLOSTERS DORF
Klosters ligt op een driesprong en heeft per trein verbinding met Landquart (Chur), Davos en Scuol-Tarasp (door de Vereinatunnel). Het stationnetje Klosters Dorf heeft een schattig houten stationsgebouwtje, net als veel stationnetjes aan de lijn Klosters-Landquart.
Klosters Dorf is tevens het begin- en eindpunt van de "sportzug" naar Davos.
Een "Allegra"-trein passeert in de richting van Davos.
LAVIN
Ook Lavin heeft, net als Guarda, zo'n fraai geschilderde naamaanduiding.
(ST.) MORITZ
St. Moritz, de bekende (en dure) wintersportplaats is het eindpunt van de Albula-spoorlijn van/naar Chur en de Bernina-spoorlijn van/naar Poschiavo en Tirano. Met zijn ligging op bijna 1800 meter hoogte is het behoorlijk sneeuwzeker, dus ook nu zijn hier weer volop winterse plaatjes te maken.
Bernina-trein, op het punt van vertrek voor de rit naar Poschiavo.
Met de bus over de Julier-pas kun je ook in St. Moritz komen.
Het bevroren meer en de behoorlijke hoeveelheid sneeuw geven een echt winters gevoel.
Ook als de zon onder is heeft St.Moritz een fraaie skyline.
NÄTSCHEN
Nätschen is een stationnetje aan de lijn Andermatt-Disentis en wordt bediend door de treinen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn. Het heeft alleen bestaansrecht door de wintersport (en zomers misschien wat wandelaars).
Dit is alles, er is alleen een restaurant.
De halte dient ook als kruisingsstation.
Vanaf Nätschen kun je op verschillende manieren naar Andermatt: wandelen, sleëen of skieën over de besneeuwde pasweg. Je hebt in ieder geval een mooi uitzicht over het dal waarin Andermatt ligt.
Gezien vanuit Andermatt slingert de trein omhoog richting Nätschen.
OBERALPPASS
De Oberalppass is het hoogste punt van het traject Chur-Disentis-Andermatt, en tevens het hoogste punt van het netwerk van de Matterhorn-Gotthard-bahn.
Vanuit de richting Andermatt gaat de klim naar de Oberalppass door een poolachtig landschap.
De Oberalppass ligt aan een, in de winter dichtgevroren, stuwmeer.
Uitzicht over het bevroren meer in de richting van Andermatt.
PUNT MURAGL
Het stationnetje Punt Muragl ligt tussen Samedan en Pontresina. Het ligt op loopafstand van de bergbaan naar de "Muottas Muragl".
De trein stopt alleen op verzoek (knopje drukken) op dit kleine stationnetje.
Uitzicht op de Muottas Muragl.
Dit kabeltreintje brengt je in tien minuten naar de top, op bijna 2500 meter hoogte.
Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over St. Moritz en de bevroren meren van het Oberengadin. Jammer dat het nu net bewolkt is, dat geeft de foto's een beetje een grijze indruk.
Er is een aantal wandelroutes uitgezet, zodat je hier vele uurtjes kunt rondstappen. De af en toe half-doorbrekende zon geeft mooie lichteffecten.
PUNT MURAGL STAZ
Bij de "Punt Muragl" stopt ook de berninatrein aan de route St.Moritz-Pontresina. Dit stationnetje, Punt Muragl Staz, ligt een paar honderd meter van het eigenlijke station Punt Muragl.
De inrichting van het station is vrij beperkt, met v.l.n.r.:
- Houten bankje
- Informatiebord
- En natuurlijk een stationsnaambordje.
Het heeft toch wel iets om speciaal voor jou alleen een trein te laten stoppen
(Er is maar één station in Zwitserland met een Q, maar die is een beetje ver weg. Dus die slaan we maar over...)
RORSCHACH
In Rorschach zijn we inmiddels aan de oevers van de Bodensee beland, waar voorjaars-achtige temperaturen heersen.
Het stationnetje Rorschach Hafen ligt in de oude stadskern, direct aan de Bodensee.
Hier rijden o.a. treinen van de firma Thurbo richting Romanshorn.
Ook de Appenzeller Bahnen zijn hier vertegenwoordigd.
Met nog even een blik over de Bodensee.
SCHAAN-VADUZ
Hier dus het station van een heuse Europese hoofdstad, al ligt deze in de buurgemeente. We hebben het dus over het land Liechtenstein met de hoofdstad Vaduz. Het station ziet echter meer treinen voorbij rijden dan er stoppen, alleen in de spits is er een verbinding met Buchs (Zwitserland) en Feldkirch (Oostenrijk). De rest van de treinen behoren tot de verbinding Zürich-Innsbruck-Wenen en stoppen er dus niet.
Om Liechtenstein te bereiken ben je afhankelijk van een, overigens prima, busnet. Ze rijden er in ieder geval wel met fraai spul rond :
Liechtenstein heeft naast een paar plaatsen in het Rijndal ook één wintersportgebiedje, Malbun. Vanuit Vaduz klimt de bus in drie kwartier naar dit kleine plaatsje. Met onderweg mooi uitzicht over het Rijndal.
Tenslotte nog een paar winterse plaatjes van het skidorp Malbun:
THUSIS
Thusis is één van de grotere plaatsen langs de lijn Chur-St. Moritz. Het is onder andere het eindpunt van de "S-bahn" die de kleine stationnetjes van deze lijn met Chur verbindt. De S-bahn wordt nu nog gereden door klassiek spul uit de jaren zeventig, maar binnenkort gaan hier ook de nieuwe "Allegra"-treinstellen rijden.
Thusis is ook een knooppunt om over te stappen op vele buslijnen naar verschillende bestemmingen in de regio. Onder andere de buslijn naar Bellinzona (Tessin) vertrekt hier.
Via onder andere Splügen en de San Bernardino-Tunnel en met een tussenstop in het dorpje San Bernardino...
...gaat de rit in twee uur tijd naar Bellinzona, met aansluitingen op de trein richting de Gotthard of Italië.
TIRANO
Tirano is het eindstation van de Bernina-route. Het ligt in Italië, maar heeft een "Zwitsers" station van de Rhätische Bahn en een Italiaans station, waar vandaan treinen naar oa. Milaan vertrekken.
De stations zijn strikt van elkaar gescheiden, en het materieel verschilt onderling ook op een aantal punten. Zoek de verschillen :
Deze nieuwe "Allegra"-trein is vernoemd naar Willem Jan Holsboer, de Nederlander die de grondlegger is geweest voor de aanleg van diverse spoorlijnen in Graubünden.
(En tja, dus geen stations met een U, V, W, X en Y tegengekomen, dus gaan we meteen maar door naar de Z...).
ZERNEZ
Zernez ligt aan de spoorlijn door het Engadin, van Pontresina naar Scuol-Tarasp en heeft, net als de meeste stationnetjes langs deze lijn, een mooi gebouwtje met een fraai schilderwerkje erop.
En tot slot natuurlijk alle bordjes op een rij...
Laatst gewijzigd door Ronald op do 24 feb 2011, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Die Allegra-trein ziet eruit als een treinstel. Maar zo dom waren ze toch niet in Zwitserland _O-
Mooie set foto's, ben de tel wel ergens kwijtgeraakt want het zijn er wel heel erg veel voor een keer
Mooie set foto's, ben de tel wel ergens kwijtgeraakt want het zijn er wel heel erg veel voor een keer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Ja, het is echt een treinstel (driewagenstel). Maar doorgaans knopen ze er wel een aantal rijtuigen aan vast :D .Bee schreef:Die Allegra-trein ziet eruit als een treinstel. Maar zo dom waren ze toch niet in Zwitserland _O-
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Of een hele trein (zie foto van Landwasserviaduct).
Maar zeker een leuk en origineel verslag. :D
Maar zeker een leuk en origineel verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Dat viel mij ook al op, wat een grappige treinsamenstellingen hebben ze daar. Die Allegra lijkt wel wat op een gepimpte GTW. Hele mooie foto's trouwens, ik krijg meteen de reiskriebels. :pos:Ronald schreef:Ja, het is echt een treinstel (driewagenstel). Maar doorgaans knopen ze er wel een aantal rijtuigen aan vast :D .Bee schreef:Die Allegra-trein ziet eruit als een treinstel. Maar zo dom waren ze toch niet in Zwitserland _O-
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Voor komende winter in de agenda schrijft: naar Zwitserland
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Ik hoorde dat ik hier even moest kijken *O*
Met de U, de V, de W en de Y zijn er zeker wel stations in Zwitserland. Met de X misschien ook wel, dat weet ik zo even niet :)
Met de U, de V, de W en de Y zijn er zeker wel stations in Zwitserland. Met de X misschien ook wel, dat weet ik zo even niet :)
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Ze komen ook uit de Stadler-stal, dus dat is niet geheel toevallig...Dexter schreef:Die Allegra lijkt wel wat op een gepimpte GTW
Untervaz-Trimmis, Versam-Safien en Waltensburg-Vuorz lagen om de hoek, maar ik kwam een dag tekort -o- .Fles schreef:Met de U, de V, de W en de Y zijn er zeker wel stations in Zwitserland. Met de X misschien ook wel, dat weet ik zo even niet
Met de X is er geen station, en Quartino en Yverdon-les-Bains lagen nét iets te ver weg...
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Netjes getimed die van Cadera trouwens :pos: *O* Je hebt talent!
Re: Ronald's Bordjes-ABC: Zuidoost-Zwitserland
Fraai, fraai, fraai! :D
Laatste keer dat ik in Zwitserland was is alweer 12 jaar geleden.. kan me er nog veel van herinneren :D Gewapend met wegwerpcameraatje dat ik van mamslief kreeg ook veel foto's gemaakt... zelfs het bordje van Meiringen (waar we toen verbleven) staat op de foto... ongeveer 3 bij 1 millimeter groot
*verlangt weer terug..*
Laatste keer dat ik in Zwitserland was is alweer 12 jaar geleden.. kan me er nog veel van herinneren :D Gewapend met wegwerpcameraatje dat ik van mamslief kreeg ook veel foto's gemaakt... zelfs het bordje van Meiringen (waar we toen verbleven) staat op de foto... ongeveer 3 bij 1 millimeter groot
*verlangt weer terug..*
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten