Splits de Kamperlijn van bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

'Splits de Kamperlijn van bus'
ZWOLLE - Maak voor de vergunning onderscheid tussen de bussen in Noord-Overijssel en voor het Kamperlijntje, zodat vervoerders op twee pakketten kunnen meebieden.
En besluit vóór 31 mei, anders komt de 'vertramming' van het spoorlijntje in gevaar.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/81 ... n-bus'.ece
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Klaasje »

Ja doen!... Dan hoeft niet het complete ov in west-Overijssel en Noord/Oost-Flevoland geslachtofferd te worden voor dat projectje van de provincie Overijssel.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Ik ben ook voorstander om de concessie te knippen. Heb het idee dat de 'tram' nog heel wat gedoe met zich mee gaat brengen. -o-
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Klaasje »

Wat ik me nu afvraag.... Is er ook een studie geweest naar hoe de verbinding in de toekomst het beste geëxploiteerd kan worden? Ik kan zo al drie mogelijkheden verzinnen waar naar gekeken zou kunnen worden:
  • De spoorbaan ombouwen tot busbaan. (Dan dus een Hov-bus die vertakt in meerdere richtingen bij Kampen.)
  • De spoorlijn vertrammen.
  • De huidige treindienst continuëren.
Of mag ik dit niet zeggen? :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

Ombouwen tot busbaan zou dan ook de allerbeste optie zijn, maar dat trapt wel tegen de schenen van een aantal notoire tramliefhebbers in de provincie :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Klaasje »

Dat denk ik nou ook.. maar omdat ik dat niet met zekerheid kan zeggen zou ik het wel graag in cijfertjes die enigszins onderbouwd zijn terug willen zien.
Het mooie van een busbaan is dat de huidige buslijnen vanuit onder andere de Noordoostpolder gewoon over die baan kunnen doorrijden. Geen extra overstappen voor reizigers dus. Als er daarnaast ook op Kampen gerichte buslijnen rijden zou je over die busbaan een soort "Waterlandmodel" kunnen rijden. Door hoge frequenties is het vervoersaanbod voor de nieuwbouwwijk Stadshagen dan ook aantrekkelijk. Alleen buslijn 141 rijdt nu al eens per kwartier de min of meer dezelfde route als de tram. Dan zijn de eventuele extra "kamperlijnen" en overige lijnen nog niet meegerekend. Door die busbaan gaan de betrouwbaarheid en snelheid van de huidige lijnen omhoog wat je terugziet in de prijs voor het rijden van de lijn én in de reizigersaantallen. Volgens mij is er daarvoor ook dan ook geen dure tram nodig. Zolang de reizigersaantallen een beetje binnen de perken blijven is er niet eens de noodzaak voor een tram.
Wat betreft de reizigersaantallen..:
In Kampen wonen 50.000 mensen. En voor Stadshagen is het de bedoeling dat daar 35.000 mensen gaan wonen. Als al de helft (dat is veel :!: ) dagelijks naar het centrum van Zwolle zou reizen zou het gaan om 42.500 mensen. Als daar al de helft van per Kamperlijn naar hartje Zwolle zou reizen dan gaat het om 20.000 reizigers per richting per dag.
Dat is alleen al niet realistisch omdat de Kamperlijn excentrisch ligt ten opzichte van half Stadshagen en een flink gedeelte van Kampen. Daarbij heb ik met een model-spit gerekend die op dikke ov-corridors als Amsterdam-Utrecht en Almere-Amsterdam al niet eens gehaald wordt. Met de aanwezigheid van station Kampen-zuid zullen er nog minder reizigers voor de Kamperlijn zijn. Het zou me dus verbazen als er al de helft van die 20.000 reizigers per richting per dag reizen. Dat soort hoeveelheden zijn ook weg te rijden met bussen als het staand vervoeren van reizigers geaccepteerd wordt. Als er een busbaan ligt is het maar een paar minuten naar hartje Zwolle.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

De Zuidtangent vervoert 25.000 reizigers per dag en functioneert ook prima (op een paar politici na die vinden dat ze te vaak in overvolle bussen moeten zitten), maar op zich is er nog genoeg infrastructurele en materiele capaciteit. Maar goed de Kamperlijn dus: veel reizigers zullen in de toekomst gewoon met de trein gaan schat ik zo in, en Stadshagen en Kampen zullen onderling niet veel vervoersvraag hebben. Kampenaren zullen ongetwijfeld naar de kantoorwijken in Zwolle willen en die liggen iets verder...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Ik heb ooit wel eens ergens de onderbouwing van de provincie gelezen: waarom een tram inplaats van...
Maar ik zal zo nog wel ff zoeken of ik het nog kan vinden :wink:.

Zelf lijkt mij een busbaan ook niet alles. Heb vanmiddag gereist van Zwolle naar Emmeloord, eerst met de trein en in Kampen over op de 141. Zowel de trein als bus waren vol. Je zal dus heel wat bussen moeten inzetten om alle passagiers van Zwolle naar Kampen te krijgen, vooral in de spits! (hoeft natuurlijk geen probleem te zijn (A) )
Stadshagen lijkt me wel potentie te hebben om reizigers te trekken voor de tram, lijn 1 zit vaak stamp vol.

Maar goed het is vooral denk ik een prestige project van de provincie Overijssel :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

Tja maar goed, je hoeft niet al die bussen op de zelfde plek door de stad te laten gaan he. Het mooie van een busbaan is dat je bijvoorbeeld bussen naar Emmeloord en Urk kunt laten rijden, zonder dat mensen eerst nog eens in de tram moeten zitten. Ik denk dat het besparen van een overstap veel reizigersvriendelijker is, terwijl je in de stad verschillende routes kunt aanbieden, waardoor alle wijken bereikbaar zijn en niet alleen die, waar toevalllig de tramrails liggen... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Er waren destijds 3 'varianten'.
De eerste resultaten van het onderzoek leveren 5 varianten van bus en railtechnieken op.
Variant 1A
Bundeling van meerdere doorgaande buslijnen op de corridor Zwolle-Kampen op de busbaan. In
Zwolle overstap van bus op trein. De spoorbaan wordt busbaan.
Variant 1B
Eén hoogfrequente buslijn op busbaan. Alle relaties vanuit Flevoland moeten in Kampen overstappen
van bus op bus;
Variant 2A
Lighttrain met extra halte Grote Voort. In Kampen overstap van bus op lighttrain
Variant 2B
Lighttrain met extra haltes Grote Voort en Stadshagen en verhoging baanvaksnelheid. Overstap als in
2A
Variant 3
Trolleybus op busbaan en op stadsdienstlijn 6 in Stadshagen. Alle relaties vanuit Flevoland moeten in
Kampen overstappen van bus op (trolley)bus;

Hiervan worden de varianten 1A en 2B varianten verder uitgewerkt.
De lightrail is uiteindelijk verkozen:
Het eindrapport van de variantenstudie geeft de voorkeur aan de treinvariant.
Door Prorail is in een tussentijdse verkenning aangegeven dat één extra halte te realiseren is met het
huidige materieel en twee extra haltes te realiseren zijn indien met sneller materieel wordt gereden
dan het huidige en de baanvaksnelheid wordt verhoogd.
In 2007 is er onderzoek gedaan of vertramming ook haalbaar is. Dat bleek haalbaar te kunnen zijn waardoor men toen op de tram is verder gaan borduren. In dit onderzoek werd tevens vermeld dat er meerdere haltes mogelijk zouden kunnen zijn op de lijn. Gemeente Zwolle en Kampen hebben hierna beiden gepleit voor meer haltes : Kampen Oost, Werkeren en Veerallee.

Er waren nog wel flink wat onzekerheden over de tram, daarom werd besloten om samen te gaan werken met Prorail:
Provincie en gemeenten zullen met Prorail een samenwerkingsovereenkomst sluiten, waarin op basis van partnerschap wordt afgesproken gezamenlijk het project te willen realiseren, waarbij ook de risico's gedeeld worden.
Al met al heeft dit dus doen besluiten dat het kamperlijntje straks een tram gaat worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

Ik lees allemaal leuke dingen maar geen relevante argumentatie om voor een tram te kiezen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Vinny schreef:Ik lees allemaal leuke dingen maar geen relevante argumentatie om voor een tram te kiezen.
Was ook meer bedoeld welke opties er op tafel lagen in 2007. (Waaronder de busbaan)
Maar ik heb een kennis gemailt die het er fijne van weet.
''De bestuursgroep bestaande uit de gemeentes en provincie heeft onderzoek laten verrichten (door diverse instanties waaronder prorail) over de kosten van de verschillende varianten. De kosten voor de realisatie van een busbaan of vertramming van de lijn waren zeer minimaal. Waardoor de bestuursgroep al gauw voor de tram koos. Met het oog op HOV en milieu past dit ook in het plaatje wat de provincie voor ogen heeft. Tevens ligt er nog steeds de gedachte mocht de vertramming gerealiseerd zijn om de lijn door te trekken Zwolle in.''
Ik hoop dat ik zo meer argumentatie heb gegeven :wink:
Zelf heb ik ook nog steeds mijn vraagtekens bij het project.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Klaasje »

Het schijnt dat het bestaande spoor versleten is. Daarnaast vraag ik me af of de gebruikte spoorstaven geschikt zijn voor trams die ook gedeeltes van spoor met wegverharding inrijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

De kosten voor de realisatie van een busbaan of vertramming van de lijn waren zeer minimaal.
Lees: We denken dat we gewoonde boel kunnen overnemen van de NS en er 1 op 1 trammetjes op laten rijden. Dat is wel een beetje erg naief gedacht, vooral ook omdat er kennelijk geen rekening is gehouden met de exploitatie (en wellicht niet eens met materieelaanschaf)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Vinny schreef:
De kosten voor de realisatie van een busbaan of vertramming van de lijn waren zeer minimaal.
Lees: We denken dat we gewoonde boel kunnen overnemen van de NS en er 1 op 1 trammetjes op laten rijden. Dat is wel een beetje erg naief gedacht, vooral ook omdat er kennelijk geen rekening is gehouden met de exploitatie (en wellicht niet eens met materieelaanschaf)
Inderdaad! :@ Dat is ook de reden geweest dat de concessie IJsselmond niet is verleend omdat de prijs van beide vervoerders die zich hadden ingeschreven (Syntus en Connexxion) vele malen hoger lag dan de provinicies hadden verwacht (door o.a. materiaal en exploitatie...) Dit is ook de reden dat diverse politici nu pleiten om de tram los te koppelen van het busvervoer. Vooral provincie Flevoland schijnt niet zo blij te zijn met dit gedoe... :wink:.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

De kosten voor de realisatie van een busbaan of vertramming van de lijn waren zeer minimaal.
btw die kosten gaan uit van het ombouwen van treinrails naar tram :wink:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Daarnaast vraag ik me af of de gebruikte spoorstaven geschikt zijn voor trams die ook gedeeltes van spoor met wegverharding inrijden.
Dat zou geen probleem moeten zijn, bij RandstadRail rijden de trams ook deels op tramrails en deels op treinrails.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door Vinny »

Die kosten zijn dan ook minimaal (als ik het goed begrijp). Je bent er echter nog lang niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

Bouw van een tramremise in Kampen ... :idea:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door webguy »

Kan dat niet in Zwolle? Genoeg stationsemplacement dat gesloopt kan worden ervoor...
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Splits de Kamperlijn van bus

Bericht door flipje »

1 van de eisen van de provincie in de aanbesteding was, dat de tramremise aan het Kamperlijntje komt te liggen. Prorail heeft toen een locatie in Kampen aangedragen.
Prorail zorgt dat vanaf 1 april 2013 bij Kampen Oost een opstelterrein beschikbaar is voor het stallen, rangeren en onderhouden (klein onder-houd als bijvullen van zand en schoonmaken) van het regiotrammaterieel. De Concessiehouder dient zelf te zorgen voor onder andere personeels-ruimten, wasinstallatie en de eventuele remise of werkplaats.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten