Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Regionale spoorbedrijven azen op hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Regionale spoorbedrijven azen op hoofdrailnet
Geplaatst op: woensdag 16 februari 2011 22:14
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 februari 2011 22:15


De vier regionale spoorbedrijven Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia willen meedingen bij de komende gunning, in 2015, van de concessies op het hoofdrailnet. Dat staat in het Nieuwe Spoorplan, dat ze woensdag in Groningen presenteerden aan minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat.

Ze bieden daarmee een alternatief voor een onderhandse gunning aan de NS.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Het plan van de FMN staat hier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Daniel »

Het eerste wat mij opvalt: de IC-netwerken zijn zeer sterk gelijkend aan de huidige NS-treindiensten, deze verdeling levert nergens geknipte diensten op. (Al wil men kennelijk geen IC's Amf-Asd aanbieden en exclusief per HSL rijden op Shl-Asd.

Daarnaast:
- men wil geen als stoptrein rijdende IC's meer, maar Zeeland maakt geen deel uit van een stoptreinnet :roll:
- men zegt dicht op de wensen van de regio's te zitten, maar biedt geen stoptrein Amf-Apd :P
- Uto - Hvs en Dld - Brn zitten wat raar in Net Randstad (zouden gezien de samenloop met Amf - Ut beter in net Gelderland passen)
- idem zit de MerwedeLingeLijn erg merkwaardig in het Gelderlandse net aangezien die daar nergens op aansluit (Gdm - Tl is immers Randstadnet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Abracadabram »

ik snap het niet helemaal. Volgens hun werkt het goed van wege het vissegraatmodel. Maar deze kunnen ze schijnbaar pas inzetten als ze de spoorlijn die erbij hoort mogen exploiteren en anders niet? Als de NS nu op een bepaald tijdstip aankomt kan je toch gewoon zorgen dat de bussen er dan ook zijn, waarom kan die pas als er aanbesteed is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Suus »

Maar dan verliezen ze een deel van hun omzet aan de NS, en dat wil men natuurlijk niet. Je gaat niet vrijwillig je reizigertjes van A naar B afstaan aan de NS in C als je ze ook voor een beetje meer inkomsten zelf van A naar B kan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Ennes »

Goed, en wat gaat het voor voordelen voor een reiziger hebben als ze straks met 2 of 3 misschien 4 vervoerders te maken krijgen op hun reistraject? Juist... Geen!!! net zomin als dat het dat nu heeft op overstappen op de reeds aanbesteedde lijnen.
Bij elke vervoerder in en weer uitchecken, de kans dat verschillende bedrijven aansluitingen geven is nog maar afwachten.
En wat betreft het geroep over dat overheden bepaalde eisen in een contract kunnen stellen, dat kunnen ze immers ook bij de NS doen. Dat staat feitelijk los van een private onderneming of een overheidsbedrijf.
Daarnaast wat denk je van alle kosten die het met zich mee gaat brengen, huisstijlen op alles wat los en vast zit, zoals uniformen, materieel, briefpapier in alle soorten en maten enz enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Michael »

Vervoerders presenteren 'nieuw spoorplan'

DEN HAAG - De vervoersbedrijven Arriva en Veolia, beide actief in Brabant, hebben samen met Connexxion en Syntus woensdagavond 'Het Nieuwe Spoorplan' overhandigd aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen. De vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), pleiten voor forse veranderingen in het Nederlandse treinsysteem.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/15081 ... rplan.aspx
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door erjeebee »

Mij vallen ook wat dingetjes op (naast wat Daniel al noemde):

- Almelo-Marienberg wordt eindelijk opgedoekt
- Idem Gouda-Alphen ad Rijn (of gaan ze er vanuit dat dat weer een tram wordt?)
- Idem Hoek van Holland - Rotterdam
- Hanzelijn IC en Hanzelijn stoptrein krijgen een apart trace :)
- De drie "logische geografische intercitynetten" zijn hoogstens logisch tov treinenloop van huidige intercities, maar geografisch zijn ze zeker niet logisch. Den Helder en Maastricht in hetzelfde net? Groningen en Rotterdam idem? Geografisch niet logisch!

Op zich sta ik niet afwijzend tegenover het idee van regionetten, maar het Nieuwe Spoorplan kan me niet overtuigen van het nut van verschillende intercitynetten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Chauf21 »

Ennes schreef:Goed, en wat gaat het voor voordelen voor een reiziger hebben als ze straks met 2 of 3 misschien 4 vervoerders te maken krijgen op hun reistraject? Juist... Geen!!! net zomin als dat het dat nu heeft op overstappen op de reeds aanbesteedde lijnen.
Bij elke vervoerder in en weer uitchecken, de kans dat verschillende bedrijven aansluitingen geven is nog maar afwachten.
De gedachte is dat de netten zo zijn opgesteld dat er maar weinig reizigers zullen zijn die hun 'net' uit reizen. De afbakening van de netten is zo gekozen dat de oorsprong en bestemming van hun reis binnen één regionet valt. Daarmee bereik je dat de meeste reizigers met nog maar slechts één vervoerder te maken hebben. Op zich is die aanname ook best wel uit te leggen gezien de meeste mensen toch wel in dezelfde regio als hun werk of school wonen (zie bv. CBS).
Reizigers die over een langere afstand reizen, zullen dan wel te maken krijgen met meerdere vervoerders. Dat kan je nu echter ook al hebben doordat het busbedrijf anders is dan de treinvervoerder. Het enige verschil met dit plan is dat de 'overstap' naar een andere vervoerder ergens anders in je reisketen plaatsvindt. De vraag daarbij is welk percentage reizigers geregeld buiten hun net reizen. Ik denk dat dat percentage beperkt is, terwijl het voordeel voor de overige reizigers wel toeneemt.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door erjeebee »

Chauf21 schreef: De vraag daarbij is welk percentage reizigers geregeld buiten hun net reizen. Ik denk dat dat percentage beperkt is, terwijl het voordeel voor de overige reizigers wel toeneemt.
Ik denk dat je nog zal opkijken hoeveel mensen over langere afstand met een IC reizen en het eerste stuk en/of laatste stuk van hun reis met een stoptrein.
Ik denk dat dat percentage NIET beperkt is.

Derhalve is het idee alleen DAN goed als je het in-uitchecken vervoerderonafhankelijk maakt:
1 keer inchecken, 1 keer uitchecken.
Geen gecheck bij wisseling van vervoerder

Verzin maar iets om de opbrengsten te verdelen. Dat lukte ooit bij de strippenkaart ook (daar hoefde je ook niet opnieuw te stempelen als je overstapte op andere vervoerder) dus met een stukje verfijnde techniek als de OVC moet dat toch helemaal geen probleem zijn :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:De gedachte is dat de netten zo zijn opgesteld dat er maar weinig reizigers zullen zijn die hun 'net' uit reizen. De afbakening van de netten is zo gekozen dat de oorsprong en bestemming van hun reis binnen één regionet valt. Daarmee bereik je dat de meeste reizigers met nog maar slechts één vervoerder te maken hebben.
Het verschilt een beetje per 'net': in het geval van Limburg of Groningen/Friesland/Drenthe heb je nu eigenlijk al 'losse' stoptreinnetwerken dus zal er niet echt veel veranderen.
Maar bij bijvoorbeeld Noord-Holland zie ik veel problemen als men IC en stoptrein wil scheiden, bijvoorbeeld voor Amsterdam-Den Helder, heb je keus uit: 2x IC + 2x stop (niet realistisch), 1x IC + 1x stop (veel te lage frequenties), of een knip in Alkmaar. Of alle lijnen boven Amsterdam in één pakket stoppen (dus IC en stoptreinen samen) maar dan zou alles moeten keren in Amsterdam (onhaalbaar door capaciteitsgebrek).
Een paar lijntjes inkleuren op de spoorkaart is snel gedaan maar of over dit soort kwesties nou echt lang is nagedacht?

Het probleem bij het idee van verschillende IC-netten is dat men toch vooral is uitgegaan van het bestaande netwerk. Dat is niet overal even handig. Kijk bijvoorbeeld naar de Hanzelijn, die hebben ze bij 'centrum' ingedeeld terwijl Zwolle-Groningen bij 'noord-oost' is ingedeeld. Dit zou de komst van een IC Randstad-Groningen via de Hanzelijn onmogelijk maken.

Ik vind het ook jammer dat ze de HSL als losse lijn blijven zien en ook nog eens vinden dat die vooral voor internationale reizigers zou moeten zijn. Dit vind ik een slechte insteek, het is gewoon zonde om die dure infrastructuur alleen te benutten voor internationaal verkeer waarin hoogstens vraag is naar 2 treinen per uur. Die lijn zou juist beter geïntegreerd moeten worden in het landelijk netwerk.

Bovendien is de vraag, wie bepaalt die verdeling? Het lijkt me dat dit geen taak van de vervoerders moet zijn. Al met al lijkt het me dat het IC-netwerk één geheel moet blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Daniel »

erjeebee schreef:- Idem Gouda-Alphen ad Rijn (of gaan ze er vanuit dat dat weer een tram wordt?)
- Idem Hoek van Holland - Rotterdam
Eerste lijkt me gezien logisch door de komst van de RijnGouweLijn, tweede zou onderdeel van de Rotterdamse metro moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door erjeebee »

reisthijs schreef:Al met al lijkt het me dat het IC-netwerk één geheel moet blijven.
Volledig mee eens en bedankt voor de onderbouwing (had eerder vandaag geen tijd en zin om een soortgelijk verhaal te typen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Deze argumenten overtuigen me nog niet erg. Naast dat er te discussieren valt over of de knips exact op de juiste plek liggen (die discussie hou je altijd, en als je gaat knippen is er altijd wel een relatie die daardoor verslechtert) mis ik de discussie over of reizigers er op achteruit gaan door de knip.

Er zijn heel weinig mensen die alleen de trein gebruiken. Het grootste deel van de reizen bestaat uit voortransport + hoofdtransport + natransport. Daarnaast wijzen onderzoeken uit dat mensen gemiddeld 1 uur en 15 minuten per dag reizen. Dat is een langjarig gemiddelde wat heel stabiel is en zowel in de Westerse wereld als in Afrika etc geldt. Als je dat dus goed bekijkt, zit een reiziger per enkele reis een krap halfuur in de trein. Als je zo tussen je oogharen naar deze netten kijkt klopt dat wel aardig.

Het zou leuk zijn om er eens wat dieper in te duiken. Wat betekent dit voor reizigersstromen en wat betekent dit voor de stations waar geknipt wordt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Vinny »

Of alle lijnen boven Amsterdam in één pakket stoppen (dus IC en stoptreinen samen) maar dan zou alles moeten keren in Amsterdam (onhaalbaar door capaciteitsgebrek).
Dat is iets wat ik tegenstanders al jaren hoor lopen roepen, maar waar feitelijk helemaal geen probleem is. Je moet niet willen keren op Amsterdam Centraal, maar Amsterdam is groter dan dat. Keersporen zijn mogelijk op de Dijksgracht (die wadlopers die er nu staan kunnen wat mij betreft zo snel mogelijk naar de conserveblikjesfabriek), met keersporen in Abcoude, Diemen, Nieuw Vennep kun je er voor zorgen dat "Noord-Holland" gewoon los kan komen te liggen van de rest van Nederland spoortechnisch waarbij snelle IR treinen die in Groot-Amsterdam relevante stations aandoen gewoon mogelijk zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Betaal jij? Vergeet de fly-overs rond Amsterdam Centraal ook niet, om de stromen gescheiden te houden (die zijn te dik om door elkaar te gooien).

Ik dacht juist dat het spoor goedkoper moest worden, dat wordt het niet door te keren vlak voor waar mensen willen zijn (Nieuw-Vennep), vlak achter elkaar (Abcoude en Breukelen, rij dan gewoon door want dit lijkt nergens op) of daar waar nieuwe infra duur is (Diemen).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Vinny »

Gewoon doorrijden? Naar Utrecht, waar je ook al zo makkelijk kunt keren :roll:

Wat is nou stadsgewestelijk openbaar vervoer?

Het belangrijkste is dat er een goede treinverbinding is tussen voorsteden en alle stations van de centrale stad. Daarnaast is een keerspoor wellicht een dure investering, maar het aanleggen van spoorbogen en integrale verdubbelingen van het spoor (Schiphol-Duivendrecht) is natuurijk wel gratis? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Keren in Abcoude is flauwekul als je ook al in Breukelen staat te keren. Hang die twee dan aan elkaar.

Keren moet je doen in het weiland en tussen de stromen. Hoofddorp Opstel dus, maar dan wat minder groot. Of Breukelen, dat ligt daar ook niemand in de weg (alleen jammer dat de wissels zo lullig liggen). Verder moet je in de grote knopen zo veel mogelijk in de corridor blijven rijden en geen gekke dingen willen, want dat kost alleen maar infracapaciteit. Gekke dingen doe je maar in het weiland (Blauwkapel, Harmelen, De Haar).

Amsterdam Centraal kun je in vier stukken hakken:
* Haarlem - Amsterdam Centraal (spoor 1 en 2)
* Zaandam - Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel (spoor 4 t/m 8)
* (Watergraafsmeer -) Amsterdam Centraal - Schiphol (spoor 13, 14 en 15)
* Weesp - Amsterdam Centraal (spoor 10 en 11)

Al het andere moet je niet willen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Suus »

Hoe zie je dat laatste precies. Wil je dan de s3900 en s1500 / s4500 knippen en laten keren in Amsterdam (eventueel op elkaar)? Je zit alleen met het probleem dat de ligging tussen Weesp en Amsterdam Centraal gewoon muurvast, je kan er amper een minuut schuiven, je hebt er heel veel treinen, veel stations, goederentreinen, reservepaden. En dan heb je met 4 halve perrons volgens mij best wat krapte in de ruimte...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Gewoon doorrijden? Naar Utrecht, waar je ook al zo makkelijk kunt keren :roll:
Na Utrecht kan je mooi doorrijden naar Driebergen/Veenendaal/Rhenen en dergelijke, wat NS nu dus ook doet. Maar wat dus onmogelijk zou worden als dit soort plannen werkelijkheid worden.
En heb je dus ineens allerlei extra keersporen op rare plaatsen nodig alleen maar omdat Noord-Holland zonodig los moest liggen van de rest van Nederland.
Vinny schreef:Wat is nou stadsgewestelijk openbaar vervoer?
Goed stadsgewestelijk openbaar vervoer verbindt alle delen van het stadsgewest met elkaar. Ik zie de Randstad toch wel als één stadsgewest dat één vervoersnetwerk zou moeten hebben. In plaats van allerlei losse lijntjes zonder aansluitingen. Daar vind ik het geen goed idee als dit netwerk zomaar in stukjes zou worden geknipt.
Vinny schreef:Het belangrijkste is dat er een goede treinverbinding is tussen voorsteden en alle stations van de centrale stad.
In de Randstad is er geen centrale stad, het zijn er een heleboel en net voorbij een stad keren is dus heel vaak hetzelfde als vlak vóór de volgende stad keren. En dat laatste vind ik ongewenst.
Ja, als het qua infrastrucuur écht niet pas, okée, maar beter van niet. Zie bijvoorbeeld weer die sprinter Utrecht-Breukelen: ik snap dat die niet tot Amsterdam Centraal kan rijden (door capaciteitsgebrek op het laatste stukje van dat baanvak) maar rij dan minstens tot ergens in Amsterdam zodat er goede overstapmogelijkheden zijn (door te keren op Amsterdam Zuid bijvoorbeeld).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Ennes »

En wat te denken dat al dat extra keren extra kost, personeelskosten, die treinen moeten immers omgereden worden. grote kans dat je extra materieel nodig zal hebben omdat de keertijden bij omrijden niet gehaald faan worden!

Nee een goed plan hoor die aanbesteding :N
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Hoe zie je dat laatste precies. Wil je dan de s3900 en s1500/s4500 knippen en laten keren in Amsterdam (eventueel op elkaar)?
Jep. Vanuit Weesp komen nu 8 treinen per uur. Vanuit Haarlem ook (dat is nu al zo) en dat keert op 3 fases, dan moet je de 8 treinen vanuit Weesp ook op 4 fases kunnen keren. Met de Hanzelijn verbouwt toch de hele dienstregeling in het Gooi en Flevoland, dus de huidige tijdsliggingen zijn niet echt een goede referentie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Vinny »

Na Utrecht kan je mooi doorrijden naar Driebergen/Veenendaal/Rhenen en dergelijke, wat NS nu dus ook doet. Maar wat dus onmogelijk zou worden als dit soort plannen werkelijkheid worden.
Juist dat is een ramp voor een betrouwbaar treinproduct zo hebben de afgelopen jaren bewezen. Daarnaast snap ik niet wat een Alkmaarder in Veenendaal of Driebergen te zoeken heeft. Een Alkmaarder wil naar Amsterdam Bijlmer/ArenA en niet naar een of ander gehucht op de Utrechtse heuvelrug.

In ieder geval het keerspoor van Breukelen kan natuurlijk niet gebruikt worden, dat ligt in de richting Utrecht.... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Na Utrecht kan je mooi doorrijden naar Driebergen/Veenendaal/Rhenen en dergelijke, wat NS nu dus ook doet. Maar wat dus onmogelijk zou worden als dit soort plannen werkelijkheid worden.
Juist dat is een ramp voor een betrouwbaar treinproduct zo hebben de afgelopen jaren bewezen. Daarnaast snap ik niet wat een Alkmaarder in Veenendaal of Driebergen te zoeken heeft. Een Alkmaarder wil naar Amsterdam Bijlmer/ArenA en niet naar een of ander gehucht op de Utrechtse heuvelrug.

In ieder geval het keerspoor van Breukelen kan natuurlijk niet gebruikt worden, dat ligt in de richting Utrecht.... :roll:
Heel toevallig ken ik iemand die in Heiloo woont, en werkt in Driebergen. maarja in Zwitserland en Japan reizen de reizigers alleen op stukjes traject die door overheden en vervoerders zijn bepaald.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Bericht door Geert »

Punt is dat een plaats als Breukelen zowel naar Amsterdam als naar Utrecht een forensenstroom heeft. Je wilt dus naar beide grote steden een redelijke frequentie. Dan kun je wel knippen in Breukelen, dan heb je treinen Breukelen - Amsterdam C (e.v.?) en treinen Breukelen - Utrecht C (e.v.?), maar dat is wel een dure oplossing omdat keren per definitie meer tijd kost dan doorrijden. In die gedachte is het logischer om dan een stoptrein Amsterdam - Breukelen - Utrecht v.v. te hebben, want het keren in Breukelen kost dan veels te veel geld. Lange treinseries hebben inderdaad meer risico op vertraging, maar betekent dat dan dat alle treinseries zo snel mogelijk na de grote stad moeten keren? Ik denk dat je een goede afweging moet zoeken en dat knippen in Breukelen daar niet onder valt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten