Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Was er ergens in 2005 ofzo eens een ernstig ongeluk aan de westzijde van Amsterdam centraal, waarbij een ICRm rijtuig helemaal de lucht in stak? Als daar meer mensen in hadden was dat ook wel een drama geweest.
Edit, dit dus:
http://www.nufoto.nl/fotos/2887/twintig ... -2004.html
Edit, dit dus:
http://www.nufoto.nl/fotos/2887/twintig ... -2004.html
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
ja, ALS. Maar die zaten er dus niet in :)
En daar gaat het om. Bovendien gebeuren zulke dingen ook wel in het buitenland hoor, alleen hoor je daar niet veel over, OMDAT er geen doden bij vallen. Eind 2009 is er bij Mons nog een setje AM96 (leeg mat) verschrikkelijk uit de bocht gegaan. Weet niemand meer :)
En daar gaat het om. Bovendien gebeuren zulke dingen ook wel in het buitenland hoor, alleen hoor je daar niet veel over, OMDAT er geen doden bij vallen. Eind 2009 is er bij Mons nog een setje AM96 (leeg mat) verschrikkelijk uit de bocht gegaan. Weet niemand meer :)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Daar zijn 'we' inderdaad door het oog van de naald gekropen. Maar zoals Fles zegt gebeuren er in het buitenland ook ongelukken die theoretisch een drama hadden kunnen worden, maar die in de praktijk niet zo'n impact hadden. Maar hebben we als Nederland dan zo'n geluk gehad of ligt het echt aan de inspanningen van de spoorvervoerders, ProRail, IVW enzovoort? ATB heeft bijvoorbeeld aardig wat tekortkomingen, aan de andere kant is het waarschijnlijk wel weer een stuk veiliger dan de Belgische krokodil of het Duitse systeem. Die zijn nog vooroorlogs volgens mij...Caspar schreef:Was er ergens in 2005 ofzo eens een ernstig ongeluk aan de westzijde van Amsterdam centraal, waarbij een ICRm rijtuig helemaal de lucht in stak? Als daar meer mensen in hadden was dat ook wel een drama geweest.
Edit, dit dus:
http://www.nufoto.nl/fotos/2887/twintig ... -2004.html
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Der SPIEGEL heeft er in de uitgave van afgelopen een artikel aan gewijd. Volgens hun bronnen was het in 1997 reeds bekend dat in Duitsland de beveilingssystemen bijgewerkt moesten worden, onder andere met PZB (Punktförmigen Zugbeeinflussung; hun woord voor ATB). In 2001 zou DB besloten hebben om dit aan te pakken. Maar tot op heden was op het traject Magdeburg - Halberstadt niets gebeurd, vooral omdat DB zelf niet voor de kosten wilde opkomen. Met nu dus fatale volgen.
Als iemand in het artikel geïnteresseerd is, volgende week is het te lezen op www.spiegel.de (uitgaves zijn twee weken na publicatie gratis te lezen als PDF), maar ik zou ook een scan kunnen maken.
Als iemand in het artikel geïnteresseerd is, volgende week is het te lezen op www.spiegel.de (uitgaves zijn twee weken na publicatie gratis te lezen als PDF), maar ik zou ook een scan kunnen maken.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
We wachten wel op de PDF, dat is iets legaler ;)
Staat er toevallig ook iets in over op hoeveel trajecten die situatie verder nog zo is? Zou me niet verbazen als deze problematiek op heel veel nevenlijntjes speelt namelijk..
Staat er toevallig ook iets in over op hoeveel trajecten die situatie verder nog zo is? Zou me niet verbazen als deze problematiek op heel veel nevenlijntjes speelt namelijk..
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Op heel wat lijnen wordt wel de oude mechanische beveiliging verbouwd naar elektronische beveiliging, het lijkt mij dat dat op veel punten ook een betere beveiliging betekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Het artikel zal denk ik maandag online wel beschikbaar zijn. Voor degenen die dan zelf wil zoeken. Surf naar http://www.spiegel.de/spiegel/print/ en klik op "Heft lesen" bij uitgave 6/2011 Der zerbrechliche Traum. Artikel staat op pagina 33. Je kunt in HTML of PDF lezen (standaard wordt een HTML pagina geopend, maar bovenaan staat een link "PDF drucken" waarmee je een PDF venster opent. Ik vind dat persoonlijk prettiger lezen omdat het net zo leest als de pagina in het tijdschrift, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur).
Wat getallen betreft haal ik eruit:
Begin 2008 waren in Oost-Duitsland 1700 kilometer spoor voor passagiersvervoer niet gezekerd met een automatische treinbeïnvloeding. Dus dat spoor was zeker niet het enige en is ook zeker niet het enige, maar over de cijfers van nu staat er niets van in. Overigens schijnen in november 2006 al eens bijna twee passagierstreinen op elkaar ingereden op een plek niet ver van het ongeluk van een paar weken terug.
Wat getallen betreft haal ik eruit:
Begin 2008 waren in Oost-Duitsland 1700 kilometer spoor voor passagiersvervoer niet gezekerd met een automatische treinbeïnvloeding. Dus dat spoor was zeker niet het enige en is ook zeker niet het enige, maar over de cijfers van nu staat er niets van in. Overigens schijnen in november 2006 al eens bijna twee passagierstreinen op elkaar ingereden op een plek niet ver van het ongeluk van een paar weken terug.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Artikel is inmiddels hier te vinden: http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-76764152.html
Linken naar het artikel mag volgens een copyright voetnoot onderaan. Lees je het liever in PDF formaat zoals het in het tijdschrift zelf verscheen (dan staat er ook afbeeldingen bij), bovenaan staat een link "PDF drucken", deze opent een acrobat reader venster in je webbrowser in een nieuwe tab (of venster, afhankelijk van de webbrowser en instellingen).
Linken naar het artikel mag volgens een copyright voetnoot onderaan. Lees je het liever in PDF formaat zoals het in het tijdschrift zelf verscheen (dan staat er ook afbeeldingen bij), bovenaan staat een link "PDF drucken", deze opent een acrobat reader venster in je webbrowser in een nieuwe tab (of venster, afhankelijk van de webbrowser en instellingen).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
En mocht dat problemen geven, in Internet Explorer werkt het WEL ;)
Dank voor de link fogeltje :)
Dank voor de link fogeltje :)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
De pdf werkt goed in Firefox. Bedankt voor de link :)
Interessant artikel wel. Klassieke situatie: overheid/DB wist al jaren dat er trajecten zonder treinbeïnvloeding waren en dat er daar redelijke grote risico's op gewonden zijn als een trein door rood rijdt, maar door gedoe over geld en een aanstaande beursgang verzandt het project om die trajecten van PZB te voorzien helemaal. Dan is het Nederlandse spoor toch een stuk veiliger, volgens mij zijn er vrijwel geen trajecten zonder ATB...
Interessant artikel wel. Klassieke situatie: overheid/DB wist al jaren dat er trajecten zonder treinbeïnvloeding waren en dat er daar redelijke grote risico's op gewonden zijn als een trein door rood rijdt, maar door gedoe over geld en een aanstaande beursgang verzandt het project om die trajecten van PZB te voorzien helemaal. Dan is het Nederlandse spoor toch een stuk veiliger, volgens mij zijn er vrijwel geen trajecten zonder ATB...
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Ahem. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... rijke.htmlfogeltje schreef:Artikel is inmiddels hier te vinden: http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-76764152.html
Linken naar het artikel mag volgens een copyright voetnoot onderaan. Lees je het liever in PDF formaat zoals het in het tijdschrift zelf verscheen (dan staat er ook afbeeldingen bij), bovenaan staat een link "PDF drucken", deze opent een acrobat reader venster in je webbrowser in een nieuwe tab (of venster, afhankelijk van de webbrowser en instellingen).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Zeker 10 doden bij Duits treinongeval
Nou. 't is wat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten