Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Daan »

Volgens het RolandRail forum heeft een Arriva-GTW zich vanmorgen vertoond op Zuidbroek - Veendam. Testritten?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam

Bericht door Cookie »

Verbazend :shock: . Ben wel benieuwd of er mensen inzaten eigenlijk, het zou misschien best een bobo-ritje kunnen zijn dan namelijk om e.e.a. te bespreken.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Passagierstrein terug op traject Veendam-Zuidbroek

Bericht door BR628 »

ZUIDBROEK - Tussen Veendam en Zuidbroek rijdt over enkele jaren weer een trein. De provincie Groningen en vervoerder Arriva hebben vrijdagochtend een akkoord getekend.

Bedoeling is dat er vanaf april 2010, wellicht eerder, weer een passagierstrein rijdt op het traject. Door de nieuwe verbinding kunnen reizigers twee keer per uur van Veendam naar Zuidbroek rijden en vice versa.

Zestig jaar geleden reed er voor het laatst een trein tussen Veendam en Zuidbroek. Ter gelegenheid van het akkoord reed er vrijdag bij wijze van uitzondering al een passagierstrein tussen beide plaatsen.

Arriva doet een investering van 12 miljoen voor de aanschaf van nieuwe treinen. Daarnaast is 15 miljoen nodig om het spoor aan te pakken.

Bron: RTV Noord
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zuidbroek - Veendam

Bericht door Daan »

Mooi dat het akkoord eindelijk getekend is :) Was dus een boboritje vanmorgen :)
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Zuidbroek - Veendam

Bericht door Woepje »

Mooi, er worden dus ook treintjes besteld. Er komen 4 drietjes aan. En er waren al 2 drietjes en 1 tweetje eerder besteld, aldus iemand van somda.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

Uitgebreid bericht van de provincie:

Provincie Groningen en Arriva sluiten akkoord: na 60 jaar weer passagierstrein Veendam - Zuidbroek
14 maart 2008

De provincie Groningen en vervoerder Arriva hebben een akkoord bereikt over het reactiveren van de spoorlijn Veendam - Zuidbroek. Vanaf de zomer van 2010 zijn er weer reizigers welkom aan boord van de treinen op dit traject. Veendam - Zuidbroek is de eerste nieuwe verbinding voor personenvervoer in Nederland, na het in gebruik nemen van de Flevolijn (Weesp-Almere) in 1987.

De reizigers kunnen vanaf 2010 twee keer per uur van Veendam naar de stad Groningen reizen of vice versa. Vroeger was er nog een overstap in Zuidbroek, maar dat is niet meer nodig. Op het traject Zuidbroek - Groningen rijden straks vier treinen per uur, omdat de trein van Nieuweschans naar Groningen ook op dit gedeelte rijdt. Arriva heeft voor het traject Veendam - Zuidbroek vier nieuwe Spurt-treinen besteld.

Met de aanschaf van de vier extra treinen, rijden er straks maar liefst 50 nieuwe treinen van Arriva in Noord-Nederland. En dat is opmerkelijk: het Rijk droeg de regionale lijnen in 1999 over aan de provincies, omdat deze lijnen voor de NS onvoldoende rendabel waren. Inmiddels is er sprake van een enorme reizigersgroei. In de afgelopen zes jaar steeg het aantal reizigerskilometers op de vier lijnen naar Groningen gemiddeld met 27% (Nieuweschans 56%, Leeuwarden 28%, Roodeschool 13%, Delfzijl 9%). De groei in het Openbaar Vervoer met de trein is dus niet alleen een wens van de provinciale overheid en het vervoersbedrijf, maar zeker ook van de inwoners van Groningen. Op deze vraag spelen de beide partijen graag in!

De reactivering van de spoorlijn in 2010 is het resultaat van een nauwe samenwerking van de provincie Groningen, Arriva, de gemeente Veendam en spoorbeheerder ProRail. Naast de aanschaf van nieuwe treinen door Arriva, heeft ProRail toegezegd het spoor geschikt te willen maken voor passagiersvervoer. Het weer in gebruik nemen van het stationsgebouw en de omgeving ervan, is een belangrijke bijdrage die de gemeente Veendam verzorgt.

Kosten
De kosten voor de reactivering Veendam - Zuidbroek zijn op te splitsen in de aanpassingen van de infrastructuur en de jaarlijkse exploitatie. De provincie heeft eerder aangekondigd dat kosten voor de infrastructuur onderdeel uitmaken van Kolibrie (Regiovisie Groningen - Assen), wat zij heeft ingebracht in het regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn. De jaarlijkse kosten voor de exploitatie bedragen ruim € 4 miljoen (prijspeil 2007). Deze gelden komen uit het budget BDU Regionaal Spoor, een doeluitkering van het Rijk.

Bron: Provincie Groningen
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

En het blijft niet bij Zuidbroek-Veendam, wellicht komt Stadskanaal er ook bij...

Trein naar Veendam rijdt per april 2010

Gepubliceerd op 14 maart 2008, 12:15
Laatst bijgewerkt op 14 maart 2008, 12:17


VEENDAM - Arriva laat met ingang van april 2010 twee keer per uur een personentrein op het traject Veendam - Zuidbroek rijden. Gerekend wordt op 2000 passagiers per dag. Jaarlijks moet er vier miljoen euro bij.

Het geschikt maken van het baanvak tussen Zuidbroek en Veendam kost vijftien miljoen euro. Dat heeft spoorwegbeheerder ProRail berekend. Dat wordt betaald van de 2,16 miljard euro die de provincie Groningen van het kabinet kreeg in verband met het afblazen van de Zuiderzeelijn.
Directeur Anne Hettinga van Arriva zegt dat het aantal treinreizigers 'vele malen groter is dan wij hadden kunnen dromen' en prijst de samenwerking met Veendam en de provincie. "Daar kunnen ze in de rest van het land een puntje aan zuigen."

De ambities van Arriva houden niet op bij Veendam. Hettinga zegt dat de personentrein binnen drie jaar, 'voor de eerstvolgende periode van gedeputeerde Henk Bleker', doorrijdt tot Stadskanaal.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... 268336.ece
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Wubbo »

2000 mensen per dag, is 1000 per richting, is, uitgaande van een bedieningsperiode van 06.00 uur tot 24.00 uur en een halfuurdienst, 28 mensen per rit tussen Veendam en Zuidbroek.
2000 mensen per dag is 730.000 mensen per jaar. Dat is bijna 5,5 Euro provinciesubsidie per reiziger, alleen voor de exploitatiebijdrage, dus zonder de kosten van reactivering.

Ik kan niet zeggen dat deze cijfers me zo warm laten lopen voor de reactivering...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

Nouja, ik neem aan dat het na 20.00 uur wel een uursdienst zal worden eigenlijk... Maargoed: alsnog een hoog bedrag inderdaad.

Verder is volgens dit filmpje op RTV Noord in de ochtend ook een koffieservice aanwezig. Ik dacht dat een vorig experiment was mislukt bij Arriva :? .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Ruben »

En die 5.50 is dus gewoon per rit hè, dus elke keer als iemand instapt kost dat de provincie gemiddeld genomen � 5.50!
Is OV altijd zo duur voor overheden? Lijkt me van niet...
Overigens ben je als regelmatige reiziger op dat lijntje op die manier dus een aardige subsidietrekker. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Geert »

Trein-O-Fiel schreef:Nouja, ik neem aan dat het na 20.00 uur wel een uursdienst zal worden eigenlijk... Maargoed: alsnog een hoog bedrag inderdaad.
Woei, gemiddeld 3 mensen per rit er bij :D
NS-Reiziger schreef:Overigens ben je als regelmatige reiziger op dat lijntje op die manier dus een aardige subsidietrekker. ;)
Nou ja, die 4 miljoen per jaar wordt toch wel betaald, dan kun je er maar beter gebruik van maken. :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Caspar »

Allicht wordt er ook wat bespaard doordat er minder bussen naar Veendam hoeven te rijden straks?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door timtrein »

Ja, ga daar maar wel vanuit. Hoewel de preciese wijzigingen vast nog in studie zijn, maar er zal flink in de bussen geschrapt worden. Dat scheelt al aardig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Wubbo »

Dan ben ik helemaal benieuwd hoeveel extra reizigers die trein gaat genereren, met die 2000 reizigers per dag...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Daan »

Trein-O-Fiel schreef:De ambities van Arriva houden niet op bij Veendam. Hettinga zegt dat de personentrein binnen drie jaar, 'voor de eerstvolgende periode van gedeputeerde Henk Bleker', doorrijdt tot Stadskanaal.
En wat gaat er dan met de STAR gebeuren?
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Woepje »

De directeur van Arriva wil ook graag dat de boel doorgetrokken wordt naar Stadskanaal en Emmen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Caspar »

De STAR kan toch wel worden uitgekocht als die nu de rechten hebben daar? Lijkt me niet zo lastig voor een groot bedrijf als Arriva samen met de provincie.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door timtrein »

Tuurlijk, alles kan, maar je haalt je dan wel wat ellende op de hals hoor. Bovendien gaat het hele project zo vreselijk veel geld kosten dat je daar volgens mij 100 jaar lang bussen van kunt betalen... :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Fles »

Woepje schreef:De directeur van Arriva wil ook graag dat de boel doorgetrokken wordt naar Stadskanaal en Emmen.
Ja, zo raar is dat niet natuurlijk. Tot voorbij Stadskanaal ligt er al spoor, en aansluiten in Emmen zou echt nuttig zijn. Dat zou een hoop doelen ineen dienen:

1. Het trekt meer mensen aan voor de verbinding Emmen - Veendam - Groningen
2. Het ontlast de topologische kwetsbaarheid Zwolle - Meppel
3. Een extra verbinding met Groningen (en via Zuidbroek naar Duitsland) zal een boost betekenen voor
a) Station Zuidbroek
b) de lijn Zwolle - Emmen
c) de lijn Almelo - Mariënberg

Laten we dit maar gewoon heel snel gaan doen :!:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door BR628 »

Heb je dit allemaal ook gemeten op haalbaarheid, of verzin je het ter plekke. Niet dat het waardeloos is hoor, zitten wellicht best interessante dingen bij, maar vergeet niet om wat voor gebied het gaat.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door timtrein »

Een gebied waar de bussen gemiddeld uursdienst rijden... afgezien van de Qliner Groningen-Emmen dan (maar dat is buiten de spits ook niet genoeg om een GTW 2/6 per uur mee te vullen...)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

Onderzoek extra halte vertraagd

MUNTENDAM
- Het onderzoek van Menterwolde naar de haalbaarheid van een treinstation op het traject Veendam - Zuidbroek, nabij Duurkenakker, loopt zeker enkele maanden vertraging op.

De vertraging is te wijten aan een fouttelling van het aantal passagiers op de buslijn 213 Winschoten-Zuidbroek. De gegeven zijn foutief verwerkt. De telling moet over. Onderzoek van bureau Coffeng Goudappel ontraadt een extra stop op deze lijn. Er zou te weinig reizigersaanbod zijn en oponthoud bij Duurkenakker betekent een langere reistijd. B en W van Menterwolde vinden dat de buslijn 213 moet worden aangepast. Die buslijn loopt via Meeden en is een experiment voor drie jaar. Volgens het college moet de bus bij het beoogde treinstation stoppen om daarna rechtstreeks naar Veendam te rijden. Nu gaat de bus nog naar Zuidbroek (treinstation). Door de aanpassing moeten meer mensen gebruik kunnen maken van de trein. Met deze aanpassing wil de gemeente twee vliegen in één klap slaan. De buspassagiers die met de trein richting Groningen willen, kunnen in Duurkenakker instappen. En de reizigers die vanuit Winschoten op weg zijn naar Veendam, hoeven in Muntendam niet meer lang te wachten. Over dit laatste zijn klachten binnengekomen op het gemeentehuis. Menterwolde denkt dat minimaal driehonderd in- en uitstappers voldoende zijn voor het realiseren van een halte nabij Duurkenakker.

Veendam-Zuidbroek

Arriva laat met ingang van april 2010 twee keer per uur een personentrein op het traject Veendam - Zuidbroek rijden. Het vervoerbedrijf rekent op tweeduizend passagiers per dag. Arriva heeft voor het nieuwe traject vier nieuwe treinen besteld. Het geschikt maken van het baanvak tussen Zuidbroek en Veendam voor het laten rijden van een personentrein kost 15 miljoen euro.

Bron: Dagblad van het Noorden (papieren editie), 5-6-2008
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

In 2010 trein van Stad naar Veendam

GRONINGEN -
De stad Groningen kan met ingang van maart 2010 rekenen op een spoorverbinding naar Veendam. Ieder kwartier vertrekt er een trein richting Zuidbroek, waarbij er twee keer per uur een afbuigt naar Veendam. Voorwaarde is wel dat provinciale staten van Groningen uiterlijk september een besluit nemen over de komst van de nieuwe treinverbinding. De laatste keer dat er volgens een dienstregeling treinen reden van Groningen naar Veendam was in 1953. Tot 1990 werden er tussen Zuidbroek en Musselkanaal nog wel goederen vervoerd. Het spoor tussen Zuidbroek en Veendam wordt geschikt gemaakt voor personenvervoer met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Veendam krijgt een nieuw stuk spoor en een nieuw perron. De provincie en Arriva hebben nog wel verschil van opvatting over de hoeveelheid reizigers. Arriva schat dat er iedere dag 1650 in- en uitstappers zijn. De provincie komt op basis van onderzoek op 2765. Om die reden moet de provincie een iets grotere duit in het zakje van het openbaar vervoersbedrijf doen. Afgesproken is wel dat na de tweeduizendste reiziger de opbrengst wordt gedeeld. Op die manier kan de provincie het 'te veel' betaalde bedrag terugverdienen. Voor de infrastructurele maatregelen op het baanvak naar Veendam is 29 miljoen euro gereserveerd. ProRail investeert 15 miljoen euro in het traject. Arriva laat de treinen naar Veendam voor 7,92 miljoen rijden.

Bron: Dagblad van het Noorden (editie Oost-Groningen), 11 juni 2008
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Vinny »

*pakt bierviltje:

Dat is dus 31.515 euro per reiziger investeren... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zuidbroek - Veendam heropend voor reizigersvervoer

Bericht door Cookie »

Menterwolde moet zelf tijdelijk station betalen

MUNTENDAM
- De gemeente Menterwolde moet zelf een tijdelijk treinstation bij Duur- kenakker betalen. Dat staat in een studie van spoorwegbeheerder ProRail naar de treinverbinding tussen Veendam en Zuidbroek. Menterwolde wil graag dat er ook bij Duurkenakker een station komt.

Naar de haalbaarheid daarvan wordt momenteel onderzoek verricht. Zoals gemeld loopt dat onderzoek zeker enkele maanden vertraging op doordat gegevens van aantallen passagiers op buslijn 213 (Winschoten-Zuidbroek) foutief zijn verwerkt. Als blijkt dat een station bij Duurkenakker haalbaar is, moet de gemeente eerst zelf een tijdelijk station bouwen én betalen, zegt ProRail. Dit om te zien of de cijfers uit het onderzoek kloppen met de werkelijkheid. Wethouder Markus Ploeger (PvdA) reageert schamper: "Laten we eerst het definitieve resultaat van het onderzoek maar eens afwachten."

Ploeger weet al wel wat een definitief station moet kosten. "Meer dan een miljoen euro. Er moeten parkeervoorzieningen worden aangelegd, stroom komen, zodat er elektronisch betaald kan worden, en de veiligheidseisen schrijven voor dat het perron ook redelijk lang moet zijn."

De wethouder zegt niet te weten wat hij zich voor moet stellen bij een tijdelijk perron. "Moeten we dan naar de Gamma voor vlonderplanken en golfplaten? We wachten eerst het onderzoek af!"

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... on_betalen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten