Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Klaasje »

Connexxion moet de losse kaartjes in het busvervoer rond Almere afschaffen en snel helemaal overstappen op de OV-chipkaart. Die eis hebben buschauffeurs vandaag bij de leiding het vervoersbedrijf neergelegd.

Het afschaffen van de kaartverkoop op de bus moet overvallers ontmoedigen. Chauffeurs willen ook af van de regel dat passagiers 's avonds alleen via de voorste deur de bus binnen mogen gaan.

Volgens een woordvoerder moeten de chauffeurs nu vaak mensen aanspreken die toch via een andere deur instappen en lokt dat geregeld agressie uit.
Omroep Flevoland
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Geert »

En wat als je strippenkaart of het saldo op je ov-chipkaart op is? Dan kan je helemaal niet met de bus in Almere?
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door someone-unreal »

Geert schreef:En wat als je strippenkaart of het saldo op je ov-chipkaart op is? Dan kan je helemaal niet met de bus in Almere?
Daar hebben ze inderdaad niet over nagedacht. Behalve in de streekwagens, daar kun je bij z'n geel ding je kaart opladen. Maarja, die rijden ook niet overal in Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Suus »

Ik weet het! Waarom zetten we niet gewoon een kaartautomaat bij de bushalte :D

De NS doet het ook, en in het buitenland is het heel normaal, dus waarom in Nederland niet. Betonblokje dumpen, automaat erover, abri eroverheen met een spaarlampje erin en taadaa :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door fogeltje »

someone-unreal schreef:
Geert schreef:En wat als je strippenkaart of het saldo op je ov-chipkaart op is? Dan kan je helemaal niet met de bus in Almere?
Daar hebben ze inderdaad niet over nagedacht. Behalve in de streekwagens, daar kun je bij z'n geel ding je kaart opladen. Maarja, die rijden ook niet overal in Almere.
Officieel mag dat niet, tenminste dat zei een Hermes chauffeur ooit. Hij deed er niet zo moeilijk over toen een vrouwtje vroeg of eerst even haar chipkaart mocht opladen en dan inchecken maar vermeldde het wel even.
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Milco »

Ben ik de enige die het dan raar vind dat die opladers dan wel in de bussen hangen??
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Geert »

Je kunt toch opladen als je weet dat je saldo bijna op is, daar hoef je toch niet mee te wachten totdat je saldo op is?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Officieel mag dat niet, tenminste dat zei een Hermes chauffeur ooit. Hij deed er niet zo moeilijk over toen een vrouwtje vroeg of eerst even haar chipkaart mocht opladen en dan inchecken maar vermeldde het wel even.
Officieel staat er niks zwart op wit. Er staat niks op de Connexxion reisregels. Er staat niks op de A3 posters die in de bussen hangen.

Ook is het vreemd dat wij van april 2008 tot februari 2010 altijd mochten opladen in concessie AenM. En toen mocht het ineens niet meer.

Heel apart want in de Connexxion Demobus werd mij meer dan tien keer verteld: "als het saldo op is, loopt de passagier even naar achteren, laad de kaart op en checkt in".
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Caspar »

Ik donderdag precies het zelfde, de chauffeur in Bergen op lijn 6 naar Alkmaar zegt: eerst inchippen, daarna opladen in het gele automaat. Ik zeg: ik sta -21 cent, u vertrekt toch nog niet? Chauffeur: nee over 4 minuten, als je het in die tijd lukt, dan vind ik het wel oke. Nou liep die automaat tot 2x toe vast, helemaal aan het einde van de oplaad procedure, dus die 4 minuten was ik ook wel bezig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Vinny »

Het is dus irritant dat je niet je saldo ziet bij het inchecken, en er dus pas bij het uitchecken achter komt dat je eventueel negatief staat..., in Rotterdam is dat veel beter opgelost :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Nog leuker is als je je Studentenreisrecht in de bus wilt ophalen bij zo'n AVM Light.

Om je studentenreisproduct te kunnen ophalen moet je 1. NIET ingecheckt zijn (anders gaat het helemaal mis) 2. Een positief saldo hebben (aanbevolen).

Als ik dan zo'n chauffeur heb die gaat zeuren begint dat zwaar op mijn zenuwen te werken. Heb het nu 7 keer gehad dat ik het moest ophalen waarna ik het alle chauffeurs 3x rustig en duidelijk heb uitgelegd.
Wanneer er dan nog geen fatsoenlijk en normaal antwoord komt loop ik ook gewoon direct door naar dat gele kastje.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Officieel staat er niks zwart op wit. Er staat niks op de Connexxion reisregels. Er staat niks op de A3 posters die in de bussen hangen.
Er bestaan bedrijfsregels die inderdaad voorschrijven dat je eerst een geldig vervoerbewijs dient te hebben voordat je van de oplaadautomaat gebruik kan maken. Je kan hoog of laag springen, maar dit is wel de officiële handelswijze. Dat chauffeurs daarvan kunnen afwijken, is een ander verhaal.
find_your_spot schreef:Ook is het vreemd dat wij van april 2008 tot februari 2010 altijd mochten opladen in concessie AenM. En toen mocht het ineens niet meer.
Ook bij chauffeurs is er veel onduidelijkheid (geweest) over de handelswijze. Onlangs zijn de chauffeurs nadrukkelijk geïnstrueerd over de voorgeschreven handelswijze. Dus inderdaad kan het zijn dat het 'ineens' niet meer mocht. Het heeft nooit gemogen, maar omdat er geen duidelijk gecommuniceerde handelswijze was, deed iedereen maar wat en dat kan inderdaad onduidelijkheid bij de reizigers opleveren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Vinny »

Het wordt er allemaal niet klantvriendelijker op :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef: Er bestaan bedrijfsregels die inderdaad voorschrijven dat je eerst een geldig vervoerbewijs dient te hebben voordat je van de oplaadautomaat gebruik kan maken.
Waarom ben ik op deze vraag dan al 7 keer van het kastje naar de muur verwezen wanneer ik Connexxion vroeg om deze regel ergens zwart op wit te laten zien?
Chauf21 schreef: Het heeft nooit gemogen,
Waarom presenteerde de Connexxion woordvoerder in 2007 de AVM Light dan met het verhaal:
""Wanneer de klant een negatief saldo heeft loopt deze even naar achteren om het saldo positief te maken en checkt vervolgens in""?

Overigens is deze zin ook zo in 2008 nog een bevestigd door de drie medewerkers op de Connexxion Demobus.
Het heeft dus wel degelijk gemogen, sterker nog voor groot publiek is het zo gepresenteerd.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Waarom ben ik op deze vraag dan al 7 keer van het kastje naar de muur verwezen wanneer ik Connexxion vroeg om deze regel ergens zwart op wit te laten zien?
Geen idee. Wellicht dat het voorheen nooit zo zwart op wit beschikbaar was of omdat men niet alle interne bedrijfsregels op straat wil leggen.
find_your_spot schreef: Waarom presenteerde de Connexxion woordvoerder in 2007 de AVM Light dan met het verhaal: ""Wanneer de klant een negatief saldo heeft loopt deze even naar achteren om het saldo positief te maken en checkt vervolgens in""?

Overigens is deze zin ook zo in 2008 nog een bevestigd door de drie medewerkers op de Connexxion Demobus.
Het heeft dus wel degelijk gemogen, sterker nog voor groot publiek is het zo gepresenteerd.
Tja, inzichten kunnen in de loop der tijd veranderen. Daarnaast biedt het in uitzonderlijke gevallen wel uitkomst. Desalniettemin schrijven de huidige bedrijfsregels voor dat reizigers in principe een geldig vervoerbewijs dienen te hebben alvorens men van het apparaat in de bus gebruik mag maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Vinny »

In dit geval ben ik het met FYS eens. Connexxion heeft die gele kastjes niet voor de sier ingebouwd, en het is dan ook wel zo klantvriendelijk als je er als klant gebruik van kan maken wanneer dat nodig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door willy84 »

Om mee te mogen reizen moet je betalen. Je kunt pas betalen als er geld op je chip staat. Je kunt dus pas meereizen als er al geld opstaat. Instappen, bus gaat rijden en vervolgens inchecken kan dus volgens de regels niet. Je rijdt dan immers een stuk(je) zwart.

De eerste mensen die 3 haltes lang proberen op te laden, mislukt en met de volgende bus weer verder etc net zolang je op je eindhalte bent. Die mensen zijn al gesignaleerd :lol:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Suus »

Buschauffeurs Almere willen af van contant geld
Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere heeft de buschauffeurs uit die stad beloofd vaart te maken met het schrappen van betalen met contant geld in bussen. Dat zei ze dinsdag na afloop van een gesprek met de chauffeurs.

Geen contant geld meer op de bussen moet het aantal overvallen op chauffeurs terugdringen.

De burgemeester voerde het overleg met de buschauffeurs naar aanleiding van een reeks overvallen en geweldsincidenten in Almeerse bussen.

Dat leidde er al toe dat buschauffeurs reizigers een heel weekeinde gratis lieten reizen uit protest tegen de toenemende agressie en het gebrek aan veiligheidsmaatregelen.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Heel erg dom om contant geld af te schaffen.

Gevolg is bij een overval dat je je eigen geld moet mee geven ipv de lade van de baas...
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door Reiziger Delft »

Het is toch niet meer nodig om veel contact geld op zak te hebben, nu je bijna overal gratis kan pinnen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeurs Almere eisen maatregelen van Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:Het is toch niet meer nodig om veel contact geld op zak te hebben, nu je bijna overal gratis kan pinnen.
Door de uitbanning van contant geld daalt de echte waarde van ons geld aanzienlijk.

Wacht trouwens maar tot een keer je PIN pas breekt, dan ben je gelijk uitgesloten van de samenleving.
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Politiek wil buschauffeurs Almere helpen

Bericht door Klaasje »

Er moet op zeer korte termijn wat worden gedaan aan de onveilige situatie van buschauffeurs in Almere. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen de chauffeurs en een aantal raadsfracties dinsdagavond.

Aanleiding zijn meerdere incidenten, waaronder mishandeling en een overval. Welke maatregelen er komen is onduidelijk. De twee harde eisen van de chauffeurs, geen geld meer op de bus en een ander instapbeleid, worden niet door alle politieke partijen ondersteund.

Dinsdagochtend spraken de chauffeurs ook al met busmaatschappij Connexxion en burgemeester Jorritsma over veiligheidsmaatregelen.Omroep Flevoland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten