Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
17 februari 2011
De regering denkt dat openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam een besparing van 120 miljoen zal opleveren. De commerciële vervoerders roepen om het hardst dat zij voor dat bedrag een betere dienstverlening bieden, met meer lijnen en beter materieel. Maar vergeten we niet iets?
Voor het gemak wordt vergeten dat de rechter Arriva (100% dochter van Deutsche Bahn) vorig jaar nog tot forse boetes heeft veroordeeld omdat zij in Brabant met oude, afgekeurde bussen reed. Connexxion verslikte zich ook in een aanbesteding: deze Franse vervoerder bood zo ver onder de prijs dat ze daar zelf niet voor kon rijden. Met pijn en moeite kwam Connexxion onder het contract uit en de opdrachtgever had vervolgens geen openbaar vervoer.
Minder voor meer
Meer recent werd de aanbesteding van de concessie Utrecht aangevochten. Volgens Connexxion won Qbuzz deze concessie ten onrechte. De rechter gaf Connexxion gelijk, de aanbesteding moet overnieuw. Op de concessie Gooi en Eemland 2011 - 2019 kwam slechts één bod binnen. Connexxion bood hier 25% minder dienstregelinguren (DRU's) tegen een meerprijs van EUR 525.000. Minder openbaar vervoer dus, voor ruim een half miljoen meer: ook dat is marktwerking.
Deutsche Bahn won de aanbesteding van de Berlijnse metro. Sindsdien is de metro daar met een vrije val naar beneden bezig. Dan hebben we het nog niet eens over de kapitaalvernietiging die de aanbestedingen van busconcessies met zich meebrengen. Bussen die economisch én technisch nog lang niet zijn afgeschreven, moeten toch vervangen worden omdat de opdrachtgever nóg nieuwere voertuigen eist. Tot zover de zegeningen van het aanbesteden. Je moet er niet aan denken dat dit in een stad als Amsterdam gebeurt.
Dagelijks stappen hier zo'n 800.000 reizigers op één van de 56 buslijnen (waaronder 12 nachtlijnen), 16 tramlijnen, 4 metrolijnen of op één van de vijf veerverbindingen over het IJ. In Amsterdam vinden voetbalwedstrijden en evenementen plaats waar honderdduizenden mensen op afkomen. Er moet tot op 2 minuten punctueel gereden worden, ondanks de drukte en de opengebroken straten. Zonder het integrale, hoogfrequente en dichte vervoernetwerk, krijgt Amsterdam onherroepelijk een verkeersinfarct.
Je hoeft dus geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat het openbaar vervoer in Amsterdam en álles wat daar bij komt kijken ingewikkelder is en meer kost dan een buslijn op Ameland.
Er wordt hoog van de toren geblazen over succesvolle aanbestedingen, zoals Groningen en Utrecht. In zowel Utrecht als Groningen rijden echter alleen bussen, de laatste aanbesteding in Utrecht moet bovendien opnieuw. Een aantal buslijnen exploiteren is van een totaal andere orde dan de concessie Amsterdam met zijn complexe, integrale netwerk met tram, bus, metro en veerponten.
Zonder aanbesteden net zo efficiënt
Het openbaar vervoer kan goedkoper en dat gebeurt ook. Ook zonder aanbesteding heeft de marktwerking grote invloed. GVB heeft sinds 2002 steeds meer en beter openbaar vervoer geleverd en tegelijkertijd EUR 75 miljoen euro bespaard. Ook de komende jaren levert GVB weer meer en beter vervoer voor een marktconforme prijs; voor minder geld. Onder andere daarom heeft de Stadsregio Amsterdam GVB de concessie Amsterdam 2012 - 2017 gegund.
Uit het inmiddels veel geciteerde Twynstra & Gudde-rapport over het aanbesteden van openbaar vervoer blijkt dat aanbesteden alleen in eerste instantie efficiencywinst oplevert, maar bij een tweede aanbesteding niet meer. Sterker nog: tussen 2005 en 2009 was de efficiencywinst van commerciële vervoerders en de stadsvervoerders vrijwel gelijk.
Met andere woorden: concessies die niet zijn aanbesteed zijn inmiddels net zo efficiënt als de aanbestede concessies. Daar valt weinig winst meer te behalen.
Slimme aannemers
Natuurlijk willen Arriva, Connexxion en Veolia dat de concessie Amsterdam wordt aanbesteed: we hebben het hier over 25% van het openbaar vervoer in Nederland. Zij kunnen het zich dankzij de moederbedrijven met een omzet van tientallen miljarden permitteren om de concessie te kopen, door fors onder de kostprijs te bieden. Daarmee bestaat het risico dat Amsterdam in handen komt van een Frans of Duits staatsbedrijf, die nota bene in hun eigen land worden beschermd.
De vervoerders zijn bovendien slimme aannemers: voor niets gaat de zon op. Al het extra en meerwerk kost ook flink meer geld, met als gevolg dat de opdrachtgever straks zelfs méér geld voor mínder vervoer betaalt.
De regering en de commerciële vervoerders laten de 800.000 reizigers die in Amsterdam dagelijks in het openbaar vervoer stappen daarmee straks flink in de kou staan.
Adrie Bolier, directeur Vervoer GVB
Pieter Schotte, directeur Middelen GVB
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2011/02/18/R049.htm
De regering denkt dat openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam een besparing van 120 miljoen zal opleveren. De commerciële vervoerders roepen om het hardst dat zij voor dat bedrag een betere dienstverlening bieden, met meer lijnen en beter materieel. Maar vergeten we niet iets?
Voor het gemak wordt vergeten dat de rechter Arriva (100% dochter van Deutsche Bahn) vorig jaar nog tot forse boetes heeft veroordeeld omdat zij in Brabant met oude, afgekeurde bussen reed. Connexxion verslikte zich ook in een aanbesteding: deze Franse vervoerder bood zo ver onder de prijs dat ze daar zelf niet voor kon rijden. Met pijn en moeite kwam Connexxion onder het contract uit en de opdrachtgever had vervolgens geen openbaar vervoer.
Minder voor meer
Meer recent werd de aanbesteding van de concessie Utrecht aangevochten. Volgens Connexxion won Qbuzz deze concessie ten onrechte. De rechter gaf Connexxion gelijk, de aanbesteding moet overnieuw. Op de concessie Gooi en Eemland 2011 - 2019 kwam slechts één bod binnen. Connexxion bood hier 25% minder dienstregelinguren (DRU's) tegen een meerprijs van EUR 525.000. Minder openbaar vervoer dus, voor ruim een half miljoen meer: ook dat is marktwerking.
Deutsche Bahn won de aanbesteding van de Berlijnse metro. Sindsdien is de metro daar met een vrije val naar beneden bezig. Dan hebben we het nog niet eens over de kapitaalvernietiging die de aanbestedingen van busconcessies met zich meebrengen. Bussen die economisch én technisch nog lang niet zijn afgeschreven, moeten toch vervangen worden omdat de opdrachtgever nóg nieuwere voertuigen eist. Tot zover de zegeningen van het aanbesteden. Je moet er niet aan denken dat dit in een stad als Amsterdam gebeurt.
Dagelijks stappen hier zo'n 800.000 reizigers op één van de 56 buslijnen (waaronder 12 nachtlijnen), 16 tramlijnen, 4 metrolijnen of op één van de vijf veerverbindingen over het IJ. In Amsterdam vinden voetbalwedstrijden en evenementen plaats waar honderdduizenden mensen op afkomen. Er moet tot op 2 minuten punctueel gereden worden, ondanks de drukte en de opengebroken straten. Zonder het integrale, hoogfrequente en dichte vervoernetwerk, krijgt Amsterdam onherroepelijk een verkeersinfarct.
Je hoeft dus geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat het openbaar vervoer in Amsterdam en álles wat daar bij komt kijken ingewikkelder is en meer kost dan een buslijn op Ameland.
Er wordt hoog van de toren geblazen over succesvolle aanbestedingen, zoals Groningen en Utrecht. In zowel Utrecht als Groningen rijden echter alleen bussen, de laatste aanbesteding in Utrecht moet bovendien opnieuw. Een aantal buslijnen exploiteren is van een totaal andere orde dan de concessie Amsterdam met zijn complexe, integrale netwerk met tram, bus, metro en veerponten.
Zonder aanbesteden net zo efficiënt
Het openbaar vervoer kan goedkoper en dat gebeurt ook. Ook zonder aanbesteding heeft de marktwerking grote invloed. GVB heeft sinds 2002 steeds meer en beter openbaar vervoer geleverd en tegelijkertijd EUR 75 miljoen euro bespaard. Ook de komende jaren levert GVB weer meer en beter vervoer voor een marktconforme prijs; voor minder geld. Onder andere daarom heeft de Stadsregio Amsterdam GVB de concessie Amsterdam 2012 - 2017 gegund.
Uit het inmiddels veel geciteerde Twynstra & Gudde-rapport over het aanbesteden van openbaar vervoer blijkt dat aanbesteden alleen in eerste instantie efficiencywinst oplevert, maar bij een tweede aanbesteding niet meer. Sterker nog: tussen 2005 en 2009 was de efficiencywinst van commerciële vervoerders en de stadsvervoerders vrijwel gelijk.
Met andere woorden: concessies die niet zijn aanbesteed zijn inmiddels net zo efficiënt als de aanbestede concessies. Daar valt weinig winst meer te behalen.
Slimme aannemers
Natuurlijk willen Arriva, Connexxion en Veolia dat de concessie Amsterdam wordt aanbesteed: we hebben het hier over 25% van het openbaar vervoer in Nederland. Zij kunnen het zich dankzij de moederbedrijven met een omzet van tientallen miljarden permitteren om de concessie te kopen, door fors onder de kostprijs te bieden. Daarmee bestaat het risico dat Amsterdam in handen komt van een Frans of Duits staatsbedrijf, die nota bene in hun eigen land worden beschermd.
De vervoerders zijn bovendien slimme aannemers: voor niets gaat de zon op. Al het extra en meerwerk kost ook flink meer geld, met als gevolg dat de opdrachtgever straks zelfs méér geld voor mínder vervoer betaalt.
De regering en de commerciële vervoerders laten de 800.000 reizigers die in Amsterdam dagelijks in het openbaar vervoer stappen daarmee straks flink in de kou staan.
Adrie Bolier, directeur Vervoer GVB
Pieter Schotte, directeur Middelen GVB
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2011/02/18/R049.htm
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Die stelling is niet waar. De eerste aanbesteding van het streekvervoer heeft flinke efficiencywinsten laten zien. Dat je die cijfers in tweede instantie niet meer haalt lijkt me duidelijk. De grote steden zijn nog niet aanbesteed, dus de eerste ronde efficiencywinst is nog niet geweest. Dan kun je dus de huidige efficiencywinsten niet met elkaar vergelijken.Dexter schreef:Uit het inmiddels veel geciteerde Twynstra & Gudde-rapport over het aanbesteden van openbaar vervoer blijkt dat aanbesteden alleen in eerste instantie efficiencywinst oplevert, maar bij een tweede aanbesteding niet meer. Sterker nog: tussen 2005 en 2009 was de efficiencywinst van commerciële vervoerders en de stadsvervoerders vrijwel gelijk.
Met andere woorden: concessies die niet zijn aanbesteed zijn inmiddels net zo efficiënt als de aanbestede concessies. Daar valt weinig winst meer te behalen.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Ik denk ook niet dat het een geheel objectief stuk is, aangezien het geschreven is door twee GVB-directieleden. Maar omdat de laatste tijd XX, Veolia, Arriva en consorten hoog van de toren blazen, leg ik graag wat tegenwicht in de schaal.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Het stuk is, op zijn zachtst gezegd, nogal gekleurd. ;)
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Dat zeg ik. Maar de pleidooien van de andere vervoerders, Anne Hettinga voorop, zijn al helemaal niet objectief.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Nee, dat klopt, zowel de commerciële vervoerders als de stadsvervoerders hebben natuurlijk hun eigen belangen. En de waarheid ligt natuurlijk in het midden...
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
nee, dat is ook al lang niet altijd waar-helaas. Net zomin als bij onderhandelen je altijd met de helft als tegenbod zou moeten beginnen.
Ieder preekt enkel voor eigen parochie. Maar direktieleden weten, dat ze vaak VEEL hogere riante salarissen kunnen vangen in de partikuliere sector-maar er ook veel eerder uitgedonderd worden als ze niet presteren.
Neem wat afstand, denk na: elke fenomeen in het zakenleven gebuert enkel als bepaalde voorwaarden worden voldaan. Dat wordt gemakshalve altijd maar vergeten. EN elke systeem dat je instelt, heeft zwakke en sterke punten-zo zijn er diverse aanbestedings systemen met allemaal zo hun eigen eigenaardigheden etc. Grote wereldspelers als veolia kennen die allemaal-dat is de soort stuff (dat ze ook nog wetenschap durven te noemen) dat die enge MBA-lui met hun 3delige pakken leren op Nijenrode, Harvard en aanverwante ''universiteiten'' leren. Je merkt al waar mijn afkeer ligt.
Het gaat er vooral om om monopolie te krijgen-zodat je zelf de prijzen kan stellen en de opdrachtgever wel naar jouw pijpjes danst-zie Veolia in Limburg. Eerst lekker laag bieden-met verlies, om de markt binnen te slepen. Bij de volgende ronde zo'n situatie creeren, dat ze niet meer om jou heen kunnen-en dan kan je lekker hoog prijzen. Of dreigen dat heel het land weer platligt als je je opeens terugtrekt. Dat is wat alle kleine winkels AH en consorten verwijten-als ze de macht hebben, dan maken ze alles duurder. Maar bleek ook maar beperkt zo: in de supermarktwereld komen geregeld nieuwe en beter in de markt liggende grote spelers op, zoals de JUmbo. Net als opeens QBuzz in het gat springt: met te hoge prijzen maak je zelf gaten voor nieuwe concurrentie. Alleen jammer van al die kleine sub-ondernemrs, die in Denemarekn en Noorwegen en Belgie gewoon als subcontracter kunnen meedoen.
Ieder preekt enkel voor eigen parochie. Maar direktieleden weten, dat ze vaak VEEL hogere riante salarissen kunnen vangen in de partikuliere sector-maar er ook veel eerder uitgedonderd worden als ze niet presteren.
Neem wat afstand, denk na: elke fenomeen in het zakenleven gebuert enkel als bepaalde voorwaarden worden voldaan. Dat wordt gemakshalve altijd maar vergeten. EN elke systeem dat je instelt, heeft zwakke en sterke punten-zo zijn er diverse aanbestedings systemen met allemaal zo hun eigen eigenaardigheden etc. Grote wereldspelers als veolia kennen die allemaal-dat is de soort stuff (dat ze ook nog wetenschap durven te noemen) dat die enge MBA-lui met hun 3delige pakken leren op Nijenrode, Harvard en aanverwante ''universiteiten'' leren. Je merkt al waar mijn afkeer ligt.
Het gaat er vooral om om monopolie te krijgen-zodat je zelf de prijzen kan stellen en de opdrachtgever wel naar jouw pijpjes danst-zie Veolia in Limburg. Eerst lekker laag bieden-met verlies, om de markt binnen te slepen. Bij de volgende ronde zo'n situatie creeren, dat ze niet meer om jou heen kunnen-en dan kan je lekker hoog prijzen. Of dreigen dat heel het land weer platligt als je je opeens terugtrekt. Dat is wat alle kleine winkels AH en consorten verwijten-als ze de macht hebben, dan maken ze alles duurder. Maar bleek ook maar beperkt zo: in de supermarktwereld komen geregeld nieuwe en beter in de markt liggende grote spelers op, zoals de JUmbo. Net als opeens QBuzz in het gat springt: met te hoge prijzen maak je zelf gaten voor nieuwe concurrentie. Alleen jammer van al die kleine sub-ondernemrs, die in Denemarekn en Noorwegen en Belgie gewoon als subcontracter kunnen meedoen.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Het mooie van marktwerking is toch dat the "proof of the pudding is in the eating", ofwel: bedrijven kunnen nog zo hard van de toren blazen als ze willen - met een openbare aanbesteding moeten ze dat allemaal bewijzen. Een veel gezondere situatie derhalve, dan gewoon rücksichlos de concessie onderhands aan een paar vriendjes gunnen...Dexter schreef:Dat zeg ik. Maar de pleidooien van de andere vervoerders, Anne Hettinga voorop, zijn al helemaal niet objectief.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Ja maar als je als reiziger 5 of 10 jaar lang zit opgescheept met een slechte vervoerder, die met ondermaats materieel rondrijdt, dan ben je niet blij. Ik denk dan niet dat je dan zo maar zegt, ach we hebben geleerd dat met deze openbare aanbesteding de vervoerder te hoog van de toren heeft geblazen, jammer in 2021 beter. Zit je daar mooi mee.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Iets met bonus en malus regelingen ;)
En als een vervoerder echt een wanprestatie levert kun je de concessie intrekken.
Een willekeurig overheidsbedrijf dat een kwart eeuw wanprestaties levert, dat schijnt iedereen maar normaal te vinden..., maar oh wee als Veolia aanloopproblemen heeft, dan is het een kutbedrijf en de schuld van de privatisering en oh ja ze zijn Frans...
En als een vervoerder echt een wanprestatie levert kun je de concessie intrekken.
Een willekeurig overheidsbedrijf dat een kwart eeuw wanprestaties levert, dat schijnt iedereen maar normaal te vinden..., maar oh wee als Veolia aanloopproblemen heeft, dan is het een kutbedrijf en de schuld van de privatisering en oh ja ze zijn Frans...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Voor het gemak wordt wel vergeten dat deze situatie ontstaan is uit een puinhoop die de provincie met de aanbestedingen heeft gemaakt, tot twee jaar op rij. Dat is geen excuus om afgekeurde bussen in te zetten (in tegendeel maar goed), maar wel een nuance die mag worden aangebracht. Overigens ligt dat al wel wat langer terug.Dexter schreef: Voor het gemak wordt vergeten dat de rechter Arriva (100% dochter van Deutsche Bahn) vorig jaar nog tot forse boetes heeft veroordeeld omdat zij in Brabant met oude, afgekeurde bussen reed.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
De "aanloopproblemen" zijn er nog steeds in Limburg, dus het is terecht een kutbedrijf. :') Geld is op, veel lijnen deels of geheel omgezet naar vraagafhankelijk vervoer (wat niet eens het fatsoen heeft om eventueel op aansluiting te wachten of gewoon vijf minuten te vroeg bij een halte te vertrekt als klant er niet is, heb ik me laten vertellen door een bekende) en weinig geld om iets aan het veevervoer op de treindienst Roermond - Nijmegen te doen.Vinny schreef:Iets met bonus en malus regelingen ;)
En als een vervoerder echt een wanprestatie levert kun je de concessie intrekken.
Een willekeurig overheidsbedrijf dat een kwart eeuw wanprestaties levert, dat schijnt iedereen maar normaal te vinden..., maar oh wee als Veolia aanloopproblemen heeft, dan is het een kutbedrijf en de schuld van de privatisering en oh ja ze zijn Frans...
De concessie intrekken is daarbij nog niet zo makkelijk. Dan heb je opeens geen vervoer meer.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Inderdaad en naast het verhaal van de verschillende vervoerders, heb je ook nog de keuzes van de opdractgever. Zij bepaalt immers (gedeeltijk) hoeveel geld er voor het openbaar vervoer vrijgemaakt wordt. Het is helemaal geen verplichting om bij iedere aanbesteding nieuwe bussen te bestellen. Dat is een keuze van de opdrachtgever. Net zoals dat de opdrachtgever ervoor zou kunnen kiezen om het lijnennet (grotendeels) zelf te bepalen of dat over te laten aan de vervoerder zelf. Beide keuzes hebben voor- en nadelen, maar je kan niet zonder meer stellen dat aanbesteding altijd zal leiden tot een bepaalde uitkomst.Geert schreef:Nee, dat klopt, zowel de commerciële vervoerders als de stadsvervoerders hebben natuurlijk hun eigen belangen. En de waarheid ligt natuurlijk in het midden...
Ook bij dit pleidooi raak ik niet overtuigd van wat nou het verschil is tussen bussen rijden in een stad als Eindhoven, Groningen, Leiden of van mijn part Oss ten opzichte van Amsterdam. Ja, het verkeer is wellicht wat drukker, maar daar zijn de rijtijden dan ook op aangepast. Bovendien hebben grote steden over het algemeen wat meer vrijliggende infrastructuur, terwijl de bussen in 'de streek' gewoon tussen het normale verkeer rijden (en dus meer kans op vertraging oplopen).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Als je ook kijkt naar een stad als Rotterdam (de situatie in Amsterdam ken ik minder goed, dus daar zal ik niet over oordelen) valt het ook wel mee met dat 'complexe netwerk'. De bussen van de RET sluiten bijvoorbeeld niet aan op ander OV of op andere RET-lijnen, ze rijden gewoon hun rondjes en dat is het. Natuurlijk kun je in een grote stad vertraging oplopen, maar geldt dat niet ook voor heel veel andere steden? Ik heb een tijd lang tussen Utrecht en Vianen gependeld, die bus reed een groot deel over de A2. De rijtijd kon variëren tussen 20 en 40 minuten...
Er wordt ook altijd gepraat over specifieke kennis over het railvervoer, maar de echte specialisten zullen heus wel blijven zitten als de metro wordt aanbesteed. Infrastructuur hoeft ook niet aanbesteed te worden, dat kan best door een gemeentelijke dienst worden uitgevoerd. Dat is immers nu ook al het geval.
Ik ben niet een uitgesproken voorstander of tegenstander van aanbesteden van het stadsvervoer, maar kom op zijn minst met kloppende argumenten.
Er wordt ook altijd gepraat over specifieke kennis over het railvervoer, maar de echte specialisten zullen heus wel blijven zitten als de metro wordt aanbesteed. Infrastructuur hoeft ook niet aanbesteed te worden, dat kan best door een gemeentelijke dienst worden uitgevoerd. Dat is immers nu ook al het geval.
Ik ben niet een uitgesproken voorstander of tegenstander van aanbesteden van het stadsvervoer, maar kom op zijn minst met kloppende argumenten.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Te vroeg vertrekken kwam vroeger nooit voor en buslijnen werden in de jaren '80 en '90 ook nooit opgeheven :')De "aanloopproblemen" zijn er nog steeds in Limburg, dus het is terecht een kutbedrijf. :') Geld is op, veel lijnen deels of geheel omgezet naar vraagafhankelijk vervoer (wat niet eens het fatsoen heeft om eventueel op aansluiting te wachten of gewoon vijf minuten te vroeg bij een halte te vertrekt als klant er niet is, heb ik me laten vertellen door een bekende) en weinig geld om iets aan het veevervoer op de treindienst Roermond - Nijmegen te doen.
En de concessie intrekken? In de jaren '80 en '90 bestonden er nog helemaal geen concessies. Wel rammelbakken op wielen, met chagerijnige chauffeurs die de temperatuur van de koffie belangrijker vonden dan een betrouwbare uitoefening van de dienstregeling. En er bestond nog niet iets als actuele informatie, en als je de vervoerder belde omdat je een half uur in de stromende regen op een bus stond te wachten die niet op kwam dagen dan kon je het doen met: "ja dat weten wij ook niet meneer" van de klantendienst (die nog geen fancy Engelse naam had, dat dan weer wel)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Wellicht is dat nu ook wel een zaak waar men zich behoorlijk op kan verkijken. Wanneer de lijnvoering van de bussen niet goed afgestemd wordt met het tramnet (of de toezicht daarop is niet al te best), kan je straks heel onwenselijke situaties krijgen. Parallelle lijnen zijn er nu slechts beperkt, maar als een busvervoerder vrij spel krijgt kan dat veranderen. Zo kan de situatie ontstaan waarbij er buslijnen worden verzonnen die reizigers kunnen wegtrekken van de tram of metro of dat bussen één minuut voor de dienstregeling van een tram gaan rijden (zwart-wit, kort door de bocht gezegd). Dat 'reizigertjes pikken' en een missende visie op het integrale netwerk zijn mijn grootste bezwaren tegen een gesplitste aanbesteding. Rotterdam heeft daar echter een heel aardige oplossing in gevonden met hun centrale regierol van de RET. Ik ben benieuwd hoe dat met een eventuele aanbesteding wordt voortgezet.Geert schreef:Als je ook kijkt naar een stad als Rotterdam (de situatie in Amsterdam ken ik minder goed, dus daar zal ik niet over oordelen) valt het ook wel mee met dat 'complexe netwerk'. De bussen van de RET sluiten bijvoorbeeld niet aan op ander OV of op andere RET-lijnen, ze rijden gewoon hun rondjes en dat is het.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
In Amsterdam doet de stadsregio dat (of in ieder geval zal het moeten doen). Ik pleit voor een "verkeersverbond", dat is een typisch soort van organisatie dat dit soort dingen in de smiezen houdt, en in de Duitstalige wereld werkt dat heel aardig, dus waarom in Nederland niet? :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Voor het gemak wordt vergeten dat GVB ook aardig wat verotte bussen had: http://frontpage.fok.nl/nieuws/199823/1 ... erbod.htmlfogeltje schreef:Voor het gemak wordt wel vergeten dat deze situatie ontstaan is uit een puinhoop die de provincie met de aanbestedingen heeft gemaakt, tot twee jaar op rij. Dat is geen excuus om afgekeurde bussen in te zetten (in tegendeel maar goed), maar wel een nuance die mag worden aangebracht. Overigens ligt dat al wel wat langer terug.Dexter schreef: Voor het gemak wordt vergeten dat de rechter Arriva (100% dochter van Deutsche Bahn) vorig jaar nog tot forse boetes heeft veroordeeld omdat zij in Brabant met oude, afgekeurde bussen reed.
Dit argument gaat meestal niet op. Tram en metro hebben vaak zo'n hoge frequentie dat afstemming óf niet nodig is of onmogelijk is. Je kan immers niet op 20 lijnen afstemmen. Mocht er toch afgestemd moeten worden, dan neem je de eis op dat lijn X moet aansluiten op Y.Wellicht is dat nu ook wel een zaak waar men zich behoorlijk op kan verkijken. Wanneer de lijnvoering van de bussen niet goed afgestemd wordt met het tramnet (of de toezicht daarop is niet al te best), kan je straks heel onwenselijke situaties krijgen.
immer kwaliteits posts
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Ik doelde niet op aansluitingen e.d., maar op lijnvoering. Wanneer je dat niet goed afstemt en het overlaat aan de vervoerders, zal je (hoogstwaarschijnlijk) gaan zien dat de lijnvoering zich afstemt op de belangrijkste vervoerassen. Zolang bijvoorbeeld tram en metro bij een andere vervoerder zijn ondergebracht dan de bussen, zal de busboer mogelijk gaan proberen concurrerende lijnen in te leggen (lijnen die gedeeltelijk parallel lopen aan de grote vervoerverbindingen welke dus al zijn bediend door tram of metro). Een andere mogelijkheid is dat bussen enkele minuten voor trams gaan uitrijden. Dat soort dingen zijn heel lastig op te nemen in formele eisen en voorwaarden.willy84 schreef:Dit argument gaat meestal niet op. Tram en metro hebben vaak zo'n hoge frequentie dat afstemming óf niet nodig is of onmogelijk is. Je kan immers niet op 20 lijnen afstemmen. Mocht er toch afgestemd moeten worden, dan neem je de eis op dat lijn X moet aansluiten op Y.Wellicht is dat nu ook wel een zaak waar men zich behoorlijk op kan verkijken. Wanneer de lijnvoering van de bussen niet goed afgestemd wordt met het tramnet (of de toezicht daarop is niet al te best), kan je straks heel onwenselijke situaties krijgen.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Iets van je moet op die as rijden? Is toch heel normaal. De eis hoe een lijn moet rijden zie je zo vaak in pve's staan. Kom op heej. Denk je echt dat Connexxion met geledes over de Wiboutstraat gaat rijden om GVB te pownen? Als alles in 1 x wordt aanbesteed heb je dat probleem sowieso niet.
immer kwaliteits posts
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Een Amsterdamse buslijn met een gedeelte Weesperplein - station Amstel, een Rotterdamse buslijn Oostplein - Stadhuis / Centraal Station (via de Goudsesingel) of meer Haagse buslijnen naar station Den Haag HS zie ik wel verschijnen. Over het algemeen zijn dat verbindingen die nu ook al worden verzorgd door railvervoer, waardoor de komst van de buslijnen alleen maar zorgt voor een (ongewenste) verschuiving in modaliteiten en niet zo zeer zorgt voor een verbeterd systeem of product.
Ik zeg niet dat dit per definitie gaat gebeuren, maar het zijn wel logische vervolgstappen indien een centrale regie of afstemming ontbreekt. In steden waar het vervoer op soortgelijke manier is georganiseerd, zie je dat soort dingen namelijk ook gebeuren. Vanuit economische perspectieven is die gedachte ook heel goed te begrijpen en te verklaren. Het is wellicht niet heel schokkend, maar het is wel een zwak punt in de aanbesteding.
Ik zeg niet dat dit per definitie gaat gebeuren, maar het zijn wel logische vervolgstappen indien een centrale regie of afstemming ontbreekt. In steden waar het vervoer op soortgelijke manier is georganiseerd, zie je dat soort dingen namelijk ook gebeuren. Vanuit economische perspectieven is die gedachte ook heel goed te begrijpen en te verklaren. Het is wellicht niet heel schokkend, maar het is wel een zwak punt in de aanbesteding.
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Of gewoon marktwerking. Zit er nou echt een reiziger te wachten om op een troosteloze voorstadhalte over te stappen van de tram op het streekvervoer? (Zoals in Den Haag en Rotterdam en soms Amsterdam het geval is). Ik denk aan: Amstelveen Poortwachter. Een beter overstapstation om na het behalen van het rijbewijs je OV abonnement ritueel te verbranden is er niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
nog even een reactie-uit de tropen
1. dat marktwerking dus het beste zo zijn-laat de markt zijn werk doen, is helaas niet waar.
Teneerste: er zijn allerlei soorten marktwerking(want het is dus geen echte markt-het is oprachtegeven met een zak geld) en die grote werelwijde busboeren weten veel meer trucs en fopperijen als de beginnende gemeente/provincie ambtenaren.
Elke vorm van opdracht gunnen heft zijn voors en tegens.
Ten tweede: wat ik vooral merk is dat er altijd opstartprobleemn zijn, zeker ls er een nieuwe vervoerder komt en als een bedrijf de concessie toch kwijtraakt, er aan het end maar met de pet naar gooit. Dus van een contract van 5 jaar doen ze het jaar 1 en jaar 5 minnetjes.
2.zie UK voor echte marktwerking-toen daar ooit alle bussen werden vrijgegven. Je zag meteen dat er direkte lijnen kwamen, waar eerst moest worden overgestapt op metro/tram etc.
3.dit onderwerp begon met iets van het GVB-pleidooi voor eigen beurs van de direkte. Laat ik nu eens wat nomen wat iedereen hir overheenkijkt: de grote extra kosten bij GV-en its minder dito by RET, zitten niet meer in het dagelijks rijden, maar in de werkplaaten. Iets wat je vooral bij gemeente ziet, en bij vrijwel elk grootbedrijf ergens: personeel spreekt onderling af tot hier en niet verder. Dus er wordt bvb maar 6 v.d. 8 uur echt gewerkt. Die grote bus/tramboeren hebben cijfers daarvan uit hun vele ander bedrijven om dat te controleren. Ik zit hier nu niet te zeggen dat ze harder moeten werken-als jullie ooit uit de beginfase van en nieuwe job zijn, doe je wrs. pecies hetzelfde- maar als een ander feit. Opheffen van lijnen e.d.-dat is op zich iet zo'n ramp, als er vldoende alternatief blijft. Maar in Amsteram beinen ze meteen al een protestdemo als er 2 stoeptegels verplaatst worden. Er mag vooral helemal niks anders verandeen. en blij als ik daar van weg kan blijven-straks.
1. dat marktwerking dus het beste zo zijn-laat de markt zijn werk doen, is helaas niet waar.
Teneerste: er zijn allerlei soorten marktwerking(want het is dus geen echte markt-het is oprachtegeven met een zak geld) en die grote werelwijde busboeren weten veel meer trucs en fopperijen als de beginnende gemeente/provincie ambtenaren.
Elke vorm van opdracht gunnen heft zijn voors en tegens.
Ten tweede: wat ik vooral merk is dat er altijd opstartprobleemn zijn, zeker ls er een nieuwe vervoerder komt en als een bedrijf de concessie toch kwijtraakt, er aan het end maar met de pet naar gooit. Dus van een contract van 5 jaar doen ze het jaar 1 en jaar 5 minnetjes.
2.zie UK voor echte marktwerking-toen daar ooit alle bussen werden vrijgegven. Je zag meteen dat er direkte lijnen kwamen, waar eerst moest worden overgestapt op metro/tram etc.
3.dit onderwerp begon met iets van het GVB-pleidooi voor eigen beurs van de direkte. Laat ik nu eens wat nomen wat iedereen hir overheenkijkt: de grote extra kosten bij GV-en its minder dito by RET, zitten niet meer in het dagelijks rijden, maar in de werkplaaten. Iets wat je vooral bij gemeente ziet, en bij vrijwel elk grootbedrijf ergens: personeel spreekt onderling af tot hier en niet verder. Dus er wordt bvb maar 6 v.d. 8 uur echt gewerkt. Die grote bus/tramboeren hebben cijfers daarvan uit hun vele ander bedrijven om dat te controleren. Ik zit hier nu niet te zeggen dat ze harder moeten werken-als jullie ooit uit de beginfase van en nieuwe job zijn, doe je wrs. pecies hetzelfde- maar als een ander feit. Opheffen van lijnen e.d.-dat is op zich iet zo'n ramp, als er vldoende alternatief blijft. Maar in Amsteram beinen ze meteen al een protestdemo als er 2 stoeptegels verplaatst worden. Er mag vooral helemal niks anders verandeen. en blij als ik daar van weg kan blijven-straks.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Maar dat betekent dat jij een olieslaafje bent! :YVinny schreef:Een beter overstapstation om na het behalen van het rijbewijs je OV abonnement ritueel te verbranden is er niet...
Overigens is verbranden niet noodzakelijk, een beetje kracht zetten en het ding barst als glas uiteen.
For Your Railroad Adventures
Re: Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Heel de wereld is tegenwoorig olieslaafje. Treinen rijden ook niet op lucht maar electra opgewekt door gas, kolen, olie en plutonium.
immer kwaliteits posts
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 148 gasten