Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

De Hanzelijn gaat open op 12.12.12 toch?
Ik ben erg benieuwd. Ik zie wel weer de nodige knelpunten: Den Haag CS, Delft, Amsterdam Zuid (tussen 2013 en 2018 nog een bouwput), Almere - ook de verbouwingen van Utrecht Centraal en wellicht Arnhem zijn nog niet af en ze zijn bezig met 's Hertogenbosch en Amersfoort.

Kortom: feest... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Vrije kruising Amersfoort West is men inmiddels al voor aan het werk (kabels omleggen), heb de bouwvergunning ook al in de krant zien staan. Volgens de site van ProRail is die gereed in december 2012 dus daar zou je geen last meer van moeten hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Ik vind het toch knap hoe wij als klein land ons spoorwegennet tot grootste bouwput ter wereld hebben kunnen omtoveren :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Dexter »

En tot een permanente bouwput, zo lijkt het weleens. :|
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:En tot een permanente bouwput, zo lijkt het weleens. :|
Met als toppunt toch wel Amsterdam Centraal. Ik vond een foto van mijn eerste Tourtime uit 1996 en toen waren ze er al aan het verbouwen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Vooral het bouwtempo is mij een doorn in het oog. En hoe lang hebben ze ook al weer niets aan Rotterdam gedaan voordat vorig jaar weer een beetje stoom in de machine gestuwd werd?

Om het over Arnhem maar helemaal niet te hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Freek »

Over Arnhem kun je twee dingen zeggen: enerzijds het project Sporen in Arnhem, dat project is binnen no-time aangelegd en geldt als voorbeeld bij NS en ProRail. Het sporen project in Zwolle zal er bijvoorbeeld aangespiegeld worden en nog sneller gaan. Anderzijds is over Arnhem iets te zeggen over de OV-terminal. Dat project kan in aanleg/bouw niet sneller, enige fout die men daarbij gemaakt heeft is dat men het oude gebouw te vroeg heeft gesloopt. Het is dus niet zo zwart/wit als Vinny stelt en veel meer bouwsnelheid is niet te bereiken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Caspar »

Waarom kan dat dat dan niet wat sneller? Als je kijkt hoe snel er iets wordt gebouwd als er echt een belangrijke deadline gehaald moet gaan worden, zoals bijvoorbeeld het WK in Zuid Afrika, of de spelen in Peking, dan stampt men in no-time allerlei infra uit de grond.
In Amsterdan bijvoorbeeld zag je met de aanleg van het busplatform achter het CS maanden lang alleen overdag een stuk of 10 bouwvakkers hooguit aan het werk. Pas toen de ingebruikname eng dichtbij kwam, werd ineens het tempo opgevoerd en waren er tientallen mensen tegelijk bezig, dag en nacht. Nu functioneert het geval, maar is het nog lang niet afgebouwd, en wordt er weer geklust in het tempo zoals dat daarvoor was, 1 busje met een handjevol bouwvakkers op kantooruren. Zo krijg je die kap natuurlijk nooit af binnen een paar maanden.
Zoals ik hierboven beschrijf zag ik ook in Zaandam, daar werd op een gegeven moment ook snachts en zelfs op koninginnedag+nacht doorgewerkt om de boel enigzins begaanbaar op te leveren. Nu kan je al klunend jezelf een weg zoeken vanuit het station naar het centrum en de bushaltes, dus mag het weer een tandje lager, en zie ik wederom alleen op kantoortijden een groepje van slechts 4 bouwvakkers te gelijk klussen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Vooral het bouwtempo is mij een doorn in het oog. En hoe lang hebben ze ook al weer niets aan Rotterdam gedaan voordat vorig jaar weer een beetje stoom in de machine gestuwd werd?

Om het over Arnhem maar helemaal niet te hebben...
In Rotterdam is best wel lang gewerkt aan het metrostation de afgelopen jaren, maar dat was voor een groot deel onzichtbaar (want onder de grond of verscholen achter de hekken). Nu wordt perron voor perron gewerkt, anders zouden er treinen moeten sneuvelen en dat is niet acceptabel.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Dexter »

En daarnaast zie je in Rtd dat er dingen veranderen: De oude kap verdwijnt, de nieuwe verschijnt. In Asd loop je al jaren tussen de houten schuttingen en moet je het maar doen met gelikte artist impressions.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Met alle respect hoor, maar in de oorspronkelijke planing had het station allang open moeten zijn ;)
En natuurlijk ken ik de oorzaken ook wel, namelijk het niet toekennen van budget op momenten dat het nodig is, het niet sturen op opleverdata, en vroeger natuurlijk ook omdat opdrachtgevers en aannemers in "old boys networks" verstrikt waren die liever golfden dan daadwerkelijk sturing gaven aan een projectorganisatie. Gelukkig is die tijd wel voorbij :)

Amsterdam Centraal vind ik wat dat betreft wel een leuk voorbeeld: Het station is nog niet verbouwd of het is alweer achterhaald en er moeten allemaal nieuwe features in. Overigens is Utrecht ook een behoorlijk aantal keren vertimmerd geweest. Maar je kunt het ook positief zijn: stations in Nederland zijn meestal prettige ruimtes die schoon, en fris ogen. In het buitenland zie je toch vaak dat stations niet veel meer dan een armetierige betonnen plank in het landschap is. Vergelijk bijvoorbeeld de stations net over de grens in Duitsland maar eens met die in Nederland... (of nog extremer: Belgie)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Caspar »

Oja, de roltrap naar spoor 15a in Amsterdam, die zou worden opgeleverd in de zomer van 2008. :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Komt die nog een keertje?

Prutsers waren vergeten een monumentenvergunning aan te vragen. Nee, Amsterdam Centraal "van achteren" is natuurlijk een enorm kostbaar te bewaren monument, daarom zetten we er ook een beton-glazen busstation tegen aan... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Om even on-topic te blijven: Er zijn geruchten die erop duiden dat de IC-stop in Duivendrecht wel eens zou kunnen gaan vervallen in 2013. (Dat is o.a. terug te vinden in de wat oudere PHS-documenten.) Dat lijkt mij persoonlijk niet een goed idee. Iemand anders misschien wel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Het aantal in- en uitstappers in Duivendrecht is buiten de spits wel behoorlijk beperkt, er zijn weinig stations waar de spits/niet-spits verhouding zo onevenwichtig is volgens mij. Het heeft echter wel een belangrijke functie aansluitend op de metro vanuit het oosten van het land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door willy84 »

Duivendrecht schrappen lijkt mij zeer onverstandig. Als je ziet wat er daar allemaal instapt dan is dat echt aanzienlijk. Wil je van Amsterdam ZO/Amstel en dat hele gebied naar Hilversum, Amersfoort e.v. dan ben je op Duivendrecht aangewezen. Dus schrappen zie ik niet gebeuren..

Wat houdt Amersfoort vrije kruising West eigenlijk in? Komt er ook alweer een "dive" under? Hoe moet ik dat zien?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Een tunnel voor treinen uit Baarn die dan onder de treinen naar Den Dolder door kunnen rijden zodat ze elkaar niet in de weg zitten. In de ideale situatie komt hij uit in een vork van het spoor uit Utrecht, zodat de trein uit Baarn zowel op spoor 1 als 2 als 4 conflictvrij kan aankomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thijs »

De dive-under die nu wordt gebouwd, is alleen voor de treinen uit de richting Hilversum naar spoor 1. De treinen vanuit Hilversum naar een hoger spoor in Amersfoort kruisen dus nog steeds met de IC's Amersfoort>Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Ja, dat wist ik en dat betreur ik dan ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door willy84 »

Hoezo? Als je de IC uit Hilversum altijd op spoor 1 laat aankomen ben je toch al klaar? De 1500 rijdt altijd paar minuten eerder dus kan ook op 1.

Dan houd je dus het conflict ná Amersfoort, althans 1 x per uur.

Zou het nou echt zoveel schelen? De keren dat treinen niet binnen konden komen was dat vooral omdat de perrons nog bezet waren. Niet zozeer dat er een conflict was. Althans dat zie ik dan niet.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Op bepaalde momenten keert de s5800 in Amersfoort, als er dan treinen (vertraagd) naar Utrecht moeten kunnen die elkaar in de weg zitten. Bovendien leg je de spooropstelling op deze manier wel heel erg vast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thijs »

willy84 schreef:Hoezo? Als je de IC uit Hilversum altijd op spoor 1 laat aankomen ben je toch al klaar? De 1500 rijdt altijd paar minuten eerder dus kan ook op 1.

Dan houd je dus het conflict ná Amersfoort, althans 1 x per uur.

Zou het nou echt zoveel schelen? De keren dat treinen niet binnen konden komen was dat vooral omdat de perrons nog bezet waren. Niet zozeer dat er een conflict was. Althans dat zie ik dan niet.
De s1500 uit Amsterdam op 1 laten behandelen lijkt me geen goed idee, treinopvolging met de IC naar Enschede is toch te kort voor een robuuste uitvoering. Even vertraging en je hebt al een probleem.

Daarnaast zit je nog met de kruising s5800 uit Amsterdam en de IC's Amersfoort>Utrecht. Dat conflict behoudt je.

En sowieso is deze dive-under vrij beperkt qua mogelijkheden en bijsturingsopties.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door JeePee »

willy84 schreef:Hoezo? Als je de IC uit Hilversum altijd op spoor 1 laat aankomen ben je toch al klaar? De 1500 rijdt altijd paar minuten eerder dus kan ook op 1.

Dan houd je dus het conflict ná Amersfoort, althans 1 x per uur.
Als het goed is dan gaan alle IC's uit Shl door naar Dv / Es. Dan heb je sowieso geen conflict meer met de Rtd - Lw treinen. De s1500 zit redelijk buiten de standaardpaden en kan dus relatief makkelijk zonder de dive-under naar spoor 4/5 om verder te gaan naar Amfs.

Of zijn die plannen gewijzigd inmiddels?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Niet vergeten dat alle ic's uit A'dam over de hanzelijn gestuurd gaan worden ;)
Komt wel goed schatje.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door willy84 »

Er blijven gewoon ic's naar Hilversum en Amersfoort rijden hoor. Lijkt me niet dat ik voortaan moet gaan stopperen omdat ik niet naar Groningen wil..

En sowieso is deze dive-under vrij beperkt qua mogelijkheden en bijsturingsopties.
Volgens mij is de trend steeds meer dat niet of weinig gebruikte wissels worden verwijderd. Niet alle sporen hoeven van alle sporen bereikbaar te zijn.

De s1500 uit Amsterdam op 1 laten behandelen lijkt me geen goed idee, treinopvolging met de IC naar Enschede is toch te kort voor een robuuste uitvoering. Even vertraging en je hebt al een probleem.

Er zit in de praktijk toch een viertal minuten tussen de 1500 en de achteropkomende trein uit Schiphol. Er hoeft op Amf alleen uitgestapt te worden en wegkarren maar. Het is idd wel krap ja.
Op bepaalde momenten keert de s5800 in Amersfoort, als er dan treinen (vertraagd) naar Utrecht moeten kunnen die elkaar in de weg zitten. Bovendien leg je de spooropstelling op deze manier wel heel erg vast.
Spooropstelling vastleggen is wel prettig voor de reizigers ipv iedere dag van de week een ander spoor en perron gedeelte (onderhoudsroosters :6 ) De 5800 keert alleen tijdens de rustige uren op Amf dus dat lijkt mij geen probleem.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten