'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Daniel »

'Provincies verdubbelen uitgaven ov'
Geplaatst op: maandag 21 februari 2011 10:58
Laatst bijgewerkt: maandag 21 februari 2011 10:59


DEN HAAG - De provincies geven steeds meer geld uit aan het openbaar vervoer. Dit jaar komt het bedrag uit op 944 miljoen euro. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2005.
Noord-Brabant is koploper in de uitgaven. Per inwoner geeft deze provincie ruim 85 euro uit. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Vinny »

Juist, die goedkope kaartjes moeten ergens van betaald worden. Ik heb me vaak een roepende in de woestijn gevoeld als ik de steeds hogere claim van de OV sector uit de pot met belastinggeld aan de kaak stelde op het forum - dit kan natuurlijk niet te lang door blijven gaan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door huibf »

Vinny schreef:Juist, die goedkope kaartjes moeten ergens van betaald worden. Ik heb me vaak een roepende in de woestijn gevoeld als ik de steeds hogere claim van de OV sector uit de pot met belastinggeld aan de kaak stelde op het forum - dit kan natuurlijk niet te lang door blijven gaan...
Brabant is ook de duurste wat snelwegen betreft. 375 euro p.p per jaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Suus »

Ik vind de situatie in Brabant heel vreemd. Het OV is er gemiddeld gezien het goedkoopst voor de reiziger, maar die moet wel handenvol buurtbussen voor lief nemen, in sommige delen van de provincie is amper een normale streekbus te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door huibf »

Bee schreef:Ik vind de situatie in Brabant heel vreemd. Het OV is er gemiddeld gezien het goedkoopst voor de reiziger, maar die moet wel handenvol buurtbussen voor lief nemen, in sommige delen van de provincie is amper een normale streekbus te vinden.
Helemaal niet vreemd.
Brabant (anders dan SRE) betaalde het hele GOV gebeuren zoals dat van 2008 t/m 2010 werd gehouden.
30 cent per rit voor 12-/65+, 60 cent voor 12+/65- (en 90 cent in de spits). Dagkaartje (ook spits) van 3,00 euro en onbeperkte abonnementen van 27 euro.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Suus »

Ja, en dat vind ik vreemd. Blijkbaar vind men veel mensen in een paar drukke lijnen jagen veel belangrijker dan echt uitgebreide ontsluiting voor de hele provincie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Raymond »

Mwa, het SRE deed op het gedeelte 12+ 65- na ook mee met die proef en daar is het openbaar vervoer wel gewoon goed in orde. Scheelt overigens ook dat in het SRE gebied nog relatief veel grotere dorpen liggen met een sterke stroom richting stad. In al die dunbevolkte dorpjes in Brabant is het veel minder aantrekkelijk rijden sowieso. Dan kom je al gauw uit op de buurtbusjes.
Overigens het feit dat de uitgaven voor het OV voor de provincie verdubbeld zijn is natuurlijk vooral het gevolg van het feit dat de Rijksoverheid de geldkraan al jaren aan het dichtdraaien is en provincies dus meer met eigen middelen investeren.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Mwa, het SRE deed op het gedeelte 12+ 65- na ook mee met die proef en daar is het openbaar vervoer wel gewoon goed in orde. Scheelt overigens ook dat in het SRE gebied nog relatief veel grotere dorpen liggen met een sterke stroom richting stad. In al die dunbevolkte dorpjes in Brabant is het veel minder aantrekkelijk rijden sowieso. Dan kom je al gauw uit op de buurtbusjes.
Overigens het feit dat de uitgaven voor het OV voor de provincie verdubbeld zijn is natuurlijk vooral het gevolg van het feit dat de Rijksoverheid de geldkraan al jaren aan het dichtdraaien is en provincies dus meer met eigen middelen investeren.
maar Hermes is opbrengstverantwoordelijkk. waardoor de kosten dus geheel anders liggen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Daniel »

Volgens RTV Rijnmond gaat de Provincie Zuid-Holland overigens van 63 miljoen in 2005 naar 123 miljoen in 2011. Ook daar een verdubbeling dus, maar in Utrecht en Noord-Holland zou de subsidie in deze vijf jaar zelfs bijna verdrievoudigd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door willy84 »

Het kan ook te maken hebben met incidentele uitgaven aan bv 'halte verbetering' oid.
immer kwaliteits posts
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Busfoto.nl »

En wellicht verminderde rijksuitgaven.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door willy84 »

...en gestegen brandstof- en loonkosten
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door fogeltje »

De provincie Brabant heeft volgens mij alle of vrijwel alle abri's vervangen door nieuwe exemplaren en is begonnen met een groot project om haltes op te hogen zodat een echte gelijkvloerse instap mogelijk is. Dat is ook niet gratis.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:De provincie Brabant heeft volgens mij alle of vrijwel alle abri's vervangen door nieuwe exemplaren en is begonnen met een groot project om haltes op te hogen zodat een echte gelijkvloerse instap mogelijk is. Dat is ook niet gratis.
Kosten per ophogen halte (+ geleidelijnen): 9000 euro
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Raymond »

Maar haltes ophogen gaat toch op kosten en regie van de gemeente?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Provincies verdubbelen uitgaven ov'

Bericht door Suus »

Gemeente doet de regie, maar krijgt er een subsidiebedrag voor van de provincie. Bij haltes langs wegen die door de provincie worden beheerd neemt vaak ook de provincie de regie op zich.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten