Internet in de trein

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Internet in de trein

Bericht door Daniel »

Afgesplitst van OVer je reiservaringen in februari 2011

Nu onderweg met de t2865 naar Amf en zowaar eindelijk een stel met werkende wifi... al is 't signaal vrij zwak en valt het soms weg. De hotspots van Arriva op de MerwedeLingeLijn werken wat dat betreft veel beter.

In de s9200 die ik van Ddr naar Rtd had trouwens een NMBS-conducteur die blijkbaar uitgeschoten was met de inkt van z'n kniptang (of Vlaamse inkt hecht niet op thermisch papier): z'n stempel is inmiddels een zwarte vlek op m'n kaartje geworden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Nu onderweg met de t2865 naar Amf en zowaar eindelijk een stel met werkende wifi... al is 't signaal vrij zwak en valt het soms weg. De hotspots van Arriva op de MerwedeLingeLijn werken wat dat betreft veel beter.
Ik heb best wel vaak een internettrein (dat heb je als je regelmatig pendelt op de verbinding Utrecht-Den Haag/Rotterdam :lol:), en ik moet zeggen dat het internet in de trein juist erg goed werkt de laatste maanden. Ik heb in alle treinen waar ik in zat (en die wifi aan boord hadden) een goede verbinding gemaakt. Ook OBIS lijkt de laatste tijd vaker en beter te functioneren, maar af en toe zie ik nog steeds treinen waar er geen informatie ingesteld is ("Nu: gratis internet, Straks: actuele reisinformatie"). Nou ja, daar erger ik me niet zo heel erg aan, als de omroep maar goed is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Tja, op Utrecht - Amersfoort zou je ze ook wel vaak verwachten... ware het niet dat ik toevallig sinds ik 'n telefoon met wifi heb alleen stellen trof waarin de wifi niet werkte :P Vrijdag had ik er ook zoeen met "nu: gratis internet, straks: actuele reisinformatie", maar daarin kwam ik niet verder dan het scherm waarop je de gebruiksvoorwaarden moet accepteren.
Maar wat dus wel opvalt: slechts één streepje bij de signaalsterkte (en af en toe zelfs 0 streepjes) terwijl Arriva het wel voor elkaar kreeg een sterker signaal aan te bieden. Iemand een idee hoeveel hotspots er per trein zijn bij NS? Volgens het persbericht zijn het er bij Arriva twee, dat kan natuurlijk wel schelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door webguy »

NS heeft er geloof ik een per bak. Moet zeggen dat het signaal vaak tegenvalt en je net zo goed kan tetheren met je (android 8-) ) telefoon...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Hmm, dan hebben ze er dus zelfs meer dan Arriva... toch apart dat het signaal dan nog zo zwak kan zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door webguy »

D'r zit veel metaal in een trein he. Daarnaast heb je nogal wat hoogspanningsvelden en wisselende voltages. Dat levert allemaal stoorstromen en -velden op. Daarnaast zullen de antennes wel niet handig zijn geplaatst, ergens in een rek bij de bakovergang ofzo...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door MdJ »

Ik moet ook zeggen... ik heb ook altijd goede ontvangst...

Was er van de 3 niet gewoon een of twee kapot? Zodat je met z;n allen op die ene die overblijft moet....
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door webguy »

Kan ook gebeuren... En je hebt altijd nog de "death grip" he, die telefoon afhankelijk is en vooral beroemd was bij de iPhone 4 :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

webguy schreef:D'r zit veel metaal in een trein he. Daarnaast heb je nogal wat hoogspanningsvelden en wisselende voltages. Dat levert allemaal stoorstromen en -velden op. Daarnaast zullen de antennes wel niet handig zijn geplaatst, ergens in een rek bij de bakovergang ofzo...
Tja dan nog, dan heb je toch juist meer hotspots nodig voor betere ontvangst en niet minder? Owwacht... zo'n GTW bevat vast meer plastic :P
Niet geheel handig van Arriva is trouwens dat je na instemmen met de gebruiksvoorwaarden wordt doorgelinkt naar de normale Arriva-site... die's niet bepaald mobiel-geschikt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Suus »

Hotspots plaatsen moet secuur gebeuren, op mijn werk worden die dingen ook nog wel eens ergens anders opgehangen na speciale testen. Ze weten niet echt wat ze willen, want nu zijn ze weer verplaatst naar ruimtes waar alleen personeel mag komen, terwijl ze daar eerst weggehaald waren omdat de ontvangst daardoor slechter werd.

Arriva gaat er overigens vast vanuit dat je het internet op je Notebook gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Geert »

Bee schreef:Arriva gaat er overigens vast vanuit dat je het internet op je Notebook gebruikt.
Lijkt me ook niet zo'n gek uitgangspunt. Als je telefoon wifi kan, kan die vast ook wel mobiel internet toch 8-)

@Daniel: ligt het niet aan je mobiel? Ik werk altijd op een laptop als ik wifi in een NS-trein gebruik en dan heb ik volle signaalsterkte. Mijn telefoon zelf heeft mobiel internet, dus die heb ik nog nooit icm NS-wifi geprobeerd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Chauf21 »

Ik heb die WiFi wel eens op m'n telefoon gebruikt. Meestal met prima bereik alhoewel de signaalsterkte soms wat lijkt weg te vallen. Je moet op je telefoon ook eerst de voorwaarden accepteren waardoor mobiel dataverkeer mijn voorkeur heeft.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door find_your_spot »

Al 7 jaar tevreden gebruiker

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door webguy »

Best of both worlds: Telefoon met portable hotspot/tethering. Wifi via je telefoon. i-de-aal!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Geert schreef:@Daniel: ligt het niet aan je mobiel? Ik werk altijd op een laptop als ik wifi in een NS-trein gebruik en dan heb ik volle signaalsterkte. Mijn telefoon zelf heeft mobiel internet, dus die heb ik nog nooit icm NS-wifi geprobeerd.
Logisch redenerend zou het niet aan de telefoon kunnen liggen, dan had ik bij Arriva ook geen vol signaal gehad. Laten we het er maar op houden dat het bewuste stel ergens een defecte hotspot had zitten en ik verbinding met die in de volgende bak had ofzo.

Overigens: heb zelf ook mobiel internet op m'n telefoon, maar wifi is 'n stuk energiezuiniger als je het langdurig gebruikt. Voor snel even kijken is 't de moeite inderdaad niet omdat je de voorwaarden eerst moet accepteren. Gisteravond echter onderweg even OVNL bijgelezen en dan is 't wel een groot voordeel dat het signaal niet wegvalt in de zwarte gaten van het 3G-netwerk (zoals Gouda Goverwelle - Woerden). Plus dat het een stuk sneller gaat...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door webguy »

Daniel schreef: Gisteravond echter onderweg even OVNL bijgelezen en dan is 't wel een groot voordeel dat het signaal niet wegvalt in de zwarte gaten van het 3G-netwerk (zoals Gouda Goverwelle - Woerden). Plus dat het een stuk sneller gaat...
D'r zit gewoon een 3G modem van T-mobile in de trein hoor, dus die valt ook weg als 3G wegvalt. Misschien heb je KPN of Vodafone die daar wel wegvallen maar T-mobile niet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Suus »

Er zit geen zwart gat tussen Gouda en Woerden bij KPN zover ik weet. Het altijd uitstekende verbinding daar, in tegenstelling tot het traject tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal. Daar heb ik al menig telefoongesprek om technische redenen moeten afbreken :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2011

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er zit geen zwart gat tussen Gouda en Woerden bij KPN zover ik weet. Het altijd uitstekende verbinding daar, in tegenstelling tot het traject tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal. Daar heb ik al menig telefoongesprek om technische redenen moeten afbreken :N
Vodafone heeft daar alleen een 3G-gat, telefoon zelf gaat daar wel goed...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Zo ongeveer bij Oudewater heeft Vodafone inderdaad een soort van zwart gat. Verbinding valt niet helemaal weg maar is wel aardig traag. T-mobile heeft dan juist bij Utrecht Terwijde een zwart gat, en op Utrecht Centraal zelf ook wel eens.

Maar ja, daar kun je weer KPN Hutspots gebruiken ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door webguy »

Denk dat Utrecht Centraal ook een deadspot is door te weinig capactiteit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Daniel »

Op Utrecht Centraal kan je het inderdaad vooral erg goed merken als er een verstoring is, dan wordt 't mobiele internet er heel traag of krijg je geheel geen verbinding. Maar soms werkt 't juist ook weer wel normaal...

Vandaag wilde ik eens proberen of de zwakke wifi-verbinding van gisteren aan het treinstel lag... tref ik natuurlijk heen en terug precies een drietje waarvan de OBIS nog niet werkt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Internet in de trein

Bericht door Thom91 »

ik merkte dat idd vanochtend heel erg :)
verder heb ik altijd wifi in de trein, behalve als mijn ipod weer faalt en dat scherm niet naar voren tovert -.-
met me laptop daarentegen is het me nog nooit gelukt -.-
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Toevallig zat ik vanmiddag in een viertje waarvan wifi niet goed werkte: ik kreeg wel verbinding met het access point en de browser stuurde me door naar www.nstrein.ns.nl, maar die laatste wilde niet laden. Leek erop dat het hele OBIS systeem was vastgelopen (foto van VIRM).

Maar dat was dan ook de eerste na een lange rij treinen waarin het perfect werkte :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Daniel »

Tref jij soms vaak viertjes Geert, die worden immers tegenwoordig al bij aflevering van OBIS voorzien. De treinen die ik doorgaans heb bestaan echter vooral uit verschillende aantallen drietjes en die worden achteraf voorzien, waardoor er nog een aardig aantal is dat überhaupt niet over OBIS beschikt naast degenen waarin 't niet helemaal lekker werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Drietjes en viertjes wisselen elkaar ongeveer even vaak af, maar ik kies als het kan vaak wel voor een trein met OBIS. Ik heb niet de indruk dat het in drietjes slechter of juist beter werkt dan in de viertjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten