Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
'Afgelopen zaterdag ben ik per RB/RE naar Berlin gereisd. Vooraf zag ik er ook wel tegenop, maar het is me heel erg meegevallen om zo lang in de stoptrein te zitten. Daarbij ben en blijf ik Nederlander, dus goedkoop is meestal beter
Mijn reisschema van die dag:
Uiteraard heb ik ook foto's gemaakt, hier komen ze (21 stuks)
1. Enschede, tien over 6 's ochtends.
Enschede train station by Timon91, on Flickr
2. De WFB die mij en mijn reisgenoot naar Osnabrück bracht.
WFB at Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr
3. Osnabrück Hbf beneden. Links staat de NWB klaar om naar Wilhelmshaven te rijden.
Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr
4. De RE Rheine-Braunschweig Hbf waar ik mee naar Braunschweig gegaan ben.
RE at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
5. Links: de stoptrein naar Stendal. Rechts: de stoptrein naar Stendal vertrekt vandaag vanaf spoor 4 :X
Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
6. De RB naar Stendal.
RB to Stendal at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
7. VWolfsburg.
Volkswagen in Wolfsburg by Timon91, on Flickr
8. De HSL naar Berlin. De stoptrein rijdt over een apart dieselspoortje naast de HSL; je hebt er dus de hele tijd goed zicht op. Het is wel gaaf om de IC's en ICE's voorbij te zien razen,alleen jammer dat je er zelf niet in zit :') Ik las trouwens dat ze deze HSL van de zomer grondig gaan aanpakken.
HSL in Germany by Timon91, on Flickr
9. We gaan de voormalige DDR in. Het verschil is meteen zichtbaar. Dit is bij station Mieste, wat ze wat mij betreft beter Mieslukt hadden kunnen noemen :N
Mieste train station by Timon91, on Flickr
10. Bordje van station Jävenitz. Het stationsgebouw hier is ook kapot en dichtgetimmerd.
Jävenitz train station by Timon91, on Flickr
11. De RB in Stendal.
RB to Braunschweig Hbf in Stendal by Timon91, on Flickr
12. De RB die het kleine stukje naar Tangermünde gaat rijden.
RB to Tangermünde in Stendal by Timon91, on Flickr
13. In Stendal. Links de RB uit Braunschweig, rechts de RB die mij naar Rathenow gaat brengen.
Stendal train station by Timon91, on Flickr
14. Het interieur van de RB naar Rathenow.
RB Stendal-Rathenow by Timon91, on Flickr
15. Een stationsbordje en de CTA voor de trein naar Tangermünde in Stendal.
Stendal train station by Timon91, on Flickr
16. De IC Amersfoort-Berlin in Stendal (i.v.m. werkzaamheden Amersfoort en niet Schiphol).
IC to Berlin in Stendal by Timon91, on Flickr
17. Het volgende glorieuze station: Hämerten.
Hämerten train station by Timon91, on Flickr
18. De Elbe vanuit de trein gezien.
Elbe seen from the train by Timon91, on Flickr
19. Een close-up van het hogesnelheidsspoor.
High-Speed-Rail by Timon91, on Flickr
20. In Rathenow. Op de achtergrond staat de RE naar Berlin (en verder naar Königs-Wusterhausen) al klaar.
Rathenow train station by Timon91, on Flickr
21. Berlin-Spandau. Vanaf hier gingen we verder met de S-bahn.
Berlin-Spandau train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer, hopelijk vinden jullie het wat! Bedankt voor het kijken!
Mijn reisschema van die dag:
Uiteraard heb ik ook foto's gemaakt, hier komen ze (21 stuks)
1. Enschede, tien over 6 's ochtends.
Enschede train station by Timon91, on Flickr
2. De WFB die mij en mijn reisgenoot naar Osnabrück bracht.
WFB at Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr
3. Osnabrück Hbf beneden. Links staat de NWB klaar om naar Wilhelmshaven te rijden.
Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr
4. De RE Rheine-Braunschweig Hbf waar ik mee naar Braunschweig gegaan ben.
RE at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
5. Links: de stoptrein naar Stendal. Rechts: de stoptrein naar Stendal vertrekt vandaag vanaf spoor 4 :X
Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
6. De RB naar Stendal.
RB to Stendal at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr
7. VWolfsburg.
Volkswagen in Wolfsburg by Timon91, on Flickr
8. De HSL naar Berlin. De stoptrein rijdt over een apart dieselspoortje naast de HSL; je hebt er dus de hele tijd goed zicht op. Het is wel gaaf om de IC's en ICE's voorbij te zien razen,alleen jammer dat je er zelf niet in zit :') Ik las trouwens dat ze deze HSL van de zomer grondig gaan aanpakken.
HSL in Germany by Timon91, on Flickr
9. We gaan de voormalige DDR in. Het verschil is meteen zichtbaar. Dit is bij station Mieste, wat ze wat mij betreft beter Mieslukt hadden kunnen noemen :N
Mieste train station by Timon91, on Flickr
10. Bordje van station Jävenitz. Het stationsgebouw hier is ook kapot en dichtgetimmerd.
Jävenitz train station by Timon91, on Flickr
11. De RB in Stendal.
RB to Braunschweig Hbf in Stendal by Timon91, on Flickr
12. De RB die het kleine stukje naar Tangermünde gaat rijden.
RB to Tangermünde in Stendal by Timon91, on Flickr
13. In Stendal. Links de RB uit Braunschweig, rechts de RB die mij naar Rathenow gaat brengen.
Stendal train station by Timon91, on Flickr
14. Het interieur van de RB naar Rathenow.
RB Stendal-Rathenow by Timon91, on Flickr
15. Een stationsbordje en de CTA voor de trein naar Tangermünde in Stendal.
Stendal train station by Timon91, on Flickr
16. De IC Amersfoort-Berlin in Stendal (i.v.m. werkzaamheden Amersfoort en niet Schiphol).
IC to Berlin in Stendal by Timon91, on Flickr
17. Het volgende glorieuze station: Hämerten.
Hämerten train station by Timon91, on Flickr
18. De Elbe vanuit de trein gezien.
Elbe seen from the train by Timon91, on Flickr
19. Een close-up van het hogesnelheidsspoor.
High-Speed-Rail by Timon91, on Flickr
20. In Rathenow. Op de achtergrond staat de RE naar Berlin (en verder naar Königs-Wusterhausen) al klaar.
Rathenow train station by Timon91, on Flickr
21. Berlin-Spandau. Vanaf hier gingen we verder met de S-bahn.
Berlin-Spandau train station by Timon91, on Flickr
Dit was het weer, hopelijk vinden jullie het wat! Bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Leuk. :D
Je belevenissen in Berlijn en de terugreis komen nog in een ander verslag? :)
Je belevenissen in Berlijn en de terugreis komen nog in een ander verslag? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Hoeveel was je kwijt? Want zo duur zijn de kaartjes Nederland - Berlijn via de IC niet als je op tijd boekt en de juiste trein hebt...Timon91 schreef:'dus goedkoop is meestal beter
Rijdt de IC s140 / s240 Schiphol - Berlijn nou ook over die HSL?Timon91 schreef:'8. De HSL naar Berlin. De stoptrein rijdt over een apart dieselspoortje naast de HSL; je hebt er dus de hele tijd goed zicht op. Het is wel gaaf om de IC's en ICE's voorbij te zien razen,alleen jammer dat je er zelf niet in zit :') Ik las trouwens dat ze deze HSL van de zomer grondig gaan aanpakken.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland. De keer dat ik daar overheen reed ging de ICE 250km/u. Maar best leuk verslag zo te zien. De reistijd valt me nog alles mee als ik je schema zie, stond je dus ruim voor de avond al in hartje Berlijn. :)
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Twee keer? Alleen Stendal toch?
Ik was nu pp €19,50 kwijt voor de enkele reis naar Berlin, ipv €39 voor de IC. Een SWT geeft je echter wel wat meer vrijheid, en het leek ons wat avontuurlijker dan de IC. Achteraf gezien was het zeker geen verkeerde keuze.Thijs schreef:Hoeveel was je kwijt? Want zo duur zijn de kaartjes Nederland - Berlijn via de IC niet als je op tijd boekt en de juiste trein hebt...
Ik ben vanuit Berlin verder gegaan naar het oosten, via Szczecin naar Gdańsk. Daar zal ik nog een apart topic over openen. De terugreis was vandaag, per vliegtuig. De trein heb ik nog wel overwogen, maar het vliegtuig is gewoon veel comfortabeler en sneller, bovendien een stuk goedkoper. Ik was per persoon 42 złoty kwijt voor een vlucht van Gdańsk naar Eindhoven met Wizzair. De reis van Eindhoven Airport naar Abcoude was net zo duur als het vliegticket zelf :')Meltrain schreef:Leuk. :D
Je belevenissen in Berlijn en de terugreis komen nog in een ander verslag? :)
Mijn Flickr account.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
De IC uit Nederland waar ik een keer in zat stopte ook in Rathenow. Wizzair is inderdaad prima te doen qua tarieven :DTimon91 schreef:Twee keer? Alleen Stendal toch?
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Waar haalt de ICE Hannover - Berlin Hbf de IC Schiphol - Berlijn eigenlijk in?
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Ik denk als de IC van de hogesnelheidslijn af gaat in Stendal?
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Leuke indruk :) .
Het scheelt dat je onderweg nog regelmatig de benen kon strekken op een tussenstation. Je had in ieder geval redelijk ruime overstaptijden.Timon91 schreef:Vooraf zag ik er ook wel tegenop, maar het is me heel erg meegevallen om zo lang in de stoptrein te zitten.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Dat is natuurlijk afhankelijk vanaf welk punt in Nederland je reist.Caspar schreef:Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Ik neem aan dat het hier gaat over een ICE tussen Hannover en Berlijn. Die stopt sowieso altijd in Berlin-Spandau, en verder 1x per 2 uur in Wolfsburg, maar is verder non-stop. De IC uit Nederland stopt ook in Stendal en Rathenow en kan maximaal 200 km/h ipv 250 tot 280.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Als ik zo op de DB-planner kijk stopt de IC uit Nederland alleen in Stendal, en niet meer in Rathenow.
Mijn Flickr account.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Nee, als je in de planner kijkt, wordt de IC uit Schiphol tussen Hannover en Berlijn ingehaald door de ICE, in reistijd zou het dus lonen om in Hannover uit te stappen, en daar eventjes te wachten op de eerstvolgende ICE naar Berlijn.Freek schreef:Dat is natuurlijk afhankelijk vanaf welk punt in Nederland je reist.Caspar schreef:Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland.
Voorbeeld:
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Berlijn Hbf aankomst: 15.20
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Hannover Hbf aankomst: 13.18 vertrek 13.31,- Berlijn Hbf aankomst 15.10.
De ICE legt Hannover Hbf- Berlijn 20 minuten sneller af. Het loont dus, ongeacht waar je in NL opstapt als je met de 140 serie reist om daar over te stappen.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Het zou kunnen zijn dat niet elke trein er stopt, maar hij staat nog steeds ingetekend op de IC/EC netkaart 2011.Timon91 schreef:Als ik zo op de DB-planner kijk stopt de IC uit Nederland alleen in Stendal, en niet meer in Rathenow.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Dat kan wel zo zijn, maar er stoppen geen IC's meer volgens mij. Zoek maar eens in de DB planner naar een reis van Hannover naar Rathenow. Je moet dan óf in Stendal óf in Berlin-Spandau op de RB of de RE overstappen.
Mijn Flickr account.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Dan is die kaart fout, ik las net dat het tijdelijk was vanwege werkzaamheden aan een brug over de Havel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Ah kijk, ik dacht dat je de vergelijking maakte tussen de IC s140 en de ICE vanuit Amsterdam via Duisburg naar Berlijn. Die rijdt toch ook via Hannover en Berlijn.Caspar schreef:Nee, als je in de planner kijkt, wordt de IC uit Schiphol tussen Hannover en Berlijn ingehaald door de ICE, in reistijd zou het dus lonen om in Hannover uit te stappen, en daar eventjes te wachten op de eerstvolgende ICE naar Berlijn.
Voorbeeld:
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Berlijn Hbf aankomst: 15.20
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Hannover Hbf aankomst: 13.18 vertrek 13.31,- Berlijn Hbf aankomst 15.10.
De ICE legt Hannover Hbf- Berlijn 20 minuten sneller af. Het loont dus, ongeacht waar je in NL opstapt als je met de 140 serie reist om daar over te stappen.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Die ICE gaat naar Frankfurt am Main, niet Berlijn.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
I Know, daarom zeg ik ook via Duisburg (overstap). NS Hispeed biedt die optie namelijk ook optie via Duisburg met ICE aan.
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
NS HiSPeed moet je niet naar luisteren joh
Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin
Met werkzaamheden ergens op het Nederlandse net kan het best een goede optie zijn via Duisburg reizen. Scheelt je misschien een busritje met je koffers, of een omweg via Zwolle etc.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten