Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Timon91 »

'Afgelopen zaterdag ben ik per RB/RE naar Berlin gereisd. Vooraf zag ik er ook wel tegenop, maar het is me heel erg meegevallen om zo lang in de stoptrein te zitten. Daarbij ben en blijf ik Nederlander, dus goedkoop is meestal beter :mrgreen:

Mijn reisschema van die dag:

Afbeelding

Uiteraard heb ik ook foto's gemaakt, hier komen ze (21 stuks)

1. Enschede, tien over 6 's ochtends.

Afbeelding
Enschede train station by Timon91, on Flickr

2. De WFB die mij en mijn reisgenoot naar Osnabrück bracht.

Afbeelding
WFB at Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr

3. Osnabrück Hbf beneden. Links staat de NWB klaar om naar Wilhelmshaven te rijden.

Afbeelding
Osnabrück Hbf by Timon91, on Flickr

4. De RE Rheine-Braunschweig Hbf waar ik mee naar Braunschweig gegaan ben.

Afbeelding
RE at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr

5. Links: de stoptrein naar Stendal. Rechts: de stoptrein naar Stendal vertrekt vandaag vanaf spoor 4 :X

Afbeelding
Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr

6. De RB naar Stendal.

Afbeelding
RB to Stendal at Braunschweig Hbf by Timon91, on Flickr

7. VWolfsburg.

Afbeelding
Volkswagen in Wolfsburg by Timon91, on Flickr

8. De HSL naar Berlin. De stoptrein rijdt over een apart dieselspoortje naast de HSL; je hebt er dus de hele tijd goed zicht op. Het is wel gaaf om de IC's en ICE's voorbij te zien razen,alleen jammer dat je er zelf niet in zit :') Ik las trouwens dat ze deze HSL van de zomer grondig gaan aanpakken.

Afbeelding
HSL in Germany by Timon91, on Flickr

9. We gaan de voormalige DDR in. Het verschil is meteen zichtbaar. Dit is bij station Mieste, wat ze wat mij betreft beter Mieslukt hadden kunnen noemen :N

Afbeelding
Mieste train station by Timon91, on Flickr

10. Bordje van station Jävenitz. Het stationsgebouw hier is ook kapot en dichtgetimmerd.

Afbeelding
Jävenitz train station by Timon91, on Flickr

11. De RB in Stendal.

Afbeelding
RB to Braunschweig Hbf in Stendal by Timon91, on Flickr

12. De RB die het kleine stukje naar Tangermünde gaat rijden.

Afbeelding
RB to Tangermünde in Stendal by Timon91, on Flickr

13. In Stendal. Links de RB uit Braunschweig, rechts de RB die mij naar Rathenow gaat brengen.

Afbeelding
Stendal train station by Timon91, on Flickr

14. Het interieur van de RB naar Rathenow.

Afbeelding
RB Stendal-Rathenow by Timon91, on Flickr

15. Een stationsbordje en de CTA voor de trein naar Tangermünde in Stendal.

Afbeelding
Stendal train station by Timon91, on Flickr

16. De IC Amersfoort-Berlin in Stendal (i.v.m. werkzaamheden Amersfoort en niet Schiphol).

Afbeelding
IC to Berlin in Stendal by Timon91, on Flickr

17. Het volgende glorieuze station: Hämerten.

Afbeelding
Hämerten train station by Timon91, on Flickr

18. De Elbe vanuit de trein gezien.

Afbeelding
Elbe seen from the train by Timon91, on Flickr

19. Een close-up van het hogesnelheidsspoor.

Afbeelding
High-Speed-Rail by Timon91, on Flickr

20. In Rathenow. Op de achtergrond staat de RE naar Berlin (en verder naar Königs-Wusterhausen) al klaar.

Afbeelding
Rathenow train station by Timon91, on Flickr

21. Berlin-Spandau. Vanaf hier gingen we verder met de S-bahn.

Afbeelding
Berlin-Spandau train station by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, hopelijk vinden jullie het wat! Bedankt voor het kijken!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D
Je belevenissen in Berlijn en de terugreis komen nog in een ander verslag? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Thijs »

Timon91 schreef:'dus goedkoop is meestal beter
Hoeveel was je kwijt? Want zo duur zijn de kaartjes Nederland - Berlijn via de IC niet als je op tijd boekt en de juiste trein hebt...
Timon91 schreef:'8. De HSL naar Berlin. De stoptrein rijdt over een apart dieselspoortje naast de HSL; je hebt er dus de hele tijd goed zicht op. Het is wel gaaf om de IC's en ICE's voorbij te zien razen,alleen jammer dat je er zelf niet in zit :') Ik las trouwens dat ze deze HSL van de zomer grondig gaan aanpakken.
Rijdt de IC s140 / s240 Schiphol - Berlijn nou ook over die HSL?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Caspar »

Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland. De keer dat ik daar overheen reed ging de ICE 250km/u. Maar best leuk verslag zo te zien. De reistijd valt me nog alles mee als ik je schema zie, stond je dus ruim voor de avond al in hartje Berlijn. :)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Timon91 »

Twee keer? Alleen Stendal toch?
Thijs schreef:Hoeveel was je kwijt? Want zo duur zijn de kaartjes Nederland - Berlijn via de IC niet als je op tijd boekt en de juiste trein hebt...
Ik was nu pp €19,50 kwijt voor de enkele reis naar Berlin, ipv €39 voor de IC. Een SWT geeft je echter wel wat meer vrijheid, en het leek ons wat avontuurlijker dan de IC. Achteraf gezien was het zeker geen verkeerde keuze.
Meltrain schreef:Leuk. :D
Je belevenissen in Berlijn en de terugreis komen nog in een ander verslag? :)
Ik ben vanuit Berlin verder gegaan naar het oosten, via Szczecin naar Gdańsk. Daar zal ik nog een apart topic over openen. De terugreis was vandaag, per vliegtuig. De trein heb ik nog wel overwogen, maar het vliegtuig is gewoon veel comfortabeler en sneller, bovendien een stuk goedkoper. Ik was per persoon 42 złoty kwijt voor een vlucht van Gdańsk naar Eindhoven met Wizzair. De reis van Eindhoven Airport naar Abcoude was net zo duur als het vliegticket zelf :')
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Caspar »

Timon91 schreef:Twee keer? Alleen Stendal toch?
De IC uit Nederland waar ik een keer in zat stopte ook in Rathenow. Wizzair is inderdaad prima te doen qua tarieven :D
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Thijs »

Waar haalt de ICE Hannover - Berlin Hbf de IC Schiphol - Berlijn eigenlijk in?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Caspar »

Ik denk als de IC van de hogesnelheidslijn af gaat in Stendal?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Ronald »

Leuke indruk :) .
Timon91 schreef:Vooraf zag ik er ook wel tegenop, maar het is me heel erg meegevallen om zo lang in de stoptrein te zitten.
Het scheelt dat je onderweg nog regelmatig de benen kon strekken op een tussenstation. Je had in ieder geval redelijk ruime overstaptijden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Freek »

Caspar schreef:Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland.
Dat is natuurlijk afhankelijk vanaf welk punt in Nederland je reist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Suus »

Ik neem aan dat het hier gaat over een ICE tussen Hannover en Berlijn. Die stopt sowieso altijd in Berlin-Spandau, en verder 1x per 2 uur in Wolfsburg, maar is verder non-stop. De IC uit Nederland stopt ook in Stendal en Rathenow en kan maximaal 200 km/h ipv 250 tot 280.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Timon91 »

Als ik zo op de DB-planner kijk stopt de IC uit Nederland alleen in Stendal, en niet meer in Rathenow.
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Caspar »

Freek schreef:
Caspar schreef:Ja, die rijdt daar overheen. Alleen gaat ie er dus twee keer af om te stoppen. Een ICE is 20 minuten sneller geloof ik dan de IC uit Nederland.
Dat is natuurlijk afhankelijk vanaf welk punt in Nederland je reist.
Nee, als je in de planner kijkt, wordt de IC uit Schiphol tussen Hannover en Berlijn ingehaald door de ICE, in reistijd zou het dus lonen om in Hannover uit te stappen, en daar eventjes te wachten op de eerstvolgende ICE naar Berlijn.

Voorbeeld:
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Berlijn Hbf aankomst: 15.20
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Hannover Hbf aankomst: 13.18 vertrek 13.31,- Berlijn Hbf aankomst 15.10.
De ICE legt Hannover Hbf- Berlijn 20 minuten sneller af. Het loont dus, ongeacht waar je in NL opstapt als je met de 140 serie reist om daar over te stappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Suus »

Timon91 schreef:Als ik zo op de DB-planner kijk stopt de IC uit Nederland alleen in Stendal, en niet meer in Rathenow.
Het zou kunnen zijn dat niet elke trein er stopt, maar hij staat nog steeds ingetekend op de IC/EC netkaart 2011.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Timon91 »

Dat kan wel zo zijn, maar er stoppen geen IC's meer volgens mij. Zoek maar eens in de DB planner naar een reis van Hannover naar Rathenow. Je moet dan óf in Stendal óf in Berlin-Spandau op de RB of de RE overstappen.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Suus »

Dan is die kaart fout, ik las net dat het tijdelijk was vanwege werkzaamheden aan een brug over de Havel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Freek »

Caspar schreef:Nee, als je in de planner kijkt, wordt de IC uit Schiphol tussen Hannover en Berlijn ingehaald door de ICE, in reistijd zou het dus lonen om in Hannover uit te stappen, en daar eventjes te wachten op de eerstvolgende ICE naar Berlijn.

Voorbeeld:
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Berlijn Hbf aankomst: 15.20
Schiphol v: 08.49 IC 143 - Hannover Hbf aankomst: 13.18 vertrek 13.31,- Berlijn Hbf aankomst 15.10.
De ICE legt Hannover Hbf- Berlijn 20 minuten sneller af. Het loont dus, ongeacht waar je in NL opstapt als je met de 140 serie reist om daar over te stappen.
Ah kijk, ik dacht dat je de vergelijking maakte tussen de IC s140 en de ICE vanuit Amsterdam via Duisburg naar Berlijn. Die rijdt toch ook via Hannover en Berlijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door hauptbahnhof »

Die ICE gaat naar Frankfurt am Main, niet Berlijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Freek »

I Know, daarom zeg ik ook via Duisburg (overstap). NS Hispeed biedt die optie namelijk ook optie via Duisburg met ICE aan.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Fles »

NS HiSPeed moet je niet naar luisteren joh :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Februari 2011: met het Nahverkehr naar Berlin

Bericht door Caspar »

Met werkzaamheden ergens op het Nederlandse net kan het best een goede optie zijn via Duisburg reizen. Scheelt je misschien een busritje met je koffers, of een omweg via Zwolle etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten