Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Meltrain »

Freek schreef:Maar de richtlijn is dat paaltjes op de wal komen. Bovendien wordt Amf op termijn afgesloten door poortjes, hoe moet dat dan als je met Cxx wil reizen.
Ja, dat vraag ik me ook af. Komt er dan een speciaal poortje voor reizigers van de Valleilijn ('Dit poortje alleen gebruiken indien u met de Valleilijn reist!') of moet je bij de poortjes bij NS inchecken en op het perron vervolgens weer uitchecken bij NS en inchecken bij Connexxion? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Vinny »

Nou zal dat vast wel bedacht zijn, alleen moeten er - net als op Amsterdam Bijlmer - ook overstapzuiltjes komen en dat wordt een beetje warrig. Overigens is niet alleen een verdeelsleutel het probleem, ook het feit dat regionale vervoerders ook regionale tarieven hanteren maakt het lastig. In principe heb je één spoorautoriteit in Nederland nodig die dat soort dingen regelt, maar dat hadden we niet afgesproken bij de decentralisatie van de exploitatie van spoorlijnen.

Er is overigens wel een oplossing voor, en dat is: inchecken in het vervoermiddel en niet op de stations. De stationspoortjes in het vervolg alleen nog maar gebruiken om te verifieren dat iemand een geldig vervoersbewijs heeft, maar niet meer om in- of uitcheck procedures te laten doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Geert »

Er is nog een betere oplossing: zorg ervoor dat één instantie de inkomsten voor de treinkaartjes int en verdeel die over de vervoerders. Dan hoef je ook niet meer uit en in te checken bij het overstappen.
Meltrain schreef:Ja, dat vraag ik me ook af. Komt er dan een speciaal poortje voor reizigers van de Valleilijn ('Dit poortje alleen gebruiken indien u met de Valleilijn reist!') of moet je bij de poortjes bij NS inchecken en op het perron vervolgens weer uitchecken bij NS en inchecken bij Connexxion? :?
Zal wel net zoiets worden als op Amsterdam Amstel, waar aparte poortjes voor NS en voor het GVB staan.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Misschien een beetje 'n raar idee, maar wel goedkoper: gewoon de paaltjes van de NS gebruiken. Connexxion heeft ook niet haar eigen kaartjes en kaartautomaten op de Valleilijn, die van de NS worden gebruikt. Als de NS gewoon zorgt dat die inkomsten bij CXX terechtkomen kan CXX gewoon die NS paaltjes gebruiken. Wel op de hele Valleilijn NS paaltjes zetten dan.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door ..... »

Gewoon de Valleilijn, alsmede ook andere belangrijke regionale spoorwegen, bij het hoofdnet voegen. Naar mijn mening zijn Amersfoort-Arnhem, Nijmegen-Roermond, Groningen-Leeuwarden en Arnhem-Doetinchem veel te belangrijk om regionaal aan te besteden. Het zorgt voor overstapperikelen, incheckproblemen en capaciteitsproblemen in de spits.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

..... schreef:Gewoon de Valleilijn, alsmede ook andere belangrijke regionale spoorwegen, bij het hoofdnet voegen. Naar mijn mening zijn Amersfoort-Arnhem, Nijmegen-Roermond, Groningen-Leeuwarden en Arnhem-Doetinchem veel te belangrijk om regionaal aan te besteden. Het zorgt voor overstapperikelen, incheckproblemen en capaciteitsproblemen in de spits.
Ik vind dat echt grote onzin. CXX blijkt beter in staat om zo'n verbinding te bedienen, er is helemaal geen sprake van incheckproblemen en overstapperikelen. Er zijn wel wat capaciteitsproblemen maar daar kan CXX ook weinig aan doen, 't spoor kan niet meer capaciteit bieden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat de problemen alleen maar groter worden als Groningen - Leeuwarden (zorgt voor twee eilandjes van Arriva, waar je geen materieel en personeel meer uit kunt wisselen) en Arnhem - Doetinchem (dan komt die ellendige knip in Doetinchem terug) toevoegt aan het hoofdrailnet. Het voordeel van Nijmegen - Roermond toevoegen zie ik wat dat betreft ook niet. Dan zou Heerlen - Maastricht ook terug moeten (met dan een knip in Heerlen, word je daar blij van?)
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door ..... »

Lyntus schreef:Ik vind dat echt grote onzin. CXX blijkt beter in staat om zo'n verbinding te bedienen, er is helemaal geen sprake van incheckproblemen en overstapperikelen. Er zijn wel wat capaciteitsproblemen maar daar kan CXX ook weinig aan doen, 't spoor kan niet meer capaciteit bieden.
Je bedoelt dat het spoor op de Valleilijn geen hogere frequentie aankan. Langere en grotere treinen zijn geen enkel probleem, althans niet voor een vervoerder die over dergelijk materieel beschikt.

Onder incheckproblemen en overstapperiklen versta ik het feit dat ik opnieuw moet inchecken op Ede-Wageningen en dat het zelfs lange tijd niet mogelijk was om op de Valleilijn te reizen met de chipkaart. Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat een min of meer directe spoorverbinding tussen twee grote Intercitystations een overstap vereist. Dat zou allemaal veel makkelijker op te lossen zijn als het niet om twee verschillende vervoerders zou gaan.
Wubbo schreef:Ik denk dat de problemen alleen maar groter worden als Groningen - Leeuwarden (zorgt voor twee eilandjes van Arriva, waar je geen materieel en personeel meer uit kunt wisselen) en Arnhem - Doetinchem (dan komt die ellendige knip in Doetinchem terug) toevoegt aan het hoofdrailnet. Het voordeel van Nijmegen - Roermond toevoegen zie ik wat dat betreft ook niet. Dan zou Heerlen - Maastricht ook terug moeten (met dan een knip in Heerlen, word je daar blij van?)
Het hebben van eilandjes is het lot van een regionale vervoerder. Bovendien is dat toch geen probleem? Arriva kan straks ook niet eenvoudig materieel uitwisselen tussen de Merwede-LingeLijn, Achterhoek-Rivierenland en Noord-Nederland?

Het toevoegen van Arnhem-Doetinchem aan het hoofdrailnet zou onzinnig zijn als dat alleen maar zou leiden tot het opknippen van de huidige dienst tussen Winterswijk en Arnhem. Veel mooier zou zijn een Intercityverbinding vanuit Utrecht doorgetrokken wordt naar Doetinchem. Daarmee tackel je enerzijds een deel van de capaciteitsproblemen op Arnhem-Doetinchem (een kwartierdienst van buffeltjes en lintjes is niet voldoende om aan de vraag te voldoen, een hogere frequentie is onhaalbaar) en biedt je de inwoners van Doetinchem en verder een directe en snelle verbinding met de rest van het land in plaats van een verbinding met niet minder dan zes (straks acht) tussenstops op een slordige 25 km. Anderzijds scheelt het perroncapaciteit in Arnhem. Ter illustratie; men verbouwt nu het station in Arnhem voor honderden miljoenen euro's om extra capaciteit te creëren.

Ik vind een verbinding Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht, Intercitywaardig (ja, ik weet dat ook de infrastructuur daarvoor drastisch op de schop zal moeten). Los daarvan zijn ook op de Maaslijn (met name op het Noordelijk deel) capaciteitsproblemen en levert het een hinderlijke overstap in Nijmegen op om het belangrijke station Nijmegen-Heyendaal te kunnen bereiken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Tsja. Vervelend is dat de lijn Leeuwarden - Groningen met de huidige dienstregeling eigenlijk vol is. Je kan er dus geen materieel uitwisselen overdag omdat je dan reizigerstreinen moet opheffen. Dat legt een groot beslag op je beschikbare materieel. Uitwisselen met Ddr - Gdm heeft niet zoveel zin (diesel vs elektrisch).

Wat ik niet begrijp is op welke manier het rijden van IC's Doetinchem - Arnhem (en verder naar Utrecht) capaciteit vrij zou maken op dat baanvak. Dat baanvak zit nokvol, als je daar IC's wil rijden zul je een flink stuk moeten verdubbelen. Dat moet je ook als je de huidige treindienst aan wil passen, dus daar verander je niks aan. Arnhem gaat op de schop om de kruising aan de westzijde eruit te krijgen, de extra perrons zijn nog niet echt nodig (de huidige dienstregeling draait op Arnhem zonder spoor 9, ter vergelijking). Doortrekken naar Doetinchem vereist splitsen in Arnhem (de verbinding naar Nijmegen wil je ook niet verliezen), dat betekent per definitie meer kans op vertragingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Tsja. Vervelend is dat de lijn Leeuwarden - Groningen met de huidige dienstregeling eigenlijk vol is. Je kan er dus geen materieel uitwisselen overdag omdat je dan reizigerstreinen moet opheffen.
Eh, je kunt toch ook materieel uitwisselen door het met een reizigerstrein mee te sturen (mits het niet ernstig defect is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Nu wel. Maar het ging om het toevoegen van Lw - Gn aan het hoofdrailnet. Dan moet je je trein dus aan een trein van een andere vervoerder hangen, dat is vragen om problemen.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door ..... »

Wubbo schreef:Tsja. Vervelend is dat de lijn Leeuwarden - Groningen met de huidige dienstregeling eigenlijk vol is. Je kan er dus geen materieel uitwisselen overdag omdat je dan reizigerstreinen moet opheffen. Dat legt een groot beslag op je beschikbare materieel. Uitwisselen met Ddr - Gdm heeft niet zoveel zin (diesel vs elektrisch).
Mijn punt was dat een regionale vervoerder per definitie op een eiland opereert (met alle eventuele nadelen van dien). Ik ga ervan uit dat een regionale vervoerder gewoon een dienstregeling kan uitvoeren vanuit Groningen en Leeuwarden zonder dat er voortdurend uitwisseling nodig is. De Merwede-LingeLijn staat ook op zichzelf. Blijkbaar gaat het 'eiland argument' daar niet op.
Wubbo schreef:Wat ik niet begrijp is op welke manier het rijden van IC's Doetinchem - Arnhem (en verder naar Utrecht) capaciteit vrij zou maken op dat baanvak. Dat baanvak zit nokvol, als je daar IC's wil rijden zul je een flink stuk moeten verdubbelen. Dat moet je ook als je de huidige treindienst aan wil passen, dus daar verander je niks aan. Arnhem gaat op de schop om de kruising aan de westzijde eruit te krijgen, de extra perrons zijn nog niet echt nodig (de huidige dienstregeling draait op Arnhem zonder spoor 9, ter vergelijking). Doortrekken naar Doetinchem vereist splitsen in Arnhem (de verbinding naar Nijmegen wil je ook niet verliezen), dat betekent per definitie meer kans op vertragingen.
Ik heb het over perroncapaciteit in Arnhem en vervoerscapaciteit tussen Arnhem en Doetinchem. Niet over spoorcapaciteit om een extra trein op een baanvak te laten rijden. Dat extra perron wordt nou eenmaal gebouwd in Arnhem, men verwacht dus blijkbaar het nodig te hebben. In plaats van dat een trein uit Utrecht twee keer kopmaakt in Arnhem per omloop (wat natuurlijk perroncapaciteit vreet), kan deze nu gewoon reguliere stops maken in Arnhem. Op Arnhem-Doetinchem wordt een (broodnodige) capaciteitsverhoging gerealiseerd doordat er in een VIRM nou eenmaal meer mensen passen dan in twee Linten. Elektrificatie tussen Zevenaar en Doetinchem is dan wel nodig, maar het alternatief is spoorverdubbeling. Reken maar uit wat goedkoper is. Uiteraard komt een NS dienstregeling in plaats van een Syntus of Arriva dienstregeling dus is er geen conflict met bestaande treindiensten.

Er zijn zeer concrete plannen (Stadregiorail) om Den Bosch-Nijmegen door te trekken naar Arnhem. Zodoende wordt een trein minder tussen Arnhem en Nijmegen opgevangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

..... schreef:Mijn punt was dat een regionale vervoerder per definitie op een eiland opereert (met alle eventuele nadelen van dien). Ik ga ervan uit dat een regionale vervoerder gewoon een dienstregeling kan uitvoeren vanuit Groningen en Leeuwarden zonder dat er voortdurend uitwisseling nodig is. De Merwede-LingeLijn staat ook op zichzelf. Blijkbaar gaat het 'eiland argument' daar niet op.
Verschil is dat een trein vanuit Groningen over een deels enkelsporig baanvak naar de werkplaats moet (staat in Leeuwarden). Vanaf de MerwedeLingeLijn is dat allemaal makkelijker: een trein moet voor klein onderhoud of wassen weliswaar naar Rotterdam, maar da's een viersporig baanvak waar je nu eenmaal makkelijker een leegmaterieeltrein tussendoor stuurt (ookal omdat een E-GTW daar net zo hard kan rijden als een IC, je zit dus niet snel iets in de weg)

Die uitwisseling op de MerwedeLingeLijn is er trouwens vaker dan je zou denken... het wassen vindt namelijk plaats met de twee/drie stellen die er tussen de spitsen over zijn en moet dus meerdere keren per week gebeuren om ze allemaal gewassen te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Geert »

Laten we niet te veel afdwalen naar andere spoorlijnen, dit topic gaat over de Valleilijn.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

..... schreef:
Lyntus schreef:Ik vind dat echt grote onzin. CXX blijkt beter in staat om zo'n verbinding te bedienen, er is helemaal geen sprake van incheckproblemen en overstapperikelen. Er zijn wel wat capaciteitsproblemen maar daar kan CXX ook weinig aan doen, 't spoor kan niet meer capaciteit bieden.
Je bedoelt dat het spoor op de Valleilijn geen hogere frequentie aankan. Langere en grotere treinen zijn geen enkel probleem, althans niet voor een vervoerder die over dergelijk materieel beschikt.

Onder incheckproblemen en overstapperiklen versta ik het feit dat ik opnieuw moet inchecken op Ede-Wageningen en dat het zelfs lange tijd niet mogelijk was om op de Valleilijn te reizen met de chipkaart. Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat een min of meer directe spoorverbinding tussen twee grote Intercitystations een overstap vereist. Dat zou allemaal veel makkelijker op te lossen zijn als het niet om twee verschillende vervoerders zou gaan.
Het is maar waar je 'n probleem mee hebt. Mij maakt het echt niet uit dat ik bijvoorbeeld vanaf Amersfoort naar Arnhem, in Amersfoort moet inchecken voor CXX, en Ede-Wageningen uitchecken CXX en inchecken NS. Zo erg is dat nou ook weer niet.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door ..... »

Lyntus schreef:Het is maar waar je 'n probleem mee hebt. Mij maakt het echt niet uit dat ik bijvoorbeeld vanaf Amersfoort naar Arnhem, in Amersfoort moet inchecken voor CXX, en Ede-Wageningen uitchecken CXX en inchecken NS. Zo erg is dat nou ook weer niet.
Het is ook niet erg; het is een nutteloze overstap tussen twee grote stations. Een overstap die alleen maar bestaat omdat er sprake is van twee concessies. En geldt in het OV niet juist dat zoveel mogelijk overstappen redelijkerwijs dienen te worden voorkomen?

Daarbij veronderstel ik dat je het ermee eens bent dat de NS wel degelijk meer capaciteit (grotere en langere treinen) kan inzetten op de Valleilijn dan CXX?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Klaasje »

Leuk dat je dat zegt maar de NS heeft er de laatste tijd echt geen handje meer van om lange stoptreinen/sprinters te rijden in de spits. Dat win je dus niet door CXX weg te halen. Daarbij wil CXX nu best zelf doorrijden, dus wat is je punt nou eigenlijk?
@Lyntus: Voor jou zal het niet erg zijn om wat vaker in- of uit te checken, maar stel je komt uit Heerenveen en denkt "trein is trein". Dan kom je toch van een koude kermis thuis als je op Barneveld centrum "Uitcheckt". Juist naar deze doelgroep vanuit het hele land is het lastig om duidelijk te maken dat er opnieuw gebliept moet worden omdat ze de situatie van meerdere vervoerders op het spoor niet kennen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Geert »

En zeker als er meerdere vervoerders op hetzelfde traject reizen. Je moet maar net weten dat de trein van xx.12 uur van vervoerder A is en die van xx.34 uur van vervoerder B.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door ..... »

Klaasje schreef:Leuk dat je dat zegt maar de NS heeft er de laatste tijd echt geen handje meer van om lange stoptreinen/sprinters te rijden in de spits. Dat win je dus niet door CXX weg te halen. Daarbij wil CXX nu best zelf doorrijden, dus wat is je punt nou eigenlijk?
Dat het voornaamste obstakel om dat nu al te doen de gescheiden concessies zijn. Los daarvan heb ik ook al gezegd dat de NS veel flexibeler zijn met hun materieel. Nu zit je vast aan een soort materieel voor een lijn met een bepaald maximum qua inzet en reizigersaantallen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ja, misschien is het voor de verre reizigers onduidelijk. Maar het enige wat je dan kan doen is alles zo duidelijk mogelijk aangeven, óf die hele concessie aanpakken.
En ja, ik denk dat de NS wel meer materieel kan leveren dan CXX, maar dat kan natuurlijk veranderen. Zelf heb ik liever dat Connexxion gaat doorrijden dan dat NS de boel weer overneemt.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ik heb weer wat nieuws over de Valleilijn, uit de nieuwsbrief voor Juni.

Prettig wachten en
spoorverdubbeling bij
Barneveld Noord

Op dit moment werkt ProRail aan een
nieuw ontwerp voor de wachtruimte bij
het station Barneveld Noord. Naast een
overdekte wachtruimte voor reizigers kom
in hetzelfde gebouw een toiletvoorzienin
Ook komt er een ruimte voor de toezicht-
houders op de Valleilijn. De voorbereiden
werkzaamheden voor deze wachtruimte
waren tijdelijk stopgezet, maar gaan nu
weer door. Er komt vanaf het derde kwar-
taal 2011 een wachtruimte die comfort en
uitstraling biedt, maar die toch (en dat is
nieuw) eventueel te verplaatsen is!

Spoorverdubbeling
Dit laatste hangt samen met de plannen
voor de nu voorziene spoorverdubbeling bij
het station Barneveld Noord. Deze spoor-
verdubbeling zal een positieve uitwerking
hebben op de dienstregeling op de Vallei-
lijn en op het hoofdspoor waar de NS rijdt.
Maar wellicht worden daarvoor over een
paar jaar werkzaamheden uitgevoerd die
gevolgen hebben voor de plek waar deze
wachtruimte komt te staan. Vandaar dat nu
aan een ‘mobiele’ oplossing wordt gewerkt.
In de volgende nieuwsbrief hopen we u een
impressie daarvan te kunnen geven.

Voor meer uit de nieuwsbrief: http://www.valleilijn.nl/nieuws&news_id=94

Verder komt er een zomerdienstregeling:
Van 3 juli tot en met 13 augustus 2011 geldt er op de spoorlijn Amersfoort – Ede-Wageningen een zomerdienstregeling.

Op werkdagen na 08.45 uur, en op zaterdag de gehele dag, rijden de treinen op het traject Amersfoort – Barneveld Centrum v.v. elke 30 minuten.

De treinen die uitsluitend tussen Amersfoort en Barneveld Centrum v.v. rijden (Amersfoort vertrek -.28 en -.58; Barneveld Centrum vertrek -.01 en -.31) komen op werkdagen na de ochtendspits, en op zaterdag de gehele dag, te vervallen.

En ook nog een kortingsactie ( goed bezig, connexxion! )

In de maanden juli en augustus geldt op de trein van de Valleilijn een speciale kortingsactie.

Het kentekenbewijs en rijbewijs (in combinatie met elkaar) zijn in juli en augustus op de Valleilijn geldig als voordeelurenkaart.

Op vertoon van deze documenten mogen maximaal vier personen met 40 procent korting reizen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen v.v.
De vervoerbewijzen zijn gewoon te koop bij de kaartautomaten op de perrons. Maak voor deze actie dan de keuze: vervoerbewijs met korting.

Bovendien mag in de maanden juli en augustus de fiets gratis mee op de Valleilijn.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Uit een vrij oud artikel ( 6 dec 2010 ) lees ik het volgende:
Naast de ov-chipkaart, is Connexxion ook nog bezig met een andere aanpassing. Er rijdt momenteel nog een oude Plan V-trein (Mat’64). Deze wordt waarschijnlijk eind volgend jaar vervangen door een zesde blauwe, moderne Protos-trein. “Deze hebben we naar de fabriek gestuurd en wordt momenteel omgebouwd, zodat ook deze op de spoorlijn kan rijden.”
Ik had toch begrepen dat de fabriek waar de PROTOS vandaan komt, failliet is. Toen hadden ze een doorstart gemaakt maar ze zouden geen nieuwe treinen produceren. Hoe kan het dan dat er toch een nieuwe komt?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door MdJ »

De FTD-01 is de proto-PROTOS, de grijze. Die zou worden omgebouwd tot Zesde CXX-protos...
Bij twijfel: gebruik beton.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

MdJ schreef:De FTD-01 is de proto-PROTOS, de grijze. Die zou worden omgebouwd tot Zesde CXX-protos...
Ah, dus ze gaan het test-type ombouwen naar een blauwe. Ik had eigenlijk gedacht dat dát het eerste treinstel was. En anders zou 't er vast ook leuk uitzien als CXX met iets van GTW's op de Valleilijn zou gaan rijden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door visgraat »

Leuke ontwikkeling. GTW lijkt me niet echt spannend, want daar rijden er al zoveel van in Nederland en komen er alleen meer bij. Niet dat het nou slechte treinen zijn, maar een beetje afwisseling is wel goed, ook voor de markt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten