Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Daniel »

Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan
Geplaatst op: woensdag 23 februari 2011 21:01
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 februari 2011 21:02


BRUSSEL - De Benelux wil het treinverkeer in de grensregio's verbeteren. Het samenwerkingsverband van België, Nederland en Luxemburg gaat zich buigen over de problemen waar treinreizigers in de grensstreken op stuiten.
De Benelux wil ook de treinverbindingen tussen de grootste steden aanpakken. De reistijd tussen Amsterdam en Luxemburg bijvoorbeeld is nu nog zeer lang, aldus de zegsman.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Meltrain »

Eerste suggestie: een trein Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen-Centraal - Mechelen - Brussel-Noord - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid en dit ook nadat de HSL-4/Zuid volledig operationeel is. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door willy84 »

Het zou al een hoop schelen als de grenstoeslag wordt afgeschaft. Een trein van Amsterdam via Brussel naar Luxemburg zou ook mooi zijn alleen ik vraag me af of daar nou zo'n markt voor is. Ik denk het niet.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Suus »

Die was er vroeger wel: De De Ardennen-expres. Reed een slag per dag.

In de ochtend Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht - Luik - Angleur - Poulseur - Rivage - Aywaille - Coo - Trois Points - Vielsalm - Gouvy - Troisvierges - Clervaux - Wilwerwiltz - Kautenbach - Ettelbrück - Mersch - Luxemburg, en 's middags dan weer terug.

Als je om 07.38 vertrok in Amsterdam was je om 13.45 in Luxemburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Caspar »

Ja daar noem je wat, dat is niet een route die je pakt als je een beetje wilt opschieten, met loc-wissel enzo.
Ik ben een keertje met Tourtime tot Coo gereden met die trein vanaf Amsterdam Sloterdijk :D Kwam er een dieselloc voor de trein, omdat er toen nog geen bovenleiding was daar.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Als je om 07.38 vertrok in Amsterdam was je om 13.45 in Luxemburg.
En ik vond 4 uur en 15 min met de auto al lang... :X

Alhoewel HTM_tram heel goed de kaart had gelezen. Daar kan geen trein tegenop.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Caspar »

FYS, je moet je wel even in die tijd verplaatsen. De A2 had toen tussen Den Bosch en Eindhoven nog een stuk of 10 stoplichten, heette N2 en was een 80kmu weg. Rondom Liège was geen snelweg waardoor het verkeer naar de Ardennen en Luxumburg dwars door het centrum moest rijden. Jou snelheid was toen met de auto niet mogelijk.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Thomas »

Bee schreef:Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht - Luik - Angleur - Poulseur - Rivage - Aywaille - Coo - Trois Points - Vielsalm - Gouvy - Troisvierges - Clervaux - Wilwerwiltz - Kautenbach - Ettelbrück - Mersch - Luxemburg, en 's middags dan weer terug.

Als je om 07.38 vertrok in Amsterdam was je om 13.45 in Luxemburg.
Wat is er toch weinig veranderd, eigenlijk. Als je nu Asd-Luxemburg via Gouvy opvraagt, krijg je een vertrek uit Amsterdam van 7:38 met aankomst in Luxemburg om 13:44 :mrgreen:. Wel één minuut reistijdwinst!

En via Brussel is tegenwoordig (sinds de BNL niet meer in Bru-Noord stopt) helemaal een crime, met een overstap van 49 minuten. Totale reistijd via die route (zonder Thalys) is nu bijna 7 uur!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Meltrain »

thomas schreef:
Bee schreef:Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht - Luik - Angleur - Poulseur - Rivage - Aywaille - Coo - Trois Points - Vielsalm - Gouvy - Troisvierges - Clervaux - Wilwerwiltz - Kautenbach - Ettelbrück - Mersch - Luxemburg, en 's middags dan weer terug.

Als je om 07.38 vertrok in Amsterdam was je om 13.45 in Luxemburg.
Wat is er toch weinig veranderd, eigenlijk. Als je nu Asd-Luxemburg via Gouvy opvraagt, krijg je een vertrek uit Amsterdam van 7:38 met aankomst in Luxemburg om 13:44 :mrgreen:. Wel één minuut reistijdwinst!
Op zich niet heel verwonderlijk, want die Ardennen Express was in feite de trein Luxembourg - Liège doorgetrokken naar Maastricht en vanaf daar verder als s800 naar Amsterdam/Haarlem vv. :wink:

[mierenn**kmodus] @Bee: het is Trois Ponts, niet Trois Points (dus Drie Bruggen i.p.v. Drie Punten). :P Kijk je te veel naar het Eurovisie Songfestival? :mrgreen: [/mierenn**kmodus]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Suus »

Heb het ergens van gekopieerd (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door STF »

Caspar schreef:Rondom Liège was geen snelweg waardoor het verkeer naar de Ardennen en Luxumburg dwars door het centrum moest rijden. Jou snelheid was toen met de auto niet mogelijk.
Dat verhaal over Liege is niet echt van toepassing, want daar kom je normaal gesproken helemaal niet bij in de buurt met de auto. Vanaf Maastricht moet je op Battice af gaan koersen, dat kan via drie routes maar Liege komt daar niet in voor.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Caspar »

Is dat de snelste manier om naar Luxemburg stad te rijden? Ik heb altijd het idee dat iedereen via Bastogne rijdt, en langs Arlon etc? De weg die jij bedoelt is de E42/A27 neem ik aan, langs Verviers?
Die bestond sowieso nog niet toen de Haarlem- Luxemburg trein reed.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door STF »

Ik bedoel inderdaad de E42, dat is minstens een halfuur sneller als je in het noorden, midden of oosten van Luxemburg moet zijn. Als je naar het westen van Luxemburg moet kun je beter in Nederland via Brabant het land verlaten i.p.v. via Limburg.
Is die E42 dan nog zo jong? De weg ziet er stokoud uit...

Met 3 uur en 55 minuten kan ik vanuit Reisdorf in Amsterdam zijn, inclusief een keertje tanken onderweg en de reis gewoon rustig rijdend. Voor Luxemburg-stad zal die tijd nagenoeg gelijk zijn, misschien tien minuten langer.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Caspar »

Volgens internet is die weg opgeleverd in 1995 en 1996. Ik denk dat toen ook ongeveer de N2 tussen Den Bosch en Eindhoven werd aangepakt tot A2 en dat daar de stoplichten bij Vught, Boxtel etc verdwenen. Weet iemand of er 2x van loc werd gewisseld bij de Ardennen Expres, of kwam er in Maastricht al een dieselloc voor?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Is dat de snelste manier om naar Luxemburg stad te rijden? Ik heb altijd het idee dat iedereen via Bastogne rijdt, en langs Arlon etc? De weg die jij bedoelt is de E42/A27 neem ik aan, langs Verviers?
Die bestond sowieso nog niet toen de Haarlem- Luxemburg trein reed.
Klopt, de snelwegen in de Ardennen zijn grotendeels aangelegd eind jaren '80 door de Belgische overheid om wat te doen aan het gigantische werkloosheidspercentage in de regio. Nou zou het ongetwijfeld erg goed voor sommige bouwbedrijven hebben uitgepakt, maar de regio is de economische crisis na de mijnsluiting nooit te boven gekomen. In Charleroi kun je mooi zien waar dat toe geleid heeft: Een gedeeltelijk aangelegd metronet waarvan de meeste lijnen nooit in exploitatie zijn genomen...
Maar dat is wat off-topic hier ;)

Zelf denk ik dat Amsterdam-Luxemburg geen veelgevraagde verbinding is. Wat eventueeel met het oog op de ambtenarenmobiliteit wellicht zin heeft is een IR Den Haag - Brussel - Luxemburg - Straatsburg in te leggen, over Breda/Brecht of over Roosendaal/Essen. Dan moet er wel wat extra materieel worden aangeschaft. Met die ene V250 van de NMBS redt je dit niet echt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:
Caspar schreef:Is dat de snelste manier om naar Luxemburg stad te rijden? Ik heb altijd het idee dat iedereen via Bastogne rijdt, en langs Arlon etc? De weg die jij bedoelt is de E42/A27 neem ik aan, langs Verviers?
Die bestond sowieso nog niet toen de Haarlem- Luxemburg trein reed.
Klopt, de snelwegen in de Ardennen zijn grotendeels aangelegd eind jaren '80 door de Belgische overheid om wat te doen aan het gigantische werkloosheidspercentage in de regio. Nou zou het ongetwijfeld erg goed voor sommige bouwbedrijven hebben uitgepakt, maar de regio is de economische crisis na de mijnsluiting nooit te boven gekomen. In Charleroi kun je mooi zien waar dat toe geleid heeft: Een gedeeltelijk aangelegd metronet waarvan de meeste lijnen nooit in exploitatie zijn genomen...
Maar dat is wat off-topic hier ;)
Het is meer een gevolg van de Wafelijzerpolitiek waarbij voor iedere euro die in Vlaanderen geinvesteerd wordt er ook een in Wallonië geïnvesteerd moet worden. Dat de werkgelegenheid daarbij ook een impuls krijgt is meer een gevolg daarvan.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door STF »

Die E42 is doorgaans wel een compleet uitgestorven snelweg maar dat is bij meer snelwegen in Belgie het geval, opzich een prima weg de E42 maar 1 afslag verder dan waar ik eraf moet gaat de snelweg ter hoogte van de Belgische/Duitse grens over in een B-weg... :?
Na 19 uur 's avonds rij je helemaal alleen op die snelweg, in de verste verte geen ander verkeer te bekennen. Regelmatig rij ik daar ongemerkt op de rechterbaan rond de topsnelheid van de auto, niet dat die met 170 km/u echt spectaculair te noemen is maar op elke andere snelweg zou je dat niet op de rechterbaan voor elkaar krijgen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Caspar »

Zelf denk ik dat Amsterdam-Luxemburg geen veelgevraagde verbinding is. Wat eventueeel met het oog op de ambtenarenmobiliteit wellicht zin heeft is een IR Den Haag - Brussel - Luxemburg - Straatsburg in te leggen, over Breda/Brecht of over Roosendaal/Essen. Dan moet er wel wat extra materieel worden aangeschaft. Met die ene V250 van de NMBS redt je dit niet echt...
Ik zou een goede crossplatform overstap vanaf de Amsterdam- Brussel IC of in de toekomst Amsterdam- Brussel Fyra op de Brussel- Luxembourg IC in Brussel noord al een hele verbetering vinden ten opzichte van nu. Die laatste IC stopt nu ook in Brussel Luxembourg, Brussel Schuman, Ottignies en Gembloux tot Namur, die stops kan je misschien laten vervallen omdat er op dat traject ook nog een andere IC rijdt, en een aantal stoptreinen. Misschien kan daardoor de huidige IC naar Luxembourg weer een kwartiertje sneller worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Vinny »

Is het niet zo dat je in Antwerpen een crossplatform aansluiting hebt op de intercity die wel in Brussel-Noord stopt?

Het is niet echt klantvriendelijk, maar het werkt wel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door reisthijs »

De Benelux geeft aansluiting op een IR naar Brussel-Noord, die is dus wat trager dan een IC. Maar verder niks mis mee.

Verder sluit ik me aan bij het idee dat het niet nodig, overal lande overstapvrije verbindingen te bieden: belangrijker is om goede aansluitingen te bieden. En treinen die nu vlak voor de grens stoppen, op z'n minst doortrekken tot het volgende knooppunt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door willy84 »

De meeste reizigers preferen een overstapvrije verbinding. Dat is ook logisch want overstappen gaan vaak mis.

Dus vanaf pak hem beet Almere naar Schiphol en dan met de Benelux overstappen in Antwerpen op de IR naar Brussel Noord. Daar weer op een trein naar Luxemburg en daar aansluitend vervoer. Forget it! Mensen haken al snel af met al die zwakke schakels.
immer kwaliteits posts
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Abracadabram »

willy84 schreef:De meeste reizigers preferen een overstapvrije verbinding. Dat is ook logisch want overstappen gaan vaak mis.
Vaak mis? Ik weet niet waar jij reist, maar het grootste deel van mijn overstappen haal ik gewoon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Vinny »

willy84 schreef:De meeste reizigers preferen een overstapvrije verbinding. Dat is ook logisch want overstappen gaan vaak mis.

Dus vanaf pak hem beet Almere naar Schiphol en dan met de Benelux overstappen in Antwerpen op de IR naar Brussel Noord. Daar weer op een trein naar Luxemburg en daar aansluitend vervoer. Forget it! Mensen haken al snel af met al die zwakke schakels.
Maar hoeveel mensen willen nou naar Luxemburg? Los van wat postbusbedrijven en een zooitje EU hoofdkantoren is het stadje nou ook weer niet zo bijzonder, al is het natuurlijk wel erg mooi. Luxemburg is net zo groot als Hilversum, je moet het wel een beetje in proportie zien...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door hidihi »

Allemaal leuk en aardig maar misschien kan men zich eerst druk maken over de Beneluxlijn, deze trein is een goede aanvulling voor de Talys en ik denk dat deze trein nog steeds een belangrijke grens verbinding geeft en het zou zonden zijn als deze zou verdwijnen.
Je komt met een keer overstappen gewoon in Luxenberg, als er ergens een plaats verdiend om een directe verbinding te hebben met Nederland dan is het Neerpelt wel. Als je vanaf neerpelt naar Eindhoven of Weert wil moet je altijd met de buurtbus vanaf Mol naar Luyksgestel en dan overstappen op een streekbus, dat is nou een plaats die een directe lijn naar tenminste Weert verdiend. Ik weet dat Neerpelt iets minder glamoureus klinkt dan Luxenberg, maar ik denk dat je er wel iets meer mensen blij mee maakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Bericht door Vinny »

Neerpelt? Ik denk dat 80% van de mensen dat eerst thuis in de atlas moeten gaan opzoeken. Nee, dat gaat 'em niet worden als internationale treinbestemming... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten