Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 25 februari 2011 22:03
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 februari 2011 22:05


De ChristenUnie wil dat minister Schultz onderzoekt of de sprinter Zwolle-Amersfoort vanaf Amersfoort weer zonder tussenstops kan doorrijden naar Utrecht. Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Dat scheelt tien minuten en maakt de verbinding veel aantrekkelijker voor automobilisten." Het Kamerlid heeft hierover schriftelijke vragen gesteld.

Dankzij een motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wordt onderzocht of de succesvolle Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede) kan worden doorgetrokken naar Utrecht en Arnhem. ,,Als deze treinen stoppen in Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht dan kan de trein uit Zwolle weer doorrijden en zijn reizigers uit Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk tien minuten sneller in Utrecht."
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door BR628 »

Ja hoor, in de spits 1 los Protos-stel ipv 4 of 8 bakken DDAR tussen Ut, Bhv en Dld...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ronald »

Dankzij een motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wordt onderzocht of de succesvolle Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede) kan worden doorgetrokken naar Utrecht en Arnhem.
Komen we toch wel in de problemen met de concessieverdeling gok ik zo ...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

BR628 schreef:Ja hoor, in de spits 1 los Protos-stel ipv 4 of 8 bakken DDAR tussen Ut, Bhv en Dld...
Dat is natuurlijk geen vergelijking, het is niet alsof al die reizigers van de Veluwe ook nog in die trein moeten. Hun trein rijdt immers door.

Ter vergelijking: toen NS de doorgetrokken Valleilijn nog reed, reed er een mix van losse plan V's en duo's plan V. Waarbij die duo's in de spits voornamelijk tussen Amersfoort en Ede te vinden waren.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Lyntus »

Ik vind het eigenlijk helemaal geen goed idee, de Valleilijn doortrekken. Ben bang dat zo de waarde van de verbinding 'n beetje weg is. Klinkt misschien een beetje raar maar ik vind het erg fijn dat de Valleilijn zo 'kort' is. Zo zal de kwartiersdienst Barneveld - Amersfoort wel verdwijnen en volgens mij is er niet eens genoeg capaciteit op het spoor.

Heb liever een Sprinter tussen Barneveld Noord en Apeldoorn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Waarom zou de waarde van een verbinding wegvallen als de bediening wordt uitgebreid? Dan wordt de waarde toch alleen maar groter?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Suus »

Ik heb een vriend in Voorthuizen die het nog altijd jammer vind dat de trein die in Barneveld Noord stopt niet meer naar Utrecht rijdt. Nu moet hij overstappen terwijl dat niet eerst niet hoefde. Als hij naar Apeldoorn wil neemt hij de wel de bus, na Voorthuizen stopt de bus in de meeste gevallen alleen nog bij Busstation Wittenberg voordat de bus de bebouwde kom van Apeldoorn bereikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Lyntus »

Ik vind het prima als ze die lijn uitbreiden, maar ik wil wél gewoon die kwartiersdienst vanaf Barneveld Centrum naar Amersfoort ( en in de toekomst misschien zelfs Utrecht? ) behouden. Als 'ie doorrijdt naar Utrecht is dat geweldig, maar ik wil graag die kwartiersdienst behouden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ronald »

De kwartierdienst Amersfoort-Barneveld staat helemaal los van een eventuele doortrekking naar Utrecht Centraal. Dit laatste zie ik met de huidige concessie-indeling trouwens niet gebeuren. Het lukt nu al niet om de OV-chipkaartsystemen van NS en Connexxion op elkaar te laten aansluiten, laat staan dat de stoptreinverbinding Utrecht-Amersfoort door NS en Connexxion gezamenlijk geëxploiteerd zou kunnen gaan worden.
De volgende kans zou zijn als het stoptreinverkeer losgekoppeld wordt van de IC-concessie, dan kun je het traject Utrecht-Amersfoort-Ede in één keer aanbesteden (eventueel in combinatie met andere stoptreinroutes). Maar dit zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door BR628 »

Ronald schreef:De volgende kans zou zijn als het stoptreinverkeer losgekoppeld wordt van de IC-concessie, dan kun je het traject Utrecht-Amersfoort-Ede in één keer aanbesteden (eventueel in combinatie met andere stoptreinroutes). Maar dit zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
Niet voor december 2021, want dan is de CXX-Valleilijn concessie pas ten einde...
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Reiziger Delft »

Het zou toch van de zotte zijn als je je lijnvoering gaat baseren op de OV-Chipkaart. :roll: Dat is de omgekeerde wereld. Je moet kijken naar de vervoersvraag in combinatie met de infrastructuur die je hebt. Als de OV-Chipkaart daar vervolgens niet mee om kan gaan, moet dat systeem maar aangepast worden.

In Londen rijden vele verschillende maatschappijen dwars door elkaar heen en is er 1 chipkaart waarmee je overal kan reizen, zonder onderweg uit- en in te hoeven checken. Het kan dus wel.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ronald »

Zo zot dreigt het wel te worden. Probeer met het huidige OV-chipkaartsysteem maar eens de Veolia-trein Roermond-Nijmegen door te trekken naar Arnhem, en dan een reiziger uit te leggen hoe hij met de OV-chipkaart tussen Arnhem en Elst zowel met NS, Syntus als Veolia kan reizen (om maar eens iets te noemen). Als je kijkt tegen welke problemen je dan aanloopt met de OV-chipkaart, laat je het idee al gauw varen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Geert »

Lyntus schreef:Ik vind het prima als ze die lijn uitbreiden, maar ik wil wél gewoon die kwartiersdienst vanaf Barneveld Centrum naar Amersfoort ( en in de toekomst misschien zelfs Utrecht? ) behouden. Als 'ie doorrijdt naar Utrecht is dat geweldig, maar ik wil graag die kwartiersdienst behouden.
Maar wie zegt dat de kwartierdienst wordt geslachtofferd voor een eventuele doortrekking naar Utrecht? Persoonlijk denk ik dat NS weinig voelt voor het plan (die zien immers minder reizigers op het stukje Amersfoort - Utrecht), en je zit natuurlijk met de bestaande concessies, maar op zich is het geen onrealistisch probleem. Wel eentje waar behoorlijk wat obstakels voor overwonnen moeten worden.
Ronald schreef:Zo zot dreigt het wel te worden. Probeer met het huidige OV-chipkaartsysteem maar eens de Veolia-trein Roermond-Nijmegen door te trekken naar Arnhem, en dan een reiziger uit te leggen hoe hij met de OV-chipkaart tussen Arnhem en Elst zowel met NS, Syntus als Veolia kan reizen (om maar eens iets te noemen). Als je kijkt tegen welke problemen je dan aanloopt met de OV-chipkaart, laat je het idee al gauw varen...
Uitgaande van deze redenatie moet de Syntustrein dan ook niet meer stoppen tussen Arnhem en Elst, omdat het te verwarrend zou zijn i.c.m. de ov-chipkaart. Het is zeker een punt van zorg (en een discussie op zichzelf), maar de ov-chipkaart moet geen doortrekking van treinen in de weg staan lijkt me. Daar moet dan maar een oplossing voor gevonden worden, en tot die tijd hebben we gelukkig nog papieren kaartjes die wél bij elke vervoerder geldig zijn.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Lyntus »

Geert schreef:
Lyntus schreef:Ik vind het prima als ze die lijn uitbreiden, maar ik wil wél gewoon die kwartiersdienst vanaf Barneveld Centrum naar Amersfoort ( en in de toekomst misschien zelfs Utrecht? ) behouden. Als 'ie doorrijdt naar Utrecht is dat geweldig, maar ik wil graag die kwartiersdienst behouden.
Maar wie zegt dat de kwartierdienst wordt geslachtofferd voor een eventuele doortrekking naar Utrecht? Persoonlijk denk ik dat NS weinig voelt voor het plan (die zien immers minder reizigers op het stukje Amersfoort - Utrecht), en je zit natuurlijk met de bestaande concessies, maar op zich is het geen onrealistisch probleem. Wel eentje waar behoorlijk wat obstakels voor overwonnen moeten worden.
Daar ben ik gewoon bang voor, misschien omdat Connexxion dan niet genoeg capaciteit heeft bijvoorbeeld. Protos treinen worden sowieso al niet meer gemaakt.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Reiziger Delft »

Arriva gaat toch ook niet snijden in de dienstregeling rond Groningen en Leeuwarden, omdat ze de lijnen in de Achterhoek gaat overnemen. :wink: Mocht Connexxion de dienstregeling uitbreiden zullen ze extra materieel bestellen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door willy84 »

Volgens mij bestaan over de Veluwelijn al diverse topics op diverse fora. Er is overeenstemming dat Harderwijk en Nijkerk belangrijke forensenplaatsen zijn die met een stoptrein alleen tekort wordt gedaan en een onnodig lange verbinding hebben naar Utrecht.

Ik zou graag een extra "ic" zien die stopt op Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Iets met splitsen van de 2800 wellicht? Het wordt sowieso een lastige.
immer kwaliteits posts
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Milco »

Of s1500 vanaf Amersfoort verlengen naar Zwolle als sneltrein met stops te Nijkerk en Harderwijk. Evt. de stop te Schothorst vervallen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door willy84 »

Ja, dat zou kunnen. Dan kom je echter niet tegemoet aan de grote wens: een snelle en directe verbinding met Utrecht CS. De 1500 komt ná de NO aan op Amersfoort zodat je per defenitie geen goede en snelle overstap naar Utrecht hebt. Deze oplossing is dan ook niet ideaal.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Ja, zo'n sneltrein die Utrecht CS, (Utrecht Overvecht?), Amersfoort, (Amersfoort schothorst?), Nijkerk, Harderwijk, Zwolle rijdt zou zeker in de spits iets moois zijn. Toch wordt er gewerkt aan het rijden van meer sprinters op het stuk Utrecht-Harderwijk. Dat zorgt er alleen wel voor dat er een keerspoor bij Harderwijk moet worden aangelegd wat niet echt goed te combineren valt met de boog bij Harderwijk. (Wissels mogen normaal gesproken namelijk niet in bogen gebouwd worden.)
Door het rijden van een sneltrein hoeft er niet extra spoor aangelegd te worden omdat de sneltrein snel genoeg is om de Intercity voor te blijven. De extra sprinter zou bij Harderwijk aan de kant moeten om niet in de weg te rijden. Dus zelfs als bij Harderwijk niet gekeerd zou worden is er voor het rijden van meer sprinters een 3- of 4-sporig station nodig.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ronald »

Klaasje schreef:Ja, zo'n sneltrein die Utrecht CS, (Utrecht Overvecht?), Amersfoort, (Amersfoort schothorst?), Nijkerk, Harderwijk, Zwolle rijdt zou zeker in de spits iets moois zijn.
In de jaren '90 reden er in de spits sowieso al extra treinen; toen reden er naast een stoptrein Zwolle-Utrecht aanvullende stoptreinen Nunspeet-Utrecht, welke na Amersfoort als sneltrein reden. Toen in 1998 (geloof ik) alle stoptreinen tussen Amersfoort en Utrecht non-stop gingen rijden, zijn deze extra treinen vervallen en niet teruggekeerd toen er (in 2007?) weer tussen Amersfoort en Utrecht gestopt ging worden. Per saldo is de Noordoost-Veluwe er dus alleen maar op achteruit gegaan...

Maar feit blijft dat je bij iedere uitbreiding extra infrastructuur moet bouwen, omdat het traject Amersfoort-Zwolle simpelweg te lang is om "even" een treintje toe te voegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Heb eens wat zitten puzzelen. Een mooie kwartiersdienst gaat zowiezo niet lukken aangezien je dan in de knoop komt met de NoordOost, maar een soort van spitssneltrein Nunspeet - Amersfoort en vanaf daar verder in het pad van de s2800 naar Utrecht zou wel moeten passen (mits ik 'm niet precies in het goederenpad heb gelegd, maargoed, als je het als spitstrein aanbiedt zijn de gevolgen dan nog te overzien)

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ronald »

Het kan één of twee minuten schelen, maar zo lagen die treinen Nunspeet-Utrecht v.v. in de jaren '90 dus precies! :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Heb eens wat zitten puzzelen. Een mooie kwartiersdienst gaat zowiezo niet lukken aangezien je dan in de knoop komt met de NoordOost, maar een soort van spitssneltrein Nunspeet - Amersfoort en vanaf daar verder in het pad van de s2800 naar Utrecht zou wel moeten passen (mits ik 'm niet precies in het goederenpad heb gelegd, maargoed, als je het als spitstrein aanbiedt zijn de gevolgen dan nog te overzien)

Afbeelding
Dus dan wil je eigenlijk de s2800 in Amersfoort splitsen in een deel naar Deventer en een deel naar Nunspeet?
Ik denk niet dat die 2 en 3 minuten die je nu daarvoor hebt genoeg zijn. Misschien dat het met vier minuten (in beide richtingen) wel lukt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ennes »

Aan de ene kant loopt men te huilen dat lijnen eigenlijk opgesplitst moeten worden om zo verstoringen tot een klein gebied te beperken, en sneeuwbal effecten te voorkomen, en dan gaan we aan de andere kant lijnen maar weer verlengen.

politiek -o-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Lyntus schreef:
Geert schreef:Maar wie zegt dat de kwartierdienst wordt geslachtofferd voor een eventuele doortrekking naar Utrecht?
Daar ben ik gewoon bang voor, misschien omdat Connexxion dan niet genoeg capaciteit heeft bijvoorbeeld.
Je moet alleen niet vergeten dat Connexxion dit niet kan bepalen: die treinen rijden nog altijd in opdracht van de provincie en die kwartierdienst Amersfoort-Barneveld is een concessie-eis. Dat zal dus niet zomaar gaan veranderen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten