Mag ik even kwijt #71

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Suus »

Vandaag de verhuizing afgemaakt. De puntjes moeten nog op de i en er moeten nog een redelijk aantal dozen leeg, maar er kan weer fatsoenlijk gewoond worden.

De buurtsuper Troefmarkt De Keet heeft mij na 1 dag al niet meer als klant, ik voel mij ontzettend genaaid na de koop van enkele boodschappen.
- Fles cola: 2 euro
- Blik soep: 1,65 euro
- Stokbrood: 2 euro
- Zak chips, 1,75
En dan ook nog 25 cent transactiekosten bij het pinnen :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door webguy »

Bee schreef:Zit een beetje te plagen, het heeft ook wel nadelen...
Oh, ik weet het, ik gebruik sinds 3 weken ook een mac, moet een iPhone applicatie bouwen en dat gaat lastig zonder. Het is een oudere iMac 20", die het op zich best goed doet, maar sommige dingen blijf ik vervelend vinden, als jarenlange windows / linux gebruiker:
- Al m'n shortcuts zitten op de verkeerde plaats: F2 voor rename en F5 voor refresh doen het niet, en met de ctrl en apple toets omgedraaid werkt de rest best goed. Oh ja, behalve delete, dat heet "Move to trash", maar is geen shortcut voor.
- Ik heb op toetsenbord twee keer een set page up en page down maar geen home of end. Dat is op een terminal (wat ik zeer regelmatig gebruik) niet echt handig.
- De wildgroei aan vensters is afschuwelijk. Om een iPhone schermlayout te ontwerpen is er een applicatie met 4 schermpjes, per layout die je bekijkt, en de helft is dus bijna hetzelfde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Suus »

Page Up en Page Down zijn op een Macbook vervangen door CTRL + Omhoog of CTRL + Omlaag. Die gebruik ik dus niet meer, dat is teveel moeite voor wat het opbrengt, zeker met het touchpad, wat gewoon het beste touchpad is wat ik ooit op een laptop heb gehad. Het zal natuurlijk ook aan de voortschrijdende techniek liggen, maar zo groot en zo gevoelig, heerlijk.

Er is overigens wel een sneltoets voor bestand verplaatsen naar prullenmand in de Finder. Dat is CMD (bloemetje) + backspace. Een vreemde eigenschap hiervan is dat de Finder daarna ook een map omhoogspringt :roll: Wat ik veel erger vind, is dat je niet bestanden kan knippen en plakken in de Finder. Die moet je continue slepen.

De vensterwirwar is tegen te gaan met Spaces en Expose, maar allemaal losse venstertjes is echt behoorlijk irritant, liever een programmavenster met panelen als het even kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door webguy »

Yup... Cmd+Delete werkt niet, Ctrl+Delete ook niet, maar ik kan weer wel kopieren en plakken (met Ctrl+C / V, heb Ctrl/Cmd omgedraaid), maar misschien omdat ik TotalFinder gebruik.
Verder heb ik weer wel een Mighty Mouse van de laatste generatie, die dus multitouch compatible is, en inderdaad spaces zit op rechts bovenin en expose op F11 ofzo.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Dafdriver »

Karl schreef:Gisterenavond van Utrecht naar Rotterdam gereisd, twee mensen achter mij bespraken het hele West-Europese materieelpark en dat je bij een brug bij Luxeumburg zo mooi kan fotograferen, ofzoiets.
Als het over bussen gaat moet ik gelijk denken aan Pont Adolphe in Luxemburg stad. Maar dat is prijs schieten daar terplaatse.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Fles »

Bee schreef:Vandaag de verhuizing afgemaakt. De puntjes moeten nog op de i en er moeten nog een redelijk aantal dozen leeg, maar er kan weer fatsoenlijk gewoond worden.

De buurtsuper Troefmarkt De Keet heeft mij na 1 dag al niet meer als klant, ik voel mij ontzettend genaaid na de koop van enkele boodschappen.
- Fles cola: 2 euro
- Blik soep: 1,65 euro
- Stokbrood: 2 euro
- Zak chips, 1,75
En dan ook nog 25 cent transactiekosten bij het pinnen :shock:
Prettige dag verder jongedame. Je begrijpt wel dat je mij hier niet meer terug ziet he?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Dexter »

Zo ben ik afgelopen vrijdag positief verrast aan de kassa van de Jumbo hier, ik had een zestal artikelen waarvan ik dacht dat ze wel aardig prijzig zouden zijn, waaronder 2 pepersteaks en luxe toetjes maar ik was slechts 11,02 euro kwijt.

Vandaag heb ik mijn pc leeggehaald, Windows opnieuw geinstalleerd, nu ben ik nog bezig met de back-ups terug te zetten en dan is alles weer bij het oude. Dat kl*te-virus is er inmiddels af en gelukkig ben ik niets kwijt. Iedereen bedankt voor alle tips en ervaringen allemaal!
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door ODRAIL »

Hopenlijk had je een goede back-up.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door webguy »

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen vijf jaar maar een keer of twee/drie een virus heb gehad. Toevallig vandaag nog een, die gedecteerd werd door mijn pc omdat 'ie op een andere PC stond waarop ik iets met BitTorrent had gedownload, daar moet je altijd blijven opletten.
Mijn tips voor Windows PCs (in een thuissituatie...):
- Update update update: het is soms vervelend, maar doe het maar gewoon
- Gebruik iets virusachtigs, maar gratis is prima. "Microsoft Security Essentials" werkt prima, evenals avast of AVG, maar die laatste twee hebben een winst motief. Trial versies die bij computers worden geleverd mogen er af.
- Zet je firewall aan. Thuis moet je in Vista/Windows 7 kiezen voor een "thuis netwerk" (ietsje meer toegang), alle andere netwerken een "publiek netwerk"
- Gebruik Chrome of Firefox als je Chrome echt niks vindt: beide hebben spyware blockers of iets daarvan. Voordeel van Chrome is ook dat je automatisch updates krijgt en dus daar niet over na hoeft te denken.
- Als je download vanaf het internet (Bittorrent, Nieuwsgroepen): lees de comments, dan weet je vaak genoeg over virussen.
- Probeer OpenDNS (kan ook een filter zijn, hoeft niet, maar die filtert een boel spul), dit zorgt er ook voor dat je niet op vage sites terecht komt of onterecht download.

Edit: en backup inderdaad! Gebruik Dropbox en een externe hardeschijf om je belangrijkste bestanden veilig op het internet te zetten en kan je dingen ook meteen documenten delen eventueel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door ODRAIL »

Het beste is misschien wel om een betaalde antivirusscanner te nemen, dan weet je zeker dat je de goede updates binnen krijgt.

Zelf gebruik ik de virusscanner van de firma Norman (Nee geen typefout en ik bedoel ook niet die van Norton).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door webguy »

Met Microsoft krijg je ook goede updates hoor, misschien zelfs te vaak. Het punt is dat je al moet beginnen door het onmogelijk maken voor een virus om binnen te komen, dan heb je de virus scanner geen eens of zelden nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Suus »

Bijna alle virusscanners zijn goed, punt is dat je ervoor moet zorgen dat je ook een abonnement hebt. Want je kan wel een virusscanner hebben, maar 8 jaar geleden had een oude IBM Aptiva met Windows 98 SE, en de Norton daarop had al sinds 1999 geen virusupdates meer ontvangen. Ja, dat schiet niet op natuurlijk :') Dat was overigens nog in de tijd dat virusscanners er gewoon nog eruit zagen als een Windows-programma en niet als een veredelde website :X

Tegenwoordig maakt IBM geen computers meer voor thuisgebruikers, is Windows 98 SE toch echt verhuisd naar het computermuseum en Norton van goed naar bagger weer terug naar een goed programma.

Die computer ook, ik weet het nog. Het was een computer met een Intel Pentium II processor op 450 Mhz, 256 mb geheugen en 12 gb harde schijf :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Daniel »

Ach, da's nog relatief modern... ik ben ooit begonnen op 'n 386 met alleen DOS :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Fles »

Nou ik ben weer thuis. Maar het is laat en morgen weer een dag. Misschien dinsdag of woensdag een verhaaltje. Leuke puntjes gedaan wel, o.a. het Hundertwasserstation van Uelzen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Suus »

Mijn vader had pas vrij laat een gezinscomputer aangeschaft. Hij heeft daarvoor nog wel een laptop met Windows 3.1 gehad. Ik vraag mij nu nog wel eens af wat voor rampending dat dan wel niet geweest moet zijn. Overigens had die last van de millenniumbug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Geert »

Ach, IBM Aptiva... Dat was de eerste computer die mijn vader kocht in het kader van een 'pc-privé'-project (wat ook alweer jaren gelden afgeschaft is). Die pc heeft nog jaren dienst gedaan als mijn persoonlijke Linux mail/web/print/bestandserver. De eerste pc waar ik op speelde was een 286 met DOS en Windows 3.0. Op die pc leerde ik mezelf te programmeren :) Was een Tulip geloof ik, dat zag je toen ook bij heel veel bedrijven in Nederland staan.
KM46 schreef:Het beste is misschien wel om een betaalde antivirusscanner te nemen, dan weet je zeker dat je de goede updates binnen krijgt.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat gratis virusscanners zoals AVG en Microsoft Security Essentials even goed presteren als betaalde virusscanners. Belangrijker is (zoals webguy al zegt) om je te realiseren dat een virusscanner het laatste redmiddel is en dat je meer voorzorgsmaatregelen moet nemen: een virusscanner kan niet elk type virus detecteren en is afhankelijk van updates, die komen niet vaker dan 1 keer per dag binnen. Als je voorzichtig bent met software downloaden, een veilige(re) webbrowser neemt etc. voorkom je al een hoop en hoeft je virusscanner hopelijk niet in actie te komen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Ardan »

Tijd voor een computerproblementopicje misschien? Ik zie zo vaak problemen voorbij komen hier, koop eens fatsoenlijke computers :lol:
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door STF »

Waarom is Daantje eigenlijk geen moderatorin? Op een ander forum hebben ze achter elke vrouwelijke forummedewerker "in" toegevoegd. Maarja moderatorin klinkt eigenlijk niet echt, en tja Daniel is geen vrouw dus om van hem nou een webmasterin te maken... Bij dat woord klinkt die toevoeging in ieder geval wel goed. :Y
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door htm_tram »

Frank, je zegt allemaal gekke dingen. Z ga is optijd naar bed... (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door find_your_spot »

Kom je op school, mag je het lokaal delen met 9 klasgenoten.

De andere 12 klasgenoten waren slim door lekker warm in bed te blijven.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door find_your_spot »

Met een auto sta je altijd in de file!!!!

Afbeelding
Waar is deze foto gemaakt?
For Your Railroad Adventures
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Michael »

Ik weet het: op de snelweg vlak voor een tankstation :lol: :roll:
Laatst gewijzigd door webguy op ma 28 feb 2011, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Suus »

En vlakbij een viaduct, want er staat een zebrabord in de berm :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door Michael »

Pff het is de laatste dag van de maand. Dus kunnen we weer gaan tellen. Ik heb er nou al geen zin in
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #71

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding
Verzin een onderschrift.

Spoorboekje vervangen door vernieuwd handzaam model.
For Your Railroad Adventures
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 126 gasten