Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

De werkzaamheden bij station Lelystad liggen tot dusver op schema. Dat zegt de projectleider van bouwbedrijf MNO Vervat.

Tot en met zondagavond worden er aan de zuidkant van het station nieuwe rails en wissels aangelegd. In het station worden de nieuwe perrons afgewerkt, waarvan reizigers maandag gebruik gaan maken.

Bij de werkzaamheden zijn 160 werklieden betrokken, onder wie een grote ploeg Duitsers.
Tot en met zondag rijden er tussen Lelystad en Almere Oostvaarders alleen bussen.
Bron en een korte reportage: Omroep Flevoland

Overigens worden de sporen tussen Lelystad-Zuid-Overloop en Lelystad de komende tijd enkelsporig bereden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Wubbo »

Huh? Volgens mij is Lelystad Zuid - Lelystad Centrum gewoon dubbelsporig in dienst, alleen liggen de wissels bij Lelystad zo vervelend dat je vanaf het meest oostelijke spoor (ze gaan lopen mutsen met de spoornummers, daar waag ik me dus niet aan ;-)) het rechterspoor richting Almere niet kan bereiken. Dan moet je dus inderdaad links naar Lelystad Zuid Overloop.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Als ik het niet verkeerd had begrepen wordt het linkerspoor Almere-Lelystad dit weekend aangesloten op de nieuwe perronsporen en wordt de komende weken/maanden aan het "rechterspoor" en de bestaande perronsporen gewerkt. Dit ook zodat het buitenspoor Almere-Zwolle met 200 km/h bereden zou kunnen gaan worden. Overigens kun je de bestaande kwartiersdienst makkelijk overeind houden met een stukje enkelspoor als er een paar minuutjes geschoven wordt in de dienstregeling. Laat het toeval nou net zijn dat de treinserie s3900 sinds februari 2 minuten extra rijtijd op Almere Buiten-Lelystad heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Suus »

Goh, want die trein had toch nog niet genoeg tijd om van Hoofddorp in Lelystad te komen. Echt mensen, neem een dikke krant mee als je met de trein van Amsterdam naar Lelystad gaat, want die trein doet niets anders dan treuzelen, treuzelen en treuzelen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Milco »

De reistijden voor de IC's op de Flevolijn vind ik echt veel te ruim.
De s3900 heeft tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum te ruime tijden; volgens dienstregeling doet de trein over dat stuk 24 minuten richting Almere en 25 minuten richting Amsterdam. Volgens mij zou deze afstand voor een IC met (iets meer dan?) 20 minuten makkelijk te berijden zijn.
En met de s3700 idem dito; heeft ook te ruime tijden tussen Almere Centrum en Duivendrecht; in beide richtingen 20 minuten, terwijl iets meer dan een kwartier genoeg is.
En de s3900 heeft ook te ruime tijden tussen Almere Buiten en Centrum. Een tijd terug (het was wel een zondag, maar rustig waren de treinen niet) kwam de IC s3900 al een kleine 3 minuten voor de vertrektijd aangereden
Ik zag de conducteur op het perron staan die paar minuten en om zich heen kijken van wanneer is het vertrektijd...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Tjah.. Zolang we gebruik maken van treinen waarbij de wielen tussen de spoorstaven zijn ingeklemd, er treinen met grote snelheidsverschillen rijden (sprinters, intercity's), er voor inhalen niet echt goede infra beschikbaar is en er rijtijdspeling in de dienstregeling zit voor het geval 3/4e van de reizigers via die ene deur bij de trap instapt..... (voel je hem al aankomen?) ... gaat dat dus niet lukken.
Er zijn een hele hoop zaken op te noemen waarom dienstregelingen ruim zijn. Zolang er niets gebeurd met de randvoorwaarden van het spoorsysteem is hier helaas niet erg veel aan te doen. Betere spreiding op het perron in de spits zou voor krappere rijtijden zorgen zonder dat de punctualiteit meteen keldert. Een rijweg instellen voor een trein voor die binnenkomt op het station (als dat kan natuurlijk) zou voor een snellere binnenkomst zorgen. Zo kan ik nog wel een paar zaken verzinnen die "beter kunnen". De grote vraag is alleen wel: Hoe krijgen we dat voor elkaar in ons spoorsysteem. :?: Kan het eigenlijk wel :?:
De s3900 is op zich wel een mooi voorbeeld van een treinserie die ten onder gaat aan de rijtijdspeling. Als alles goed gaat is Almere Centrum - Amsterdam CS in 18 minuten te rijden. De s3700 heeft daarentegen weer veel last van "trage sprinters" ( s5700 ) tussen Diemen-Zuid en Schiphol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Suus »

De s3900 staat ook bijna standaard stil achter de s5800, meestal vlak voor de spoorwegovergang in Diemen. En ook de andere kant op ontstaat er sinds vorig jaar vaker vertraging voor of de s3900 of de s5800 als de s3900 vertraagd is. Vroeger konden die tegelijkertijd naar Muiderpoort rijden indien nodig, waarbij als het echt niet anders kon de s5800 even werd tegengehouden tot de s3900 voorbij was. Nu moeten ze achter elkaar naar Muiderpoort en daar kan de s3900 pas om de s5800 heen. Wat er dus gebeurd is dat de s5800 wat langer wordt achtergehouden op Centraal, maar soms duurt dat zo lang dat de s4600 een spoorwijziging krijgt.

Wat er daarna op Amsterdam Centraal gebeurt is echt hilarisch en een spel vol verliezers (onder de reizigers dan he) :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Wubbo »

Door de ligging van de sprinters op de Flevolijn kun je met de s3900 nu helemaal niks. Er achteraan zit een Sprinter, ervoor ook, dus het houdt snel op.

Tijd voor betere infra in Weesp.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Het is afwachten wat er in 2013 in de dienstregeling precies gaat gebeuren. De hoofdlijnen zijn duidelijk:
4 x per uur IC Den Haag-Schiphol-Zuidas-Almere-verder,
4 x per uur Sprinter (Zwolle-Lelystad)-Almere Oostvaarders-Weesp en verder
2 x per uur IC Almere Centrum - Amsterdam CS (in een zelfde soort ligging op de IC Groningen - Den haag als de s4900 nu ten opzichte van de s3700 heeft)
2 x per uur Almere C - Hilversum - Utrecht CS
2 x per uur IC Amersfoort - Amsterdam CS
2 x per uur IC Enschede - Zuidas - Schiphol
4 x per uur sprinter Utrecht/Amersfoort-Hilversum - Weesp en verder.
Dit alles zonder echte infra-uitbreidingen. (Alleen wat keerspoortjes in Almere.) Hoe ze dit bij de NS precies op de tekentafel hadden staan weet ik alleen niet. Vanaf 2016 zou er evt nog een IC Almere C - Amsterdam CS bij kunnen komen. Overigens zou er nog best wel eens in Intercitystops van Almere Buiten en Duivendrecht gesneden kunnen worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Wubbo »

De kogel voor 2013 is nog lang niet door de kerk, dus zeker weten doen we nog niks. Maar in 2013 gaat er flink geschoven worden met de dienstregeling, en ik ben niet verbaasd als daar opeens heel andere rechtstreekse verbindingen in zitten dan nu.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

De hoofdlijnen staan allang op papier. Alleen wordt er nog aan diverse uitwerkingen gewerkt. Dat zal dan ook gaan over omkeren van volgordes van rijden in de dienstregeling en het wel of niet stoppen op bepaalde stations. Maatgevend in het ontwerp is in ieder geval het feit dat de intercity's op Schiphol-Almere Oostvaarders dienstregelingstechnisch tussen de sprinters geklemd zitten. Dat zal ook nooit op te lossen zijn zonder een inhaling ergens onderweg. Dat kan alleen als je de knoop Weesp compleet over de kop haalt en de bestaande "noord-oost-inhaling" van de s5700 in Weesp daar laat verdwijnen. Dan vraag ik me meteen af of dat gewenst is. De aanpassingen op de Zuidas zijn waarschijnlijk pas klaar in 2016 i.v.m. complexiteit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door reisthijs »

Het grootste knelpunt in deze 'hoofdlijnen': 6 IC's per uur (ETMET) op de route Den Haag - Schiphol - Duivendrecht. Dat lijkt me gewoon te hoog gegrepen zonder infra-uitbreidingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Suus »

Juist in de treinen die uit Almere komen kan er niet in de intercitystops gesneden worden van Duivendrecht. Het is niet dat Duivendrecht zelf zo'n grote trekpleister is (alles behalve), maar omdat daar de enige overstap naar Bijlmer en Amstel mogelijk is. Beide stations staan in een omgeving barstensvol kantoren.

En ja, er rijden bussen van die gebieden rechtstreeks naar Almere, maar die zijn een stuk minder aantrekkelijk dan de trein, die bovendien ook nog eens vaak door de baas betaald wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door someone-unreal »

Bee schreef:Juist in de treinen die uit Almere komen kan er niet in de intercitystops gesneden worden van Duivendrecht. Het is niet dat Duivendrecht zelf zo'n grote trekpleister is (alles behalve), maar omdat daar de enige overstap naar Bijlmer en Amstel mogelijk is. Beide stations staan in een omgeving barstensvol kantoren.

En ja, er rijden bussen van die gebieden rechtstreeks naar Almere, maar die zijn een stuk minder aantrekkelijk dan de trein, die bovendien ook nog eens vaak door de baas betaald wordt.
Het ligt er aan vanaf waar in Almere je vertrekt. Vanuit Almere Haven is de bus juist een heel erg aantrekkelijk alternatief op de trein. Omdat het sneller is.

De tijd die je nodig hebt om van Almere haven naar station te gaan ben je gewoon minimaal een kwartier kwijt en dan moet je nog wachten en dan nog een keer met de trein en dan nog een keer met de metro. Dus dan is de bus wel chill.

Daarnaast vinden veel mensen het prettiger dat ze zonder overstap naar hun bestemming kunnen dan met 2 of 3x overstappen. Goed voorbeeld hiervan is bus 152, 153 en 155. Die rijden vanaf Parkwijk/Almere Buiten naar ZuidOost en Amstel. Maar als je vanuit almere buiten of parkwijk reist dan ben je langer onderweg, maar omdat mensen niet hoeven over te stappen is het gewoon veel aantrekkelijker.

En de kantoren liggen soms nog een halte of wat van het station. Die dan weer net wel door de almeerse bussen worden aangedaan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Het grootste knelpunt in deze 'hoofdlijnen': 6 IC's per uur (ETMET) op de route Den Haag - Schiphol - Duivendrecht. Dat lijkt me gewoon te hoog gegrepen zonder infra-uitbreidingen.
Die route wordt echt niet ETMET voordat er voldoende reizigers zijn. Dat is dus sowieso niet voor 2020. Voor de periode vanaf 2018 is er OV-SAAL middellange termijn. Ik denk dat een extra inhaling bij de buitensporen van Weesp voor Almere - Schiphol voldoende is. verder zal er vast een inhaling tussen schiphol en leiden komen. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan een viersporig Nieuw vennep-Sassenheim.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door reisthijs »

Dan klopt jouw overzicht voor 2013 dus niet:
Klaasje schreef:Het is afwachten wat er in 2013 in de dienstregeling precies gaat gebeuren. De hoofdlijnen zijn duidelijk:
4 x per uur IC Den Haag-Schiphol-Zuidas-Almere-verder,
In dat geval zouden er (samen met de overige treinen) dus 6 IC's rijden op de trajecten Den Haag - Schiphol en Schiphol - Weesp.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Tussen 2013 en 2018 is het nog niet de bedoeling om 6IC's te rijden op Schiphol - Den haag. Dat past ook helemaal niet op het spoor tussen Den Haag en Schiphol. De eerste trajecten waar ETMET uitgerold zullen worden zijn Schiphol/Amsterdam-Eindhoven en Schiphol/Amsterdam-Arnhem-Nijmegen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Wubbo »

Er is geen enkele belemmering om tussen Den Haag en Schiphol 6 treinen per uur te rijden. Sterker: dat gaat gebeuren in 2012 (serie 2600 en serie 3700 vanaf Den Haag Centraal, en de Benelux en de 'pleistertrein' vanaf Den Haag HS).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Het zal dan vast zijn opgelost meteen "inhaling" op Hoofddorp-Schiphol. Al vraag ik me wel af hoe goed de spreiding van die treinen nou precies zal zijn. 6IC's met 10 minuten tussen de vertrekken en daar tussendoor sprinters is lastiger inpassen dan 2 IC's achter elkaar en dan pas een sprinter om dat dan met 1 Ic te laten volgen. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de "pleistertrein" net voor de 3700 uit gestuurd wordt bij Riekerpolderaansl./Schiphol richting Leiden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Daniel »

Zowiezo gaan vier van de zes treinen naar Den Haag Centraal en gaan er twee naar Hollands Spoor. Je hoeft dus niet persé een nette 10-minutendienst te hebben: de 2 IC's achter elkaar zoals jij al noemt zijn dus prima mogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Vinny »

Sowieso gaan de werkzaamheden aan SAAL zelf nog een probleem worden. En in Almere gaat sommige spoorverdubbeling niet door omdat de stad te dichtbij aan het spoor is gebouwd waardoor buitenproportionele geluidsmaatregelen noodzakelijk zijn. Ja dan moet je qua dienstregeling wel wat gaan inleveren ten opzichte van het wensbeeld.

Maar goed de NS zou de NS niet zijn als ze niet wat konijntjes uit de hoge hoed zouden kunnen toveren... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Sowiezo gaan vier van de zes treinen naar Den Haag Centraal en gaan er twee naar Hollands Spoor. Je hoeft dus niet persé een nette 10-minutendienst te hebben: de 2 IC's achter elkaar zoals jij al noemt zijn dus prima mogelijk.
Bij PHS lijkt een redelijk nette 10-minutendienst wel het gewenste eindbeeld. Anders rijdt er eerst een volle trein die gevolgd wordt door een lege trein. De NS wil daar niet in investeren, de reiziger heeft daar niets aan en dat het dan nog op de infra past is dan nergens meer voor nodig. Zolang het niet de planning is om verschillende eindbestemmingen te hebben met deze treinen moet je de dienstregeling wel redelijk spreiden. Helaas schijnt het model gekozen te zijn om alleen rechtstreekse verbindingen tussen Schiphol en Rotterdam over de HSL te laten rijden.
@Vinny: dat konijn uit de hoge hoed is gewoon 4x per uur de huidige s3700 (al dan niet enigzins verschoven in de tijd), de bestaande sprinters en een trein die daartussen gepropt is om nog een redelijk snelle verbinding naar Asd te geven. Het enige wat voor betrouwbaarheid van de dienstregeling nodig is zijn wat extra keersporen om materieel te keren en teminste één spoor op Almere centrum vrij te houden voor het "bijsturingskeren". Dat dit niet meer houdbaar is wanneer we 10 jaar verder zijn is een ander verhaal. (Dat project heet dan ook OV-SAAL middelange termijn)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Bij PHS lijkt een redelijk nette 10-minutendienst wel het gewenste eindbeeld. Anders rijdt er eerst een volle trein die gevolgd wordt door een lege trein.
Dat geldt natuurlijk alleen als de treinen van dezelfde plek vandaan komen. Met vier treinen uit Gvc en twee uit Gv is het helemaal niet aantrekkelijk ze in een nette 10-minutendienst te leggen: dan krijg je een 10/20/10/20 interval van Gvc naar Shl (en heeft eigenlijk alleen Leiden er wat aan dus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Suus »

Leiden is wel een ideaal station om cross-platform aansluitingen te geven, alleen moet je dan wel een tienminutendienst uit Haarlem op gang zeggen, want je wil niet keren in Leiden als het even kan, dat is namelijk behoorlijk tijdrovend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden bij station Lelystad liggen op schema

Bericht door Klaasje »

En dat laatste was nou juist weer wel de bedoeling van PHS. 6x Schiphol-Den haag en 6x Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten