Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Treinreiziger
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 12:01

Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Treinreiziger »

Geachte heer, geachte mevrouw,

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik de treinreiziger nodig, ik zal u uitleggen waarom.

Voor mijn masterthesis doe ik onderzoek naar de motieven van een treinreiziger om een aankoop te doen op een station. Er worden de laatste jaren ontzettend veel nieuwe winkelformules geopend op de diverse grote stations, waarmee retail hedendaags ´core business´ is voor NS. Met nieuwe formules als Rituals, MOOI, Hema en Sissy Boy, wordt de klant (de reiziger) steeds meer bewogen langer op het station te blijven. Dat gepaard gaande met nieuwe initiatieven zoals wellicht in de toekomst ´iedere 10 minuten een intercity trein vanaf de grote stations´, maakt het interessant de motieven van de reiziger te onderzoeken.

De vragenlijst is van toepassing op reizigers die gebruik maken van Amsterdam Centraal en neemt een kleine 8 minuten in beslag.

Maakt u gebruik van Amsterdam Centraal en/of Utrecht Centraal, dan hoop ik dat u tijd wil vrij maken om mijn vragenlijst in te vullen.

Link naar de vragenlijst: http://www.thesistools.com/web/?id=174401

Mijn dank!

Met vriendelijke groet,

Heer Blanken
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Raymond »

Ingevuld. Wat is precies de reden dat je alleen reizigiers van Amsterdam en Utrecht Centraal zoekt? De vragen op de enquete gaan immers niet specifiek om die twee stations.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door willy84 »

Toen ik zag dat het in het Engels was ben ik afgehaakt. We wonen in Nederland! :pos:
immer kwaliteits posts
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Busfoto.nl »

Mwah, tegenwoordig worden veel scripties in het Engels geschreven. Ik ben m even aan het invullen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door willy84 »

Ja dat geloof ik best. Alleen is Nederlands nog steeds mijn moedertaal. Zag laatst ook dat het SCP oid rapporten opstelde in het Engels. En dan ook alleen in het Engels. Wtf het SCP is een instituut betaald door Nederlanders en dan publiceer je in het Engels. Houdt er wel rekening mee dat het grootste gedeelte van Nederland geen wetenschappelijk Engels beheerst. Dan schrijf je alleen nog voor de incrowed imo.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Suus »

Die Engelstalige rapporten (die ik overigens op mijn werk ook voorbij zie komen tussen de continue stroom nieuwe boeken) zijn voornamelijk bedoeld om onze waarden en normen en onze cultuur aan het buitenland te verkopen. Er zijn in het buitenland instellingen die onderzoek doen naar onze cultuur om zo betere economische voordelen te kunnen behalen of om model te staan voor nieuwe wetgeving in die landen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door webguy »

Wil niet vervelend doen, maar als je het in het Nederlands schrijft heeft geen zak er aan, en moet het vertaald worden naar het Engels voordat iemand er wat aan heeft, $$$$ dus, belastingscenten dan weer vaak. Waarom denk je dat de EU zo duur is. Maar in het Engels snappen de meer mensen het, en het publiek voor wetenschappelijke rapporten heeft genoeg kennis van de engelse taal om het te snappen, en anders heb je Google Translate...

Verplaatst: heeft weinig met "OV in Nederland" te maken en het onderwerp gaat redelijk off-topic.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Fles »

willy84 schreef:Toen ik zag dat het in het Engels was ben ik afgehaakt. We wonen in Nederland! :pos:

WAT?? Okee ik klik niet eens :lol:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door JeePee »

willy84 schreef:Ja dat geloof ik best. Alleen is Nederlands nog steeds mijn moedertaal. Zag laatst ook dat het SCP oid rapporten opstelde in het Engels. En dan ook alleen in het Engels. Wtf het SCP is een instituut betaald door Nederlanders en dan publiceer je in het Engels. Houdt er wel rekening mee dat het grootste gedeelte van Nederland geen wetenschappelijk Engels beheerst. Dan schrijf je alleen nog voor de incrowed imo.
Je gebruikt wel veel Engelse kreten voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft ;)

OT: het is wel de realiteit zoals Webguy al aangeeft dat je geen drol aan Nederlands hebt als je wat zinnigs met een thesis/projectuitwerking etc. wil doen. Dan is Engels gewoon veel handiger.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Ardan »

Jammer dat de enquete in het Engels is. Ik beheers het Engels uitstekend, maar ik ga geen extra moeite doen om onbekende woorden op te zoeken in het woordenboek / vragen te proberen te begrijpen zonder dat ik ze 10 keer moet overlezen. Waarom je sommige dingen dan weer wél Nederlands doet, snap ik al helemaal niet.
Neemt niet weg dat het wel een interessant onderwerp is, dus wil ik wel hier mijn mening geven..
Ik gebruik zowel de station Utrecht C als Amsterdam C. Ik vind dat op beide stations het aanbod van winkels voldoende is. Alles wat ik wil hebben tijdens het reizen kan ik krijgen. Hierbij gaat het voornamelijk om een warme hap voor 's avonds of wat lekkers voor tussendoor, hoewel ik meestal wel wat eten en drinken van thuis meeneem. Dit omdat ik de prijzen best fors vind, dat ik niet voor alles over heb. EUR 1,50 à 1,70 voor een broodje bij de Appie to go vind ik een prima prijs, maar 1,40 voor een blikje Bullit terwijl het in de supermarkt 50 cent is.. om drinken te kopen ga ik dus wél altijd naar een gewone supermarkt.
Andere aankopen dan eten en drinken doe ik bijna niet op het station. Zo af en toe eens een tijdschrift bij de AKO, of een CD bij de FRS, maar dat is meer omdat ik al iets in die strekking wilde hebben en er op het station toch langs kom. Gevalletje nu-ik-er-toch-ben dus. Ik vind ook dat een breed winkelaanbod het station een aantrekkelijke plek maakt om te komen en te verblijven, en voegt wel iets toe aan de reis. Als ik nog een half uur moet wachten wandel ik liever wat rond in de gangen dan dat ik op een tochtig perron weg sta te waaien.
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Caspar »

Helemaal mee eens, ook afgehaakt toen ik zag dat het Engels was. Oke, snap ook wel dat je iets makkelijker in het Engels of anders Spaans/Duits/Frans publiceert in het hoger onderwijs, maar je onderzoek kan je toch wel in het Nederlands doen? Als ik iets wil onderzoeken en publiceren over regionale ongelijkheden binnen de Eurpoese unie (om even wat te verzinnen) ga ik toch ook niet in Hongarije in een Roma gemeenschap een enquete afnemen in het Engels?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Justin »

Heb hem ingevuld voor je, no worries mate ;). Leuk, mobiliteitsstudies verweven met koopmotieven.

Dat het in het Engels is verbaast mij niks, zit zelf ook op een Engelstalige Masteropleiding. In het Nederlands kom je gewoon niet ver met onderzoeken, en als het kan, is het wel handig als het direct in het Engels is. Ja, tenzij je sowieso altijd maar gefocused bent op het kerngebied Nederland... Apart wat betreft het SCP; maar ik kom regelmatig publicaties van o.a. het VROM tegen in het Engels. Deze publicaties zijn voornamelijk bedoeld voor buitenlandse wetenschappers. Ik heb ook onderzoek gedaan naar dingen in Japan, Indonesië, Frankrijk en Duitsland. Daar worden sommige stukken ook niet louter in de moedertaal gedaan, ook al is het van een organisatie die op het eigen land is gericht...

Een paar puntjes over je enquête, wat waarschijnlijk niet meer bewerkbaar is, omdat het anders de resultaten beïnvloed, tenzij dit geldt als een pilot:

- Heb totaal geen moeite met Engels, maar het is wel enigszins lastig dat je Engels en Nederlands door elkaar zet. Zoals je uit de reacties van anderen merkt denkt niet iedereen hetzelfde over het taalgebruik namelijk. Wat je ook had kunnen doen is het volledig in het Nederlands kunnen zetten en bij de reclassificering alles in het Engels doen; dat is toch geen problem. Dit is anders wanneer je buitenlandse studenten erbij betrekt. Eventueel zou je kunnen overwegen een identieke enquête af laten nemen in het Engels. (N.B. Excite and Nervous are two opposites... Je bent vaak niet nervous voor een verre vakantie, maar excited, ook al zou je in het "Nederlands" nervous gebruiken, omdat je in het Nederlands positief en negatief nerveus kan zijn; in het Engels bestaat dit onderscheid minder sterk)

- Ook heb je bij sommige vragen een meerkeuze gezet, terwijl het verstandiger zou zijn om dit als single choice had neergezet (bijv. leeftijdsklasse, ik zou bij wijze van <20 en 30-40 in kunnen vullen!).

- De verwijzingen naar de soort schalen is misschien voor jou wel relevant, maar voor de lezer niet.

- Je hebt over een five point semantic scale met twee gepaarde stellingen. Er zijn meer dan vijf vragen in deze setting en de binnen de stelling is er ruimte voor zeven posities per stelling. Je hebt dus de mogelijkheid om met beide stellingen per vraag min of meer dezelfde mening te hebben (bijvoorbeeld relaxing AGREE en nervous AGREE), als je bedenkt dat het contextgebonden is. Hier kan je over doorzwammen (bijvoorbeeld, eens met A/oneens met B, eens met B/oneens met A, beiden eens, beiden oneens), maar dat laat ik aan jou over :).

Anyhow,

Veel succes verder met je thesis (ik ben nu zelf ook bezig met m'n MSc Thesis, alleen dan op een ander vlak; heb daar geen statistische analyses voor nodig :)).

P.S. je mag me best PB'en hieromtrent.

P.S.2. Ja ik gebruik veel Engelse woorden, maar f*ck that ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Treinreiziger
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 12:01

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Treinreiziger »

Raymond schreef:Ingevuld. Wat is precies de reden dat je alleen reizigiers van Amsterdam en Utrecht Centraal zoekt? De vragen op de enquete gaan immers niet specifiek om die twee stations.
De reden hiervoor is dat Amsterdam en Utrecht CS qua retail (aanbod) en reizigers dicht bij elkaar liggen en ver boven de andere topstations scoren.
Treinreiziger
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 12:01

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Treinreiziger »

webguy schreef:Wil niet vervelend doen, maar als je het in het Nederlands schrijft heeft geen zak er aan, en moet het vertaald worden naar het Engels voordat iemand er wat aan heeft, $$$$ dus, belastingscenten dan weer vaak. Waarom denk je dat de EU zo duur is. Maar in het Engels snappen de meer mensen het, en het publiek voor wetenschappelijke rapporten heeft genoeg kennis van de engelse taal om het te snappen, en anders heb je Google Translate...

Verplaatst: heeft weinig met "OV in Nederland" te maken en het onderwerp gaat redelijk off-topic.
+ het feit dat het een bestaande vragenlijst is gebaseerd op luchtvaartpassagiers. Als ik de vragenlijst naar het Nederlands vertaal, moet ik deze ook weer terug vertalen. Heb de vragenlijst voorgelegd en de probleemwoorden letterlijk vertaald.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door find_your_spot »

Hier ook ingevuld. Wat mij betreft geen moeite met het Engels.

Alleen de indeling en opstelling van vragen had makkelijker gekunt.
For Your Railroad Adventures
Treinreiziger
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 12:01

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Treinreiziger »

dankjewel!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Meltrain »

Ik vul hem niet in, want ik kom weinig op Ut of Asd. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door find_your_spot »

Meltrain schreef:Ik vul hem niet in, want ik kom weinig op Ut of Asd. ;)
Die enquête kun je net zo goed invullen met Rotterdam Centraal in je achterhoofd.
For Your Railroad Adventures
Treinreiziger
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 12:01

Re: Afstudeeronderzoek travelretail - Amsterdam/Utrecht CS

Bericht door Treinreiziger »

find_your_spot schreef:
Meltrain schreef:Ik vul hem niet in, want ik kom weinig op Ut of Asd. ;)
Die enquête kun je net zo goed invullen met Rotterdam Centraal in je achterhoofd.
Mee eens:) Alleen is Rotterdam cs volop in ontwikkeling en is de drempel om een aankoop te doen groter (niet alles ligt in de loopzone en het zijn losse units buiten). Een centrale hal met winkels aan beide zijden spreekt dan toch meer aan. Wat dat betreft zou het interessant zijn de huidige situatie van Rotterdam te vergelijken met de situatie straks. Maar misschien kijkt de consument, de reiziger, er wel heel anders tegen aan. Zolang ik koffie kan kopen aan mijn loopstroom doe ik een aankoop (dus weinig waarde hechtend aan een terminal met winkeltjes).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten