Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Rienstertje »

maandag 28 februari 2011
No Pay Day bij de NMBS dinsdag

Morgen is er een 'No Pay Day' bij de NMBS (Belgische Spoorwegen). Dit is een initiatief van een reiziger, die de vele vertragingen van het spoorbedrijf beu is. Het is afwachten of veel reizigers meedoen.

Het initiatief komt van Andy Vermaut uit Koekelare. Hij, en vele duizenden andere pendelaars, hebben genoeg van de belabberde punctualiteit op het Belgische spoorwegnet. De man heeft zo'n vierduizend flyers uitgedeeld in stations in België om op te roepen tot het niet tonen van tickets op 1 maart.

Vakbond
Een ander plan van Vermaut is om een reizigersvakbond op te starten, met als idee om de lonen van het bestuur van het spoorbedrijf aan de prestaties te koppelen. Ook vind hij het onacceptabel dat de NMBS niet tot verantwoording wordt geroepen, na het geven van slechte service en een slechte punctualiteit.

Bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/no_ ... dag-143412

Dat word een dagje geen kaartjes knippen of heel veel bonnen uitdelen voor de Belgische treinbegleiders....
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Caspar »

Ja ik zou er niet zo een twee drie aan mee (durven te) doen. Misschien een kaartje kopen en dan pas in tweede instantie hem tonen, dan speel je op zeker. Dat zou ik dan liever doen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Fles »

Het is een beetje afwachten hoe breed het initiatief geragen zal worden. Als het echt groot wordt, zullen er in de ochtenduren nog wel een paar hardliners zijn die zich de vingers blauw schrijven, maar in de middaguren zijn alle boekjes leeg en is het dus gratis reizen :lol:

Ook altijd erg leuk met SOV's in Nederland: Goede Vrijdag.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door deadlock »

Dit jaar ben ik op Goede Vrijdag niet eens vrij en ik zit in het onderwijs :|
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door huibf »

Fles schreef:Ook altijd erg leuk met SOV's in Nederland: Goede Vrijdag.
Niks moeilijks aan, echter het schijnt dat de scholieren tegenwoordig niet meer kunnen lezen. De meeste lezen alleen dingen die ze blijkbaar posititief uitkomen. Ze zitten de hele dag op internet, chat, twitter of met de i-phone te spelen en info te vergaren, maar als het dan uitkomt op Goede Vrijdag en de OV kaart. dan weet men het ineens niet meer.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Daantje »

Veel mensen hebben waarschijnlijk toch een abonnement waardoor zo'n actie zeker in de spits weinig uithaalt denk ik.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Fles schreef:Ook altijd erg leuk met SOV's in Nederland: Goede Vrijdag.
Niks moeilijks aan, echter het schijnt dat de scholieren tegenwoordig niet meer kunnen lezen. De meeste lezen alleen dingen die ze blijkbaar posititief uitkomen. Ze zitten de hele dag op internet, chat, twitter of met de i-phone te spelen en info te vergaren, maar als het dan uitkomt op Goede Vrijdag en de OV kaart. dan weet men het ineens niet meer.
Ik snapte dat ook nooit. Het eerste wat ik deed als ik een nieuwe SOV kreeg was achterop de data overschrijven in mijn agenda zodat ik wist wanneer ik niet vrij kon reizen. Ben ook best boos geworden toen een conducteur een keer mensen zonder boete heeft laten verder reizen omdat ze een slap verhaal ophingen. Dat hadden ze als betalende abonnementshouder (die bijvoorbeeld een dag te lang met zijn abo rijst) niet hoeven te proberen. En ik had gewoon wel netjes een kaartje gekocht.

Nee, eigen verantwoordelijkheid en zelf informatie inwinnen is er niet meer bij tegenwoordig, alles moet worden voorgekauwd.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Ook altijd erg leuk met SOV's in Nederland: Goede Vrijdag.
Ik had op Goede Vrijdag 2010 gewoon school en ik kon ook gewoon gratis reizen met mijn Studenten OV-chipkaart hoor.

Wat is het probleem precies?

Volgens mij wordt Goede Vrijdag sinds 2010 niet meer als een officiele en erkende feestdag meer.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:
Fles schreef: Ook altijd erg leuk met SOV's in Nederland: Goede Vrijdag.
Ik had op Goede Vrijdag 2010 gewoon school en ik kon ook gewoon gratis reizen met mijn Studenten OV-chipkaart hoor.

Wat is het probleem precies?

Volgens mij wordt Goede Vrijdag sinds 2010 niet meer als een officiele en erkende feestdag meer.
Het probleem? Met mij niks hoor :D Maar het is geen rocket science dat er elke jaar met goeie vrijdag legio SOV-studenten op de bon gaan omdat ze "het niet wisten" :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef:Maar het is geen rocket science dat er elke jaar met goeie vrijdag legio SOV-studenten op de bon gaan omdat ze "het niet wisten" :)
Elk jaar is dan niet 2010 geweest want toen was de kaart op Goede Vrijdag gewoon geldig.
Wel vreemd dat NS het nooit heeft eengepast op hun site:
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... in-2010-id

Ook voor 2011 staat er Goede Vrijdag er weer dood leuk bij als een feestdag.

Wat zal er dit jaar gebeuren?
- DUO grijpt weer in en dwingt Goede Vrijdag weer af als Vrij Reizen?
- 2011 wordt het jaar dat legio studenten weer boetes krijgen?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Geert »

Tot 2010 was er altijd hommeles over die goede vrijdag omdat aardig wat studenten niet door hadden dat dat voor de SOV een feestdag is. Niet zo gek, want het is een 'feestdag' waarop veel onderwijsinstellingen en bedrijven gewoon open zijn. Vorig jaar is dat veranderd, maar Fles heeft wel gelijk dat het in de jaren daarvoor altijd gedoe opleverde.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Mark »

Heb dat nooit begrepen, Goede Vrijdag. De kortingskaart is dan ook ineens voor 9:00 geldig net als de Lentetoer.
Terwijl er maar weinig scholen en instellingen dicht zijn die dag.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:Vorig jaar is dat veranderd,
Via alle uitingen stond dat Goede Vrijdag 2010 gewoon een feestdag was. Maar dat was toen toch niet.

Voor Goede Vrijdag 2011 staat overal WEER dat het een feestdag is....
http://ib-groep.nl/particulieren/reizen ... eekend.asp

Wie moeten we dit jaar geloven?
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door webguy »

Vorig jaar was het het geval dat de NS het wel een feestdag vond volgens de site maar de IB Groep niet...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat het al een paar jaar geleden gewijzigd was, en dat Goede Vrijdag als een gewone werkdag werd beschouwd (discussie heeft hier ook gewoed op het forum).

Wat is er nou zo moeilijk aan het lijstje "Officieel erkende landelijke feestdagen", beste vervoerders en DUO? :twisted:

Goede vrijdag is in Nederland geen erkende feestdag. Als je feest wil vieren ga je maar lekker naar Duitsland :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Gekko123 »

Je weet toch dat communicatie naar burgers, en studenten al helemaal, geen vanzelfsprekendheid is hier in Nederland? Als er überhaupt al wat gecommuniceerd wordt dan is dat natuurlijk te laat of vlak voor het verlopen van de reactietijd.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door MdJ »

Vinny schreef: Wat is er nou zo moeilijk aan het lijstje "Officieel erkende landelijke feestdagen", beste vervoerders en DUO? :twisted:
Wat is er moeilijker dan naar de site van DUO te gaan:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... eekend.asp
Weekabonnement
* vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur)
* korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur
* korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
* korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur.
Weekendabonnement
* vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
* vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
* vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april) van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
* vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni
* korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
Kijk je bij het lijstje van de feestdagen eronder, dan staat Goede Vrijdag daar niet bij. Dus de weekkaart gaat volgens de normale dag (regel 1), de weekendkaart heeft zijn eigen regel (regel 3)...
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door find_your_spot »

MdJ schreef: Wat is er moeilijker dan naar de site van DUO te gaan:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... eekend.asp

Kijk je bij het lijstje van de feestdagen eronder, dan staat Goede Vrijdag daar niet bij. Dus de weekkaart gaat volgens de normale dag (regel 1), de weekendkaart heeft zijn eigen regel (regel 3)...
WTF

Leest OCW-DUO op dit forum MEE?

Zonder grappen of grollen, gisteren toen ik die link postte stond Goede Vrijdag NIET bij het lijstje vrij reizen!!!!

Ook in de folder van NS staat Goede Vrijdag niet als vrij reizen erbij!

Hier bewijs van Google Cache:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... .google.nl

Voordat jullie denken dat ik te stom ben om goed te lezen.
For Your Railroad Adventures
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door MdJ »

GRappig, LOL.
Bij twijfel: gebruik beton.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Freek »

Mooi toch dat ze mee lezen en er direct iets aan doen. Scoort dit forum alleen maar punten mee. (Als DUO daadwerkelijk mee leest natuurlijk)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Fles »

Net of er hier iemand op punten van DUO zit te wachten 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Caspar »

Zijn er nog mensen beboet eigenlijk afgelopen dinsdag?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Fles »

ik begreep van HGBTF dat de actiebereidheid niet bijster groot geweest was. Sowieso, mensen die zich laten beboeten zullen niet mensen zijn die op een forum als dit komen, en ZELFS indien wel, dan zouden ze wel goed gek zijn om daar nog voor uit te komen ook :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door webguy »

Freek schreef:Mooi toch dat ze mee lezen en er direct iets aan doen. Scoort dit forum alleen maar punten mee. (Als DUO daadwerkelijk mee leest natuurlijk)
Inderdaad, ik kan bevestigen wat FYS zei, het stond er eerst niet...

Nu nog de vraag of de NS dit goed oppakt -o- Want daar was de fout eerder...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dinsdag 1 maart No pay day bij de NMBS

Bericht door Meltrain »

Hmm, konden ze deze No pay day niet gelijk combineren met de protesten voor de regering? :P
Kunnen NS en de NMBS niet nog ergens een dealtje sluiten? NS voort publieksvriendelijke acties tegen de regering en NMBS publieksvriendelijke acties voor een regering? :lol:
*Meltrain droomt verder*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten