Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Bericht door math1985 »

Geinspireerd door Lyntus' bericht:
Stel je voor: je krijgt een kaart voor je van een 'groot dorp/kleine stad'. En er wordt aan je gevraagd om een stadsbusnet op te zetten. Hoe zou jij die lijnen gaan opzetten?
De stad in dit topic is Dudelange, Luxemburg. Heeft de stad een stadsnet nodig? En welke streekbussen/treinen met omliggende plaatsen?

Google maps:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 54324&z=13

Ik ga er vanuit dat niemand hier bekend is met het stadsnet in Dudelange. Om het leuk te houden, wil ik dan ook vragen om niet de werkelijke situatie op te zoeken voor je eigen idee te posten. Als iedereen de kans gegevens heeft ideeen te posten, zal ik vertellen hoe het busvervoer in Dudelange er in werkelijkheid uit ziet.

Wat informatie over Dudelange:
Dudelange is met 18.300 inwoners de derde 'stad' van Luxemburg. Dudelange ligt aan de Franse grens, op ongeveer 18 km van de hoofdstad Luxemburg (88.000 inwoners), en 10 km van de tweede stad Esch-sur-Alzette (27.000 inwonders).

Door Dudelange loopt een spoorweg, die Volmerange met-les-Mines (Frankrijk) verbindt met Bettembourg. In Bettembourg takt de spoorweg aan op de lijn van Esch-sur-Alzette naar Luxemburg. Aan de spoorlijn liggen 4 stations in Dudelange.

Dudelange had vroeger belangrijke ijzerindustrie. Nog steeds liggen er wat fabrieken aan de zuidkant van de stad (helaas heb ik geen aantallen werknemers). Ook ligt er een klein ziekenhuisje in het zuidoosten van de stad. Bij het station Dudelange-Centre ligt een centraal plein en een winkelstraat. In het noorden van de stad ligt een zwembad en een grote middelbare school.

Dus, hoe zouden jullie het openbaar vervoer in deze stad (en de verbindingen met omliggende plaatsen) opzetten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Bericht door Geert »

Leuke vraag :)

Ik zou - als ik zo op de kaart kijk - niet eens denken aan een stadsbusnet voor een stadje van zo'n omvang. Misschien een losse buslijn om de buurten in het oosten van de stad met elkaar te verbinden, maar volgens mij heb je het dan ook wel gehad.

Je zou nog na kunnen denken over een paar streekbussen: eentje naar Kayl en Tétange misschien, maar die plaatsen zijn ook al via de spoorlijn bereikbaar. En dan nog een streekbus richting Hellange en Frisange, en eentje richting het dorpje Escherange in Frankrijk.

Nou, nu ben ik wel benieuwd hoe het in het echt zit :P
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Bericht door math1985 »

Reacties zijn nog mogelijk tot zaterdag 12 Maart, dan zal ik de werkelijke situatie posten.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Bericht door math1985 »

Dan hier de werkelijke situatie:

Trein: Een trein rijdt elke 30 minuten vanaf Bettembourg via Dudelange naar Volmerange (op zondag tot Dudelange), daarbij halterend op de vier stations in Dudelange; op weekdagen rijdt de trein 5 keer per dag door naar Luxemburg. Anders is er in Bettembourg een aansluiting op de trein van Esch-sur-Alzette naar Luxemburg.

Streekbus: TICE, het busbedrijf van zuid-west Luxemburg, rijdt elke 15 minuten (op zondag elke 60 minuten) van Dudelange over Kayl, Tetange en Rumelange naar Esch-sur-Alzette (9 km verder). De dienst kan worden uitgevoerd met 5 bussen.

Verder rijdt Citeline, het busbedrijf uit het naburige Franse Thionville, 5 keer per dag (3 keer per dag op zondag) naar Volmerange, Hettange, Thionville (20 km verder), alle in Frankrijk.

Stadsbus: TICE voert drie stadslijnen uit in Dudelange, naar respectievelijk het noorden, oosten en zuiden van het stadje. De bussen rijden elke 30 minuten (maar niet op zondag). Voor elk van de drie lijnen is 1 bus nodig om de dienst uit te voeren. Zie http://archi.wollt.net/files/web_dudelange.jpg voor een kaartje.
Een stadsbus lijkt overtreven voor een stadje waar geen plaats verder dan 2 kilometer van een station is, maar toch waren de bussen vrij redelijk bezocht toen ik in Dudelange was. Tijdens de avondspits zaten er gemiddeld zo'n 10 man in de bussen die ik zag, voornamelijk scholieren en ouderen. Er zijn natuurlijk drukkere lijnen denkbaar, maar een taxibusje zou waarschijnlijk te klein zijn. De relatief hoge bezetting is er misschien aan te danken dat het openbaar vervoer voor velen (bijna) gratis is. Overstappers uit de trein reizen gratis in de bus dankzij een eenheidstarief van 1,50 voor 2 uur reizen binnen het hele land; scholieren, studenten en 60+'ers betalen slechts 50 euro per jaar voor een landelijk jaarabonnement.

Overig: Daarnaast rijden er nog enkele schoolbussen en drie keer per dag een bus uit Esch-sur-Alzette en Rodange naar de TrevilArbed fabriek, aansluitend op de diensttijden.



@Geert: er loopt geen rechtstreekse spoorllijn naar Kayl en Tetange, een overstap in Dudelange is nodig. Ook rijden er op de lijn naar Kayl en Tetange maar een paar treinen per dag.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten 2: Dudelange (L)

Bericht door Fles »

math1985 schreef:Dan hier de werkelijke situatie:

@Geert: er loopt geen rechtstreekse spoorllijn naar Kayl en Tetange, een overstap in Dudelange is nodig. Ook rijden er op de lijn naar Kayl en Tetange maar een paar treinen per dag.
Make that een overstap in Bettembourg EN een overstap in Noertzange.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten