Vijf interessante ov-spellen van begin 2011

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Vijf interessante ov-spellen van begin 2011

Bericht door Bart »

  1. OMSI; bussimulator; MR-software
    AfbeeldingAfbeelding
    In het verleden zijn er al vaak pogingen ondernomen om een mooie bussimulator te maken. Ik kan wel zeggen dat OMSI de allerbeste tot nu toe is. Aan het realisme van de besturing, aan het geluid, aan de route kan geen andere simulator tippen. Tot in het kleinste technische detail zijn de bussen nagebouwd, zoals men van de makers (Marcel Kühnt en Rüdiger Hülsmann) inmiddels gewend is.

    De meegeleverde route en bussen staan in het teken van Spandau in de jaren '80. Ouderwetse MAN-bussen dus: de SD77 tot de D92 zijn inbegrepen. Dat betekent niet dat het spel daarbij blijft. Als eerste bussimulator beschikt dit spel ook over een editor, waardoor het zich gemakkelijk kan ontwikkelen tot platform voor add-ons. Ik geloof dat de eerste nieuwe route al is gemaakt.

    Er zijn ook veel Youtube-video's waar je de simulator in actie kunt zien: http://www.youtube.com/results?search_query=OMSI

    Verkrijgbaar via Simmarket en Aerosoft
  2. World of Subways 3; metrosimulator; TML Studios
    Afbeelding[smallimg]http://www.aerosoft.com/forum_screens/WoS_3/wos_vol3_3.jpg[/smallimg]
    Dit is deel 3 alweer van de serie World of Subways. De eerste twee delen speelden zich af in New York en Berlijn; nu is de Circle Line in Londen aan de beurt. Wie aan TML Studios denkt, denkt aan spellen die grafisch uitblinken. Dat deden ze al in hun begintijd, met add-ons voor MSTS. Nu ze hun eigen simulatorplatform hebben, gaan ze nog een paar stappen verder.

    Helaas is de binnenkant (realisme, geluid, besturing) vaak tegengevallen bij de vorige versies. Ook zijn de mogelijkheden voor add-ons beperkt (zeg maar: afwezig). Op de lange termijn kun je er daarom minder mee. Met deze derde editie zal dat hopelijk beter gaan. Het spel is nog niet uitgekomen, dus ik kan het nog niet goed beoordelen. De recentste video vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=x9S5siNNqec
  3. Post T Amsterdam CS; treindienstleidingssimulator; Signalsoft
    [smallimg]http://www.signalsimulation.com/pictures/PostTAmsterdamCS.jpg[/smallimg]
    Signalsoft produceert al een tijdje simulatoren voor treindienstleiding. Richard Plokhaars EBP-simulaties van Hilversum en Arnhem voor DOS circuleren ook al een eeuwigheid. Nu is hij bezig met NX-tableaus: de posten van Arnhem en Hengelo zijn al uitgebracht, maar de echte klapper in de vorm van Amsterdam CS komt 11 maart uit.

    Ik heb zelf Post T Hengelo en ik kan zeggen dat het treindienstleiden hiermee erg leuk is. Het ouderwetse tableau is tot in alle details nagebouwd en er zijn ook veel extra's: bedienen van CTA-bakken, bovenleidingsschakelaars, Telerail, rangeeropdrachten, lastgevingen... Wat het ook vooral zo leuk maakt is de mogelijkheid om onverwachte gebeurtenissen te laten plaatsvinden. Dat varieert van stroomstoringen, overwegstoringen, bezetspoorlampjes die ten onrechte aan zijn, ambulances naar een trein.

    Bij Post T Hengelo zit je al op het puntje van je stoel, maar bij Amsterdam CS zijn het zelfs 1200 treinen per dag. Ik kijk er naar uit. Verkrijgbaar bij Signalsoft.
  4. Cities in Motion; tycoonspel; Paradox Interactive
    AfbeeldingAfbeelding
    Dit spel is van een heel ander type dan de voorgenoemde simulatoren. Hier gaat het om het opzetten van een goed ov-systeem in een stad. Sommigen zien hierin de opvolger van Transport Tycoon door Chris Sawyer. De beschikbare steden waar je je kunt uitleven zijn Wenen, Amsterdam, Helsinki en Berlijn.

    De kern van de zaak is dat er zeven groepen reizigers zijn met hun eigen behoeften, gecombineerd met allerlei economische en financiële aspecten. In tegenstelling tot de nichemarkten van de simulaties, is deze gewoon bij normale gamewinkels verkrijgbaar. Ik heb dit spel zelf niet, maar er is een demoversie beschikbaar.
  5. Bus- Tram- Cable Car Simulator San Francisco 2011; tramsimulator; TML Studios
    AfbeeldingAfbeelding
    Deze is van dezelfde makers als World of Subways, maar van een ander team binnen TML Studios. Dit spel staat overigens dichter bij de release dan World of Subways. Dit spel speelt zich af in San Francisco en wat allereerst een grote feature is, is dat de hele binnenstad van San Francisco op TML-kwaliteit is nagebouwd. Daarin rijden trolleybussen, gewone bussen, trams, cablecars en je kunt ze allemaal besturen.

    Ik ben benieuwd in hoeverre het TML lukt om een goede simulatie te maken waarin zoveel zaken zijn verwerkt. Als het goed lukt, kan dit een erg vermakelijke simulatie worden. Er zijn al diverse video's en screenshots uitgebracht, deze zijn allemaal te vinden op de site van TML Studios.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vijf interessante ov-spellen van begin 2011

Bericht door Daan »

Ik heb vorige week die demo van Cities In Motion eens gespeeld. Leuk spel, helaas hier en daar wel wat knulligheden in het gebruik (navigatie/interface). Vind het erg lijken op Traffic Giant, wat ik vroeger veel speelde.

Die Post-T simulaties lijken me ook erg leuk, daar binnenkort ook maar weer mee bezig. Ik ben destijds niet verder gekomen dan de eerste paar minuten van de demo...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vijf interessante ov-spellen van begin 2011

Bericht door Suus »

Van Cities in Motions heb ik de beta geprobeerd, die nog wel een paar bugs had. Maar op de een of andere manier was het behoorlijk traag op mijn relatief oude computer die wel aan de systeemeisen voldoet. Ik zal de demo eens proberen, maar ik vrees het ergste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten