mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door mb90 »

Afgelopen woensdag was het weer eens tijd voor een tourtje. Dit keer werd het een rondje langs Apeldoorn, Deventer, Drachten, Leeuwarden en Emmeloord. Hiervoor stond ik vroeg op en ging het, na een gebruikelijke metrorit, om 6:50 uur vanaf Rotterdam Centraal met IC t2823 naar Apeldoorn. Na een rustige rit bij een langzaam opkomend zonnetje kwam ik om 8:15 uur aan in Apeldoorn. Het voornaamste doel was wat foto’s van lijn 294 en 294A. Eerst kwamen er echter 2 bussen in de streekkleuren op stadslijn 10 langs:
Afbeelding

Daarna volgde wel een groene en dat was Optare 5353:
Afbeelding

Dan naar lijn 294 en 294A. Daar waren alle Volvo 7000 op gezet, zoals hier te zien is:
Afbeelding

En hier:
Afbeelding

Een flink deel van de voormalige 1500-serie Amba’s is nu ook blauw, zoals deze voormalige 1526 die nu als 5126 rondrijdt:
Afbeelding

Ook reden er in dit halve uurtje telkens 2 buurtbusjes langs. Een daarvan was deze 555:
Afbeelding

Na een half uurtje vond ik het tijd om verder te gaan en daarom ging het met IC t2825 verder naar Deventer. Het voornaamste doel hier waren de ex-Veolia Amba’s die hier rondrijden. Eerst kwam echter de gigantisch lange :P lijn 8 langs:
Afbeelding

Daarna kwam de Syntus 2148 langs oftewel de ex-Veolia 5003 als lijn 56 naar Borculo:
Afbeelding

Op lijn 81 reden nog gewoon Volvo’s. Deze Volvo is echter daarbij alsnog een buitenbeentje:
Afbeelding

Daarna ging het naar het noorden, naar Friesland. Dit ging via Zwolle naar Heerenveen. Daar was het jammergenoeg nog een stuk grijzer met een waterig zonnetje. In Heerenveen is bij het busstation nog steeds het Arriva-logo te zien, terwijl ze er niet meer met bussen komen..:
Afbeelding

Hierna ging ik met Qliner 310 verder naar Drachten om daar wat ex-Groningse en ex-Rotterdamse Friezen te zien. Een ex-Groninger kwam daarna al direct langs in de vorm van de 3303 op lijn 14 :) :
Afbeelding

De ex-Rotterdammers kwam ik telkens onderweg tegen, dus die zou ik in Drachten voorlopig niet meer kunnen zien. Daarom ben ik na de vorige foto wat rond gaan lopen. Bij het busstation zelf stond deze 2014 op stadslijn 12 met alleen Drachten op de bus. Niet echt duidelijk vind ik:
Afbeelding

Naast het busstation is een theater en hier waren allerlei mieren op de grond te vinden. Zo ook hier langs de route van lijn 310 waarop deze 2047 naar Heerenveen rijdt:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 14 verder naar Leeuwarden. Daar klaarde het langzaam wat op. In Leeuwarden zijn nog steeds veel Fryskers te zien op de stadsdienst:
Afbeelding

Hierna kwam ineens Arriva langs en wel deze Integro 7173 van Touring voor schoolschaatsen opweg naar het Thialf-stadion in Heerenveen:
Afbeelding

Voor de stadsdienst van Leeuwarden kwam ik hier vooral om de Citea te zien. Deze kwam echter niet langs in een uur tijd. Wel kwamen er veel bussen langs die tot vorig jaar in de Zaanstreek reden. De geledes bijvoorbeeld op lijn 12 zijn er een aantal van, zoals deze 9170:
Afbeelding

De Amba’s zijn ook voor het grootste deel hierheen gekomen, zoals deze 8394:
Afbeelding

Er zijn echter ook wat nieuwere bussen, zoals deze 8792:
Afbeelding

Daarna ging het met de trein naar Sneek om vanaf daar verder te gaan naar Emmeloord. In Sneek had ik een overstap van 20 minuten, dus er was nog wat fototijd. Hier bijvoorbeeld met de 8268 op lijn 98 vlak voor het station:
Afbeelding

Daarna volgde de 8324, de bus waarmee ik als lijn 42 naar Emmeloord zal gaan:
Afbeelding

Vanaf het station vertrokken ook bussen, zoals deze 8835 als lijn 47:
Afbeelding

Ook vertrok de 3766 als lijn 33 naar Franeker:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor de rit met lijn 42 naar Emmeloord. Dit was een rit door een mooi rustig Zuid-Fries landschap en daarna door een wat saaier landschap van de NoordOostpolder. Het Friese landschap ziet er zo uit:
Afbeelding

Na aankomst in Emmeloord vertrok de andere lijn 42 alweer naar Sneek. Deze liet een vage via bestemming zien, namelijk via Bant,Bant… :? :
Afbeelding

In Emmeloord wilde ik nog wat bussen uit de IJsselmond-concessie fotograferen, omdat deze binnenkort afloopt. Op lijn 141 rijden meestal 15 meter of gelede bussen, maar dit keer kwam als eerste deze Amba 8169 langs:
Afbeelding

De rest van de bussen waren gelukkig wel wat langer, zoals deze 5670 opweg naar Zwolle:
Afbeelding

De gelede bussen kwamen ook genoeg langs, zoals deze 9117:
Afbeelding

Op lijn 147 naar Harderwijk kwam er ook een gelede langs en wel deze 9145:
Afbeelding

Bij het busstation zelf kwam daarna ineens een Duvedec langs. :) Dat was deze 9066 die wat scholieren eruit liet stappen om daarna weer snel verder te rijden:
Afbeelding

Toen had ik het hier wel gezien en ging het weer langzaam terug naar Rotterdam. Dat ging via Lelystad. Het station daar is behoorlijk veranderd. Dat is hier te zien vanaf het nieuwe perron langs de nieuwe sporen 1 en 2:
Afbeelding

Daarna ging het om wat te eten naar Almere Buiten. Ook kwamen er daar wat Volvo’s langs die daarvoor een rit op lijn 153 gereden hadden. Daarbij zat o.a. deze 5651:
Afbeelding

Toen vond het tijd om terug te gaan naar Rotterdam. Via Schiphol ging het lekker snel met de Fyra naar Rotterdam Centraal. Na het stemmen ging het met de metro naar huis.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Hiervoor stond ik vroeg op en ging het, na een gebruikelijke metrorit, om 6:50 uur vanaf Rotterdam Centraal met IC t2823 naar Apeldoorn.
Je had wel mogen zwaaien... gezien het treinnummer waren we tegelijk op Utrecht Centraal (alleen kwam ik aan de andere kant van 't perron aan :P )

Leuke reportage!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door MdJ »

@buurtbusje 555: Die zit op de pendel Busstation/NS-Garage Wapenrustlaan :wink: Die heeft ook een omloopnummer, omloop 198 en 199. Maar op zaterdag is dat de 152 en op zondag 148 (of net andersom, zoiets dergelijks iig)

@Streekbusjes op lijn 10: Grappig dat ze allebei op de foto staan :mrgreen:

@Lijn 42: Je hebt in het andere halve uur ook een lijn 42 die vanaf Lemmer via een andere route rijdt (via de westkant). En Bant, Bant is de halte op de route via de oostkant :wink:

@Lijn 294-A Volgens mij is lijn 294-A ook de touringcar die op de foto staat bij de 1526/5126 op lijn 231. Volvo's rijden op lijn 294-S (de normale 294 dus.)
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Milco »

Leuke foto's! :D
Vooral de laatste, maar dat komt omdat ik zelf in Almere Buiten woon. En de 9066 (op Emmeloord busstation) is volgens mij van Connexxion-Tours. Ik zag 'm begin februari rijden op de N344 tussen Voorthuizen en Apeldoorn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door MdJ »

Is inderdaad van Connexxion-tours, en staat volgens mij in Apeldoorn. De 9062 komt elke dag (leeg) tegen 16.45 voor mijn huis rijden :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Milco »

Weet jij wat die Duvedecs in Apeldoorn te zoeken hebben? Zag een tijd terug een stuk of 7 achter elkaar aan op de N344. Connexxion komt toch überhaupt niet in Apeldoorn? Of rijden ze soms scholierendiensten in opdracht van Syntus (en tot dec. vorig jaar Veolia)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door MdJ »

Klopt helemaal. Scholierenvervoer vanaf de Jacobus Fruytierschool (heel erg gereformeerde school). Lijnen in de 65x-serie. Rijden overal heen, dus Emmeloord kan prima :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Ardan »

Op de 141 Zwolle-Emmeloord-Urk zie ik niet echt een logica.. ik reis op willekeurige tijdstippen van en naar het Zwolse station en daarbij zie ik altijd wel een 141 rijden. Soms een Duvedec, soms een gelede Citaro, soms een Volvo.. wat is de logica?
Ik doe ook maar wat
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door mb90 »

MdJ schreef: @Lijn 294-A Volgens mij is lijn 294-A ook de touringcar die op de foto staat bij de 1526/5126 op lijn 231. Volvo's rijden op lijn 294-S (de normale 294 dus.)
Bedoel je niet de touringcar op deze foto? Op de foto van de 5126 zie ik er namelijk geen. Die touringcar had een briefje met lijn 112 naar Elspeet en 104 naar Apeldoorn achter de voorruit zitten. Een andere touringcar die ik tegenkwam (niet op de foto) zat op lijn 109. Ook op lijn 294-A zag ik de Volvo's, zoals deze met Syntus Gelderland op de voorkant en een briefje met 294-A voorop.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Xanland »

Hadden we de touringcars nog maar :P, maar mocht niet meer van de provincie. Te duur ofzo, opzich wel begrijpelijk.

Alle Volvo 7000's rijden op de 294s en 294a (personeel van dat touringcarbedrijf) t/m 3 april, waarna 294a en s gewoon 294 wordt die langs Transferium en Hattem gaat rijden. Wel dan weer geleed.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door lamar »

Rijden de overijsselse standaard volvo's nou ook in het weekend?, want die mis ik nog
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Daan »

Wat doet die 3303 in hemelsnaam in Friesland?!?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door mb90 »

De 3303 zit daar met de 3301 en de 3302 als versterking voor Friesland. Ook zitten daarom nu de ex-Rotterdamse 1091, 1093 en 1099 eveneens in Friesland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Michael »

Leuk verslag.

Ik wil zelf ook nog een keer die kant op. Binnenkort maar eens doen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Maar wat is er precies bijzonder aan de Syntus 1400? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #55: Apeldoorn, Deventer, Friesland en meer

Bericht door MdJ »

@Verschil 1400: Enkele voordeur ipv twee :wink: Was een proefbus :wink:
@Touringcar op foto: met de optare op lijn 10 (Busstation/NS) en een amba op lijn 1. Het was een lange dag gister, zal ik het maar op houden :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten