Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door willy84 »

Volgens mij raken we wel wat uit koers in dit topic.

Het ging erover dat het openen van de Hanzelijn het gedeeltelijk verplaatsen van de reizigersstroom met zich meebrengt. Dit zou ruimte scheppen op de Veluwelijn door het schrappen van voortreinen danwel het inkorten hiervan ofwel de mogelijkheid om extra te stappen in Harderwijk. Volgens mij moet dan de vraag zijn in deze.

Ik schat de stroom Groningen/Leeuwarden en Zwolle naar Schiphol en Amsterdam tamelijk beperkt in. Ik vraag me eigenlijk of of dit zoveel zal gaan uitmaken. Ik denk het zelf van niet.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Als de stroom van Groningen, Leeuwarden en Zwolle naar Schiphol/Amsterdam beperkt zou zijn, waarom hebben ze dan eigenlijk heel de Hanzelijn aangelegd :P

En iedereen mag het nu wel ineens hebben over het nodig zijn van 12 bakken voor de stroom Noorden - Zwolle - Utrecht, maar dat heeft niks te maken met waar het (zoals willy84 al schrijft) oorspronkelijk om ging: de huidige voortreinen in de nieuwe situatie als spitstrein op in ieder geval Harderwijk - Utrecht inzetten. Daar heb je die 12 bakken dan echt niet nodig...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Vinny »

Het oorspronkelijke plan was om met zonetreinen te gaan rijden (begin van het topic). Overigens zie ik een IR-net in Nederland wel zitten (maar dat is een totaal andere discussie). De NS/ProRail hebben toch een aantal jaar geleden gekozen om Randstadspoor tot Harderwijk uit te rollen en een keerspoor aan te leggen? Of is dat plan weer in de koelkast gezet?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Nee dat plan is niet in de kast gezet. Zoals eerder gemeld denk ik alleen dat het geld voor dat keerspoor beter op de plank kan blijven liggen bij Prorail voor iets anders door een sneltrein in te leggen ipv de sprinter.

Civiel-technisch is Harderwijk nogal een hel en dienstregelingtechnisch is het ook niet echt een juweeltje. De extra sprinter moet namelijk halteren op het keerspoor om de intercity niet in de weg te staan.
Helaas:
-Ligt er een boog tot in station Harderwijk
-Mogen wissels niet in bogen aangelegd worden
-Zijn wissels wel handig om op het keerspoor te komen.
-Zal het opschuiven van het station betekenen dat de huidige overweg een onderdoorgang moet worden
Conclusie: Het is erg duur voor een extra sprintertje. Laat ik dan maar niet beginnen over Prorail die alleen snelheidslimieten wil die overeen komen met ATB-snelheidstrappen. (de boog is 110, de ATB-trap daaronder 80.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Suus »

Maarre, is de dienstregeling dan zo krap dat de trein niet eerst passagiers kan laten uitstappen in Harderwijk, daarna achter het station naar een keerspoor rijdt, en dan vlak voor vertrektijd weer naar het station terugrijdt om reizigers op te halen. Zo doet men dat in Breukelen ook. :idea:

Bovendien heeft Harderwijk op dit moment voor een stoptreinstation een buitengewoon royaal perron. Lekker breed, een overkapping en naast het perron is ook nog een kiosk aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Ardan »

Ja, hoe hard wordt er eigenlijk door die boog gereden? De boog bij Winterswijk is waanzinnig krap en die is 60, maar die bij Harderwijk is nóg krapper naar het schijnt, en daar wordt toch behoorlijk hard doorheen gescheurd.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Ja. De dienstregeling is wel zo krap als je een extra sprinter inlegt. De Breukeleroplossing gaat dus niet werken.

@Ardan: de boog bij Harderwijk is 110 km/h (zoals enigszins cryptisch in mijn post hierboven staat.) filmpje
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Nu ligt er in de complete boog bij Harderwijk een derde spoor (Edit: lag, staat nog wel op Google Maps maar niet meer in de video). Als je dat nu eens opknapt en elektrificeert en met een overloopwisseltje voor de boog een aansluiting op het spoor uit/naar Amersfoort geeft. Klein stukje doortrekken als kopspoortje tot aan het stationsgebouw en een perronnetje erlangs...

Als een gelijkvloerse kruising niet gewenst is zou je ook nog iets kunnen doen met een wissel na de boog en dan een zakspoor in het huidige perron (of een constructie als spoor 4 in Zwolle)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Een wissel na de boog staat gelijk aan een wissel na station Harderwijk. Vergeet niet dat je zeker 3 wissels nodig hebt: je wil er vanaf beide sporen af kunnen. Dat derde spoor was de lijn naar de haven van Harderwijk, die is al heel wat jaartjes weg. Een zakspoor in het perron van Harderwijk kan niet: daarvoor is het perron echt te smal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor de boog, dus aan de kant van Putten, he. De lijn naar de haven lag aan de andere kant van het station :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Oja, aan de Puttense kant lag een of ander raccordementje, ook heel fijn met een wissel midden langs het perron (als ik sporenplan moet geloven).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat wissel midden langs het perron heb je dan natuurlijk niet meer nodig, slechts het derde spoor door de boog heen zodat je voor de boog al naar je keerspoor kunt (en geen wissel in de boog nodig hebt)
Het beperkt je alleen in de ligging van je extra trein tot Harderwijk: die kan dan immers niet aankomen op een moment dat er iets vanuit Zwolle doorkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat ze het hele station ook wilde verplaatsen..., dat biedt natuurlijk meer mogelijkheden. Een keerspoor als zakspoor is denk ik wel het meest ideaal, ook voor het treinpersoneel dat dan bij de kiosk even een kopje koffie kan halen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door willy84 »

Hele stations verplaatsen, tunnels aanleggen, zaksporen, wissels en wat al niet meer. Jongens we zitten in een crisis en geld is schaars.

De beboefte voor een snelle verbinding met Amersfoort en Utrecht doet zich met name voor van ma t/m vrijdag in de spits.

Iets veel simpelers en creatievers als het laten stoppen van 1 v/d 2 treinen moet toch mogelijk zijn? Tussen 7 en 9 en s'middags van 15.00-18.00. Daar ga je toch geen 30 miljoen euro tegenaan gooien?

Treinen rijden om passagiers te vervoeren. Om dat te doen zal je toch echt op stations moeten stoppen. Een trein Zwolle-Amersfoort vind ik als doorgaande reiziger wel prettig maar hoeveel mensen zouden daarvoor nou afhaken? Mensen kunnen dan nog altijd overstappen naar die andere IC die wel doorrijdt. En die 3 min heb je ook wel als speling op Amersfoort en Zwolle. In de spits hoeft er immers niet gesplitst te worden.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Het probleem is dat die voortreinen miv drgl 2013 niet meer rijden door de opening van de Hanzelijn. Of je moet ze laten rijden speciaal om Harderwijk te kunnen bedienen, maar dat lijkt me ook een dure hobby.

Het laten stoppen van de doorgaande IC zie ik door de lengtebeperking (10 bakken) niet zitten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Het is een beetje een kip-en-ei discussie op deze manier. Er zijn grofweg twee keuzes mogelijk:
1: Het inleggen van een sneltrein vanaf 2013 op de tijdstippen waar nu de voortrein rijdt.
2: Het inleggen van een kwartiersdienst met sprinters met OV-SAAL problematieken. (te duur, niet op tijd af, ruzie tussen NS en Prorail en dus uiteindelijk geen oplossing.)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door willy84 »

Als ik mag kiezen:
Laat een trein rijden vanaf het keerspoor bij Nunspeet (waar ik ooit nog een paar uur in een defecte ICM heb gezeten)
Stops: Nunspeet, Harderwijk, Nijkerk, Amersfoort Schothorst en Amersfoort. Daarna direct naar Utrecht.

Op deze manier bedien je binnen de bestaande infrastructuur zoveel mogelijk reizigers en bied je Harderwijk zijn gekoesterde snelle verbinding met Utrecht. Simpel en goedkoop :pos:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Suus »

Ja, dat dacht ik ook, maar dat past dus niet volgens Klaasje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Of je maakt even voorbij Harderwijk (zeg maar bij de N302/A28) een P&R met verhoogde stoeptegels waar dan een treintje kan keren. Kan je gelijk aanspraak maken op een ander subsidiepotje *O*
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ja, dat dacht ik ook, maar dat past dus niet volgens Klaasje.
Een sneltrein zou wel passen. Een sprinter niet. Die sprinter moet ook bij Vathorst, Putten en Ermelo halteren. Dat kost zoveel tijd dat het niet meer past.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Vinny »

Als een wenselijke dienstregeling niet past, dan moet je een minder wenselijke dienstregeling opstellen. Het OV is geen wensput waar je maar je wensen in kunt stoppen die dan ook spontaan zonder problemen gerealiseerd worden :)
Als niet kan wat moet, dan moet het maar zoals het kan. Dus: NS moet inbinden met de kosmetische strikte scheiding tussen het IC product en het sprinterproduct (er zijn toch al zo veel uitzonderingen, dus er kan er best wel eentje bij), Overheden moeten inzien dat een significante vergroting van de capaciteit of verbetering van het spoorwegnet betekent dat er een fysieke investering in infrastructuur nodig is, en reizigers moeten zich realiseren dat goed openbaar vervoer waar veel aan productverbetering wordt gedaan ook simpelweg meer geld kost dan aldi-vervoer.

En dan kun je kijken wat er in Harderwijk voor mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld door de aanleg van een keerspoor, of door perronverlenging waardoor er wel 12 bakken materieel kunnen stoppen. Wat wellicht ook nog kan is de frequentie van de stoptrein Zwolle-Amersfoort structureel verhogen, maar ik denk dat je dan ook weer meer inhaalsporen nodig hebt - anders krijg je wel heel trage intercity's...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Da's natuurlijk allemaal heel kort door de bocht, dat nieuwe infra niet kan omdat het duur is. Het kan best zo zijn dat het aanleggen van een keerspoor ergens goedkoper is dan gebruik maken van de bestaande infra, omdat het je veel loze materieelkilometers en lange keringen scheelt. Ik zou me best kunnen voorstellen dat het aanleggen van een keerspoor in Harderwijk daardoor nog wel eens positief uit de business-case zou kunnen komen (alleen al doordat je dan je personeel + materieel van de drukke spitstreinen die nu met 2xDDAR rijden effectiever kunt inzetten).

Overigens zie ik de grootste problemen in bouwput Utrecht, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Suus »

Misschien een heel stom idee, maar kan de s5800 na Vathorst niet doorgetrokken worden tot Harderwijk?

Dan heb je EN een kwartierdienst in Harderwijk, en je geeft ze ook nog eens een reeks nieuwe bestemmingen zonder overstappen: o.a. Hilversum en Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door Daniel »

De s5800 komt nu om .04 .34 in Vathorst aan een de NoordOost vertrekt om .08 .38 uit Amersfoort... dat ga je niet redden als sprinter.
Hij ligt trouwens ook in een 10/20 ligging t.o.v. de s5600.

De s1500 doortrekken (maar dan wel non-stop na Schothorst) zou wel net moeten kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Bericht door AOD »

Klaasje schreef:Helaas:
-Ligt er een boog tot in station Harderwijk
-Mogen wissels niet in bogen aangelegd worden
Wat 'n onzin, rij van Basel SBB naar Chur, tientallen bogen, vaak S-Bogen, trein remt niet eens af. Wissels in bogen. Göschenen idem dito, liggen hier wissels in een boog of niet? Rechts op de foto!

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten