OVer je reiservaringen in maart 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Daniel »

Fles schreef:
Justin schreef:Ik heb daar slechte ervaringen mee gehad. De chauffeurs waar ik op reisde wisten niet dat deze methode (8-strippenkaart als dagkaart) bestond -_-".
En dan te bedenken dat dat al zeker 20 jaar zo is -o-
Ach, de OV-dagkaart wordt ook vaak zat niet herkend... leukste zijn daarbij buschauffeurs die de conducteursstempeltjes zien en denken dat ze 'm ook moeten stempelen :P

Heel wat anders: vandaag in Leiden een kort ritje met een hybride Van Hool gemaakt... kan iemand eens voor wat grote blauwe stickers zorgen om de tekst "stiller" die erop staat af te plakken? Een irritante continue pieptoon had het exemplaar waar ik in zat en om nou te zeggen dat ze zo heel stil zijn. Van buiten wellicht, maar van binnen niet echt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ronald »

Even wat aan het prutsen geweest met de GPS-data van mijn ritje van gisteren. De GPS-logger registreert om de zoveel seconde een positie, de gegevens kun je vervolgens omzetten naar KML-formaat voor Google Earth.
Met Google Earth kun je een alleraardigst snelheidsprofiel eruit toveren, zoals voor het ritje van Amsterdam Sloterdijk naar Purmerend Overwhere.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ardan »

Hortend en stotend Sloterdijk uitrijden.
Steeds sneller de tunnel inrijden en dan remmen omdat de ATB begint te jengelen.
Hortend en stotend tot stilstand komen in Zaandam.
Optrekken naar 60 maar dan weer met 40 door de bocht.
Stoppen in Zaandam Kogerveld, lekker doorrijden, via de 60 in Weidevenne stilstaan.
Met 80 naar Purmerend, en met 60 naar Overwhere.
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Dexter »

Ik wilde net vragen hoe ik die grafiek nou moest lezen, want ik ben geen ster in grafieken en tabellen. Maar gelukkig hebben wij hier Ardan. :mrgreen: Wel heel interessant om zo het verloop van een rit te zien, je mag mij zo ook weleens meten.
Vallend blad maakt rails glad.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ronald »

Je moet het niet té letterlijk nemen, 100% nauwkeurig is het natuurlijk niet. Dat "hortend en stotend" komt omdat hij elke 3 seconde een positie bepaalt en daartussen de snelheid berekent, kan dus wat onnauwkeurig zijn. Die tussenpozen moeten wat groter, maar dan moet ik er wat meer aan bewerken.
De Hemtunnel is onnauwkeurig, omdat hij een tijd geen ontvangst heeft. Dus de snelheden er vlak voor en na zijn onbetrouwbaar. Maar het geheel geeft wel een grappige indruk en gemiddeld genomen klopt het heel aardig.

@Dexter: geef maar 'ns een ritje door dan :wink: .
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door mb90 »

Vanmiddag ging er iets niet goed bij de Brug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht. De brug sloot om 15:20 uur na de uurlijkse opening weer en al snel reden er weer treinen van Zwijndrecht naar Dordrecht. Vanuit Dordt kwamen er maar geen treinen en al snel ging het brugdeel voor die treinen alweer open en daarna weer dicht. In de tussentijd ging het sein op spoor 3 van Zwijndrecht op groen voor een trein vanuit Dordt. Het spoor waar dus normaal treinen richting Dordt rijden. Niet veel later gingen de WUBO's van spoor 1, 2 en 3 bij de brug knipperen en kwamen er dus 3 treinen tegelijk van de brug richting Zwijndrecht. Over spoor 1 de omgeleide Thalys t9331 (de reden waarvoor ik hier stond), over spoor 2 de Sneltrein t2248 met +10 en over 3 de IC t1950 met +3. Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Uiteindelijk kon de t1950 gelijk doorrijden en na het station weer terug naar het gebruikelijke spoor. De t2248 en de Thalys bleven nog even wachten en mochten na een paar minuten ook weer verder richting Rotterdam. Ondanks deze drukte is de foto van de Thalys toch gewoon gelukt. :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Ach, de OV-dagkaart wordt ook vaak zat niet herkend... leukste zijn daarbij buschauffeurs die de conducteursstempeltjes zien en denken dat ze 'm ook moeten stempelen :P
Oh, dat doe ik ook altijd :mrgreen:
Overigens komen OV-dagkaarten niet heel veel voor. Het gebeurt vaker dat reizigers een NS-kaartje laten zien en dan semi-verbaasd reageren als je zegt dat ze toch echt een ander kaartje voor de bus nodig hebben.
Daniel schreef:Heel wat anders: vandaag in Leiden een kort ritje met een hybride Van Hool gemaakt... kan iemand eens voor wat grote blauwe stickers zorgen om de tekst "stiller" die erop staat af te plakken? Een irritante continue pieptoon had het exemplaar waar ik in zat en om nou te zeggen dat ze zo heel stil zijn. Van buiten wellicht, maar van binnen niet echt.
Buiten zijn die dingen inderdaad een stuk stiller. Binnenin moet je helemaal achterin gaan zitten, daar is het wel veel stiller *bus*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Daniel »

Tja, zijn ze daar niet stiller omdat de motor juist in het midden zit? Wat dat betreft is een Citaro G op diesel ook doodstil hoor als je tenminste niet in de aanhanger gaat zitten :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Caspar »

@ de grafiek van Ronald: Je doet er toch geen 33 minuten over vanaf Sloterdijk naar Overwhere? Of lees ik het niet goed af?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Daniel »

De x-as van die grafiek zijn kilometers, geen minuten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:@ de grafiek van Ronald: Je doet er toch geen 33 minuten over vanaf Sloterdijk naar Overwhere? Of lees ik het niet goed af?
Je hebt gelijk. Ik zie nu dat de wachttijd in Sloterdijk ook geregistreerd is (ongeveer 10 minuten). Daardoor klopt de tijd (en de gemiddelde snelheid van 40.7 km/u in het blauwe vakje) inderdaad niet.

edit: ik heb hem even gewijzigd en alleen de zuivere rijtijd weergegeven:

Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Daan »

Viel me vanmorgen op dat de OV-chipkaart apparatuur bij Qbuzz GD is ingeschakeld in de bussen. Rood lampje en "Buiten Dienst" op het display, dat wel.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Justin »

@Ronald, welke GPS-logger gebruik je eigenlijk?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Ik wilde net vragen hoe ik die grafiek nou moest lezen, want ik ben geen ster in grafieken en tabellen. Maar gelukkig hebben wij hier Ardan. :mrgreen: Wel heel interessant om zo het verloop van een rit te zien, je mag mij zo ook weleens meten.
Ik maak ook weleens zo'n logje van een ritje Ut - Ed . Je kan het HEEL goed zien in de grafiek als je achter een vertraagde sprinter gegooid bent :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Fles »

Wel grappig trouwens dat je snelheid tegen afstand uitzet en niet snelheid tegen tijd. Als je snelheid tegen tijd uitzet zie je dat eenparige versnellingen en vertragingen terugkomen als een rechte lijn. In deze opzet dus niet :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Caspar »

Voor carnaval hoef je vanuit NH helemaal niet naar het Zuiden, gisteren reden er hier door de Dorpsstraat van Zwaag (gemeente Hoorn) ook een stuk of 15 praalwagens. Vandaag werd alles weer opgeruimd, zelfs het kleine busje op lijn-13 kon maar amper langs de veel grotere Boney-M, die nu ook hier zal sterven:

Afbeelding
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door MdJ »

-Vandaag reed de 4028 op lijn 5 in Zwolle met zo'n knuffelbloem op de Cico :mrgreen: Kan ook een Carnavalshoed zijn trouwens, dat kon ik niet heel goed zien.

-De 5023 reed op lijn 10/18, de 5322 (ipv een Amba) op lijn 10 (de korte slagen Kerschoten), de 5102 (die blauw is, met paarse stoelen) op lijn 5/6/17. En de 5015 op lijn 294, maar die is toen in Apeldoorn eruit gehaald en vervangen door volvo 1406.

-De 1526 is nu ook blauw (dus 5126) en heeft daarbij zijn 4de kleurtje gehad. (1: Geel/wit syntus, 2: Proefbus Overijssel-blauw 3: Geel/wit Syntus, Gelderland-blauw)
Bij twijfel: gebruik beton.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ronald »

Justin schreef:@Ronald, welke GPS-logger gebruik je eigenlijk?
Deze: http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-ca ... ogger.html

Is praktisch hetzelfde als de i-gotU GT 120 http://www.i-gotu.nl
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door find_your_spot »

Zelf gebruik ik overigens mijn iPhone om wat GPS routes te maken.

Mensen die mij op twitter hebben, hebben dit misschien wel is voorbij zien komen.

Andere forum gebruikers die mij wel is willen volgen: http://www.trackr.nl/user/findyourspot/live/


Wie weet welke busroute ik voor het laatst heb getrackt?
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door STF »

GVB lijn 38.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door tsov »

+ matrit via een alternatieve route ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Thom91 »

vandaag een fantastisch avontuurlijke route met de 800 via Hvs...
met +20 aangekomen in Asd en toen nog met de metro terug naar Asa
vertrekt er ~15 minuten na mij op Ut een "sprinter" naar Asb, Schiphol, Ldn en Gv
best vervelend..
Komt wel goed schatje.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Ik wilde net vragen hoe ik die grafiek nou moest lezen, want ik ben geen ster in grafieken en tabellen. Maar gelukkig hebben wij hier Ardan. :mrgreen: Wel heel interessant om zo het verloop van een rit te zien, je mag mij zo ook weleens meten.
Kijk maar uit dexter, straks gaat je baas het ook doen, kunnen ze precies je EZR in de gaten houden, en waar je koffie gaat scoren, en om uit te vinden hoe vaak en waar je een plaspauze inlast, kunnen ze de diensten nog verder in elkaar bouwen. :twisted:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Dexter »

@Ennes: Haha jij hebt zo te horen ook al de jaarlijkse landelijke instructie gehad. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Bericht door Freek »

NS heeft bij een aantal mensen weer punten gescoord. Vanmorgen (en middag tot 13 uur) was er bij Arnhem een wisselstoring waardoor er minder treinen reden. Wat in praktijk neer kwam op 1 (max 2) keer per uur. Mijn s3600 uit Zutphen kwam binnen op spoor 4. In de trein werd echter niet omgeroepen dat de trein niet verder reed, CTA's natuurlijk blank. Gelukkig wist ik van de verstoring en had ik net voor het binnen rijden van Arnhem op internet gekeken of de trein zou door rijden. Dat was dus niet het geval. Op het station zelf een omroep dat er minder treinverkeer was tot ongeveer 13 uur. Overigens zeer slecht verstaanbaar omdat de ProRailjuffrouw te ver van de microfoon aan het mompelen (praten kon je het niet noemen) was. Aan de omroepinstallatie lag het niet, want Tuffy was als altijd goed verstaanbaar. Gezien de AV op ns.nl maar gekozen voor de RijnWaalSprinter naar Nijmegen. Helemaal omdat ik om 11.50 aankwam in Arnhem en minimaal tot 12.20 moest wachten op een trein die mogelijk nog werd opgeheven.

Gisteren moest ik toevallig ook een ritje maken met de RijnWaalSprinter, mijn conclusie na deze twee dagen: Mooie buslijn, snel tussen Arnhem en Nijmegen, maar veel tijdsverlies in Arnhem en Nijmegen. Daar moet echter wat aangedaan worden.

Op de terugweg was het carnaval het station van Nijmegen binnen gedrongen. Er stond een blaaskapel te spelen op het middenperron. Heb er niet van kunnen genieten omdat ik een vertraagde Sprinter naar Nijmegen in sprong (die vertrok op de vertrektijd van IC s3000). Gezien de gezichten van de andere reizigers waren echter weinigen die het konden waarderen. Het feestje werd nog compleet gemaakt door een groep carnavalvierders die tussen Nm en Elst liedjes aan het zingen waren van het niveau: "en die kale moet een liedje zingen hi ha ho enz. enz"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten