Busvervoer ligt plat vanwege stakingen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Busvervoer ligt plat vanwege stakingen #2

Bericht door Daniel »

Streekvervoer rijdt donderdag weer
DEN HAAG - Het streekvervoer rijdt donderdag weer normaal. FNV Bondgenoten en CNV Stads- en streekvervoer lieten woensdagmiddag weten hun leden te hebben opgeroepen het werk te hervatten.
Beide vakbonden zijn blij dat er na maanden steggelen een cao-akkoord is. ,,Dit heeft allemaal veel te lang geduurd. Wel zullen we nog om tafel moeten met de werkgevers en overheden om ervoor te zorgen dat dit drama zich volgend jaar niet herhaalt'', stelt FNV-bestuurder Janny Koppens.
CNV-onderhandelaar Wyb Kusters verwacht dat de dienstregeling donderdag ondanks alle goede voornemens mogelijk niet overal in het land vlekkeloos kan worden gevolgd. ,,Het hele proces moet weer op gang komen. Dat betekent in sommige gevallen dat accu's van bussen moeten worden opgeladen en in andere gevallen dat software moet worden gereset, waardoor bussen herkenbaar zijn in het tracé.''

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Wubbo »

Ik ben niet zo technisch, dus misschien ligt het daaraan, maar dat begrijp ik niet. In de spitsen hebben de bussen gewoon gereden. Da's de drukste tijd van de dag, dus in principe zijn alle bussen gewoon op straat geweest. Waarom zou er dan morgenochtend vroeg opeens een probleem met accu's en software moeten zijn?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daantje »

Ik zou er niet van uitgaan dat in de afgelopen weken alle bussen de weg op geweest zijn.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Dubbele P »

Zal wel voor de halteaanduidingen enzo zijn. Nou, die hebben bij Veolia nog nooit goed gewerkt, dus ook morgen zal er geen haan naar kraaien als dat dan ook niet het geval is :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Ik ben niet zo technisch, dus misschien ligt het daaraan, maar dat begrijp ik niet. In de spitsen hebben de bussen gewoon gereden. Da's de drukste tijd van de dag, dus in principe zijn alle bussen gewoon op straat geweest. Waarom zou er dan morgenochtend vroeg opeens een probleem met accu's en software moeten zijn?
Zoals het er nu staat, klinkt het wat onlogisch inderdaad. Over het algemeen kan je wel stellen dat er in de garages vrijwel geen bussen meer staan tijdens de spitsen (GVB uitgezonderd). Dus zouden vrijwel alle bussen afgelopen dagen al de weg op moeten zijn geweest indien de volledige ochtendspits is gereden. Het enige dat ik me kan bedenken is dat bussen die afgelopen dagen met defecten binnen zijn gekomen (en dat waren er meer dan gebruikelijk), eerder konden worden hersteld en dat er zodoende voldoende bussen voorhanden waren bij het uitrijden. Vanaf morgen kunnen die defecten niet meer zo snel gerepareerd worden. Maar dan nog zou het probleem zich pas vrijdag voordoen en niet morgen :)
Wat ook zou kunnen is dat er fouten in het nieuwe softwarepakket zitten. Sommige fouten komen pas aan het licht als een bepaalde rit gereden wordt. Heb je dus zo'n middagrit waar een fout in zit, wordt dat pas morgen zichtbaar. De rit is immers nog niet eerder gereden.

Of zoals ik van de week mocht aanschouwen: bij het uitdelen en uitrijden van de bussen voor de middagsessie kwam men er bij de laatste diensten ineens achter dat er twee bussen tekort kwamen. Huh :D Op een normale dag red je het toch ook? Iets te gretig met bussen uitdelen dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Dan nog: is die software zo brak dat de bus ineens niet meer kan rijden? Nou ja, ik vind het maar een vage verklaring :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

De bus kan waarschijnlijk nog wel gewoon rijden, maar bv. met vertraging. Als de software 't niet doet werkt namelijk ook de verkeerslichtbeïnvloeding niet: die is lijn-afhankelijk en als de software niet werkt kan je als chauffeur je niet in dienst melden en weet het zendertje dus ook niet welke code 'ie moet uitzenden.

Waar je trouwens ook nog mee zit is dat het weleens problemen wil geven als alle bussen tegelijk een nieuwe softwareversie willen downloaden via het draadloos netwerk in de stalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Er staat nergens dat de bussen niet meer rijden door softwarefouten ( :!: )
Het kan wel zo zijn dat reisinformatie enzo verkeerd getoond wordt. Het wordt ook lastiger als omloopnummers niet goed worden geaccepteerd, conflicten met andere systemen zijn er dan al snel. Indien er geen contact met de verkeersleiding mogelijk is, mag -sterker nog, moet- een bus uit de dienst worden genomen. Goed, de meeste updates gaan wel goed en meestal merk je er niet zo veel van, maar het kan een keer fout gaan. Maar maak je daar dus niet al te veel zorgen over :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Er staat nergens dat de bussen niet meer rijden door softwarefouten ( :!: )
True (my bad). Maar uberhaupt vind ik het een beetje onzinnig om te waarschuwen dat de dienst morgen niet vlekkeloos gaat verlopen, alsof het normaal altijd goed gaat :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Neuh :lol: Net zoals dat ik een glimlach kreeg toen ik op de radio hoorde dat de bussen vanaf morgen (eindelijk) weer eens volgens dienstregeling gingen rijden. Het mag tijd worden :mrgreen:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Justin »

En wat een uitkomst! Gisterenochtend plensde het hier in Zeist, en de bus bood mij een mooi alternatief van. Had ik ook eens een keer geen zweetrug bij aankomst op de uni :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Aking »

Ik ben daarstraks gematst door een hele aardige chauffeur :D
Mn strippenkaart was vol en was vanmorgen met mn slaperige kop vergeten geld mee te nemen, waardoor ik dus zonder geld op mn werk aankwam en dus maar even moest kijken hoe ik thuiskwam.
Na het verhaal uitgelegd te hebben was een chauffeur zo aardig me te matsen en mocht ik zo mee :)
Hulde daarvoor! 8-)

en ojah... de ruitenwisser van de 9067 waren een beetje de weg kwijt... ze gingen uit zichzelf aan en uit :roll:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door STF »

keleti palyaudvar schreef: en ojah... de ruitenwisser van de 9067 waren een beetje de weg kwijt... ze gingen uit zichzelf aan en uit :roll:
Ooit van een interval gehoord :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Aking »

het was droog, de chauffeur zat de hele tijd met zn hendeltje te kloten maar dat haalde niks uit... en hij had t al een half uur ofzo (een daarna deed ie ineens 5 minuten niks... wel erg lange interval he hannes :p)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Misschien dat een van jullie de vraag van de heer De Krom tijdens het spoeddebat zich nog kan herinneren. Hij vroeg naar een overzicht m.b.t. compensatieclausules. Daar was ik ook wel erg benieuwd naar, maar helaas... dat blijkt bedrijfsgevoelige informatie te zijn :( http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 222415.pdf
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Schadevergoeding Arriva voor gedupeerden staking

Bericht door Ruben »

Schadevergoeding Arriva voor gedupeerden staking
Uitgegeven: 18 augustus 2008 11:50

GRONINGEN - Vervoersbedrijf Arriva stelt 8000 gedupeerden van de busstakingen eerder dit jaar schadeloos. Reizigers krijgen van Arriva een gratis dagkaart, zo maakte het bedrijf maandag bekend.
ANP

Het gaat om mensen die naar aanleiding van de staking een restitutieformulier hebben ingevuld.

Buschauffeurs van verscheidene vervoersbedrijven legden in het hele land in mei en juni van dit jaar meerdere dagen hun werk neer uit onvrede over de cao-onderhandelingen. Ook de bussen van vervoersbedrijf Arriva, dat in onder andere Groningen en delen van Friesland en Drenthe, het openbaar vervoer verzorgt, bleven tijdelijk in de remise.

Schadeloos

Ook de passagiers in de andere delen van het land die met Arriva reizen worden schadeloos gesteld. Een woordvoerster van Arriva wil niet zeggen hoeveel geld gemoeid is met de schadeloosstelling.
Bron: nu.nl
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daan »

Ja, leuk, was gisteren ook al de hele dag op de radio. Maar waar moet ik wezen om dat te regelen? :?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Dan had je al eerder,tijdens of vlak na de stakingen, een brief moeten sturen dat je hinder ondervonden hebt. Als je die moeite niet genomen hebt, was de nood blijkbaar niet zo hoog en zal het waarschijnlijk lastig worden om nu nog een vorm van compensatie te mogen ontvangen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daan »

Ik heb er ook geen hinder van ondervonden o.i.d, ik fiets wel :lol: Wat me alleen wat irriteerd is dat zo'n bericht de wereld in wordt geslingerd zonder dat soort cruciale info...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Bericht schreef:Het gaat om mensen die naar aanleiding van de staking een restitutieformulier hebben ingevuld.
Lijkt me duidelijk, toch? ;-)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daan »

Ah, overheen gelezen :oops: Maargoed, dat werd uiteraard op de radio e.d. niet verteld...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Dagkaarten Arriva eindigen op Marktplaats'

Bericht door Geert »

'Dagkaarten Arriva eindigen op Marktplaats'
Uitgegeven: 15 september 2008 15:47

AMSTERDAM - Vervoersbedrijf Arriva heeft alle abonnementhouders die last hebben gehad van de busstaking in mei en juni gecompenseerd. De gedupeerde reizigers kregen dagkaarten opgestuurd. Dat laat Arriva maandag weten. Een groot deel van de kaarten eindigt echter op marktplaats.nl.

Veel abonnementhouders doen niets met de gratis dagkaarten, omdat ze vooruitbetaald hebben. "Ze kunnen oma meenemen, zelf hebben ze niets aan de kaarten", aldus een woordvoerder van Rover.

De reizigersvereniging zegt de mogelijkheden van een andere vergoeding te onderzoeken, maar volgens de woordvoerder is er weinig hoop. "Geld terug is science fiction. De vervoersvoorwaarden zijn te eenzijdig naar de vervoerder."

Marktplaats.nl
Om toch nog iets van geld terug te zien worden veel kaarten aangeboden op sites als marktplaats.nl, stelt Rover, dat aangeeft dat niet alleen Arriva maar ook Connexxion en Veolia 'strooien met dagkaarten'.

De organisatie raadt de abonnementhouders aan opnieuw hun beklag te doen bij de vervoerders.

Staking
De reizigers werden in mei en juni de dupe van een staking in het streekvervoer. Buschauffeurs staakten om hun eisen voor meer loon kracht bij te zetten.
(c) Novum

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Vinny »

Problemen opzoeken die er niet zijn. Door ze te verkopen op Marktplaats krijg je er toch geld voor? (of denk ik weer eens te simpel)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door WSM »

Ja, je denkt te simpel. Het valt immers maar te hopen dat iemand ze wil kopen.
Abonnementhouders hebben betaald voor een dienst die niet geleverd is; het is dan niet meer dan logisch dat op zijn minst de kosten van het abonnement worden gerestitueerd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Cookie »

Minder vrij voor actievoerende chauffeurs

GRONINGEN
- Vervoersbedrijven Arriva, Connexxion en Veolia willen de chauffeurs die afgelopen voorjaar hebben meegedaan aan de acties in het streekvervoer, korten op hun vrije dagen.

De vrije uren die de chauffeurs normaal gesproken in de wekenlange staking zouden hebben opgebouwd, worden ingehouden, meldt een woordvoerster van Arriva woensdag.

Duizenden chauffeurs van de vervoersbedrijven legden in mei en juni van dit jaar het werk neer om hun cao-eisen kracht hij te zetten. Na publieksvriendelijke acties, waarbij passagiers gratis met de bus konden, reden de bussen in juni helemaal niet meer.

Bron: http://www.nu.nl/news/1846942/36/Minder ... feurs.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten