NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Etienne »

NS krijgt recordboete wegens verzuim

De Nederlandse Spoorwegen krijgen een voorlopige boete van ruim twee miljoen euro, omdat zij in 2010 niet hebben voldaan aan de prestatieafspraken met het Rijk. Zo hadden te veel treinen vertraging en waren reizigers niet tevreden over de informatie bij verstoringen en beschikbare zitplaatsen.

Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. "De reiziger moet kunnen vertrouwen op de trein. Die afspraak heb ik met de Nederlandse Spoorwegen en daar reken ik hen op af," meldt de bewindsvrouw.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Reiziger Delft »

Het probleem van geen beschikbare zitplaatsen kan voor een groot deel opgelost worden als reizigers zich beter zouden spreiden over de treinen en zich niet zouden ophokken op de balkons terwijl er nog voldoende zitplaatsen over zijn. Ook snap ik het asociale gedrag niet van een aantal reizigers in een drukke trein die krampachtig aan het gangpad gaan zitten en de raamplaats vrijhouden, tas uiteraard op die zitplaats, met een blik dat er absoluut niemand naast ze mag zitten.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door microshit »

Er zou inderdaad iets moeten komen om de spreiding van reizigers te verbeteren (komt zowel de bezetting als halteringstijden ten goede). En vooral niet bang zijn een asociale reiziger aan te spreken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Delft schreef:Het probleem van geen beschikbare zitplaatsen kan voor een groot deel opgelost worden als reizigers zich beter zouden spreiden over de treinen en zich niet zouden ophokken op de balkons terwijl er nog voldoende zitplaatsen over zijn.
Dat ben ik zeker met je eens, maar er zijn ook diverse treinseries waarbij ook dat niet helpt. Te denken valt aan de s2200, s4000 (series waarmee ik toevallig wel eens reis) waar je in de spits gewoon tot ver in de gangpaden moet staan of er soms reizigers achterblijven. Ook treinen van de NoordOost bieden 's avonds geen zekerheid van een zitplaats, terwijl er dan toch echt voldoende materieel zou moeten zijn. Ik vind het terecht dat de NS daar op wordt afgerekend.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Reiziger Delft »

Dat ben ik ook niet, ik vraag altijd vriendelijk of ik er naast mag zitten. :wink: Alleen zou het wat socialer zijn als reizigers automatisch ruimte maken.

@ Chauf21: in die gevallen heb je inderdaad gelijk, maar bijvoorbeeld in de treinen Rotterdam --> Den Haag Centraal zit vaak iedereen helemaal voorin opgepropt, terwijl ik achterin gewoon kan zitten. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Daniel »

Meerdere uitgangen voor stations danwel meer voorzieningen wat verder achteraan (er zijn stations waar buiten de kap nieteens een bankje of prullenbak aanwezig is) kunnen hier natuurlijk ook in helpen.

Wat dat betreft zou het erg jammer zijn als de Rabobrug bij Utrecht Centraal geen trappen naar de perrons krijgt: die zou een snelle verbinding van het huidige busstation zuid naar de B-fase van de perrons bieden en daarmee bij kunnen dragen aan een betere verspreiding.
Je ziet hier nu dat er wel sprake is van verspreiding van reizigers, maar vooral op de A-fase waar je met twee tunnels en de hal veel meer toegangen hebt. Kopmakende treinen staan echter meer richting B-fase (tenzij ze heel lang zijn), waar dus relatief minder vaak iemand staat. Al zou je daar ook al wat aan kunnen doen met bakborden langs spoor 8 t/m 12.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

microshit schreef:Er zou inderdaad iets moeten komen om de spreiding van reizigers te verbeteren (komt zowel de bezetting als halteringstijden ten goede). En vooral niet bang zijn een asociale reiziger aan te spreken.
Ik heb gisteren op Zd ook reizigers laten staan omdat ze er niet meer bij pasten, althans achterin waar iedereen stond. voorin echter had je het wk ballroom dansen kunnen houden, en gebaren en roepen heeft ook geen nut, want iedereen blijft als een zoutzak bij "HUN" eigen deurtje schaapachtig staan kijken , want dan zijn ze op Kbw lekker dicht bij de uitgang.
En dan mogen ze van mij op de volgende wachten hoor!(staan ze lekker vooraan)


Mooiste zou echter wel zijn als de trein samenstelling op de borden zou worden weergegeven (en dat moet toch zeker mogelijk zijn, zeker nu ook de actuele treinsamenstelling op treinnummer op de RP beschikbaar is.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Reiziger Delft »

Dat laatste zou inderdaad een goed idee zijn; zoiets zou je op de digitale CTA's wel moeten kunnen tonen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door VIRM »

Hihi, dat doet mij denken aan het verhaal van een familielid. Die stapte is een keer een trein in waar net een meisje de laatste stoel innam en haar handtas op de stoel naast haar zette (en er waren verder helemaal geen stoelen meer). Toen is hij maar gewoon bovenop haar tas gaan zitten. :D

Maar twee punten:
1. Ik erger mij mateloos aan die 5-minuten norm. Twee treinen kunnen dan op tijd zijn, maar dan kun je toch nog een aansluiting missen. Belachelijk. Pas dan de dienstregeling aan om overstappen wat ruimer te maken of maak dan andere prestatie-afspraken. -O-
2. Twee miljoen euro? Dat is de omzet van NS tijdens een koffiepauze...
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Reiziger Delft »

NS wordt voortaan ook afrekend op reizigerspunctualiteit, dus ook op gemiste overstappen. Zie het vervoersplan 2011.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Hihi, dat doet mij denken aan het verhaal van een familielid. Die stapte is een keer een trein in waar net een meisje de laatste stoel innam en haar handtas op de stoel naast haar zette (en er waren verder helemaal geen stoelen meer). Toen is hij maar gewoon bovenop haar tas gaan zitten. :D

Maar twee punten:
1. Ik erger mij mateloos aan die 5-minuten norm. Twee treinen kunnen dan op tijd zijn, maar dan kun je toch nog een aansluiting missen. Belachelijk. Pas dan de dienstregeling aan om overstappen wat ruimer te maken of maak dan andere prestatie-afspraken. -O-
2. Twee miljoen euro? Dat is de omzet van NS tijdens een koffiepauze...
Of men zou bij het plannen van een reis standaard de uitgebreide reisplanner moeten gebruiken **, waarbij je je overstap aangeeft met minimaal 5, 10, 15 of 20 minuten. En zolang mensen nog steeds denken dat een schijn aansluiting een recht is, dan is de enige aanpassing in de dienstregeling die je nog kunt maken " stoppen met treinen rijden"

(** Ik vind echter ook dat ze dat bij een reis plannen aan het loket automatisch zouden moeten vragen hoe groot de minimale overstaptijd gewenst is voor een reiziger. Een jonge atleet heeft aan 5 min genoeg, maar een ouder echtpaar met koffers zou 10 of 15 minuten nodig hebben.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:Dat laatste zou inderdaad een goed idee zijn; zoiets zou je op de digitale CTA's wel moeten kunnen tonen.
Afbeelding
Zoiets als dit.

Zou je de letterborden op de stations weer overal invoeren, dan zou je precies aan kunnen geven waar een trein stopt, en hoe de samenstelling is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Of men zou bij het plannen van een reis standaard de uitgebreide reisplanner moeten gebruiken **, waarbij je je overstap aangeeft met minimaal 5, 10, 15 of 20 minuten. En zolang mensen nog steeds denken dat een schijn aansluiting een recht is,
Dat heeft dus helemaal geen zin. Ook als je een overstaptijd van minimaal aangeeft, krijg je nog steeds cross-platform overstappen van 3 minuten te zien (als je bijvoorbeeld een reis Utrecht-Zwolle opvraagt).

Zou de reisplanner die niet aangeven dan duren een heleboel reizen ineens een half uur langer, of zijn er veel minder reismogelijkheden...
Ennes schreef:En zolang mensen nog steeds denken dat een schijn aansluiting een recht is,
Reizigers hebben goede reden te denken, dat wat jij een schijn aansluiting noemt een recht is, zolang NS de hele dienstregeling rond korte cross-platformoverstappen bouwt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Caspar »

Hoe betrouwbaar is die informatie die jullie op de Railpocket krijgen over de treinsamenstelling? Bij Hispeed blijkt dat het heel vaak niet klopt omdat de trein ineens gedriehoekt is. Als dat dan niet optijd wordt doorgegeven bij de omroeper, roept hij of zij het fout om. Ik zie daar vooral rondom verstoringen een enorme bron van irritatie door niet kloppende samenstellingen op CTA´s. En dan begint het moddergooien al snel; ja maar de bijsturing zei... Ja maar de bijsturing is niet te bereiken... etc.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Hoe betrouwbaar is die informatie die jullie op de Railpocket krijgen over de treinsamenstelling? Bij Hispeed blijkt dat het heel vaak niet klopt omdat de trein ineens gedriehoekt is. Als dat dan niet optijd wordt doorgegeven bij de omroeper, roept hij of zij het fout om. Ik zie daar vooral rondom verstoringen een enorme bron van irritatie door niet kloppende samenstellingen op CTA´s. En dan begint het moddergooien al snel; ja maar de bijsturing zei... Ja maar de bijsturing is niet te bereiken... etc.
Op dit moment hebben wij alleen de stelnummers tot onze beschikking, en dat werkt in ieder geval uit de kunst. Wij hebben dan ook niet zoals Int. te maken met bepaalde rijtuigsamenstellingen. Maar dit zou technisch toch zeker mogelijk moeten zijn om dat goed te laten werken.

Dus qua aantal bakken is het bij ons al vrij betrouwbaar, en je zou dus het systeem kunnen gaan uitbreiden dat ook de vermelding 1e klas, rolstoelplaats, fiets plaats, ook in een betrouwbaar systeem te verwerken. Het belangrijkste vind ik echter het aantal bakken. En bij binnenlandse treinen is het steeds meer standaard waar de 1e klas zich bevind. SLT voor en achteraan (+ in het midden bij een 6) en bij Virm, ICMm ongeveer in het midden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Ennes schreef:Of men zou bij het plannen van een reis standaard de uitgebreide reisplanner moeten gebruiken **, waarbij je je overstap aangeeft met minimaal 5, 10, 15 of 20 minuten. En zolang mensen nog steeds denken dat een schijn aansluiting een recht is,
Dat heeft dus helemaal geen zin. Ook als je een overstaptijd van minimaal aangeeft, krijg je nog steeds cross-platform overstappen van 3 minuten te zien (als je bijvoorbeeld een reis Utrecht-Zwolle opvraagt).

Zou de reisplanner die niet aangeven dan duren een heleboel reizen ineens een half uur langer, of zijn er veel minder reismogelijkheden...
Ennes schreef:En zolang mensen nog steeds denken dat een schijn aansluiting een recht is,
Reizigers hebben goede reden te denken, dat wat jij een schijn aansluiting noemt een recht is, zolang NS de hele dienstregeling rond korte cross-platformoverstappen bouwt.
Reizigers zouden ook kunnen plannen in plaats van alleen maar denken :wink:

Ik dacht.... dus het is dan ook maar gewoon zo!
Hier zijn immers hele topics over geweest op dit forum


Je zou bijvoorbeeld per overstap tijd een aansluitings gemiddelde percentage kunnen opgeven.
b.v. bij overstap:
3 min 75%
5 min 80%
10 min 90%

of iets dergelijks. Daarmee kan je dus een hoop frustratie en gezeur voorkomen, dan leg je dus ook de verantwoordelijkheid bij de reiziger zelf. ( die als hij voor een belangrijke afspraak met de auto "ook" eerder vertrekt om een vertraging op te vangen)

Veel gemiste aansluitingen worden nu eenmaal veroorzaakt door externe factoren, en zijn feitelijk NS niet aan te rekenen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Frank »

Alsof het de reiziger zoveel uitmaakt waardoor vertragingen ontstaan. Die koopt een kaartje bij NS en NS moet er maar voor zorgen dat het aantal vertragingen zo minimaal mogelijk is.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Reiziger Delft »

Ennes schreef:Veel gemiste aansluitingen worden nu eenmaal veroorzaakt door externe factoren, en zijn feitelijk NS niet aan te rekenen.
Deels wel, deels niet. Stel, de IC Arnhem-Schiphol heeft +1,5 minuut bij aankomst in Utrecht, de IC Eindhoven-Alkmaar is precies op tijd. De treindienstleider zal dan niet de IC naar Alkmaar vasthouden, omdat de trein uit Arnhem nauwelijks vertraagd is. De conducteur van de trein naar Alkmaar ziet dus een minuut voor vertrektijd het vertreksein op veilig springen en begint 30 seconden voor vertrek de vertrekprocedure, precies op het moment dat de IC uit Arnhem binnenkomt. Veel reizigers missen dus net hun aansluiting, terwijl hun trein nauwelijks vertraagd was.

Als men nu de regel invoert dat een conducteur zelf het initiatief mag nemen om maximaal een minuut te wachten op een officiele aansluiting, halen veel mensen alsnog hun trein. In de dienstregeling zit genoeg buffertijd om een minuut vertraging op te vangen. De treindienstleider zich niet met dit soort kleine vertragingen bezig moeten houden.
Laatst gewijzigd door Reiziger Delft op wo 09 mar 2011, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

Frank schreef:Alsof het de reiziger zoveel uitmaakt waardoor vertragingen ontstaan. Die koopt een kaartje bij NS en NS moet er maar voor zorgen dat het aantal vertragingen zo minimaal mogelijk is.
Ik betaal ook wegenbelasting, dus moet de wegbeheerder er maar voor zorgen dat ik geen vertraging heb! of er nou iemand onder een auto komt of niet. ik heb betaald! :roll:

Kijk een reiziger kan ook gewoon reëel zijn en blijven natuurlijk.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:Veel gemiste aansluitingen worden nu eenmaal veroorzaakt door externe factoren, en zijn feitelijk NS niet aan te rekenen.
Die vind ik te makkelijk. NS vraagt zelf zijn dienstregeling aan, en vraagt daarin al om bepaalde aansluitingen te optimaliseren (dus kort te houden). Daarnaast maakt NS zelf afspraken met ProRail, waarbij ze toch vooral op tijd moeten rijden en aansluitingen minder belangrijk zijn.

Natuurlijk is het zo dat je voor belangrijke afspraken eerder op pad zou moeten gaan, maar het is een illusie te denken dat iedereen gaat plannen en het is ook een illusie dat mensen niet meer klagen als het een keer niet goed gaat. Ze verwachten dat het goed gaat, punt. Jij gaat toch ook niet staan juichen bij je waterleidingbedrijf als er geen water meer bij jou uit de kraan komt (ondanks dat misschien iemand met een graafmachine een waterleiding doormidden heeft gehaald), terwijl je in 99% van de gevallen wel water hebt?

@Reiziger Delft: volgens mij is een conducteur nog altijd zelf verantwoordelijk voor het moment waarop hij fluit. Er zal geen treindienstleider gaan bellen als een trein 30 seconden na vertrektijd vertrekt ipv precies op vertrektijd. Helaas werken niet alle conducteurs zo (deels door opdruk van NS volgens mij).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:
Ennes schreef:Veel gemiste aansluitingen worden nu eenmaal veroorzaakt door externe factoren, en zijn feitelijk NS niet aan te rekenen.
Deels wel, deels niet. Stel, de IC Arnhem-Schiphol heeft +1,5 minuut bij aankomst in Utrecht, de IC Eindhoven-Alkmaar is precies op tijd. De treindienstleider zal dan niet de IC naar Alkmaar vasthouden, omdat de trein uit Arnhem nauwelijks vertraagd is. De conducteur van de trein naar Alkmaar ziet dus een minuut voor vertrektijd het vertreksein op veilig springen en begint 30 seconden voor vertrek de vertrekprocedure, precies op het moment dat de IC uit Arnhem binnenkomt. Veel reizigers missen dus net hun aansluiting, terwijl hun trein nauwelijks vertraagd was.

Als men nu de regel invoert dat een conducteur zelf het initiatief mag nemen om maximaal een minuut te wachten op een officiele aansluiting, halen veel mensen alsnog hun trein. In de dienstregeling zit genoeg buffertijd om een minuut vertraging op te vangen. De treindienstleider zich niet met dit soort kleine vertragingen bezig moeten houden.
Ben ik ten dele met je eens, in sommige gevallen zal het wel gaan, en in andere gevallen weer niet, of omdat er wel een krappe rijtijd is, en je verderop in de knoop komt, of omdat er een snelle treinopvolging is. enz. Bovendien, de reizigers die in die (wachtende) trein zitten, die willen ook gewoon op tijd rijden. omdat ze misschien ergens een bus willen halen. In theorie klinkt en is het allemaal heel simpel, maar in de praktijk zit er veel meer aan vast.

Voorbeeldje: de 4100 wacht in Sdm op de 2200. +3 die tijd rij je er niet meer uit. in die 4100 zitten echter ook reizigers die in Mss of Hld willen overstappen. die overstap is vrij krap. dan is het of de een of de ander die zijn aansluiting zal missen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Reizigers zouden ook kunnen plannen in plaats van alleen maar denken :wink:
Dat is nu juist precies wat reizigers doen. Hoe kan je als reiziger weten welke door de reisplanner geadviseerde aansluitingen betrouwbaar zijn en welke niet?
Ennes schreef:Ik dacht.... dus het is dan ook maar gewoon zo!
In dit geval wel ja! Als reiziger moet je er van uit kunnen gaan dat de informatie die door NS wordt verstrekt, correct is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door Wubbo »

Ik heb het niet over +3. Ik heb het over wegrijden als je de andere trein ziet binnenkomen. Dat is (helaas) een situatie die je veel ziet gebeuren. Dan heb je het dus hoogstens over +1, die rij je er zelfs met een s4100 uit op een normale dag.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door VIRM »

Frank: van harte met je eens. Ik heb zelf diverse situaties meegemaakt waar als er letterlijk 10 seconden wordt gewacht, reizigers de aansluiting kunnen halen.
Met dat soort dingen kun je heel veel punten bij je klanten scoren. :)
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS krijgt recordboete vanwege verzuim

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:aan het gangpad gaan zitten en de raamplaats vrijhouden, tas uiteraard op die zitplaats, met een blik dat er absoluut niemand naast ze mag zitten.
Volgens mij ligt dat toch echt aan jezelf.
Als er in een vierszit drie mensen zitten vraag ik 1x hardop vriendelijk of die plaats vrij is. In 9/10 gevallen wordt tas,kind,make-up-koffer,laptop dan ook keurig verwijderd.

Als dit plan niet werkt treed plan 2 automatisch in werking: als het niet goed schiks gaat, moet het kwaad geschiks.
Het interesseert mij dan ook niet meer over ik op iets of iemand zit en/of daar botten bij zullen gaan breken. Desnoods moet ik al crouwdsurfend naar de stoel bij het raam.

Ik
ga
daar
zitten :Y

Ohja en geef de reizigers is ongelijk. Zelf zet ik mijn tas ook altijd naast mij neer. Hoe meer ruimte voor mij alleen, hoe beter.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten