Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstation

Bericht door Suus »

Man zwaargewond door aanrijding met bus
Een man is woensdagochtend zwaargewond geraakt toen hij voor het Amstelstation tussen twee bussen door probeerde te steken.

Het slachtoffer werd aangereden en kwam tussen de twee voertuigen klem te zitten, zo meldt een ooggetuige AT5. Hij is naar het ziekenhuis gebracht, maar zou er ernstig aan toe zijn.
Bron: AT5

Normaal zou ik dit soort berichten niet plaatsen, maar ik en andere forumleden komen hier regelmatig, en die moeten toch wel kunnen beamen dat dit niet een heel veilige situatie is daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Normaal zou ik dit soort berichten niet plaatsen, maar ik en andere forumleden komen hier regelmatig, en die moeten toch wel kunnen beamen dat dit niet een heel veilige situatie is daar.
Mag jij mij uitleggen wat daar allemaal niet veilig zou zijn.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Suus »

Dit is bij Amstelstation laag. De 37, 40, 65 en 136 en de streekbussen komen daar aan, en veel mensen stappen daar uit. Je loopt voor de bus langs in de meeste gevallen. Maar wat er mis gaat, is dat achter die bus waar je uitstapt nog wel eens een andere bus tevoorschijn komt, die de reizigers pas laat zien. Er zijn aardig wat mensen die rennen omdat ze de tram of trein willen halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Dexter »

Is daar geen zebrapad of oversteekplaats in de buurt dan?
Bee schreef:Er zijn aardig wat mensen die rennen omdat ze de tram of trein willen halen.
Tja, dat doen ze zelf. Het willen halen van een aansluiting is geen excuus om als een blind paard over te steken.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Dit is bij Amstelstation laag. De 37, 40, 65 en 136 en de streekbussen komen daar aan, en veel mensen stappen daar uit. Je loopt voor de bus langs in de meeste gevallen. Maar wat er mis gaat, is dat achter die bus waar je uitstapt nog wel eens een andere bus tevoorschijn komt, die de reizigers pas laat zien. Er zijn aardig wat mensen die rennen omdat ze de tram of trein willen halen.
zouden die mensen dan nooit hebben geleerd vroeger dat je nooit voor maar achterlangs een bus moet oversteken, omdat je geen zicht hebt op inhalende voertuigen? Net als bij ongevallen op overwegen, de grootste oorzaak is het eigen gedrag van de slachtoffers.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Suus »

Waar de meeste bussen stoppen kan je wel achter bus langs lopen, maar dan kom je dus niet terecht op de oversteek van de tramsporen naar de ingang van de tunnel naar het Amstelstation.

Afbeelding
Bij de blauwe bus is de halte.
Bij de rode driehoek is de plek waar de meeste bussen stoppen om de passagiers uit te laten stappen. Er komen nogal wat lijnen daar (37, 40, 62, 65, 101, 136, 152, 157, 240) dus het is er altijd wel druk. Bovendien pauzeren hier de meeste chauffeurs van de streekbussen als ze wat te vroeg zijn.

De blauwe lijn is de oversteek vanaf de bushalte naar de ingang van de tunnel.

Vrij logisch dus dat er heel wat reizigers zijn die voor de bus langs lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door willy84 »

Ik kwam vanmorgen aan met de 101 in de regen. Er lag iemand in het plastic met zilverfolie enzo tussen twee bussen in die op ruime afstand stonden. Diegene lag half op de straat en half op de stoep. Ik ben maar doorgelopen en het leeg mij niet dat die bussen er iets mee te maken hadden. Het zag er wel vrij enstig uit. Wel 3 ziekenauto's, brandweerauto en politie. Er lag ook zo'n oranje plastic brancard van de brandweer bij enzo.

Nu hoorde en las ik later het volgende.
Connexionbus 101 is aangekomen. Er kwam een andere GVB bus aan. Tussen deze twee bussen liep iemand door terwijl de XX bus achteruit reed (waarom dat zo is, geen flauw idee).

Even los van de feiten mijn eigen opvatting op deze plek en situaties:
Achteruit rijden met een vrachtwagen of bus is nooit verstandig. Je ziet immers bijna niets. Zeker niet op zo'n druk punt met veel voetgangers. Er is geen zebrapad. Er zijn sommige chauffeurs die hun bus zo strak op hun voorganger aanzetten dat je er niet meer tussendoor kunt lopen. Zeer irritant want dan moet je omlopen. Aangekomen bij de voorste bus is die ook leeg en wil net wegrijden/rijdt net weg terwijl je er voor langs loopt.
immer kwaliteits posts
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Ronald »

willy84 schreef:Er zijn sommige chauffeurs die hun bus zo strak op hun voorganger aanzetten dat je er niet meer tussendoor kunt lopen. Zeer irritant want dan moet je omlopen. Aangekomen bij de voorste bus is die ook leeg en wil net wegrijden/rijdt net weg terwijl je er voor langs loopt.
Tussen bussen doorlopen is dus iets wat je nooit moet doen. Er hoeft maar niets te gebeuren (chauffeur vergeet de halterem o.i.d.) en je zit ertussen. Dan kunnen ze beter maar strak achter elkaar staan zodat je gedwongen wordt om om te lopen.
Maar feit blijft dat mensen domme dingen blijven doen om een aansluiting te halen. Laatst in Keulen nog iemand in een al rijdende trein zien stappen (met koffer zelfs, ik wist niet dat de deuren van een Duitse IC nog open konden als de trein al vertrekt). Maar je hoeft maar mis te stappen en de gevolgen zijn niet te overzien.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 09 mar 2011, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door STF »

Het lijkt me sterk dat een achteruitrijdende Connexxion bus er wat mee van doen heeft; er zit me toch een schade aan het voorruit van de GVB bus, daar is duidelijk een hoofd kei-hard tegen aangeknald.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door rm7 »

willy84 schreef: Er zijn sommige chauffeurs die hun bus zo strak op hun voorganger aanzetten dat je er niet meer tussendoor kunt lopen. Zeer irritant want dan moet je omlopen. Aangekomen bij de voorste bus is die ook leeg en wil net wegrijden/rijdt net weg terwijl je er voor langs loopt.
Dat strak parkeren/halteren tegen de voorganger aan, wordt juist gedaan om dit soort situaties te voorkomen.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Dafdriver »

willy84 schreef: Even los van de feiten mijn eigen opvatting op deze plek en situaties:
Achteruit rijden met een vrachtwagen of bus is nooit verstandig. Je ziet immers bijna niets.
Een ieder die zo'n voertuig ziet achteruit rijden moet zich op dat moment afvragen of de persoon die aan het achteruit rijden is jou wel kan zien. Bijvoorbeeld kan jij als voetganger zijn spiegels zien waardoor die bestuurder tijdens het spiegelen ook jou kan zien zodat jij gezien wordt en je niet platgewalsd wordt. Ruim er om heen lopen of eventjes op een veilige afstand wachten red echt levens in plaats van willes en wetens er tussen door kruipen. Zo'n chauffeur is tijdens het achteruit rijden ook druk kijkende opdat hij niet op andere wijze schade rijd of op de verkeerde plaats komt te staan. In het verkeer is het geven en nemen en proberen je zo danig te gedragen dat jij en ook andere verkeersdeelnemers veilig op de plaats van bestemming mag komen. Dat de bestuurder van het achteruit rijdende voertuig fout is wettelijk gezien dat weten we allemaal maar wat heb je daar aan als je gemangeld word en er blijven letsel aan overhoud is nog erger het met de dood moet bekopen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Klaasje »

Helaas ontkom je er op deze locatie niet aan om achteruit te rijden. Bussen moeten er nou eenmaal bufferen omdat ze van een filegevoelig traject komen. Daarbij is er ook nog weinig ruimte om te bufferen en kunnen bussen vaak ook niet zomaar weg zonder achteruit te rijden omdat een andere bus in de weg staat. Dat kan op deze locatie dus best beter. De kans dat dit fout gaat is nogal klein omdat er achteraan op het buffer niet zoveel reizigers komen. Daarbij komt er over een paar jaar een geheel nieuw busstation. (Dit heeft overigens weinig te maken met het dit specifieke ongeluk lijkt me.)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door willy84 »

Dit hele topic heeft een hoog speculatief gehalte. Ik schrijf ook maar neer wat ik gehoord en gelezen heb.

Het gaat hier om een grote, met name, uitstaphalte waar altijd hele volle bussen leeg lopen. Ik weet niet of die XX bus achteruit heeft gereden, ik was immers geen getuige, maar heb gelezen dat dit wel zo is.

Ik heb geleerd nooit met een vrachtwagen achteruit te rijden als het niet nodig is. Met een bus op een busplatform geldt dit naar mijn inzicht net zo. Sowieso is achteruit rijden een bijzondere verrichting waarbij je altijd voorrang moet verlenen, dus ook aan voetgangers.

De stelling die hier neergezet wordt dat je nooit tussen twee bussen door mag lopen klopt niet. Op de eerste plaatst omdat er geen andere keuze is op deze locatie. Op de tweede plaats omdat je niet hoeft te verwachten dat een bus ineens achteruit rijdt. De bestuurder is altijd fout.

Het strak acher elkaar parkeren van twee bussen slaat helemaal nergens op. Een enkele chauffeur doet dit, 90% niet. Het is ook super irritant en de chauffeur zet zichzelf vast. Hij is voor wegrijden afhankelijk van de bus voor zich of moet, hoe kan het ook anders, achteruit rijden.

Tot slot: ik weet ook niet hoe de feiten nou exact zijn. Eerst dat even afwachte. Het is al met al knap rot om tussen twee bussen in te komen.
immer kwaliteits posts
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Ennes »

willy84 schreef:......

De stelling die hier neergezet wordt dat je nooit tussen twee bussen door mag lopen klopt niet. Op de eerste plaatst omdat er geen andere keuze is op deze locatie. Op de tweede plaats omdat je niet hoeft te verwachten dat een bus ineens achteruit rijdt. De bestuurder is altijd fout.

......
Er is een keuze om "voor" de bussen langs te lopen [zie foto] (dat dit een paar meter verder is, wil niet zeggen dat er geen keuze is)
En op de 2e plaats mag je ook nooit verwachten dat een bus daar zal blijven staan en niet in beweging zal komen, zeker omdat het algemeen bekend is dat een lijnbus bij een uitstaphalte ook weer verder zal rijden naar zijn beginpunt.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ennes op do 10 mar 2011, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Ronald »

willy84 schreef: De stelling die hier neergezet wordt dat je nooit tussen twee bussen door mag lopen klopt niet. Op de eerste plaatst omdat er geen andere keuze is op deze locatie.
Ik ken de locatie niet, maar als dat de enige mogelijkheid is kun je toch echt beter wachten tot de bus vertrokken is. Ook een leuke is trouwens vlak vóór een bus oversteken, vooral als de chauffeur wilt wegrijden en al in z'n spiegel kijkt voor het invoegen...
willy84 schreef:Op de tweede plaats omdat je niet hoeft te verwachten dat een bus ineens achteruit rijdt. De bestuurder is altijd fout.
Het is geen kwestie van mogen of moeten of wie er fout is, daar heb je als voetganger weinig aan omdat als het misgaat je altijd het onderspit delft ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Suus »

Dat zebrapad is zo goed als weggevaagd tegenwoordig...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Dexter »

willy84 schreef:De stelling die hier neergezet wordt dat je nooit tussen twee bussen door mag lopen klopt niet. Op de eerste plaatst omdat er geen andere keuze is op deze locatie. Op de tweede plaats omdat je niet hoeft te verwachten dat een bus ineens achteruit rijdt. De bestuurder is altijd fout.

Het strak acher elkaar parkeren van twee bussen slaat helemaal nergens op. Een enkele chauffeur doet dit, 90% niet. Het is ook super irritant en de chauffeur zet zichzelf vast. Hij is voor wegrijden afhankelijk van de bus voor zich of moet, hoe kan het ook anders, achteruit rijden.
We kunnen hier wel in discussie gaan over wat wel of niet mag of moet, maar ik denk dat het vooral neerkomt op gezond verstand en een beroep doen op je grijze massa. Hoe de situatie ook is, je moet gewoon niet tussen twee bussen of voorlangs een bus willen oversteken. Het is natuurlijk al triest genoeg dat sommige chauffeurs zich genoodzaakt zien ertoe over te gaan om strak tegen elkaar aan te parkeren, om zo ongelukken met onoplettende mensen te voorkomen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Geert »

Bee schreef:Dat zebrapad is zo goed als weggevaagd tegenwoordig...
Toen ik de topictitel gisteren las dacht ik eerst eigenlijk dat bij de zebra het ongeluk gebeurd was. Daar rijden ze gewoon door als je aan komt lopen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Vinny »

Dat doen ze in heel Nederland :(
Zebradicipline is ver te zoeken. Terwijl bij mijn rijles het er bijna letterlijk is ingestampt. Een ingreep en een woedende instructeur... wellicht hebben meer weggebruikers dat wel eens nodig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Dat doen ze in heel Nederland :(
Zebradicipline is ver te zoeken. Terwijl bij mijn rijles het er bijna letterlijk is ingestampt. Een ingreep en een woedende instructeur... wellicht hebben meer weggebruikers dat wel eens nodig...
Maar wie steekt er dan ook nog over bij een zebrapad? Gewoonlijk doe je dat zo'n 10 tot 30 meter ervoor of erachter, en dan bij voorkeur nog diagonaal!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Dafdriver »

Ennes schreef:Maar wie steekt er dan ook nog over bij een zebrapad? Gewoonlijk doe je dat zo'n 10 tot 30 meter ervoor of erachter, en dan bij voorkeur nog diagonaal!
En het liefst zonder eerst te kijken zeker? Links om of rechts om ik kom toch graag gezond aan op de plaats van bestemming. Hierbij moet je niet alleen naar de geldende verkeersregels kijken maar ook je gezond verstand gebruiken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man zwaargewond na aanrijding met bussen op Amstelstatio

Bericht door Suus »

Leuk al dat theoretische geblabla, maar neem eens een bus op een lijn die daar het eindpunt heeft en loop dat maar eens naar de tunnel van het station. :roll: Kans van 9 op 10 dat je daar uiteindelijk voor een bus langsloopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten