'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Daniel »

'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Geplaatst op: donderdag 10 maart 2011 08:25
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 maart 2011 08:26


AMSTERDAM - Treinconducteurs verzuimen met regelmaat, uit angst voor boze reacties, reizigers in de trein te informeren over vertragingen. Ze worden daar door de Nederlandse Spoorwegen (NS) nauwelijks op aangesproken.
Dat blijkt uit een rapport van het ministerie van Verkeer waaruit de Volkskrant donderdag citeert: “Een negatief bericht (‘We zij te laat’) of informatie waarvan de conducteur denkt dat de klant die niet belangrijk vindt wordt niet omgeroepen.”
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Het staat allemaal een beetje erg makkelijk in dit artikel.

En ik ben het er mee eens, er valt nog veel winst te behalen. Maar zeker niet alleen bij het aanspreken van het personeel.

En personeel wat bang is voor de reactie van een reiziger bij een vertraging ben ik nog helemaal niet tegengekomen persoonlijk.

- In veel treinen werkt de omroep niet of slecht (SLT is daar een goed voorbeeld van)
- Het overdragen aan de Mcn is op grote stations geen optie omdat de Mcn bij het binnenrijden van een groot station met belangrijker zaken bezig is als een (uitgebreid) omroepbericht
-De locaties van de omroep systemen zijn in een aantal treintypes ronduit slecht te noemen. ( neem ICMm, uit onbediende cabine of HC hok - moet je maar net in de buurt kunnen zijn bij binnenrijden van station-)
- de invoer van Automatische omroepsystemen (die die vertragingen niet omroepen)

(en zo zijn er nog meer zaken die in de praktijk van invloed zijn)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door webguy »

Vaak genoeg dat je niks hoort, maar of dat nou een HC is die niet om wil roepen? Vaak genoeg dat er wordt omgeroepen "we staan stil voor een rood sein", waarna er een of andere reden uit de mouw wordt geklopt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Wubbo »

Het afdoen met 'het is zo moeilijk om om te roepen' (dat is mijn samenvatting van de reactie van Ennes) vind ik ook te kort door de bocht. Praktijkvoorbeeld: ergens afgelopen week (ik geloof dinsdag) reed ik in mijn s2000 links van Ypb tot Ztmo. De omroep deed het, bij vertrek uit Den Haag Centraal was er omgeroepen dat dit de trein naar Gouda en Utrecht was (het lijkt mij handiger om dat vlak voor vertrek te doen, maar dat terzijde) maar over dat links rijden werd niks omgeroepen, ondanks dat we ook voor de rooie stonden en met 5 minuten vertraging in Utrecht aankwamen.
In Gouda werd alleen omgeroepen 'Gouda, station Gouda' en in Utrecht ook zoiets. De conducteur heb ik de hele route niet gezien en nee, het was niet te druk. Dan vraag ik me toch echt af waar mensen mee bezig zijn en of het echt niet kunnen is of niet willen.

Helaas zijn dit soort dagen geen uitzondering. Deze week heb ik bij mijn heenreis nog maar 1x overstapinformatie mogen krijgen tussen Gvc en Ut, helaas nog zonder vertrektijden van aansluitende treinen maar vooruit. Ik kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat er bij een deel van het personeel wat dat betreft nog veel te verbeteren is (om me maar even diplomatiek uit te drukken).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Vinny »

Is het niet wat om SMS berichten te projecteren op de beeldschermen:
- Amsterdam-Utrecht-Eindhoven: Vertraging wegens wisselstoring Geldermalsen

Overigens dat een machinist het "te druk" heeft als deze voor een rood sein staat waag ik ook te betwijfelen. Wanneer het telefoongesprek met de treindienstleider is afgelopen dan kun je best een inhoudelijk meerzeggend bericht omroepen dan: "Zoals u gemerkt hebt: we staan stil, we hopen zo spoedig mogelijk weer te gaan rijden"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Het afdoen met 'het is zo moeilijk om om te roepen' (dat is mijn samenvatting van de reactie van Ennes) vind ik ook te kort door de bocht. Praktijkvoorbeeld: ergens afgelopen week (ik geloof dinsdag) reed ik in mijn s2000 links van Ypb tot Ztmo. De omroep deed het, bij vertrek uit Den Haag Centraal was er omgeroepen dat dit de trein naar Gouda en Utrecht was (het lijkt mij handiger om dat vlak voor vertrek te doen, maar dat terzijde) maar over dat links rijden werd niks omgeroepen, ondanks dat we ook voor de rooie stonden en met 5 minuten vertraging in Utrecht aankwamen.
In Gouda werd alleen omgeroepen 'Gouda, station Gouda' en in Utrecht ook zoiets. De conducteur heb ik de hele route niet gezien en nee, het was niet te druk. Dan vraag ik me toch echt af waar mensen mee bezig zijn en of het echt niet kunnen is of niet willen.

Helaas zijn dit soort dagen geen uitzondering. Deze week heb ik bij mijn heenreis nog maar 1x overstapinformatie mogen krijgen tussen Gvc en Ut, helaas nog zonder vertrektijden van aansluitende treinen maar vooruit. Ik kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat er bij een deel van het personeel wat dat betreft nog veel te verbeteren is (om me maar even diplomatiek uit te drukken).
Volgens mij doe ik het helemaal niet af met " zo moeilijk om om te roepen" ik geef een aantal praktijk voorbeelden die een oorzaak kunnen zijn, maar ik geef ook aan dat er nog veel winst te behalen valt, maar dat dat zeker niet " ALLEEN " bij het personeel ligt.

(het is natuurlijk van de gekke dat ik vaak mijn "privé" telefoon moet pakken om daar actuele info uit te toveren, omdat mijn RP dat weer eens niet voor elkaar krijgt - en het gebeurd talloze keren per dag, dat ik geen actuele info kan opvragen, en dat ligt niet aan "mijn" RP- Dan kan ik wel mijn standaard info omroepen, maar als dat niet klopt met de actuele situatie, dan is een reiziger er ook niet bij gebaad)

En ja een vertraging omroepen, of een ongeplande stilstand vind ik wel belangrijk, maar een noodzaak van het omroepen bij linkerspoor rijden zie ik niet direct. (dan hooguit als oorzaak van een opgelopen vertraging.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Is het niet wat om SMS berichten te projecteren op de beeldschermen:
- Amsterdam-Utrecht-Eindhoven: Vertraging wegens wisselstoring Geldermalsen

Overigens dat een machinist het "te druk" heeft als deze voor een rood sein staat waag ik ook te betwijfelen. Wanneer het telefoongesprek met de treindienstleider is afgelopen dan kun je best een inhoudelijk meerzeggend bericht omroepen dan: "Zoals u gemerkt hebt: we staan stil, we hopen zo spoedig mogelijk weer te gaan rijden"
Waar heb jij kunnen lezen dat de Mcn het druk zou hebben bij het voor een rood sein staan?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Fles »

Vaak genoeg is het ook gewoon voor de honderdduizendmiljoenmiljardontelbaarste keer dezelfde reden. En zit je trein toch vol met forenzen die al honderdduizendmiljoenmiljardontelbaar keer hetzelfde traject rijden op hetzelfde tijdstip, en honderdduizendmiljoenmiljardontelbaar keer vertraging hebben. Er zit gewoon niemand meer te wachten op het verhaal van de vertraagde sprinter die weer achter een vertraagde goederentrein vastzit tussen Utrecht en Arnhem. Iedereen weet dat het waar is, iedereen weet ook dat de conducteur het niet kan helpen, en negatieve reacties heb ik er nog nooit over gehoord. Hooguit wat gezucht en gemompel dat het weer zo laat is :)

Tsja, en als het ZO belangrijk is om op tijd te zijn, tegenwoordig rijden veel treinen ieder kwartier, dan doe je jezelf een lol en pak je er eentje eerder voor de zekerheid. Zo raar is dat niet.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

NS gaat kapot aan de omroepstress

Bericht door find_your_spot »

NS gaat kapot aan de omroepstress


Hè lekker, een onderzoek over het functioneren van de NS. Altijd interessant want de NS is een complex bedrijf en als er in zo'n toko iets mis gaat is het nooit in één keer te zeggen waar het aan ligt. Gelukkig wordt er vandaag weer een nieuwe factor blootgelegd die iets met het aanhoudende gefaal te maken zou kunnen hebben. We hebben het hier over... omroepstress. Conducteurs en conductrices zouden in de trein regelmatig met een volgescheten broek rondwaggelen, omdat ze doodsbang zijn om de opgelopen vertragingen om te roepen. Slecht nieuws brengen is nooit leuk maar menig conducteur begint al paniekerige snikgeluiden te maken bij de gedachte aan de 'wij zullen circa enkele minuten laten aankomen' melding. Dat komt er dus van al dat NS gebash, nu praten ze helemaal niet meer met ons. De sloompies dwingen de vertraging toch te melden heeft geen zin, want vaak zijn ze ook gewoon te druk met andere dingen. Zoals, en wij citeren het onderzoek, 'toezichthouden op het instapproces'. Kun je lacherig over doen maar wat denk je dat er gebeurt als niemand meer toezicht houdt op het instapproces? En de machinist laten omroepen kan ook niet want dat zijn allemaal achterlijken: 'De machinist is daar naar aard en training meestal niet op berekend. De meeste machinisten zijn einzelgängers die niet geselecteerd zijn op hun servicegerichtheid' aldus het rapport. Zeg maar de buschauffeurs van de NS dus. Oproep aan allen: gaarne het kapotte bedrijf verlaten aub! Met medeneming van uw tassen. Vergeet niet uit te checken.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... epstr.html
For Your Railroad Adventures
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door microshit »

Wubbo schreef:Het afdoen met 'het is zo moeilijk om om te roepen' (dat is mijn samenvatting van de reactie van Ennes) vind ik ook te kort door de bocht. Praktijkvoorbeeld: ergens afgelopen week (ik geloof dinsdag) reed ik in mijn s2000 links van Ypb tot Ztmo. De omroep deed het, bij vertrek uit Den Haag Centraal was er omgeroepen dat dit de trein naar Gouda en Utrecht was (het lijkt mij handiger om dat vlak voor vertrek te doen, maar dat terzijde) maar over dat links rijden werd niks omgeroepen, ondanks dat we ook voor de rooie stonden en met 5 minuten vertraging in Utrecht aankwamen.
In Gouda werd alleen omgeroepen 'Gouda, station Gouda' en in Utrecht ook zoiets. De conducteur heb ik de hele route niet gezien en nee, het was niet te druk. Dan vraag ik me toch echt af waar mensen mee bezig zijn en of het echt niet kunnen is of niet willen.

Helaas zijn dit soort dagen geen uitzondering. Deze week heb ik bij mijn heenreis nog maar 1x overstapinformatie mogen krijgen tussen Gvc en Ut, helaas nog zonder vertrektijden van aansluitende treinen maar vooruit. Ik kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat er bij een deel van het personeel wat dat betreft nog veel te verbeteren is (om me maar even diplomatiek uit te drukken).
Is het gebruikelijk dan om om te roepen als er links wordt gereden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Suus »

Eh, nee. Een van de laatste treinen van de dag naar Lelystad Centrum rijdt vaak links in Diemen, wordt nooit omgeroepen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Wubbo »

Gebruikelijk is het niet, maar ik had het wel gewaardeerd als mij verteld was waardoor wij vertraging hadden opgelopen. Dat geeft meer begrip voor een situatie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Gebruikelijk is het niet, maar ik had het wel gewaardeerd als mij verteld was waardoor wij vertraging hadden opgelopen. Dat geeft meer begrip voor een situatie.
"geachte reizigers. Wij moesten helaas links rijden en het toeval wil dat de rails op het linkerspoor niet van staal zijn maar van papier maché, vandaar dat wij hierdoor vertraging oplopen" :lol:

Ik denk niet dat je begrip gaat oogsten als je omroept vertraging op te lopen doordat je links moest rijden ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door find_your_spot »

Net even een steekproef gedaan en aan conducteurs van de t2246 en t3448 gevraagd of ze bang zijn voor boze passagiers.
Beide wisten blijkbaar gelijk dat het in de krant heeft gestaan.

Maar zo te horen allebei niet bang voor boze reizegers. Kwestie van rustig blijven en de klant gelijk geven zei de laatste.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Net even een steekproef gedaan en aan conducteurs van de 2246 en 3448 gevraagd of ze bang zijn voor boze passagiers.
Beide wisten blijkbaar gelijk dat het in de krant heeft gestaan.

Maar zo te horen allebei niet bang voor boze reizegers. Kwestie van rustig blijven en de klant gelijk geven zei de laatste.
Nee natuurlijk zijn ze daar niet bang voor! Als ik daar al bang van moest worden, dan zocht ik wel een ander baantje hoor! Maarja in de media moeten ze toch iets verzinnen om NS (personeel) tot pispaaltje te bombarderen.

(En ja er kan (en moet) gewoon nog heel veel verbeteren, maar dat geldt voor heel veel bedrijven waar het service betreft.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Vinny »

Misschien moet je gewoon wat leren van de luchtvaartsector:
"We hebben wat vertraging opgelopen bij vertrek, maar we kunnen een stukje afsnijden omdat we toestemming hebben gekregen om over het luchtruim van Belgie te vliegen. We kunnen daarom op tijd aankomen bij de gate." Zo kun je dat linkerspoorrijden ook een positief kantje geven :P

En gewoon publiceren dat je anderhalf uur nodig hebt voor een reis die op zich ook in een uurtje kan. Zo haal je altijd wat vertraging in :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Dames en Heren, wij lopen wat vertraging op doordat we linker spoor rijden, maar gelukkig hebben we de wind mee en hopen zo de vertraging in te kunnen lopen. :lol:


En waarom wordt er nou nooit eens iemand boos als we een paar minuten te vroeg aankomen :? je hebt immers betaald voor een reis van XX minuten, heb je wel minder waar voor je geld.

Of we moeten een regeling bijbetalen bij te vroege aankomst invoeren. :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Ik heb ook het artikel gelezen en ik vind het allemaal erg kort door de bocht. Ik ben het met Ennes eens, er valt nog veel winst te behalen bij het personeel maar om dat nu allemaal op ons bordje te schuiven en dat te koppelen aan 'angst'... :roll:

@webguy en Wubbo: De gemiddelde reiziger zit echt niet te wachten op een heel verhaal met technische achtergronden waarom we voor een rood sein staan of dat we linkerspoor gaan rijden, dat doet voor veel mensen niet terzake. Ik heb wel collega's die dat doen, maar dat zorgt steevast voor opgetrokken wenkbrauwen. De doorsnee reiziger wil alleen weten wat de reden is van het oponthoud of de vertraging, wat de gevolgen zijn en wanneer de rit hervat wordt.

OPA dus: Oorzaak -> Prognose -> Advies. En geen verhalen over een defecte lijmlas of iets dergelijks.
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door robert55 »

In het onderliggende rapport [dat als bijlage bij de brief over de prestaties van NS en Prorail van de minister aan de tweede kamer is gevoegd] wordt die 'angst' wel genoemd in een citaat van een geïnterviewde, maar het is niet het belangrijkste.

Er wordt sterk de nadruk gelegd op prioriteitstelling door rijdend personeel [waaronder het geringe belang dat men hecht aan kleine aankomstvertagingen] en de stijl van leidinggeven binnen NS [niet aanspreken op gedrag].
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Caspar »

Soms is een gedailleerde versie wel prettig, zoals op 4 december toen ik in een IC zat van Groningen naar Utrecht die bij ´T Harde al defect raakte en langzaam uitrolde tot station Harderwijk. Als op een gegeven moment de verlichting en de verwarming ook uitgaan, dan is een boodschap als: we hebben een storing PUNT niet voldoende. Ik was blij dat de machinist zei dat ie probeerde uit te rollen tot Harderwijk, waar dan op een stoptrein overgestapt kon gaan worden, en dat hij al voor het uitvallen van de verlichting en verwarming ging aankondigen dat dat waarschijnlijk snel zou gaan gebeuren :pos:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Soms is een gedailleerde versie wel prettig, zoals op 4 december toen ik in een IC zat van Groningen naar Utrecht die bij ´T Harde al defect raakte en langzaam uitrolde tot station Harderwijk. Als op een gegeven moment de verlichting en de verwarming ook uitgaan, dan is een boodschap als: we hebben een storing PUNT niet voldoende. Ik was blij dat de machinist zei dat ie probeerde uit te rollen tot Harderwijk, waar dan op een stoptrein overgestapt kon gaan worden, en dat hij al voor het uitvallen van de verlichting en verwarming ging aankondigen dat dat waarschijnlijk snel zou gaan gebeuren :pos:
Zoals ook al eerder genoemd, is het in veel gevallen een kwestie van inschatten van noodzaak en gewenstheid van het omroepen van bepaalde dingen, en die afweging zal je bij elke situatie weer opnieuw moeten maken, terwijl er ook gewoon situaties zijn waarbij daar al bij voorbaat geen twijfel over bestaat, en je zo wie zo een bericht met meer of minder details moet omroepen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Caspar »

Ik vind vooral dat omroepberichten eerlijk moeten zijn. Op de post roep ik wel eens om bij verstoringen dingen die niet helemaal binnen het omroepprotocol passen. Voorbeeldje: op Almere centrum en Buiten was al een tijdje geen trein naar Lelystad geweest door een verstoring, en er zat er ook geen aan te komen nog even. Ik koos ervoor om daar dan te zeggen: Dames en heren, hier volgt een bericht voor reizigers naar Lelystad, op dit moment is er nog geen trein vertrokken vanuit Amsterdam naar Lelystad, dus het duurt nog minimaal een half uur voor er een reismogelijkheid is, dit ivm een... Herhaling +excuses voor ongemak. Anderen houden het simpeler, en zeggen alleen ''heeft een onbekende vertraging''. Terwijl je dan nog hele tijd blijft staan kijken op het perron of ie er toch misschien aan gaat komen.
Of is dat niet prettiger voor een reiziger? Ik denk vaak hoe zou ik het zelf ervaren als ik er nu zou staan.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Ik vind vooral dat omroepberichten eerlijk moeten zijn. Op de post roep ik wel eens om bij verstoringen dingen die niet helemaal binnen het omroepprotocol passen. Voorbeeldje: op Almere centrum en Buiten was al een tijdje geen trein naar Lelystad geweest door een verstoring, en er zat er ook geen aan te komen nog even. Ik koos ervoor om daar dan te zeggen: Dames en heren, hier volgt een bericht voor reizigers naar Lelystad, op dit moment is er nog geen trein vertrokken vanuit Amsterdam naar Lelystad, dus het duurt nog minimaal een half uur voor er een reismogelijkheid is, dit ivm een... Herhaling +excuses voor ongemak. Anderen houden het simpeler, en zeggen alleen ''heeft een onbekende vertraging''. Terwijl je dan nog hele tijd blijft staan kijken op het perron of ie er toch misschien aan gaat komen.
Of is dat niet prettiger voor een reiziger? Ik denk vaak hoe zou ik het zelf ervaren als ik er nu zou staan.

Ben ik het helemaal mee eens, en ik hou ook enorm van zulke berichten via de omroep.

eerlijk zijn en geen lul verhalen ophangen vind ik zeker een must, vaak roep ik bij een onbekende oorzaak ook eerlijk om dat ik nog niets weet, maar mijn best doe de reden te achterhalen, en ik zal dan ook eerlijk die reden omroepen. mocht ik die na enige tijd nog niet hebben,dan zal ik dat ook melden.

Ik heb ook een hekel aan flauwekul aanhoren, dus moet ik die zelf ook niet verkondigen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

@Caspar: Ik sluit me helemaal aan bij Ennes en toen ik zei dat de meeste reizigers niet op een uitgebreide technische verklaring voor een storing zitten te wachten, bedoelde ik dat je het in omroepberichten naar de reizigers toe meestal beter simpel kan houden. Maar niet dat je smoesjes moet verzinnen, je moet zoiezo natuurlijk altijd eerlijk blijven. De meeste reizigers zijn dan wel geen rocket-scientists, maar achterlijk zijn ze zeker niet.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door VIRM »

Helemaal mee eens met het 'eerlijkheid'. Als je het niet weet, zeg het dan gewoon en vertel dat je (diegene die omroept) het ook gaat uitzoeken. Geen smoesjes. :)

Zo'n OPA-principe is ook heel erg mooi, maar vaak lijkt het alsof er willekeurig lettertjes worden gepakt.

Overigens, wat ook irritant is bij omroepen: als er een storing is worden er soms bandjes ingesproken die worden herhaald. "Dames en heren, wegens een storing rijden er geent treinen van A naar B. Let u op de omroepberichten". En dan hoor je verder alleen dezelfde herhaling.

Eerlijkheid en OPA zijn denk ik uit oogpunt van de reiziger prima. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten