Probleem beindiging OV Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Hallo,

Mijn vraag is het volgende:

Mijn vriendin heeft haar studie in september 2010 afgerond, en kreeg destijds een brief van ov chipkaart om haar studentenreis product te beindigen.
Dit moest gebeuren door naar een telefoonnummer te bellen.
Dit heeft zij dan ook gedaan.

Ze heeft vervolgens haar kaart met €20 opgewaardeerd, zodat ze af en toe tog met de bus kan reizen naar haar werk.
(meestal kan ze gebracht worden)
Nou viel het haar gisteren op dat er geen saldo wordt afgeschreven van haar saldo.

Nu lees ik op internet dat je het abonnement ook nog van de ov chipkaart moet halen door middel van zo'n oplaadpunt.
Dit stond echter niet in deze brief vermeld!

Als je het studentenproduct er niet af hebt gehaald, riskeer je een boete van €68 per halve maand.
We zijn nu maart, dus als ze boete moet betalen wordt dit een flink bedrag! :shock:

Hoe gaat dit nou verder? ze heeft geen bericht gekregen van DUO dat ze nog met een studentenabonnement reist, of krijg je hier ook helemaal geen melding van?

Het zou toch raar zijn dat er helemaal niks wordt gezegd tegen haar over een eventuele boete?
Ik heb DUO al gemaild, maar dan krijg ik zo'n standaard e-mail terug.

weten jullie misschien hoe dit gaat?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Thijs »

Het klopt dat het niet in de brief staat dat je het OV-studentenproduct ook nog 'fysiek' van de kaart moet halen. Dat is erg onduidelijk en verwarrend. Op www.studentenov-chipkaart.nl staat dat trouwens wel beschreven. Ik zou in ieder geval het product er zsm afhalen. De kans is groot dat je geen boete van de IB-groep krijgt, omdat de registratie hiervan niet helemaal helder verloopt. :P
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Oke, ik geef het gelijk door aan mijn vriendin!
Ik vind het trouwens zowiezo allemaal een beetje vreemd geregeld met die OV chipkaart, maarja :x

In ieder geval bedankt voor je reactie.
de tijd zal het leren of er inderdaad geen boete achter weg komt ! :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Als je gewoon de stappen volgt die hier staan kan er niks fout gaan:

http://studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten
For Your Railroad Adventures
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Jah dat snap ik, maar mijn vriendin kreeg een brief thuisgestuurd waarin ze moest bellen, zoals ik al eerder zei.
Hier stond verder niks in over dat je het abonnement er ook nog "fysiek" moet afhalen.

Als er over de telefoon wordt gezegd dat het abonnement er af is gehaald, dat ga je daar ook van uit toch?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Aukeuh schreef: Als er over de telefoon wordt gezegd dat het abonnement er af is gehaald, dat ga je daar ook van uit toch?
Als er aan de telefoon iets van OCW-DUO wordt medegedeeld ga ik daar nooit van uit.
For Your Railroad Adventures
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Thijs »

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de brief niets zegt over het eraf halen van je product. Zijn ze simpelweg vergeten denk ik, want op de website staat het wel duidelijk. Maar de kans is groot dat je vriendin er niks van hoort. :P
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Ze gaat het er vanmiddag afhalen.
Hoop maar dat ze niet een boete krijgt vanaf juli :o
18 x €68 is veel geld :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt je nog steeds gematst, want een "echte OV jaarkaart" kost meer dan 146 euro per maand... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Vinny schreef:Volgens mij wordt je nog steeds gematst, want een "echte OV jaarkaart" kost meer dan 146 euro per maand... (A)
Ja, als ze nou egt gebruik maakte van de chipkaart oke... :Y
Maar ze heeft hem misschien 5x gebruikt sinds vorig jaar juli
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Vinny »

Ja ik snap dat het heel vervelend voor je is, maar je hoeft de boete waarschijnlijk niet te betalen en als je de boete moet betalen kun je naar de rechter stappen, en die geeft je vriendin denk ik gelijk en als laatste: het idee van een boete is dat je meer betaalt dan de kosten van het product zelf. Ik wijs er alleen maar op dat de commerciele prijs van een OV jaarkaart fors hoger ligt dan het boetebedrag ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Vinny schreef:Ja ik snap dat het heel vervelend voor je is, maar je hoeft de boete waarschijnlijk niet te betalen en als je de boete moet betalen kun je naar de rechter stappen, en die geeft je vriendin denk ik gelijk en als laatste: het idee van een boete is dat je meer betaalt dan de kosten van het product zelf. Ik wijs er alleen maar op dat de commerciele prijs van een OV jaarkaart fors hoger ligt dan het boetebedrag ;)
Laten we het hopen! :)
Maar ik neem toch aan, als ze wel een boete moest betalen, dat je dan om de zoveel tijd wel bericht krijgt toch?
iets in de trend van dat je de Studentenabonnement nog niet hebt gedeactiveerd, en dat er een boete openstaat o.i.d.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Vinny »

Tja communicatie is niet de sterkste kant van het DUO (understatement). Wat wellicht een nuttige tip is: het printen van een transactieoverzicht - ik neem aan dat je daarop kunt zien welke reizen je gemaakt hebt (al ben ik er niet zeker van aangezien ikzelf niet reis met een studentenproduct op mijn kaart). Zodoende kun je bewijzen dat je niet heel Nederland doorgeweest bent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aukeuh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 10:47

Re: Probleem beindiging OV Chipkaart

Bericht door Aukeuh »

Vinny schreef:Tja communicatie is niet de sterkste kant van het DUO (understatement). Wat wellicht een nuttige tip is: het printen van een transactieoverzicht - ik neem aan dat je daarop kunt zien welke reizen je gemaakt hebt (al ben ik er niet zeker van aangezien ikzelf niet reis met een studentenproduct op mijn kaart). Zodoende kun je bewijzen dat je niet heel Nederland doorgeweest bent.
Dat is inderdaad wel een goeie tip!
Mijn vriendin gaat vandaag, of maandag even bellen.
Laat jullie nog wel even weten wat ze hier op hebben te zeggen.

I.i.g. bedankt voor jullie reacties
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten