OVer Missers in de Reisinformatie #10
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Toch een klein minpuntje is dat hij twee keer lijn 1 laat zien. Ik zou proberen zo veel mogelijk alle lijnen erop te zetten, en lijnen die chronologisch 2x komen voor een andere lijn slechts een keer vermelden.
Dus bijvoorbeeld voor deze halte:
1 Almere Buiten 5 min
3 Station Centrum 13 min
157 Amsterdam 14 min
151 Naarden-Bussum 20 min
En 5 minuten later, als lijn 1 langs is geweest,
1 Almere Buiten 7 min
3 Station Centrum 8 min
157 Amsterdam 9 min
151 Naarden-Bussum 15 min
(tijden fictief).
Dus bijvoorbeeld voor deze halte:
1 Almere Buiten 5 min
3 Station Centrum 13 min
157 Amsterdam 14 min
151 Naarden-Bussum 20 min
En 5 minuten later, als lijn 1 langs is geweest,
1 Almere Buiten 7 min
3 Station Centrum 8 min
157 Amsterdam 9 min
151 Naarden-Bussum 15 min
(tijden fictief).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Dat zou je kunnen doen ja. Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen. Voor dat soort informatie zijn er al vertrekstaten. (bovendien: hoe actueel en betrouwbaar is de informatie op dat moment?) De winst van dynamische informatie is dat je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor het halen van koffie omdat er meerdere bussen dezelfde richting op vlak achter elkaar vertrekken. Ik ben het wel met je eens dat het binnen een bepaalde range (bijvoorbeeld een kwartier) het beter is zoveel mogelijk reisrichtingen te laten zien. Daarbij mogen de eerstvolgende bussen echter niet verdwijnen van het scherm. Wat dat betreft is het altijd kiezen of delen met 4 regels op een dris.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Ook het busstation voor het station in Roosendaal beschikt sinds kort over over DRIS-panelen, die de vertrekkende bussen in het aantal minuten aankondigen. Daar zie je vaak staan dat een bepaalde bus pas over bv. 52 minuten vertrekt. Dat vind ik dan weer een beetje ontmoedigend. Kies er dan vanaf een bepaalde wachttijd voor om alleen een tijdstip te tonen.Klaasje schreef:Dat zou je kunnen doen ja. Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Het argument van de vertrekstaat gaat natuurlijk ook de andere kant op. Ik heb liever dat er 4 verschillende lijnen worden vermeld dan drie dezelfde waarbij de eerste 2 nog van dezelfde lijn zijn ook. Je kan ook op het scherm kijken, ziet dat de lijn over 5 minuten gaat, en dan zelf even op de vertrekstaat kijken of de volgende bus nog lang duurt.
Als dit paneel op de bushalte aan de overkant zou staan zou lijn 1 wel twee keer vermeld mogen worden, want die heeft natuurlijk verschillende eindpunten.
Als dit paneel op de bushalte aan de overkant zou staan zou lijn 1 wel twee keer vermeld mogen worden, want die heeft natuurlijk verschillende eindpunten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Ik zou net als heel veel andere reizigers denken dat zo'n scherm de eerstvolgende 4 vertrekkende bussen toont, immers dat doen alle andere schermen ook zoals T7 en T14 bij NS.
Als ik dan zie dat er een rit niet opstaat van een lijn (terwijl die wel rijdt) maar er een andere eindbestemming tussen staat die later vertrekt, denk ik dat die betreffende rit die er niet op staat is uitgevallen.
Als ik dan zie dat er een rit niet opstaat van een lijn (terwijl die wel rijdt) maar er een andere eindbestemming tussen staat die later vertrekt, denk ik dat die betreffende rit die er niet op staat is uitgevallen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Zo'n uitgebreide 'halaanwijzer' is vooral praktisch op busstations met meerdere vertrekhaltes, anders ren je je rot tussen de verschillende haltes om te kijken of en zo ja op welk paneel je bus vermeld staat.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Dynamische info is geen vervanging van statische informatie. Daarbij kan de eerstvolgende rit uitvallen of vertraagd zijn. Dat lijkt me redelijk essentiële informatie die verloren gaat door het tonen van info over een bus die sowieso pas over 20 of 30 minuten komt. Er is best een legitieme reden te verzinnen om te weten wanneer de volgende rit komt, bijvoorbeeld wanneer een bus overvol is of wanneer zoals Caspar ook al aangeeft bussen verschillende eindbestemmingen hebben.Bee schreef:Het argument van de vertrekstaat gaat natuurlijk ook de andere kant op. Ik heb liever dat er 4 verschillende lijnen worden vermeld dan drie dezelfde waarbij de eerste 2 nog van dezelfde lijn zijn ook. Je kan ook op het scherm kijken, ziet dat de lijn over 5 minuten gaat, en dan zelf even op de vertrekstaat kijken of de volgende bus nog lang duurt.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Blijkbaar heb je mijn post niet volledig gelezen, want met dat laatste argument heb ik rekening gehouden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Op de haltepalen met een zonnepaneel erop geeft Veolia in Limburg ook bussen van meer dan een half uur aan.Klaasje schreef:Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
En bij de DRIS-panelen in de provincie Utrecht worden, afhankelijk van de grootte van het paneel de eerste 3 of 6 bussen weergegeven, mits ze in het komende uur vertrekken. Om het nog gekker te maken staan ze ook wel eens bij sommige haltes waar maar 1 bus per uur vertrekt... Een beetje geldverspilling.
Maar ze maken het nog bonter: bij de halte Bunnik, Station staan ze ook, terwijl er daar alleen in de spitsrichting bussen langskomen.
Maar ze maken het nog bonter: bij de halte Bunnik, Station staan ze ook, terwijl er daar alleen in de spitsrichting bussen langskomen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Dan nog is het niet echt nuttig natuurlijk. Al kan je dat natuurlijk best doen als er niet veel bussen komen. In de Almeerse situatie waar er op relatief veel haltes in de daluren meer dan 8 bussen per uur komen vindt ik die informatie ondergeschikt aan de informatie over ritten in de eerstvolgende 10 minuten of het eerste kwartier.Op de haltepalen met een zonnepaneel erop geeft Veolia in Limburg ook bussen van meer dan een half uur aan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Kan erger hoor... zag laatst een foto van zo'n DRIP langs lijn 8 in Utrecht op de laatste halte voor eindpunt station Lunetten (bij de halte richting station Lunetten dus voor de duidelijkheid)Gekko123 schreef:Om het nog gekker te maken staan ze ook wel eens bij sommige haltes waar maar 1 bus per uur vertrekt... Een beetje geldverspilling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Persoonlijk bevalt mij het aangeven van de vertrektijden het beste zoals bij Veolia Haaglanden bij enkele haltes. Alle lijnen die er langs komen staan er op, ongeacht of een bus later van de betreffende lijn nog weer voor een andere lijn komt.
Minpuntje vindt ik dan weer wel dat ze minder makkelijk leesbaar zijn (lcd met zeer zwakke verlichting) en dat het vemelden van een vertraging zeer zeldzaam is.
Minpuntje vindt ik dan weer wel dat ze minder makkelijk leesbaar zijn (lcd met zeer zwakke verlichting) en dat het vemelden van een vertraging zeer zeldzaam is.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Dat kan natuurlijk in de toekomst wel eens handig uitpakken als de lijn wordt veranderd, doorgetrokken etc? Of is het een eindpunt die al 20 jaar zo is, en dat ook 20 jaar zo zal blijven vermoeddelijk?Daniel schreef:Kan erger hoor... zag laatst een foto van zo'n DRIP langs lijn 8 in Utrecht op de laatste halte voor eindpunt station Lunetten (bij de halte richting station Lunetten dus voor de duidelijkheid)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Het OV-netwerk in Utrecht zou in de nieuwe concessie wel aardig op de schop gaan ja, maar geen idee of men daarbij in Lunetten ook een dubbele ringlijn wil i.p.v. de huidige situatie waarbij lijn 1 en 8 beide een andere helft van de ringweg door de wijk bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Leuk, die DRIP schermen (oa in Utrecht), ware het niet dat de halte die ik veel gebruik (Nijenoord) ze niet werken, en richting Vleuten/Maarssen/Overvecht is het een 6-regelige en richting CS een 3-regelige. Persoonlijk zou ik het omdraaien, omdat richting CS er meer instappers zijn dan richting Vleuten/Maarssen/Overvecht.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Is het niet zo dat daar alle bussen naar Utrecht Centraal rijden en de andere kant misschien veel meer richtingen hebben? (ik ken de situatie daar niet.)
Voor de liefhebbers van de reisinformatie-discussie die meer achtergrond willen weten: Govi nieuwsbrief
Voor de liefhebbers van de reisinformatie-discussie die meer achtergrond willen weten: Govi nieuwsbrief
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Klopt, de andere kant op gaat alles richting Utrecht Centraal (en eventueel daarna nog verder ergens anders heen). Wat dat betreft ook een opmerkelijk iets dat halte Balijelaan alleen een DRIP bij de halte ri. Utrecht Centraal heeft en niet bij de halte ri. Nieuwegein/Houten/Vianen.
Geen misser maar wel een beetje knullig om te zien: bij station Nijkerk zijn de vertrekstaten met allemaal gele stickertjes met Syntus-Gelderland-logo (zoals normaal op de halteborden onder de route zitten) vastgeplakt En Connexxion is men daar gewoon vergeten bij de haltes dus die hebben maar een sticker én vertrekstaat op het haltebord geplakt, wel een ladder meenemen als je wilt weten hoe laat de bus gaat
Geen misser maar wel een beetje knullig om te zien: bij station Nijkerk zijn de vertrekstaten met allemaal gele stickertjes met Syntus-Gelderland-logo (zoals normaal op de halteborden onder de route zitten) vastgeplakt En Connexxion is men daar gewoon vergeten bij de haltes dus die hebben maar een sticker én vertrekstaat op het haltebord geplakt, wel een ladder meenemen als je wilt weten hoe laat de bus gaat
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Bij de tramhalte 's Gravenlandseweg in Schiedam komt tramlijn 21 op dit moment niet door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Daarvoor hangt er wat informatie bij de haltepaal. Het is alleen niet zo handig te lezen..:
En gisteren was lijn E ineens al doorgetrokken vanaf Rotterdam Centraal naar de Slinge volgens de DRIM's bij de stations waar dienst 910 langskwam, zoals hier bij Leuvehaven:
En gisteren was lijn E ineens al doorgetrokken vanaf Rotterdam Centraal naar de Slinge volgens de DRIM's bij de stations waar dienst 910 langskwam, zoals hier bij Leuvehaven:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Zag ik gisteren dus toch écht lijn E op de DRIM's staan, dacht al dat ik gek werd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Vanmiddag tussen half vier en kwart voor vier bij Diemen Zuid een Noordoost-Intercity gezien met 3x ICM, met van voren naar achter de volgende bestemmingen: Hoogeveen, Groningen en Leeuwarden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Foto.Daniel schreef:Geen misser maar wel een beetje knullig om te zien: bij station Nijkerk zijn de vertrekstaten met allemaal gele stickertjes met Syntus-Gelderland-logo (zoals normaal op de halteborden onder de route zitten) vastgeplakt En Connexxion is men daar gewoon vergeten bij de haltes dus die hebben maar een sticker én vertrekstaat op het haltebord geplakt, wel een ladder meenemen als je wilt weten hoe laat de bus gaat
(En niet zeggen dat je geen camera bij je had, want die had je zo te zien wel. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
De mooiste zijn nog de halteborden die Connexxion nog hebben meegemaakt... Connexxion, BBA Veluwe, Veoliatransport en een Syntus-stickertje erop...
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
@Meltrain: heb er geen foto van gemaakt
@MdJ: tja, helemaal mooi wordt het als het Syntus Gelderland-stickertje eigenlijk te groot is en dus deels over de route heen zit... zag overigens dat de BBA-pijlen voor lijn 103 er nogsteeds hangen op de provinciegrens Gelderland / Utrecht (dus waar de 103 onder de snelweg door duikt Hooglanderveen in)
@MdJ: tja, helemaal mooi wordt het als het Syntus Gelderland-stickertje eigenlijk te groot is en dus deels over de route heen zit... zag overigens dat de BBA-pijlen voor lijn 103 er nogsteeds hangen op de provinciegrens Gelderland / Utrecht (dus waar de 103 onder de snelweg door duikt Hooglanderveen in)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
De DRIMs op Sdm scrolden gisteren dat er geen reisinformatie beschikbaar was, maar dat alle treinen op de ABC-lijn volgens dienstregeling reden en dat we maar op de voorkant van de trein moesten kijken.
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten