OVer Missers in de Reisinformatie #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Suus »

Toch een klein minpuntje is dat hij twee keer lijn 1 laat zien. Ik zou proberen zo veel mogelijk alle lijnen erop te zetten, en lijnen die chronologisch 2x komen voor een andere lijn slechts een keer vermelden.

Dus bijvoorbeeld voor deze halte:
1 Almere Buiten 5 min
3 Station Centrum 13 min
157 Amsterdam 14 min
151 Naarden-Bussum 20 min

En 5 minuten later, als lijn 1 langs is geweest,
1 Almere Buiten 7 min
3 Station Centrum 8 min
157 Amsterdam 9 min
151 Naarden-Bussum 15 min


(tijden fictief).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Klaasje »

Dat zou je kunnen doen ja. Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen. Voor dat soort informatie zijn er al vertrekstaten. (bovendien: hoe actueel en betrouwbaar is de informatie op dat moment?) De winst van dynamische informatie is dat je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor het halen van koffie omdat er meerdere bussen dezelfde richting op vlak achter elkaar vertrekken. Ik ben het wel met je eens dat het binnen een bepaalde range (bijvoorbeeld een kwartier) het beter is zoveel mogelijk reisrichtingen te laten zien. Daarbij mogen de eerstvolgende bussen echter niet verdwijnen van het scherm. Wat dat betreft is het altijd kiezen of delen met 4 regels op een dris.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Dexter »

Klaasje schreef:Dat zou je kunnen doen ja. Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen.
Ook het busstation voor het station in Roosendaal beschikt sinds kort over over DRIS-panelen, die de vertrekkende bussen in het aantal minuten aankondigen. Daar zie je vaak staan dat een bepaalde bus pas over bv. 52 minuten vertrekt. Dat vind ik dan weer een beetje ontmoedigend. Kies er dan vanaf een bepaalde wachttijd voor om alleen een tijdstip te tonen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Suus »

Het argument van de vertrekstaat gaat natuurlijk ook de andere kant op. Ik heb liever dat er 4 verschillende lijnen worden vermeld dan drie dezelfde waarbij de eerste 2 nog van dezelfde lijn zijn ook. Je kan ook op het scherm kijken, ziet dat de lijn over 5 minuten gaat, en dan zelf even op de vertrekstaat kijken of de volgende bus nog lang duurt.

Als dit paneel op de bushalte aan de overkant zou staan zou lijn 1 wel twee keer vermeld mogen worden, want die heeft natuurlijk verschillende eindpunten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Caspar »

Ik zou net als heel veel andere reizigers denken dat zo'n scherm de eerstvolgende 4 vertrekkende bussen toont, immers dat doen alle andere schermen ook zoals T7 en T14 bij NS.
Als ik dan zie dat er een rit niet opstaat van een lijn (terwijl die wel rijdt) maar er een andere eindbestemming tussen staat die later vertrekt, denk ik dat die betreffende rit die er niet op staat is uitgevallen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Dexter »

Zo'n uitgebreide 'halaanwijzer' is vooral praktisch op busstations met meerdere vertrekhaltes, anders ren je je rot tussen de verschillende haltes om te kijken of en zo ja op welk paneel je bus vermeld staat.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Het argument van de vertrekstaat gaat natuurlijk ook de andere kant op. Ik heb liever dat er 4 verschillende lijnen worden vermeld dan drie dezelfde waarbij de eerste 2 nog van dezelfde lijn zijn ook. Je kan ook op het scherm kijken, ziet dat de lijn over 5 minuten gaat, en dan zelf even op de vertrekstaat kijken of de volgende bus nog lang duurt.
Dynamische info is geen vervanging van statische informatie. Daarbij kan de eerstvolgende rit uitvallen of vertraagd zijn. Dat lijkt me redelijk essentiële informatie die verloren gaat door het tonen van info over een bus die sowieso pas over 20 of 30 minuten komt. Er is best een legitieme reden te verzinnen om te weten wanneer de volgende rit komt, bijvoorbeeld wanneer een bus overvol is of wanneer zoals Caspar ook al aangeeft bussen verschillende eindbestemmingen hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Suus »

Blijkbaar heb je mijn post niet volledig gelezen, want met dat laatste argument heb ik rekening gehouden :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door bartjemestrom »

Klaasje schreef:Al heeft het natuurlijk weinig nut om een bus die pas over een half uur komt tot op de minuut precies aan te kondigen.
Op de haltepalen met een zonnepaneel erop geeft Veolia in Limburg ook bussen van meer dan een half uur aan. :wink:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Gekko123 »

En bij de DRIS-panelen in de provincie Utrecht worden, afhankelijk van de grootte van het paneel de eerste 3 of 6 bussen weergegeven, mits ze in het komende uur vertrekken. Om het nog gekker te maken staan ze ook wel eens bij sommige haltes waar maar 1 bus per uur vertrekt... Een beetje geldverspilling.

Maar ze maken het nog bonter: bij de halte Bunnik, Station staan ze ook, terwijl er daar alleen in de spitsrichting bussen langskomen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Klaasje »

Op de haltepalen met een zonnepaneel erop geeft Veolia in Limburg ook bussen van meer dan een half uur aan. :wink:
Dan nog is het niet echt nuttig natuurlijk. Al kan je dat natuurlijk best doen als er niet veel bussen komen. In de Almeerse situatie waar er op relatief veel haltes in de daluren meer dan 8 bussen per uur komen vindt ik die informatie ondergeschikt aan de informatie over ritten in de eerstvolgende 10 minuten of het eerste kwartier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:Om het nog gekker te maken staan ze ook wel eens bij sommige haltes waar maar 1 bus per uur vertrekt... Een beetje geldverspilling.
Kan erger hoor... zag laatst een foto van zo'n DRIP langs lijn 8 in Utrecht op de laatste halte voor eindpunt station Lunetten :roll: (bij de halte richting station Lunetten dus voor de duidelijkheid)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Gekko123 »

Persoonlijk bevalt mij het aangeven van de vertrektijden het beste zoals bij Veolia Haaglanden bij enkele haltes. Alle lijnen die er langs komen staan er op, ongeacht of een bus later van de betreffende lijn nog weer voor een andere lijn komt.

Minpuntje vindt ik dan weer wel dat ze minder makkelijk leesbaar zijn (lcd met zeer zwakke verlichting) en dat het vemelden van een vertraging zeer zeldzaam is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Caspar »

Daniel schreef:Kan erger hoor... zag laatst een foto van zo'n DRIP langs lijn 8 in Utrecht op de laatste halte voor eindpunt station Lunetten :roll: (bij de halte richting station Lunetten dus voor de duidelijkheid)
Dat kan natuurlijk in de toekomst wel eens handig uitpakken als de lijn wordt veranderd, doorgetrokken etc? Of is het een eindpunt die al 20 jaar zo is, en dat ook 20 jaar zo zal blijven vermoeddelijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

Het OV-netwerk in Utrecht zou in de nieuwe concessie wel aardig op de schop gaan ja, maar geen idee of men daarbij in Lunetten ook een dubbele ringlijn wil i.p.v. de huidige situatie waarbij lijn 1 en 8 beide een andere helft van de ringweg door de wijk bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door microshit »

Leuk, die DRIP schermen (oa in Utrecht), ware het niet dat de halte die ik veel gebruik (Nijenoord) ze niet werken, en richting Vleuten/Maarssen/Overvecht is het een 6-regelige en richting CS een 3-regelige. Persoonlijk zou ik het omdraaien, omdat richting CS er meer instappers zijn dan richting Vleuten/Maarssen/Overvecht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Klaasje »

Is het niet zo dat daar alle bussen naar Utrecht Centraal rijden en de andere kant misschien veel meer richtingen hebben? (ik ken de situatie daar niet.)
Voor de liefhebbers van de reisinformatie-discussie die meer achtergrond willen weten: Govi nieuwsbrief
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

Klopt, de andere kant op gaat alles richting Utrecht Centraal (en eventueel daarna nog verder ergens anders heen). Wat dat betreft ook een opmerkelijk iets dat halte Balijelaan alleen een DRIP bij de halte ri. Utrecht Centraal heeft en niet bij de halte ri. Nieuwegein/Houten/Vianen.

Geen misser maar wel een beetje knullig om te zien: bij station Nijkerk zijn de vertrekstaten met allemaal gele stickertjes met Syntus-Gelderland-logo (zoals normaal op de halteborden onder de route zitten) vastgeplakt :P En Connexxion is men daar gewoon vergeten bij de haltes dus die hebben maar een sticker én vertrekstaat op het haltebord geplakt, wel een ladder meenemen als je wilt weten hoe laat de bus gaat :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door mb90 »

Bij de tramhalte 's Gravenlandseweg in Schiedam komt tramlijn 21 op dit moment niet door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Daarvoor hangt er wat informatie bij de haltepaal. Het is alleen niet zo handig te lezen..:
Afbeelding

En gisteren was lijn E ineens al doorgetrokken vanaf Rotterdam Centraal naar de Slinge volgens de DRIM's bij de stations waar dienst 910 langskwam, zoals hier bij Leuvehaven:
Afbeelding
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Stefan »

Zag ik gisteren dus toch écht lijn E op de DRIM's staan, dacht al dat ik gek werd. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Suus »

Vanmiddag tussen half vier en kwart voor vier bij Diemen Zuid een Noordoost-Intercity gezien met 3x ICM, met van voren naar achter de volgende bestemmingen: Hoogeveen, Groningen en Leeuwarden. :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Geen misser maar wel een beetje knullig om te zien: bij station Nijkerk zijn de vertrekstaten met allemaal gele stickertjes met Syntus-Gelderland-logo (zoals normaal op de halteborden onder de route zitten) vastgeplakt :P En Connexxion is men daar gewoon vergeten bij de haltes dus die hebben maar een sticker én vertrekstaat op het haltebord geplakt, wel een ladder meenemen als je wilt weten hoe laat de bus gaat :mrgreen:
Foto. :mrgreen:
(En niet zeggen dat je geen camera bij je had, want die had je zo te zien wel. :P)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door MdJ »

De mooiste zijn nog de halteborden die Connexxion nog hebben meegemaakt... Connexxion, BBA Veluwe, Veoliatransport en een Syntus-stickertje erop... :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

@Meltrain: heb er geen foto van gemaakt :wink:

@MdJ: tja, helemaal mooi wordt het als het Syntus Gelderland-stickertje eigenlijk te groot is en dus deels over de route heen zit... zag overigens dat de BBA-pijlen voor lijn 103 er nogsteeds hangen op de provinciegrens Gelderland / Utrecht (dus waar de 103 onder de snelweg door duikt Hooglanderveen in)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Dexter »

De DRIMs op Sdm scrolden gisteren dat er geen reisinformatie beschikbaar was, maar dat alle treinen op de ABC-lijn volgens dienstregeling reden en dat we maar op de voorkant van de trein moesten kijken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten